Windows 10 LTSB, överlägset bästa Windows-versionen

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Jag använde mig av något som heter Classic Shell. Tillsammans med lite coola themes från Wallpaper Engine så är skrivbordet en fröjd att titta på nu

Permalänk
Medlem

@Sinery: Absolut. Har kört den i snart ett år, allt fungerar helt felfritt, aldrig stött på ett enda problem som skulle vara unikt för LTSB. Spel, office, ja allt fungerar precis som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@Sinery: Absolut. Har kört den i snart ett år, allt fungerar helt felfritt, aldrig stött på ett enda problem som skulle vara unikt för LTSB. Spel, office, ja allt fungerar precis som vanligt.

Köpte en licens och har nu laddat ner ISO som säljaren gav.
Håller även på att ladda ner ISO med ett verktyg som kallas SVF.ISO.CONVERTER-master ska tydligen ladda ner från MS severs (hella sketch)

Har förberett VirtualBox får se hur det går.
Hur fick du tag på din ISO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinki.swe:

Ska testa detta för jag är så trött på allt skit som är installeras utan att jag vill ha skiten

Av ren nyfikenhet vad är det för "skit" du menar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Köpte en licens och har nu laddat ner ISO som säljaren gav.
Håller även på att ladda ner ISO med ett verktyg som kallas SVF.ISO.CONVERTER-master ska tydligen ladda ner från MS severs (hella sketch)

Har förberett VirtualBox får se hur det går.
Hur fick du tag på din ISO?

Fick en DL länk med nyckeln jag köpte, men ISOn finns lite härovar på nätet, bara att söka på Windows LTSB 1607 iso download

Permalänk
Skrivet av bergla:

ISOn finns lite härovar på nätet

Rekommenderar starkt att tanka från Microsoft, ingen annan stans. Det är väldigt enkelt att gömma en keylogger eller annan malware i ett helt operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är väldigt enkelt att gömma en keylogger eller annan malware i ett helt operativsystem.

Så... Windows 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Så... Windows 10.

Det är väl alltid rekommenderat att ta ner operativsystem från officiella eller verifierad källor, oavsett vilket OS det handlar om.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Så... Windows 10.

Halva poängen med att använda LTSC är att den inte har Microsofts keylogger eller annan spyware. Och även i vanliga Windows 10 vill Microsoft bara sälja din personliga information och surf vanor, inte stjäla ditt Steam konto. Men hinkar du ner en rysshackad Windows, då blir det lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väl alltid rekommenderat att ta ner operativsystem från officiella eller verifierad källor, oavsett vilket OS det handlar om.

Skrivet av Awakeruad:

Halva poängen med att använda LTSC är att den inte har Microsofts keylogger eller annan spyware. Och även i vanliga Windows 10 vill Microsoft bara sälja din personliga information och surf vanor, inte stjäla ditt Steam konto. Men hinkar du ner en rysshackad Windows, då blir det lite annorlunda.

Klart man ska dra den från MS om det är ett alternativ.

ISO från Ebay linken var samma ISO som jag fick från MDL källa, båda passerade ISO verifier, och var inga konstigheter att använda den i VirtualBox där jag spanade över services/tasks/processes/net traffic.
Kan bara vara skeptisk så långt.

Permalänk
Medlem

En fröjd att köra 2019 LTSC igen (eller ja sen man körde 2016 ltsb sist)
Installerade dock Store i efterhand

Någon på mydigitallife rapporterade problem med DX11 spel men fungerar bra för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Att tro att Windows 10 LTSB / LTSC är en guld Windows 10 version är löjligt. Det är bara vanliga Enterprise med UWP appar borttagna. Inget mer. Så en fröjd för ögonen visserligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFlaX:

Att tro att Windows 10 LTSB / LTSC är en guld Windows 10 version är löjligt. Det är bara vanliga Enterprise med UWP appar borttagna. Inget mer. Så en fröjd för ögonen visserligen.

Det gör att jag slipper gräva för att försöka få bort allt jävla skräp.
Vilket jag kan göra till viss mån, men kan inte få bort allt utan att förstöra oset.
Varje uppdatering gör dom det svårare att ta bort vissa saker.

Det för mig iaf finns absolut noll fördelar mot att köra W10 pro över LTSC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det gör att jag slipper gräva för att försöka få bort allt jävla skräp.
Vilket jag kan göra till viss mån, men kan inte få bort allt utan att förstöra oset.
Varje uppdatering gör dom det svårare att ta bort vissa saker.

Det för mig iaf finns absolut noll fördelar mot att köra W10 pro över LTSC.

Helt klart, Pro är tyvärr en riktigt nedbantad version av Windows 10. Jag tycker att folk om dom ska köra Windows 10 bör minst köra Education. Annars såklart Enterprise, LTSC eller ej.

Permalänk

Det jag lackat på mest är att de tog bort(!) möjligheten att skapa nya volymer i ReFs. Jag sitter med en stor pool, men kan bara läsa och skriva till den, inte skapa ny.
Till det så är ju lagringsutrymmen nerfade som det är mot server 2016, går inta att enkelt slänga in ett par ssd som cache i en stor hdd-pool. Sånt som känns grundläggande för ett modernt OS.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av bergla:

Fick en DL länk med nyckeln jag köpte, men ISOn finns lite härovar på nätet, bara att söka på Windows LTSB 1607 iso download

Skrivet av Awakeruad:

Rekommenderar starkt att tanka från Microsoft, ingen annan stans. Det är väldigt enkelt att gömma en keylogger eller annan malware i ett helt operativsystem.

för att inte tala om att det är piratkopiering att ta ner dessa ISO filer från andra än av Microsoft godkända källor även om du äger en godkänd cdkod.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nice, detta är precis vad jag är ute efter. En sån löjlig grej som att de plockade bort control panel från högerklick av startmenyn räcker för att driva mig till vansinne.

Permalänk
Medlem

Äsch de verkar ha plockat bort control panel på startmenyn i nya 2019 av LTSC. Besviken att man måste dra ur nätverkskabeln här med annars förstörs installationen direkt med Nvidia drivers som är svåra att byta ut mot nyaste. Trodde sånt skulle vara borta. Nåja blir säkert bättre än Pro ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

Äsch de verkar ha plockat bort control panel på startmenyn i nya 2019 av LTSC. Besviken att man måste dra ur nätverkskabeln här med annars förstörs installationen direkt med Nvidia drivers som är svåra att byta ut mot nyaste. Trodde sånt skulle vara borta. Nåja blir säkert bättre än Pro ändå.

Vad är det för problem med det? Är det mer problem i det med LTSC än Pro?

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Nej bara samma problem. Man måste avinstallera nvidia drivers först sen gå och stänga av så windows in uppdaterar dem sen kan man installera nyaste. Gör man inte det vägrar den installera om det nu inte är fixat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

@Loxus:

Nej bara samma problem. Man måste avinstallera nvidia drivers först sen gå och stänga av så windows in uppdaterar dem sen kan man installera nyaste. Gör man inte det vägrar den installera om det nu inte är fixat.

Okej, det behöver inte jag.

Permalänk
Medlem

Underbart att ha den gamla miniräknaren tillbaks. Blev tokig på metro versionen som gillade att fylla halva skärmen då och då.

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta, är metro delen delvis borttagen så det är mer likt Win 7 än 10?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

Underbart att ha den gamla miniräknaren tillbaks. Blev tokig på metro versionen som gillade att fylla halva skärmen då och då.

Bara att dra ner storleken. Räckte med att göra det en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Rekommenderar starkt att tanka från Microsoft, ingen annan stans. Det är väldigt enkelt att gömma en keylogger eller annan malware i ett helt operativsystem.

Skrivet av Sinery:

Klart man ska dra den från MS om det är ett alternativ.

ISO från Ebay linken var samma ISO som jag fick från MDL källa, båda passerade ISO verifier, och var inga konstigheter att använda den i VirtualBox där jag spanade över services/tasks/processes/net traffic.
Kan bara vara skeptisk så långt.

Men ISO'n från MS är ju bara "Evulation" dvs. man kan inte aktiva det med en nyckel om man så har köpt en? Köpte en nyckel på ebay, men den gick inte att använda just på grund av att versionen jag använde var Evulation från MS. Men om någon har info som inte jag har så tar jag gärna emot

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Klart man ska dra den från MS om det är ett alternativ.

Skrivet av YamahaDGX630:

Men ISO'n från MS är ju bara "Evulation" dvs. man kan inte aktiva det med en nyckel om man så har köpt en? Köpte en nyckel på ebay, men den gick inte att använda just på grund av att versionen jag använde var Evulation från MS. Men om någon har info som inte jag har så tar jag gärna emot

Emphasis på om.
Självklart att den du har tillgång till från MS är evaluation, annars skulle vi inte behöva diskutera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Emphasis på om.
Självklart att den du har tillgång till från MS är evaluation, annars skulle vi inte behöva diskutera detta.

Joo jag vet. Men just därför undrar jag hur ni andra har löst det, om ni hämtat från MS men inte kan aktivera det? Det är ju bara en trial på 90 dagar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Av ren nyfikenhet vad är det för "skit" du menar?

Skämtar du eller har du bott under en sten senaste åren?

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Skämtar du eller har du bott under en sten senaste åren?

Skiten installeras ju bara en gång och sedan är det lätt att ta bort skiten.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Avstängd

@lichad3: vissa kanske installerar skiten ofta, eller tycker att skiten inte ska var där eftersom vi betalar för toapappret.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar