Ang begagnade grafikkort som säljs för nypris

Permalänk
Inaktiv

Ang begagnade grafikkort som säljs för nypris

Varför är det många som säljer grafikkort för nypris? T.ex det är inte ovanligt att man ser en annons för 1060 TI för 2000 kr eller RX 580 för 1700 kr

Fattar inte folk att man blir lurad?

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan. Det billigaste GTX 1060't på prisjakt kostar just nu 2200 kr.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att du menar 1050 Ti och jag har själv aldrig sett något sådant till salu för 2000kr så du får gärna ge exempel där. Sen låter 1700kr för ett RX 580 som ett normalt begagnatpris tycker jag, det finns inga till salu nya för det priset som jag kunde hitta i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

200kr billigare begagnat kan handla om överlevnad för någon med dålig ekonomi.

Permalänk
Inaktiv

Jo att betala 1700 kr för ett grafikkort som har använts till mining låter ju som en bra ide...

Permalänk
Medlem

@anon285805: ...har du någon egen erfarenhet av minade kort?
tycker mest detta låter som gnäll för att kort generellt är dyra.
Minade kort kan absolut åkt på stryk - men det beror helt på hur hårt de körts...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon285805:

Jo att betala 1700 kr för ett grafikkort som har använts till mining låter ju som en bra ide...

Du sa ingenting om mining i det första inlägget. Det är dessutom en aspekt som alla tycker olika om så du kan inte applicera din egen åsikt på andrahandsmarknaden som helhet.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar det också men två förklaringar är dels att modellerna har utgått och bara finns kvar hos obskyra butiker listade på Prisjakt och dels utgår många vad de köpte grafikkortet för istället för att utgå mer från vad motsvarande grafikkort kostar idag.

Dessutom ogillar jag när säljare skriver att självklart finns garanti kvar. Det är inte alls självklart att garanti gäller i andrahand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J0hanm:

@mikroplugg: ...har du någon egen erfarenhet av minade kort?
tycker mest detta låter som gnäll för att kort generellt är dyra.
Minade kort kan absolut åkt på stryk - men det beror helt på hur hårt de körts...

Grafikkort som har använts till mining ska absolut inte vara i närheten av nypris

Permalänk
Medlem

Fick sålt mitt 1080ti för 6000kr och jag köpte det för runt 7800kr julen 2017.😁
Såg dock på tradera att 1080ti säljs dyrare där. 😂

Permalänk
Skrivet av J0hanm:

@mikroplugg: ...har du någon egen erfarenhet av minade kort?
tycker mest detta låter som gnäll för att kort generellt är dyra.
Minade kort kan absolut åkt på stryk - men det beror helt på hur hårt de körts...

Håller med till 100%
Miningkort brukar vara bättre än kort som överklockats i gamingdatorer.
Det är bevisat, för man brukar t.o.m. underklocka korten.
Men visst finns det skräckexemplar av miningkort frågan är om den som har hållt på med mining vet vad han håller på med och de flesta vet nog vad de håller på med.
Sen är det efterfrågan som styr och grafikkort och cpu har inte tappat mycket i värde.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det är bevisat

Hur exakt är det bevisat?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Hur exakt är det bevisat?

Ok bevisat kanske det inte är men allt jag läst och tittat på säger och pekar åt det att om den som minar vet vad han gör undervoltar clockar ner kortet så är kortet bättre än den som klockar kortet och spelar.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Alla är ju olika, men oftast brukar jag resonera som så att om jag ska köpa begagnat så ska det vara typ halva nypriset, annars kan jag lika gärna köpa nytt. Skulle aldrig falla mig in o köpa nått begagnat för 200 kr under nypris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vissa begagnade kort har självklart fått en pris boozt iom, att de höjde priset så markant mycket på den nya generationen som släpptes, annars är det väl efterfrågan o tillgång som styr, tradera där auktionens slutpris talar sitt tydliga språk av vad man är beredd att betala.

Inget expertutlåtande ang Gpu som suttit i miningmaskiner, men lite erfarenhet finns då jag själv 2010-2012 höll på lite själv på amatörnivå, o hade byggt ett par med flertalet 7970 kort, som kördes dygnet runt, flashades bios o tweakades till max o låg stadigt runt 80-83.

De flesta såldes av när det vart olönsamt, men 2st av dem behölls och sitter fortfarande i lillens låda som xfire, och den spelas ganska friskt på. kanske inte dagligen, men 3-4 dgr i veckan är den på..än i dag och inga problem med dem överhuvudtaget.

så om det påverkat dem negativt så har de i alla fall tuffat på i snart 6 år efter sin tid som miningkort......

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.