Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Vissa sidor fastnar konstant

Jag har haft 3 mobilt bredband i ett antal år och tycker det har fungerat väldigt bra. Dock har det den senaste tiden istället blivit i stort sett helt oanvändbart för vardagligt bruk och jag kan inte på något sätt komma på varför.
Problemet är att du kan t.ex. gå in på en hemsida, säg denna hemsidan t.ex. kan gå hur bra som helst att surfa runt inga problem. Helt plötsligt bara tvärdör anslutningen till just den sidan. Internet dör inte, jag kan fortfarande gå in på t.ex. youtube eller google men just den sidan tvärdör. Oftast kommer det igång igen efter några försök, ibland inte. Sen kan det funka en stund till sen tvärdör det igen.
Jag kan gå ut och in igen, allt funkar på sidan förutom just den länken. T.ex. nu precis försökte jag betala mina räkningar. Kunde lägga in alla betalare och allting, när jag skulle betala fastnar appen och det står "nätverksfel" hela tiden. Efter många många försök fick jag tillslut köra internetdelning på telefonen för att få det att funka. Men alla andra sidor fungerar samtidigt, så internet är inte dött.
Det har inte med datorn att göra då det är precis samma sak på 2 datorer, en surfplatta och min mobil, sålänge man kör via wifi. Jag trodde först det var routern så jag köpte en ny, typ värsting Asus AC68U, men det är om möjligt ännu värre med denna (eller så blir det bara värre och värre successivt.
Har provat stänga av alla brandväggar i både windows och i routern men det hjälper inte heller. Har även försökt ändra DNS i routern och i datorn till googles vilket inte heller funkar (förutsatt att jag har gjort rätt då det verkade lite luddigt).

Det roliga med detta är att just youtube och google funkar klockrent alltid, ALDRIG problem. Det är de enda två sidorna dock som alltid funkar klockrent. Vissa sidor fungerar i princip inte alls, vissa sidor flippar ibland, vissa sidor flippade mycket innan men gör det inte längre.
Vissa spel funkar inte heller. T.ex. Diablo 3 fungerar hur bra som helst när man springer runt i campet, så fort man startar en rift eller liknande tar det ca 15-20 sekunder sen kickar den ut en från servern.

Har provat med 3s kundsupport men känns som man lika gärna kan ringa ett dagis, dom vill endast sälja på en mer grejer istället för att lösa problemet.
Problemet är att jag inte bara kan be 3 dra nånstans. 3 verkar vara det enda företaget som har bra 4g täckning där jag bor (ligger på mellan 80-90%).

Så kan någon komma med en lösning så är jag mer än tacksam för jag blir snart gråhårig på detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Kolla vad du har för pingtider när det funkar bra och när det hackar.
Om du har Windows: Öppna run/cmd och kör ex. ping ftp.sunet.se (tror det är /c eller nått för att inte stanna efter 3ping), troligen kommer tiderna att vara bedrövliga när det stannar upp.
För att sedan bli ok igen.
Kan det vara så att Youtube buffrar upp tillräckligt så den "döljer" problemet?
Vad händer om du ansluter med TP-kabel till routern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Verkar som att den helt tappar connection. Dvs den säger att sidan inte finns eller att den inte kan hitta den, men den försöker inte ens :S, när den "lägger av". Dvs t.ex. länken #17664622. Men själva https://www.sweclockers.com fungerar ändå och har bra ping.
Jag har TP kabel till routern på min stationnära och det är samma sak.
Jag fattar verkligen noll.
Det roliga är att jag har 3 på telefonen med men telefonabonnemanget funkar klockrent.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Rättelse. Den pingar normalt även fast det inte går att komma åt sidan.
Problemet har nu blivit värre. Nu bråkar även Google och Youtube. Söker man på något på youtube kan det ta upp emot 5 minuter innan man får fram vad man söker efter. Det står endast "väntar på google.com".
Internet dör dock inte, det går fint att gå in på andra sidor etc samtidigt som den står och tuggar. Ibland går det att komma in på samma sida i en annan webbläsare också. Problemet är dock inte Chrome relaterat då samma problem händer i Explorer också, fast olika sidor.

Internet är i princip helt oanvändbart nu och ingen har någon lösning, ingen har varit med om något liknande etc.
Det är nu 4de gången jag har olösliga problem med olika internet i olika bohag. Är det sverige vi lever i eller somalien?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2005

Har du provat på fler enheter än dessa datorer eller vad du surfar från? Om du bytt mellan olika bredband och routrar och på olika platser, så känns det rent spontant som att felet måste ligga i datorerna. Virus, malware etc?

Huruvida du bor i Sverige eller Somalien får du nog forska vidare i.

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

@Andreas Epradius:
Nej jag hade andra problem med mitt internet förr när jag bodde på annat ställe.
Detta problemet uppenbarar sig enbart med detta simkortet. Men det flippar på alla enheter som är connected till denna routern där simkortet sitter. Dvs telefon, surfplatta, laptop och stationära datorn.
Har provat stänga av alla brandväggar etc. Har provat ändra DNS på både tpv4 och 6. Gör fortfarande samma sak, totalt tappar kontakten till vissa sidor i några minuter. Dvs nätet dör inte för jag kan gå in på andra sidor samtidigt. Gör samma sak i vissa spel. t.ex. diablo 3. Vissa ställen i spelet går bra, öppnar man en rift och går in tar det 10 sekunder ungefär sen tappar den connection till servern.

Har provat hundra olika inställningar och grejer på routern med så jag tror inte felet ligger i min utrustning.
Kommer byta till tele2 i nästa vecka så får vi se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Hej igen.
Har nu skaffat tele2 400 gb istället för 3. Det är dock exakt samma sak. Lika långsamt, fastnar på samma sidor det är ingen skillnad överhuvudtaget på hur det beter sig alls, är som att jag har samma internet som innan.
Så jag har provat olika datorer, telefoner och surfplattor, olika routrar, olika inställningar, olika abonnemang, ändå samma sak.

Jag är sugen på att utlysa en belöning på 3000 kr för den som kan fixa detta. Alternativet annars är väl att flytta, men det funkade inte speciellt bra där jag bodde innan så det är väl ingen direkt bra lösning heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Testa ändra DNSen till Cloudflare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Som jag skrev innan så hjälper det inte att byta DNS. Nu funkar i stort sett ingenting. Ingen dator, inget abonnemang och ingen router funkar alls. Kommer inte in på någon sida.
Kommer belöna den som kan lösa detta med 10.000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Har du fiber?
Har du tillgång till fiberfördelaren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av MaxIt666:

Har du fiber?
Har du tillgång till fiberfördelaren?

Läs tråden innan du postar.. herregud.

TS: Så när du inte kommer åt någon sida alls, kan du fortfarande pinga alls? När google står och tuggar, svara google.se på ping (cmd, ping google.se -t)?

Intel Core i7 3930K@ 4,7Ghz (Noctua NH-D14) | Asus Rampage IV Formula | Corsair Vengeance DDR3 16GB | MSI GTX 1080Ti Gaming X | Corsair AX 850W |
Ljud: Asus Essence STX -> Audio-GD DAC 19 -> Heed Canamp -> AKG K701

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

4g har försämrats kraftigt där jag bor. Men det är prisvärt relativt fiber. TV-program spelar jag in med svtplay-dl eller youtube-dl. Att se HD-tv direkt funkar normalt bara för SVT, som jag ändå aldrig tittar på. Att web-sidor låser sig händer då och då, men inget jag hakat upp mig på!

Skickades från m.sweclockers.com