Permalänk
Medlem
Skrivet av Euin92:

Som skrivet 8 gånger nu. Internet dör inte, det fastnar. Samtidigt som det står och tuggar på att ladda en bild på instagram eller whatever så kan jag sitta och titta på youtube i 1080p. Det är precis som något blockar men jag har inga brandväggar eller anti virus på. Det är samma problem på olika routrar och olika enheter. Dessutom har det varit samma problem på två olika abonnemang från två olika operatörer. Dock har 3 börjat fungera tillfredställande nu, iallafall vad det gäller detta problemet. Det är dock fortfarande fruktansvärt låg hastighet men det kan jag leva med.

Simkort lär inte hjälpa av ovanstående anledning. Tele2 har gjort såhär sen dag 1, det har aldrig fungerat. Låter högst osannolikt att båda skulle lägga av, dessutom att 3 skulle börja fungera igen.

Tror snarare på vad föregående har skrivit. Att masterna är överbelastade till vissa sidor, hur det nu fungerar tekniskt vet jag inte. Dock finns det hål i den teorin också. T.ex. varför jag kan titta på en youtube video i 1080p men jag kan inte ladda kommentarsfältet. Ibland är det bara just EN kommentar som inte vill ladda, alla andra fungerar.
Samma sak på sidor med bilder. Ibland kan 30 bilder ladda varv 4-5 stycken vägrar ladda hur jag än gör. Kollar jag på telefonen funkar allt, dock inte med wifi, då är det samma sak.

Om jag tolkar det rätt, om du använder internet via mobilen med mobiltelefoniabonnemanget, så fungerar allt utmärkt?
Om du gör mobilen till en hotspot och surfar på datorn via denna, fungerar det då också utan problem?
Då kanske det är värt att överväga att byta det mobila bredbandet mot en mobiltelfonianslutning med obegränsad datamängd.
Även om det i princip ska vara samma sak, så kan det ändå vara olika beroende på hur enheter kan konfigureras.

Kom även att tänka på att det finns iallafall en ISP, där du endast kan få ett abonnemang om det finns plats i den mast/master som finns i din omgivning, samt, det är mer "fast" än mobilt, då du blir knuten till en specifik mast. Kan eventuellt vara ett alternativ.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.638508/net1-lanserar-mobilt...
https://www.net1.se/privat/
Såg precis att artikeln var lite gammal, så policyn gällandes platsreservation kan ha ändrats.