Första par glasögon // Det här kan inte vara rätt!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Jättesvårt att säga såhär över nätet, men visst, högre index ändrar abbe-talet och kan ge mer aberrationer. Kan även vara att glasets optiska centrum inte ligger mitt för pupill, vilket börjar spela roll ju högre styrka man har, vilket kan ge en prismaeffekt vilket även det kan ge färgspridning. (Detta kan du nog märka själv om du tittar på nåt där du har en färgspridning och höjer/sänker på hakan lite. Om det är bättre när du höjer på hakan kan det hända att det är det som är boven). Kan även påverkas beroende på glasens kupighet och om de har en sfärisk eller asfärisk design. 1,67 känns som lite Overkill för -4,00, om det inte är en väldigt bred båge. 1,5 tror jag blir estetiskt "för tjockt", också där beroende på båge. Med allt detta sagt så är 4-5 dagar ibland lite kort tid att vänja sig vid nya glas, så kan vara lämpligt att testa lite längre och se om det "ger med sig", annars hade jag bett dem ändra på dem, men hur de ska ändras vill jag inte spekulera i över nätet. Mycket text blev det, hoppas du får ut nåt matnyttigt av det!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket!
Ja jag är väldigt medveten om att det tar ett tag att vänja sig.
Precis som du säger så blir det bättre om jag höjer hakan lite. Men just det området som är bättre är ändå väldigt litet.
Jag har tid hos optikern på Fredag. Kommer nog fråga om att gå ner i Index. Kanske inte 1.5 men 1.54 eller 1.6 då bågarna är ganska tunna. Hoppas det blir bättre!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken