Permalänk
Medlem

Maskintekniker, förpackningsmaskiner.
29.000:- i grundlön, med skift, övertid (200h) och bonus = 655,000:- för 2018

Permalänk
Medlem

Ngn som har koll på KTP2 , kontra ITP2 ?
Är det likvärdiga summor det blir ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cholden: Har du möjlighet att välja om du är tjänsteman eller kommunarbetare?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag höjde min tjänstepension till 20k månaden för iår. Om jag känner att jag har så det räcker kan jag trappa ner. Har ca 1 miljon tjänstepension än så länge. 38 år

Har både sk direktpension och vanlig tjänstepension

Allt beror ju på hur mycket du vill ha per månad men om vi jämför med folk som varit relativt högavlönade tidigt (säg uppnådd lön på 60k runt 30-33) ligger du en del efter nu som du får ta igen för att motsvara vanlig kollektivavtalad premiebestämd pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kul sätt att räkna ut sin månadslön på. Bara kolla deklarationen, dela med tolv.
Varför inte baka in bonusen och lägga på traktamenten också? Kanske utlägg som betalades ut under året också? Då kom jag upp i över en miljon, delat på tolv.
Man kan lätt boosta upp siffran för en tråd som denna. Men det som är intressant för de flesta är vad man har i grundlön. Du vet det beloppet som försäkringskassan baserar hur mycket du skall få i ersättning, när du brutit benet och blir hemma i fyra månader. Eller ännu värre, blir långtidssjukskriven.

23.2k i grundlön, så alltså ~278k på ett år. Ändå drog jag in över 200k mer än så. Har kollegor med samma grundlön som drar in 600-700k/år ganska ofta. Det är extremt få personer på mitt jobb som aldrig gör någon övertid och aldrig har något extra på lönen. Alla skiftgående operatörer har t.ex skifttillägg på lite drygt 6k. Sedan har i stort sett alla arbetsområdespoäng som ger extra. Några har ombudsroller vilket ger extra också. En del har lönepoäng för personlig prestation. En del har poäng för personlig kompetens. Har man underhållsstopp på ordinarie skift så får man en stoppremie. Alla får en liten semesterbonus på sommaren på någon tusenlapp. Alla får årsbonus om det utgår någon. Tar man semester utanför huvudsemesterperioden får man vanligtvis spridningspengar på upp till 7 semesterdagar. Alla APTer, infodagar, samt majoriteten av alla utbildningar ligger på lediga dagar så då blir det övertid. Det behövs alltid övertidspersonal till underhållsstoppen, annars finns det inte tillräckligt med folk, så det är alltid folk ute och jobbar övertid på varje stopp (en gång i månaden på varje maskin, tre maskiner).

Kan inte komma ihåg när jag senast hade en lön utan något extra. Nu kommer jag aldrig längre få det eftersom jag har fått ihop en del arbetsområdespoäng. Jobbar man på industri så tycker jag inte det är riktigt fair att bara titta på grundlönen eftersom det är så mycket annat som ingår i industriarbetares löner. Visst, alla kanske inte gör 200+ timmar övertid som jag gjorde förra året men jag har kollegor som bara gjorde 30-50h övertid på ett år som ändå tjänade bra mycket mer än vad jag gjorde för att dom har fler poäng, har ombudsroller, osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

@Cholden: Har du möjlighet att välja om du är tjänsteman eller kommunarbetare?

Ktp2
Tjänsteman född tidigare än 81

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Aktsu: Tror inte de flesta som är 38 hunnit tjäna in det. Säg du började jobba vid 25, det är 13 år, mao 76k per år. 10% är vanligt. Mao en lön 63k i månaden i snitt sedan du var 25.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Ktp2
Tjänsteman född tidigare än 81

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, sökte och det första jag fick upp tolka jag som kommunala (tänkte nog på kpa?).
Vad har du sen innan? Hade fortsatt på samma.
Har du inget skulle jag ta itp (helst inget och egen lösning men det brukar inte uppskattas).

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Utvecklare på mindre produktbolag, Göteborg, 3,5 års erfarenhet.

-Lön-
Grundlön: 44 500:-
Bonus: normalt 6000 - 9000:-/månad
Tjänstepension: Enligt ITP1

-Förmåner-
Lunch 3 dagar i veckan
Frukost varje dag
Skatteverkets maxgräns för friskvård + tillgång till vissa träningsanläggningar som inte belastar friskvårdskontot
1-2 friskvårdstimmar/vecka
Möjlighet till personalbil

Skrivet av Kalium:

23.2k i grundlön, så alltså ~278k på ett år. Ändå drog jag in över 200k mer än så. Har kollegor med samma grundlön som drar in 600-700k/år ganska ofta. Det är extremt få personer på mitt jobb som aldrig gör någon övertid och aldrig har något extra på lönen. Alla skiftgående operatörer har t.ex skifttillägg på lite drygt 6k. Sedan har i stort sett alla arbetsområdespoäng som ger extra. Några har ombudsroller vilket ger extra också. En del har lönepoäng för personlig prestation. En del har poäng för personlig kompetens. Har man underhållsstopp på ordinarie skift så får man en stoppremie. Alla får en liten semesterbonus på sommaren på någon tusenlapp. Alla får årsbonus om det utgår någon. Tar man semester utanför huvudsemesterperioden får man vanligtvis spridningspengar på upp till 7 semesterdagar. Alla APTer, infodagar, samt majoriteten av alla utbildningar ligger på lediga dagar så då blir det övertid. Det behövs alltid övertidspersonal till underhållsstoppen, annars finns det inte tillräckligt med folk, så det är alltid folk ute och jobbar övertid på varje stopp (en gång i månaden på varje maskin, tre maskiner).

Kan inte komma ihåg när jag senast hade en lön utan något extra. Nu kommer jag aldrig längre få det eftersom jag har fått ihop en del arbetsområdespoäng. Jobbar man på industri så tycker jag inte det är riktigt fair att bara titta på grundlönen eftersom det är så mycket annat som ingår i industriarbetares löner. Visst, alla kanske inte gör 200+ timmar övertid som jag gjorde förra året men jag har kollegor som bara gjorde 30-50h övertid på ett år som ändå tjänade bra mycket mer än vad jag gjorde för att dom har fler poäng, har ombudsroller, osv.

Fast då är det väl snarare så att man får speca det som är extra, inte bara klumpa ihop allt. För om du massa övertid, jobbar skift (alltså obekväma arbetstider), så är det ju väldigt svårt att jämföra med någon som jobbar kontorstider och ingen övertid. Har du till exempel semester en hel månad, så saknar du väl både skifttillägg och övertidsersättning (då du inte heller jobbat övertid), vilket torde få lönekuvertet att gapa betydligt tommare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@Aktsu: Tror inte de flesta som är 38 hunnit tjäna in det. Säg du började jobba vid 25, det är 13 år, mao 76k per år. 10% är vanligt. Mao en lön 63k i månaden i snitt sedan du var 25.

Jag jobbar med pensioner dagligen och räknar på det och ser väldigt mångas pensioner, är du högavlönad och följt en någorlunda vanlig lönekurva så ligger du efter. Normalt för premiebestämd är 4,5% upp till 7,5 IBB och 30% på allt över (dessa börjar dessutom höjas nu). Säg att du börjar på 25k per månad vid 25 års ålder i dagens läge och ökar till 60k tills du är 32 och sen inte ökar mer. Då kommer du ha ca 1,1 miljoner i tjänstepensionsavsättning vid 38 om man antar ca 4% avkastning över inflationen (något som är högst rimligt när man dessutom kan placera dem i fonder). Jag själv skulle om jag inte ökar i lön alls (lön runt 60k och över 30 år) hamna runt 1,3 miljoner vid 38 år utan någon avkastning alls i framtiden.

En lön på 60k per månad ger för övrigt ca 96,5k i pensionsavsättning per år enligt det vanliga kollektivavtalade avtalet, har man 10% total avsättning har man ett rätt dåligt avtal.

Permalänk
Medlem

25.000kr, VVS konsult/konstruktör/ingenjör
Helt ny.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Jag jobbar med pensioner dagligen och räknar på det och ser väldigt mångas pensioner, är du högavlönad och följt en någorlunda vanlig lönekurva så ligger du efter. Normalt för premiebestämd är 4,5% upp till 7,5 IBB och 30% på allt över (dessa börjar dessutom höjas nu). Säg att du börjar på 25k per månad vid 25 års ålder i dagens läge och ökar till 60k tills du är 32 och sen inte ökar mer. Då kommer du ha ca 1,1 miljoner i tjänstepensionsavsättning vid 38 om man antar ca 4% avkastning över inflationen (något som är högst rimligt när man dessutom kan placera dem i fonder). Jag själv skulle om jag inte ökar i lön alls (lön runt 60k och över 30 år) hamna runt 1,3 miljoner vid 38 år utan någon avkastning alls i framtiden.

En lön på 60k per månad ger för övrigt ca 96,5k i pensionsavsättning per år enligt det vanliga kollektivavtalade avtalet, har man 10% total avsättning har man ett rätt dåligt avtal.

Jag tar ut 840k i lön vilket då blir 4,5%*468 750 + 30%*(840000-468 750) = 132k per år 11k i månaden vilket är 4k sämre än vad jag tog ut innan jag höjde till 20k

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag tar ut 840k i lön vilket då blir 4,5%*468 750 + 30%*(840000-468 750) = 132k per år 11k i månaden vilket är 4k sämre än vad jag tog ut innan jag höjde till 20k

Ja, jag menade helt enkelt det var bra att börja sätta av mer nu för du verkar ha fått lägre än standardavsättning tidigare i karriären om man jämför med andra så gör bra karriär och får bra betalt hyffsat tidigt. Tiden är ju nämligen en viktig faktor när vi pratar pension då avkastningen över tid kommer göra mycket för att öka kapitalet.

Jag bygger det här på vad du pratat om tidigare om höga löner relativt tidigt osv. Jämfört med gemene man är det självklart bra oavsett men idén med tjänstepension är ju att man skall få en viss procent av sin lön när man går i pension så då skall man ju jämföra sig själv med liknande individer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja, jag menade helt enkelt det var bra att börja sätta av mer nu för du verkar ha fått lägre än standardavsättning tidigare i karriären om man jämför med andra så gör bra karriär och får bra betalt hyffsat tidigt. Tiden är ju nämligen en viktig faktor när vi pratar pension då avkastningen över tid kommer göra mycket för att öka kapitalet.

Jag bygger det här på vad du pratat om tidigare om höga löner relativt tidigt osv. Jämfört med gemene man är det självklart bra oavsett men idén med tjänstepension är ju att man skall få en viss procent av sin lön när man går i pension så då skall man ju jämföra sig själv med liknande individer.

Planerar på att vara ekonomiskt oberoende innan dess.. haha.
När jag var anställd (startade eget 2015) så hade jag bara 10% tjänstepension. Vet inte om det företaget var sämre än IT överlag dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Planerar på att vara ekonomiskt oberoende innan dess.. haha.
När jag var anställd (startade eget 2015) så hade jag bara 10% tjänstepension. Vet inte om det företaget var sämre än IT överlag dock

Ja det är min plan också, i var fall ha tillräckligt för att kunna gå i förtida pension långt innan vanlig pensionsålder. Kollektivavtalad premiebestämd tjänstepension är ju inte något som ger massvis med pengar så det är ju någon grundnivå, vill man leva bra som pensionär skall man helst ha andra pengar också.

Kollektivavtalets modell är rätt vanlig även för de som inte omfattas av kollektivavtal faktiskt, om det handlar om ren anställd med lön och pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

23.2k i grundlön, så alltså ~278k på ett år. Ändå drog jag in över 200k mer än så. Har kollegor med samma grundlön som drar in 600-700k/år ganska ofta. Det är extremt få personer på mitt jobb som aldrig gör någon övertid och aldrig har något extra på lönen. Alla skiftgående operatörer har t.ex skifttillägg på lite drygt 6k. Sedan har i stort sett alla arbetsområdespoäng som ger extra. Några har ombudsroller vilket ger extra också. En del har lönepoäng för personlig prestation. En del har poäng för personlig kompetens. Har man underhållsstopp på ordinarie skift så får man en stoppremie. Alla får en liten semesterbonus på sommaren på någon tusenlapp. Alla får årsbonus om det utgår någon. Tar man semester utanför huvudsemesterperioden får man vanligtvis spridningspengar på upp till 7 semesterdagar. Alla APTer, infodagar, samt majoriteten av alla utbildningar ligger på lediga dagar så då blir det övertid. Det behövs alltid övertidspersonal till underhållsstoppen, annars finns det inte tillräckligt med folk, så det är alltid folk ute och jobbar övertid på varje stopp (en gång i månaden på varje maskin, tre maskiner).

Kan inte komma ihåg när jag senast hade en lön utan något extra. Nu kommer jag aldrig längre få det eftersom jag har fått ihop en del arbetsområdespoäng. Jobbar man på industri så tycker jag inte det är riktigt fair att bara titta på grundlönen eftersom det är så mycket annat som ingår i industriarbetares löner. Visst, alla kanske inte gör 200+ timmar övertid som jag gjorde förra året men jag har kollegor som bara gjorde 30-50h övertid på ett år som ändå tjänade bra mycket mer än vad jag gjorde för att dom har fler poäng, har ombudsroller, osv.

Som @Blomman90 skrev. Det blir lite missvisande om man tar med allt extra man gjort. (Även om man tjänat de pengarna med.) Om du väljer att jobba 80 timmars veckor, och sedan postar att du tjänar dubbelt så mycket som din lön egentligen skulle varit om du jobbat normalt, ja då kan jag dra till med hushållets inkomst istället för min egen. resultatet blir ju samma, uppblåsta siffror.

Att man tar med tex +10% lagbas tillägg, om det är en fast tjänst, då är den en del av lönen och kan nämnas som sådan. Det förändrar ju inte din arbetstid, eller insats som sådan. (Eller andra fasta tillägg.) Men de där +200'000kr extra kom säkert inte helt utan extra ansträngning? Jag misstänker att du inte haft mycket till privatliv under perioden? "äta, jobba, sova"

"Been there, done that"
På förra jobbet, hade jag en grundlön på 34'000kr, men pga alla timmar, alla resor m.m. fick jag ut mellan 50'000 och 60'000 netto i månaden. (Bara traktamentet kunde närma sig 30k vissa månader. + övertid på det.)
Men då var jag inte hemma många dagar per år. Jag var inte ens hemma i Sverige många veckor på året.
Med utlägg för hotell, hyrbilar, taxi resor m.m. hade jag ofta ut över 100'000kr/mån på lönespecen.
Men jag skulle aldrig få för mig att skriva att "jag har ut 100'000kr/mån netto". Min fasta månadslön var 34'000kr. Hade jag haft något fast tillägg, som jag har idag, skulle jag nämnt den också, separat som nedan.
Hade jag klumpat ihop det som du gjorde, kunde jag plussat ihop mina tolv lönespecar och skrivit att "jag fick ut över en miljon netto".
Enligt förra årets inkomst deklaration kommer jag dock bara upp i ca 550'000kr. Resten är ersättningar av olika slag, som inte räknas som inkomst av tjänst en gång.

Sedan årsskiftet har jag grundlön 37'000kr, +5'000kr för tvåskift. 37,5 timmar i veckan.
(Fast vi jobbar mer än 40 timmar i veckan och får lediga veckor, som vi jobbat in. Ledighet 5v semmester + 4v komp varje år är planlagt.)
Kommer byta till fyrskift inom ett år, då blir det +8000kr (istället för +5000) och var fjärde vecka ledig.
Jag kommer hem varje kväll/natt, det är värt en del.

Har inte hunnit bli många perioder övertid ännu, jag är fortfarande i en inlärnings period. Men det blir säkert +150 timmar/år när man blivit varm i kläderna. Kan ju börja med att jobba över ett par av ledig veckorna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är utopiskt att tänka sig att 18-åringar börjar pensionsspara. Räkna snarare att man börjar från ca 35 års ålder. Och att man går i pension vid 66. Och dör vid 90. Med 300 kr/mån blir det då ca 110 000 kr vid pensioneringsdagen. Jag räknar med att inflation, avgifter och skatt tar ut eventuell avkastning, så att det reella värdet är oförändrat. I faktiska kronor kan det vara ett större belopp. Det ger då bara ett tillskott på runt 400 kr/mån, inte 4000 kr/mån.

Du är ute och cyklar i en majoritet av ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Inte börjat jobbet än (skrivit på papper bara). Jag är 100% nyexaminerad (kandidatexamen och några kurser på avancerad nivå) och har ingen tidigare jobberfarenhet inom detta. Är 32 år gammal om det nu spelar någon roll.

Lön: 36500 i ingångslön (före skatt så klart) med mycket frihet som t.ex. möjligheter att jobba hemifrån och välja arbetstider (får bara betalt för dagtid ändå).

Jobb: Analytiker/Forensiker inom IT (fokus på nätverkstrafik) där ett landsting är arbetsgivare. Billigt att bo där och korta avstånd till jobbet betyder mer än högre lön och långa pendlingsavstånd som jag kunnat få i andra större orter/landsting.

Edit: Har självklart samma förmåner som andra anställda inom landstinget i fråga. Som friskvårdsbidrag, reducerat pris på busskort och tillgång till gym och badhus.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

250 i timmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gavelinus:

Inte börjat jobbet än (skrivit på papper bara). Jag är 100% nyexaminerad (kandidatexamen och några kurser på avancerad nivå) och har ingen tidigare jobberfarenhet inom detta. Är 32 år gammal om det nu spelar någon roll.

Lön: 36500 i ingångslön (före skatt så klart) med mycket frihet som t.ex. möjligheter att jobba hemifrån och välja arbetstider (får bara betalt för dagtid ändå).

Jobb: Analytiker/Forensiker inom IT (fokus på nätverkstrafik) där ett landsting är arbetsgivare. Billigt att bo där och korta avstånd till jobbet betyder mer än högre lön och långa pendlingsavstånd som jag kunnat få i andra större orter/landsting.

Edit: Har självklart samma förmåner som andra anställda inom landstinget i fråga. Som friskvårdsbidrag, reducerat pris på busskort och tillgång till gym och badhus.

Grattis till en riktigt bra ingångslön.

/Civilingenjör med masterexamen, 5 år i bagaget och 34k/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Grattis till en riktigt bra ingångslön.

/Civilingenjör med masterexamen, 5 år i bagaget och 34k/mån

Tack! Jag hade ärligt talat förväntat mig ganska mycket mindre än vad de erbjöd mig. Ville inte ens försöka komma med ett motbud när det var första budet de gav mig. Men de vet att det är svårt att få folk att flytta dit och erbjuder lön därefter som jag förstår det. De behövde 2 personer och hade fått in 1 (seriös) ansökan... Säger rätt mycket om hur svårt det är med kompetens i mindre attraktiva kommuner/landsting.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Lön: hög!
Ansträngning: låg
Men jag är ganska utsliten. Dålig hälsa och låg förväntad återstående livslängd. Jag ångrar att att jag slet och jobbade över när jag var ung. Man borde jobba högst 25h per vecka om man inte har extremt roligt jobb. Lever man sparsamt så behöver man inte mycket. Jag slänger eller skrotar väldigt lite. Jag har sålt saker som jag trodde var värdelösa. En kamera som jag tänkte slänga köptes för 2000. Gamla rullbandsspelare för 1000. Ärvda trasiga klockor för 3000. Med mera.

Permalänk

Hej! Någon här som jobbar på Tyrens? Titel och lön vore intressant att veta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Operatör på pappersbruk.

Grundlön 25.656:-
Skift tillägg 4000:-
+ob

Många ledig dagar, passar mig bra.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic nu men behöver råd.

Är idag anställd på ett företag som jag verkligen trivs på och har en lön på ca 28 000 i mån. Jag skulle vilja utvecklas och gå mot en projektledarroll och detta har jag pratat med chefen om.

Samtidigt har jag fått 3 andra jobberbjudanden med bättre lön och mer inriktning mot vad jag vill syssla med i framtiden.

Kan jag på något sätt presentera detta för min nuvarande chef utan att låta jobbig? Jag skulle vilja presentera detta för honom och säga typ att: "Jag vill stanna här men samtidigt utvecklas, så kan ni kasta upp min lön ett par snäpp och ge mig en position som passar bättre eller ska jag söka mig vidare."

Jag känner mig iallafall behövd på företaget och skulle jag lämna tror jag de får svårt att återhämta sig i arbetskraft under ett bra tag åtminstone på den administrativa och personalplanerings delen.

Any advice?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Grattis till en riktigt bra ingångslön.

/Civilingenjör med masterexamen, 5 år i bagaget och 34k/mån

Saker som spelar otroligt stor roll är t.ex var man bor.

34 000 i månaden i Malmö ger otroligt mycket mer än 34 000 i Stockholm, t.ex.

edit:
F. övrigt kan jag tillägga att jag nu skrivit på ett nytt avtal.

Konsult inom ledarskap&IT
47 000 kr/mån
33 dagar semester

Omförhandling om 6 månader när provtiden går ut

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@r0ad: Ja, det kan du. Och har du en dålig chef som inte kan hantera det så går du till något av de andra företaget. Alternativt om du anser at nuvarande jobb, kollegor och så är så pass kul att du är beredd att ta en lägre lön för att stanna där. Att det sen kan vara jobbigt kan jag förstå, men verkligheten är ibland jobbig. Men allt detta tror jag nog att du eg visste redan innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Lite offtopic nu men behöver råd.

Är idag anställd på ett företag som jag verkligen trivs på och har en lön på ca 28 000 i mån. Jag skulle vilja utvecklas och gå mot en projektledarroll och detta har jag pratat med chefen om.

Samtidigt har jag fått 3 andra jobberbjudanden med bättre lön och mer inriktning mot vad jag vill syssla med i framtiden.

Kan jag på något sätt presentera detta för min nuvarande chef utan att låta jobbig? Jag skulle vilja presentera detta för honom och säga typ att: "Jag vill stanna här men samtidigt utvecklas, så kan ni kasta upp min lön ett par snäpp och ge mig en position som passar bättre eller ska jag söka mig vidare."

Jag känner mig iallafall behövd på företaget och skulle jag lämna tror jag de får svårt att återhämta sig i arbetskraft under ett bra tag åtminstone på den administrativa och personalplanerings delen.

Any advice?

Jag tror din grundinställning redan har gjort halva arbetet. Du verkar ju vilja stanna och fortsätta, men känner även att erbjudanden du fått går i linje med din utvecklingskurva och framtida karriär. Detta kan du presentera som ett dilemma till chefen; en tvist mellan din trivsel i företaget, och behovet av utveckling. En stark chef som vill behålla dig får då en brasklapp till att se över dina utvecklingsmöjligheter, medan en svag chef inte kommer agera.

Förslagsvis presenterar du inga ultimatum, men har en utstakad plan både vad gäller lönesättning och kompetensutveckling. Presentera ditt fall och hör vad man är beredd att göra. Säger man sig då stå handfallen kan du presentera förslag du tycker är rättvisa.

Kom ihåg att hur du presenterar dilemmat färgar mottagandet. Det här handlar trots allt inte om du mot företaget, och vad de kan göra för dig. Utan snarare är det vad du och företaget kan göra åt din situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Saker som spelar otroligt stor roll är t.ex var man bor.

34 000 i månaden i Malmö ger otroligt mycket mer än 34 000 i Stockholm, t.ex.

edit:
F. övrigt kan jag tillägga att jag nu skrivit på ett nytt avtal.

Konsult inom ledarskap&IT
47 000 kr/mån
33 dagar semester

Omförhandling om 6 månader när provtiden går ut

Jovars.. Men nu skrev ju personen som jag citerade "Billigt att bo där och korta avstånd till jobbet...", mao är det förmodligen inte Stockholm. Läser man inlägget så kan man typ förstå varför ingångslönen är så hög som den är.. men det gör den inte mindre hög i förhållande till andra mer vanliga kvalificerade kontorsjobb.

Permalänk
Medlem

@r0ad:, @Mithras: och @Olegh: I ingen särskild ordning.
Det är inte så enkelt som xxx antal pengar är bättre än yyy antal pengar (Även om de hänger ihop.)
Som avståndet mellan två stenar sammanbundna av ett snöre. Byt ut snöret mot ett gummiband. Där någonstans blir liknelsen mera korrekt.

En högre lön i storstad, ger samma levnads standard som en betydligt lägre lön i mindre stad.
Skall du köpa ett boende, tjänar du mera på att bo ute på landet än i storstan.
Skall du där emot köpa bil, båt, eller ens mat på bordet, räcker den mindre lönen inte lika långt som den stora.
I Stockholm och Göteborg kan en så obetydlig detalj som trängselskatten få vågskålen att flytta över.
(Jag tjänade 1000kr/mån skattade pengar på att byta till där jag slipper den, dvs ca 1300kr/mån brutto. Även om det inte var anledningen till bytet, var det en glad liten bonus effekt. )

En charter resa kostar lika många kronor oavset vad man tjänar eller var man bor. Dessutom är det billigare att ta sig till flygplatsen om man bor i närheten av de tre stora.

Väljer man en högre lön och storstad, blir de mindre viktiga sakerna, "lyxen i livet" billigare.
Väljer man mindre ort, mindre lön, har man snart betalat av sitt hus, men "lyxen i livet" kostar en större procent av lönen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!