Två routrar uppkopplade på samma nätverk.

Permalänk

Två routrar uppkopplade på samma nätverk.

Säg att jag och min granne skulle dela internet. (jag vet att det är ganska otillåtet). Skulle jag då kunna koppla min router till min grannes kabel ifall min granne skulle ha e router inkopplat till sin uplink? Och skulle jag då få ett eget lokalt nätverk som inte min granne kan komma åt?

Permalänk
Medlem

@Luksenburg: Svaret är ja på båda frågorna. Men du skulle även få problem med så kallad dubbel-NAT: läs mer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Säg att jag och min granne skulle dela internet. (jag vet att det är ganska otillåtet). Skulle jag då kunna koppla min router till min grannes kabel ifall min granne skulle ha e router inkopplat till sin uplink? Och skulle jag då få ett eget lokalt nätverk som inte min granne kan komma åt?

Ja det skulle du, det är ingen snygg lösning och vissa saker kommer att krångla men japp det fungerar.
Om din granne har adresserna 192.168.0.x i sitt nät behöver du ändra i din router till ett annat nät. (Typ 10.10.10.x)

Permalänk
Medlem

@Luksenburg: Varför skulle det inte vara tillåtet?

Du kan koppla upp dig via grannens router, men då kan grannen alltid komma åt nätvärket genom routern, inte WiFi.

Med en enkel switch först kommer du undan hela den problematiken.

Permalänk
Medlem

@kissekotten4: Förstår faktiskt inte alls vad du menar med "men då kan grannen alltid komma åt nätvärket genom routern, inte WiFi".

Angående nästa stycke, syftar du på att ansluta den inkommande internet-anslutningen till en switch, och sedan ansluta både sin egen och grannens router till varsin port i switchen? Inte alls säkert att det fungerar, bara vissa nät som delar ut fler än 1 extern IP-adress. Finns ett par fiber-installationer i stadsnät där tjänstefördelaren kan ge dig fler än 1, men inte alls säkert att TS granne har detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedträd:

@kissekotten4: Förstår faktiskt inte alls vad du menar med "men då kan grannen alltid komma åt nätvärket genom routern, inte WiFi".

Angående nästa stycke, syftar du på att ansluta den inkommande internet-anslutningen till en switch, och sedan ansluta både sin egen och grannens router till varsin port i switchen? Inte alls säkert att det fungerar, bara vissa nät som delar ut fler än 1 extern IP-adress. Finns ett par fiber-installationer i stadsnät där tjänstefördelaren kan ge dig fler än 1, men inte alls säkert att TS granne har detta.

Det var slarvigt skrivet av mig, det jag menar då är att grannen kan komma åt ditt nätverk med avssende på trafiken till och från routern, den interna trafiken kan man ju hålla låst.

Sant att inte alla delar ut fler än 1 extern-IP, jag har inte jättebra koll på det men är det inte vanligast att man har två externa IP?

Permalänk

Säg att jag har en skrivare uppkopplad på mitt nät. Kopplar jag en switch från min grannes router så blir det väl ett och samma lan? Dvs han kan skriva ut skit på min skrivare och jävlas. Har hört om något som kallas v lan. Är det att man får sitt eget lan nätverk och hur gör man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Säg att jag har en skrivare uppkopplad på mitt nät. Kopplar jag en switch från min grannes router så blir det väl ett och samma lan? Dvs han kan skriva ut skit på min skrivare och jävlas. Har hört om något som kallas v lan. Är det att man får sitt eget lan nätverk och hur gör man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Istället för att ha två/flera separata switchar för att hålla isär två nätverk sätter man id på portarna. Enheter inom samma id ser enbart varandra och inget annat. Detta är en funktion på vissa switchar och routrar. För att inte trafiken ska läcka över till varandras nätverk via routern behöver även den konfigureras på så sätt att näten är separata, två "lan"-portar behövs och för att inte krångla till allt för mycket, även ha två olika ip-nät. Det är inte den vägen du ska göra i det här fallet dock utan det går antingen att ha två routrar efter en switch (om ISP är okej med detta samt att publika ip-adresser räcker) eller ställa en router efter den andra och ha koll på ip-adresserna och reglerna i routern.