Intel lanserar 28-kärniga Xeon W-3175X för över 30 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar 28-kärniga Xeon W-3175X för över 30 000 kronor

Ett halvår efter demonstrationen på Computex 2018 lanserar Intel 28-kärniga Xeon W-3175X med stöd för överklockning. Processorn kommer enbart att säljas i färdigbyggda system.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Såg Gamers Nexus video på morgonen. Svårt att sätta pris på plattformen då det inte finns något pris på moderkortet riktigt.

Aja... Intel kör konstgjord andning

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Der8auer överklockade denna tror jag, lade upp videon idag eller igår, drog över 1200W när den kördes i en bra bit över 5GHz på samtliga kärnor haha.

Edit* https://www.youtube.com/watch?v=o-6Iwb2HihE

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Ha ha var det den här de visade som kördes i "5Ghz på alla kärnor", och så visar det sig att de använt en kylare för akvarievatten Att de ens vågar lansera den i så fall. Och Priset! Fy fan så dyrt... Detta är nog mer tänkt som en skrytprodukt än att någon faktiskt skall köpa den. Håller verkligen med om att det känns som konstgjord andning.

Sen finns det väl alltid folk som ska försvara intel till varje pris men hallå rent objektivt måste man ju kunna se det fåniga i detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill

Kul bara OEM RIP consumers

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri
Skrivet av tvelander:

Kul bara OEM RIP consumers

Mmm, vill inte köpa OEM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Ha ha var det den här de visade som kördes i "5Ghz på alla kärnor", och så visar det sig att de använt en kylare för akvarievatten Att de ens vågar lansera den i så fall. Och Priset! Fy fan så dyrt... Detta är nog mer tänkt som en skrytprodukt än att någon faktiskt skall köpa den. Håller verkligen med om att det känns som konstgjord andning.

Sen finns det väl alltid folk som ska försvara intel till varje pris men hallå rent objektivt måste man ju kunna se det fåniga i detta.

Det är ju fantasiskt produkt på alla sätt och priset är sjukt billigt vs va intel brukar ta.

Xeon prolle överklockning + ECC + vanliga RAM stöd, mega bra moderkort med allt delux och riktig VRM som går köra 4.7 4.8 GHz på vatten på alla cores.

Sånt här har folk väntat på as länge.
Mellanting med Xeon och X cpu

Kollar du på render farm och köpa löst / vs OEM render är detta billigaste du kan fåtag på då TR har skit ECC stöd och bara 8 RAM slots.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är ju fantasiskt produkt på alla sätt och priset är sjukt billigt vs va intel brukar ta.

Xeon prolle överklockning + ECC + vanliga RAM stöd, mega bra moderkort med allt delux och riktig VRM som går köra 4.7 4.8 GHz på vatten på alla cores.

Sånt här har folk väntat på as länge.
Mellanting med Xeon och X cpu

Jag tror inte folk har väntat på en processor som först sades vara 5Ghz på alla kärnor, men sedan visade sig vara pga bluff och skumraskkylning, som bara går få tag på via OEM och kostar 30 lakan, samt drar satan i helvete med ström. Jag tycker inte det är försvarbart.

Absolt finns det en liten niche som den här processorn passar i, det gör det, men "folk" i allmänhet är nog mest besvikna för att Intel inte höll det de först demade, prissätter processorn som en bättre begagnad big, och sedan endast säljer via OEM. För de flesta så är den här processorn totalt irrelevant och full av ljug.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte folk har väntat på en processor som först sades vara 5Ghz på alla kärnor, men sedan visade sig vara pga bluff och skumraskkylning, som bara går få tag på via OEM och kostar 30 lakan, samt drar satan i helvete med ström. Jag tycker inte det är försvarbart.

Absolt finns det en liten niche som den här processorn passar i, det gör det, men "folk" i allmänhet är nog mest besvikna för att Intel inte höll det de först demade, prissätter processorn som en bättre begagnad big, och sedan endast säljer via OEM. För de flesta så är den här processorn totalt irrelevant och full av ljug.

Fast alla som inte är helt okunnig vet att den inte går i 5GHz på retail eller ens under vatten för alla kan räkna ut typ värme påslag på en 28 core xeon och se att det är omöjligt den inte drar över MINST 700W
Den drar inte satan i helvete med ström i ens 4.3GHz det är i över det som Vcore skalning börjar inte bli värt vs värme / prestanda / kylning.

Deras 5GHz PR va för okunniga som ändå inte kommer ens få sen någonsin.

Alla andra som kan något om CPUr VET krävs SJUKA moderkort och kylning för få sån GHz på 28 cores.

Ja Intel gjorde något dom verkligen inte behövde göra, men CPUn oavsett va Intel sagt är fantastiskt produkt för många där ute.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast alla som inte är helt okunnig vet att den inte går i 5GHz på retail eller ens under vatten för alla kan räkna ut typ värme påslag på en 28 core xeon och se att det är omöjligt den inte drar över MINST 700W
Den drar inte satan i helvete med ström i ens 4.3GHz det är i över det som Vcore skalning börjar inte bli värt vs värme / prestanda / kylning.

Mm... Oärligt att lura de okunniga att de har en bättre produkt än de har. Den där demon var giftig på flera sätt:

De kunniga fattade att de bluffade, alltså en onödig demo för dem
De okunniga trodde det var på riktigt, alltså blev de lurade.

Totalt ointressant alltså, finns ingen PR att vinna på en sådan demo. De flesta produkter kan dra iväg rätt högt över sina specifikationer om man använder exotisk kylning, så vad var då meningen, syftet? Jo att lura okunniga såklart, och det är helt enkelt fel och inte något som hederligt folk skall stå och försvara. Så tycker jag i alla fall. Hade tyckt lika illa om det om det hade varit AMD eller Nvidia eller whatever.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Mm... Oärligt att lura de okunniga att de har en bättre produkt än de har. Den där demon var giftig på flera sätt:

De kunniga fattade att de bluffade, alltså en onödig demo för dem
De okunniga trodde det var på riktigt, alltså blev de lurade.

Totalt ointressant alltså, finns ingen PR att vinna på en sådan demo. De flesta produkter kan dra iväg rätt högt över sina specifikationer om man använder exotisk kylning, så vad var då meningen, syftet? Jo att lura okunniga såklart, och det är helt enkelt fel och inte något som hederligt folk skall stå och försvara. Så tycker jag i alla fall. Hade tyckt lika illa om det om det hade varit AMD eller Nvidia eller whatever.

Självklart helt onödigt och ingen fattar varför dom gjorde de.

Och köper vi dessa som render PC med maxat ram och CPU bara så sparar vi runt 70k per render maskin på jobbet.
Vs köpa dual Xeon
Jag menar den klarar 5.8GHz på LN2.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mm... Oärligt att lura de okunniga att de har en bättre produkt än de har. Den där demon var giftig på flera sätt:

De kunniga fattade att de bluffade, alltså en onödig demo för dem
De okunniga trodde det var på riktigt, alltså blev de lurade.

Totalt ointressant alltså, finns ingen PR att vinna på en sådan demo. De flesta produkter kan dra iväg rätt högt över sina specifikationer om man använder exotisk kylning, så vad var då meningen, syftet? Jo att lura okunniga såklart, och det är helt enkelt fel och inte något som hederligt folk skall stå och försvara. Så tycker jag i alla fall. Hade tyckt lika illa om det om det hade varit AMD eller Nvidia eller whatever.

Då kan du börja tycka illa om alla tillverkare, då alla fifflar med siffror i vilken bransch det än gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Aja... Intel kör konstgjord andning

Konstgjord andning på vad? Intel gjorde ett rekordkvartal igen och ökar mängden processorer dom sålde för gaming konstant.

Nog för att deras produkter är konstiga och kanske inte lever upp till förväntan för vår del, men för Intel pekar det ju fortfarande ännu mer upp än vad det gjorde innan... Så jag förstår inte riktigt dessa domedagsprofetior och vad dom är grundade i. Min spekulation är att det måste grundas i underskattning av hur stora Intel faktiskt är i jämförelse med AMD.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast alla som inte är helt okunnig vet att den inte går i 5GHz på retail eller ens under vatten för alla kan räkna ut typ värme påslag på en 28 core xeon och se att det är omöjligt den inte drar över MINST 700W
Den drar inte satan i helvete med ström i ens 4.3GHz det är i över det som Vcore skalning börjar inte bli värt vs värme / prestanda / kylning.

Deras 5GHz PR va för okunniga som ändå inte kommer ens få sen någonsin.

Alla andra som kan något om CPUr VET krävs SJUKA moderkort och kylning för få sån GHz på 28 cores.

Ja Intel gjorde något dom verkligen inte behövde göra, men CPUn oavsett va Intel sagt är fantastiskt produkt för många där ute.

Det är en fantastisk produkt för ett ytterst begränsat fåtal. Har man någon som helst förankring i verkligheten inser man att det inte är "många" som behöver en sådan CPU. Men såklart, för de som faktiskt behöver det är det en bra produkt.

Jämfört med Xeon är den faktiskt inte heller så hutlöst dyr, även om det återstår att se vad OEM systemen kommer att kosta. Xeon 8180 (2.5 / 3.8 GHz) kostade t.ex. $10009 vid lansering, eller över 100 000:- i Sverige. Hade gissat på åtminstone 60 000:- för W-3175X, då det rör sig om handplockade kretsar som klarar högre frekvenser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Det är en fantastisk produkt för ett ytterst begränsat fåtal. Har man någon som helst förankring i verkligheten inser man att det inte är "många" som behöver en sådan CPU. Men såklart, för de som faktiskt behöver det är det en bra produkt.

Jämfört med Xeon är den faktiskt inte heller så hutlöst dyr, även om det återstår att se vad OEM systemen kommer att kosta. Xeon 8180 (2.5 / 3.8 GHz) kostade t.ex. $10009 vid lansering, eller över 100 000:- i Sverige.

Den prislappen är dock MSRP vilket inte är relevant för företag, samma med prislapparna för Epyc.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Känns lite som att de lovade 10nm och har någon atom så de kan säga att de har levererat. Broadwell också tror jag också var så. Nu gör de några begränsade exemplar för oem (så de inte behöver göra så många, om de ens når konsumenter alls) så de kan säga att de faktiskt lanserade vad de lovade.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den prislappen är dock MSRP vilket inte är relevant för företag, samma med prislapparna för Epyc.

Lite så vi payar inte de kan jag säga för plat cpus

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Lite så vi payar inte de kan jag säga för plat cpus

Nej, precis. Om jag skulle höfta lite vad det landar på så en uppgradering från bas vilket brukar vara en 4114 till en 8180 kostar knappt 50k ex moms.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Då kan du börja tycka illa om alla tillverkare, då alla fifflar med siffror i vilken bransch det än gäller.

Det finns fiffel och så finns det fiffel. Det är anmärkningsvärt att de först gick ut och skröt om frekvensen som i den färdiga produkten visade sig vara extremt långt under den de demade. Om du menar att eftersom jag ogillar sådant beteende så måste jag hata alla företag som på något sätt far med osanning i någon mån, så tycker jag du är onyanserad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad skulle oem tillverkarna betala för moderkortet? 1700 dollar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Självklart helt onödigt och ingen fattar varför dom gjorde de.

Och köper vi dessa som render PC med maxat ram och CPU bara så sparar vi runt 70k per render maskin på jobbet.
Vs köpa dual Xeon
Jag menar den klarar 5.8GHz på LN2.

Varför är det relevant överhuvudtaget att den eventuellt skulle kunna klara 5.8Ghz under extrema förhållanden? Kravet för 5.8Ghz är kylning på typ -200 celsius, livserfarenhet av överklockning, perfekta exemplaret, samt att det är blodmåne och alla planeter står i linje.

Bara OEM försäljning och inget företag i hela världen kommer överklocka dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

TR har skit ECC stöd

Kan du utveckla, vad är fel på Threadrippers ECC stöd?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av deltascu:

Kan du utveckla, vad är fel på Threadrippers ECC stöd?

Typ INGEN validerar för det officiellt stöd / support.

Att de funkar är inte samma sak som att det finns stöd på papper.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jackbob:

Varför är det relevant överhuvudtaget att den eventuellt skulle kunna klara 5.8Ghz under extrema förhållanden? Kravet för 5.8Ghz är kylning på typ -200 celsius, livserfarenhet av överklockning, perfekta exemplaret, samt att det är blodmåne och alla planeter står i linje.

Bara OEM försäljning och inget företag i hela världen kommer överklocka dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag pratat om att vi ska överklocka den? jag tyckte bara galet den klarar 5.8 på LN2.

Och nej företag överklockar nog 99% inte den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har jag pratat om att vi ska överklocka den? jag tyckte bara galet den klarar 5.8 på LN2.

Och nej företag överklockar nog 99% inte den.

jag tycker swec ska överklocka den.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Kan du utveckla, vad är fel på Threadrippers ECC stöd?

Skrivet av tvelander:

Typ INGEN validerar för det officiellt stöd / support.

Att de funkar är inte samma sak som att det finns stöd på papper.

TR har stöd för ECC men det är inget certifierat stöd som Xeons och Epycs har.

Vilket är en av anledningarna till att vi inte ser Threadripper eller Ryzen i workstations som behöver just certifierat stöd för ECC.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

TR har stöd för ECC men det är inget certifierat stöd som Xeons och Epycs har.

Vilket är en av anledningarna till att vi inte ser Threadripper eller Ryzen i workstations som behöver just certifierat stöd för ECC.

Exakt och de suger

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har jag pratat om att vi ska överklocka den? jag tyckte bara galet den klarar 5.8 på LN2.

Och nej företag överklockar nog 99% inte den.

Ok ok. Det låter ju helt enkelt väldans mycket som ett argument för det, när du tillägger att du menar att den går upp 5.8Ghz i samma stycke som du nämner att det är billigare för ditt företag.

Men men, missförstånd helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Läser man igenom AnandTechs test av Xeon W-3175X blir ändå fråga nummer #1: oavsett vad en sådana här CPU kostar, vad är poängen om valet av OS är Windows?

Räknade ut geometrisk medel på testerna för några sidor och ställde där Xeon W-3175X mot i9-9900K.

I systemtesterna är W-3175X bara 1,5 gånger snabbare i genomsnitt.
I renderingstesterna, som skalar i princip perfekt då OS:ets inverkan är obefintlig, än det ändå bara 2,3 gånger fördel för W-3175X.
Vid kodning av film drar de två modellerna helt jämt!

Det bryter riktigt ihop i fallen som egentligen består av helt oberoende uppgifter och som därför i teorin kan skala bra, men där uppgiften använder stor andel OS-tjänster i form av synkroniseringsprimitiver (mutex, semaphorer och liknande) samt filsystemet.

Detta är kompilering av ett stor C++ projekt. Tar relativt mycket CPU-kraft per fil att kompilera C++ vilket gör det enklare att skala över kärnor. Att i9-9900K ligger i topp i detta fall här måste ses rejält underbetyg till OSet. Nog för att det inte är helt linjär skalning i Linux, men det är inte så långt ifrån på de byggservers vi har på jobbet som är utrustade med 30-40 CPU-kärnor.

Än tydligare blir det i GB4

Finns knappt några Windows-resultat över 40,000. Så testet skalar inte?
Majoriteten av testerna skalar inte perfekt med kärnor (likt 99 % av all programvara i verkligheten), men här är det återigen OSet som är största hindret då Linux har ett gäng resultat runt 150,000.

Kikar man på GB4 MT resultat skalar Windows och Linux i princip identiskt upp till sex kärnor, efter det faller Windows efter. Upp till 12-16 kärnor är fortfarande i alla fall viss skalning, men vid ännu fler kärnor ser man fall en svag negativ trend.

Nu är inte Linux (eller MacOS för den delen) någon mirakelkur, är inte speciellt många deskoptapplikationer som en skalar på ett vettig förbi 6-8 kärnor oavsett OS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

"255 W" TDP... Undra när de ska börja med vettiga siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin