Medhelp polisanmäler Computer Sweden för dataintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

https://www.kalimera.nu/resebrev/2013/syros_03.jpg

Om man går förbi en affär med varor ut mot gatan och tar en persika utan att betala, har man stulit persikan då?

Skrivet av Söderbäck:

Yes.

Men om man går in på sweclockers och ser en annons som annonsören inte tänkt publicera ännu, har man stulit den annonsen då när ens webläsare hämtade hem filerna för annonsen?

Eller kan det vara så att det finns en skillnad mellan fruktexemplet och digitalt publicerad data?

Finns det ingen betalningspunkt utanför butiken och butiken har lagt varor på tex gatan, då är det inte stöld enligt lagens ord. Då är du i en extrem gråzon där du bara ännu inte betalat för varan. Går du däremot in i butiken och försöker gå ut med den varan så begår du stöld. Då har du gått förbi sista betalningspunkten.
Detta är tex en av anledningarna varför butiker som säljer jordgubbar osv utanför dörrarna tar betalt utanför dörrarna. Såklart så händer detta inte så ofta men det är en gråzon.

Jag anser dock själv att det är stöld även om lagen inte säger så. På frukten.

Att ha en olåst cykel på stan som jag tittar väldigt noga på, ser om den är olåst och börjar cykla i en cirkel för att sedan gå till ägaren och förklara att jag hittade den olåst och provade den är inte olagligt enligt mig. (parallel?) Då har man ju förstås troligen "Olovligt brukat" cykeln. Så vi får väl se.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men där blir säkert de ansvariga för läckorna polisanmälda istället för de slm påpekar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

En polisanmälan betyder dock ingenting. Jag kan anmäla min granne idag om jag vill. Betyder inte att denne har gjort något faktiskt fel för det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Vet inte om jag håller med riktigt, om man nu snubblar över den här sidan som de hade fått tips om så kan jag hålla med om att det inte är olagligt att se vad det egentligen är för något, men efter man har insett att det är saker som inte allmänheten bör ha tillgång till så är jag ganska säker på att man inte får göra en guide hur andra tar sig in till detta ställe.

I Sverige när det kommer till straff handlar det mycket om uppsåt, i detta fall gjorde tidningen en guide hur man kommer åt sidan med dessa filer, hade de tagit bort ip adresser osv hade det varit en helt annan sak.
Nu kommer de antagligen hävda att de inte hade uppsåt att folk skulle ta sig in här då de trodde servern hade tagits ner, men om det inte var fallet så blir det knepigare...

Självklart är det en stor skandal, men bara för att en gör fel ger det inte rätt till att någon annan gör fel.

och visst just om intrång när man "publicerar den offentligt" men innan artikeln släpptes kunde 99.999% av Sverige inte komma åt filerna, men efter kunde i princip vem som helst med lite datorkunskap att ta sig in.

Allt står och faller förstås med ifall CS har meddelat företaget om problemet innan publicering, och i viss mån hur länge de dröjde med publiceringen efter att de hade uppmärksammat företaget, om de nu gjorde det, och då ifall CS trodde att problemet var löst innan de publicerade.

Guiden i fråga är ju ingen guide egentligen utan all guidning som behövs är adressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan det vara så att det finns en skillnad mellan fruktexemplet och digitalt publicerat material?

Det hoppas jag verkligen Min poäng är att om medvetet pillar på något som är någon annans så har man, om inte gjort något olagligt, åtminstone gjort något oetiskt.

Nu gjorde väl CS detta för att påpeka en säkerhetsbrist. Lite som att gå in i en främmande familjs hus, ställa sig i vardagsrummet mitt under fredags-mys och deklarera att ytterdörren är olåst. Lite obehagligt, men bra att veta! Är det en bättre analogi kanske?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Sorry grabbar och tjejer...men vi bor i Sverige.
Tror ni verkligen att de kommer att få något straff.
Nej de får säkert kunglig medalj överräckt av kulturministern.

Till skillnad från... Alla andra länder där företagsledare straffas hårt?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Nu gjorde väl CS detta för att påpeka en säkerhetsbrist. Lite som att gå in i en främmande familjs hus, ställa sig i vardagsrummet mitt under fredags-mys och deklarera att ytterdörren är olåst. Lite obehagligt, men bra att veta! Är det en bättre analogi kanske?

Fast det är mer som att smäcka upp en annonstavla bredvid en stor motorväg och sedan känna sig uttittad när folk läser vad som står på tavlan.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Fast det är mer som att smäcka upp en annonstavla bredvid en stor motorväg och sedan känna sig uttittad när folk läser vad som står på tavlan.

Men nu fick ju CS veta att det var tilltäppt innan de släppte infon. Iaf enligt CS själva.
Om det nu inte var tilltäppt så är det ju inte CS fel då de i efterhand med den infon släppt artikeln.

Lite som att säga.
"Bilbrand på torget! 2 bilar har brunnit upp". Efter det brinner jämfört med "Det står två bilar på torget! De är lättantänliga".
Om jag inte förstått fel från CS dvs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunefred:

Det hoppas jag verkligen Min poäng är att om medvetet pillar på något som är någon annans så har man, om inte gjort något olagligt, åtminstone gjort något oetiskt.

Nu gjorde väl CS detta för att påpeka en säkerhetsbrist. Lite som att gå in i en främmande familjs hus, ställa sig i vardagsrummet mitt under fredags-mys och deklarera att ytterdörren är olåst. Lite obehagligt, men bra att veta! Är det en bättre analogi kanske?

Kanske aningen bättre men ändå väldigt långt från denna situation. Det är svårt att komma på relevanta analogier för virtuella saker i den fysiska världen, och de ger sällan så mycket, men lite bättre skulle vi nog kunna komma på. Typ:

Någon har ett skjul i sin trädgård som har bakväggen mot gatan. I skjulet lägger man familjejuvelerna, hela porrsamlingen eller liknande känsliga och värdefulla saker. Någon går förbi och ser att väggen mot gatan inte finns och att allt där inne ligger helt fritt och redo att plockas av vem som helst som råkar gå förbi. Denna person kollar på sakerna i skjulet och konstaterar att det här nog är privata saker som inte borde ligga åtkomliga från gatan och meddelar ägaren av skjulet. Denne säger sig ha vidtagit åtgärder, alltså byggt upp väggen igen (enligt CS i alla fall) och först då meddelar personen som gått förbi övriga boende i huset vars saker har legat öppna för alla.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är sjukt underhållande

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske aningen bättre men ändå väldigt långt från denna situation. Det är svårt att komma på relevanta analogier för virtuella saker i den fysiska världen, och de ger sällan så mycket, men lite bättre skulle vi nog kunna komma på. Typ:

Någon har ett skjul i sin trädgård som har bakväggen mot gatan. I skjulet lägger man familjejuvelerna, hela porrsamlingen eller liknande känsliga och värdefulla saker. Någon går förbi och ser att väggen mot gatan inte finns och att allt där inne ligger helt fritt och redo att plockas av vem som helst som råkar gå förbi. Denna person kollar på sakerna i skjulet och konstaterar att det här nog är privata saker som inte borde ligga åtkomliga från gatan och meddelar ägaren av skjulet. Denne säger sig ha vidtagit åtgärder, alltså byggt upp väggen igen (enligt CS i alla fall) och först då meddelar personen som gått förbi övriga boende i huset vars saker har legat öppna för alla.

Skulle mer säga att det är något liknande:

Någon har ett skjul utan vägg på sin tomt som inte kan ses från någon publik gata, men om man skulle ta sig genom skogen, vilket inte någon vet att man kan göra eller gör, så kan man se in i det. En automatiserad drönare ta bilder på intressanta saker som finns på tomter och lägger upp på nätet. Skjulet fastnar på en av bilderna, vilket gör att någon går igenom skogen och kan då titta in i skjulet.

Men det finns säkert en bättre jämförelse...

Edit: Vet vi hur Computer Sweden fick reda på servern?

Jag uppfattar att, sett till vad CS har rapporterat om, att det är kopplat till Shodan. Men om det är en anställd så som berättat, så är det ju som om trädgårdsmästaren har berättat om att det finns ett skjul som man kan se in i om man går genom skogen. Och att någon sedan gör det.

Permalänk
Medlem

En rätt intressant läsning på reddit

Om man ska fro reddit tråden så:

10-år gamla os med säkerhet som ett såll.

Verkar vara ett familjeföretag som mjölkar välfärden genom ryggdunk och kompisavtal, bestående av VD, Tommy 64 år, hans thailändska fru och deras revisor.

Detta kan nog bli den största skandalen hitintills på många plan... Och då inte enbart IT-säkerhet som är icke existerande på Voiceintegrated.

Edit: Hemsidan är helt underbar och gör att man får råd med både Jaguar och Lamborghini
En del lever gott på vår välfärd, man får buga och grattulera...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Viktiga frågan är.. varför spelar de in alla samtal och sparar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor i Region Kronoberg (syd) och de har Inera istället för Medhelp.
"Varför spelas samtalen till 1177 Vårdguiden in?
Alla samtal spelas in och sparas för att man i efterhand till exempel kunna ta reda på vilka råd som getts till en patient. Inspelningarna ska behandlas med sekretess enligt patientdatalagen. Vårdgivaren är ansvarig för behandlingen av personuppgifterna i journalen. "
https://www.inera.se/aktuellt/nyheter/inspelade-samtal-till-1...

Från annan Swecare.
"Enligt CS så är även Inera inblandat!

Mönstret är först ett förnekande följt av ett erkännade..."

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag bor i Region Kronoberg (syd) och de har Inera istället för Medhelp.
"Varför spelas samtalen till 1177 Vårdguiden in?
Alla samtal spelas in och sparas för att man i efterhand till exempel kunna ta reda på vilka råd som getts till en patient. Inspelningarna ska behandlas med sekretess enligt patientdatalagen. Vårdgivaren är ansvarig för behandlingen av personuppgifterna i journalen. "
https://www.inera.se/aktuellt/nyheter/inspelade-samtal-till-1...

Enligt CS så är även Inera inblandat!

Mönstret är först ett förnekande följt av ett erkännade...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Jag har redan påbörjat en process för att få bort mina samtal från 1177 / Inera / IVO oavsett. Men tack för att du sade till!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Skulle mer säga att det är något liknande:

Någon har ett skjul utan vägg på sin tomt som inte kan ses från någon publik gata, men om man skulle ta sig genom skogen, vilket inte någon vet att man kan göra eller gör, så kan man se in i det. En automatiserad drönare ta bilder på intressanta saker som finns på tomter och lägger upp på nätet. Skjulet fastnar på en av bilderna, vilket gör att någon går igenom skogen och kan då titta in i skjulet.

Men det finns säkert en bättre jämförelse...

Edit: Vet vi hur Computer Sweden fick reda på servern?

Jag uppfattar att, sett till vad CS har rapporterat om, att det är kopplat till Shodan. Men om det är en anställd så som berättat, så är det ju som om trädgårdsmästaren har berättat om att det finns ett skjul som man kan se in i om man går genom skogen. Och att någon sedan gör det.

Nja, varken din eller min analogi är förstås perfekt men jag tycker nog att min är bättre. Motsvarar en publik adress på nätet en adress på en gata eller en skog? Jag anser nog att gatan är en bättre liknelse, även om det förstås får vara en gata som inte får särskilt mycket trafik. En publik webbplats kommer att hittas, eller "gås förbi", det går inte att komma runt.

Ifall CS tipsades av en anställd så blir situationen aningen annorlunda förstås, men det gör ju ingen skillnad i chansen att den upptäcks mer eller mindre slumpmässigt av andra aktörer som kanske redan har plundrat skjulet ett flertal gånger.

Permalänk

Omöjligt. Hur kunde de av alla miljardtals sifferkombinationer som finns hitta just den webbadressen, till servern med ljudfilerna? Det borde ju vara omöjligt. Det måste vara... dataintrång!!!

/Deadhelp

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Hur är det intrång när det är en sida utan lösenord eller någonting? Det finns ingenting att tränga in igenom.

Det jag kan tänka mig att MedHelp skjuter in sig på är Patientdatalagen. Bara behandlande personal och patienten själv får ta del av patientdata, även om andra kan komma åt dem.
Inom vården loggas all access till journaler och liknande, så att man vid revisioner eller misstanke om oegentligheter kan verifiera att ingen obehörig valt att titta på uppgifterna.

CS trodde att det var patientdata och valde att ta del av denna i stället för att direkt kontakta IVO, Datainspektionen och MedHelp.
Där finns möjligen fog för åtal, men också en del förmildrande omständigheter.

Skrivet av monster08:

... Sen har det i efterhand kommit fram info om att de inte alls har stängt den (läst på Flashback att folk fortfarande kommer åt den).

Flashback räknas inte som en trovärdig källa. Vore ju extremt klantigt om de först stängt servern (vilket CS verifierat) och sedan öppnat den igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag bor i Region Kronoberg (syd) och de har Inera istället för Medhelp.
"Varför spelas samtalen till 1177 Vårdguiden in?
Alla samtal spelas in och sparas för att man i efterhand till exempel kunna ta reda på vilka råd som getts till en patient. Inspelningarna ska behandlas med sekretess enligt patientdatalagen. Vårdgivaren är ansvarig för behandlingen av personuppgifterna i journalen. "
https://www.inera.se/aktuellt/nyheter/inspelade-samtal-till-1...

Från annan Swecare.
"Enligt CS så är även Inera inblandat!

Mönstret är först ett förnekande följt av ett erkännade..."

Jag fick ett "var inte orolig din data är säker hos oss" mail tillbaka. Jag ska än en gång ansöka om att få min journal förstörd då jag INTE litar på dessa klåpare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Till skillnad från... Alla andra länder där företagsledare straffas hårt?

Ytterst få länder som straffar korruption. Ryssland är dock ett av de =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Ytterst få länder som straffar korruption. Ryssland är dock ett av de =]

Jisses. Ja, när det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Bengt-Arne: Jag har redan påbörjat en process för att få bort mina samtal från 1177 / Inera / IVO oavsett. Men tack för att du sade till!

Hur har du påbörjat processen? Igenom IVO, datainspektionen, direktkontakt med hänvisning till GDPR?
Jag och mina barn finns med och jag skulle också vilja få vårat borttaget.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hur har du påbörjat processen? Igenom IVO, datainspektionen, direktkontakt med hänvisning till GDPR?
Jag och mina barn finns med och jag skulle också vilja få vårat borttaget.

Det är bara IVO som kan besluta om journalförstöring, det är inget ni kommer beviljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Omöjligt. Hur kunde de av alla miljardtals sifferkombinationer som finns hitta just den webbadressen, till servern med ljudfilerna? Det borde ju vara omöjligt. Det måste vara... dataintrång!!!

/Deadhelp

Ja det kan man fråga sig... jag fick ett tag över 10 000 misslyckade ssh-inloggningsförsök om dagen på min router/brandvägg innan jag installerade lite motmedel. Den var inte mer publik än att den hade en telia-adsl a-record.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, varken din eller min analogi är förstås perfekt men jag tycker nog att min är bättre. Motsvarar en publik adress på nätet en adress på en gata eller en skog? Jag anser nog att gatan är en bättre liknelse, även om det förstås får vara en gata som inte får särskilt mycket trafik. En publik webbplats kommer att hittas, eller "gås förbi", det går inte att komma runt.

Ifall CS tipsades av en anställd så blir situationen aningen annorlunda förstås, men det gör ju ingen skillnad i chansen att den upptäcks mer eller mindre slumpmässigt av andra aktörer som kanske redan har plundrat skjulet ett flertal gånger.

Addressen upptäcks inte slumpmässigt av någon som går förbi, den upptäcks av automatiska robotar som skannar ip-adresser. Eller tror du att någon skrev in fel ip-adress och plötsligt bara hamnade där?

Voice Integrate Nordic har ett eller fler publika ipnamn som vetter mot en "gata", ip-adressen som man kunde nå samtalet genom gjorde det inte.

Edit: Missat att den hade ett ipnamn tilldelat. Det (tillsammans med att den använde sig av en vanlig port) gör det mycket enklare och troligare att tex Shodan skall hitta och skanna den. Tror dock inte precis att tex google, bing, etc ägnar sig åt att skanna dnsnamn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Addressen upptäcks inte slumpmässigt av någon som går förbi, den upptäcks av automatiska robotar som skannar ip-adresser. Eller tror du att någon skrev in fel ip-adress och plötsligt bara hamnade där?

Njau, det är nog mer troligt att någon tipsade CS om det här. Om jag var ett konkurrerande företag skulle jag bli kraftigt irriterad om något sunkigt lågkvalitebolag vann en upphandling.

Sen varför man lämnade servern öppen kan bero på att man inte hittade något enkelt sätt att autentisera personalen hos Medicall.

Slutligen så lämnar man "dörren öppen" på Internet så är det inte dataintrång, det lärde man sig på Internets stenålder.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Njau, det är nog mer troligt att någon tipsade CS om det här. Om jag var ett konkurrerande företag skulle jag bli kraftigt irriterad om något sunkigt lågkvalitebolag vann en upphandling.

Sen varför man lämnade servern öppen kan bero på att man inte hittade något enkelt sätt att autentisera personalen hos Medicall.

Slutligen så lämnar man "dörren öppen" på Internet så är det inte dataintrång, det lärde man sig på Internets stenålder.

CS har haft ett antal artiklar på senare tid som har gällt system kopplade mot nätet med säkerhetsproblem och där dessa har varit indexerade av Shodan, tex då frysar i butiker som man kan styra via nätet. Och ip-adressen i fråga var indexerad av Shodan, alltså är det mer troligt att de hittade den den vägen.

Ibland har man lärt sig fel saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hur har du påbörjat processen? Igenom IVO, datainspektionen, direktkontakt med hänvisning till GDPR?
Jag och mina barn finns med och jag skulle också vilja få vårat borttaget.

Skrivet av Petterk:

Det är bara IVO som kan besluta om journalförstöring, det är inget ni kommer beviljas.

Som Petterk skriver, via Region Kronoberg samt skickat till IVO.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Addressen upptäcks inte slumpmässigt av någon som går förbi, den upptäcks av automatiska robotar som skannar ip-adresser. Eller tror du att någon skrev in fel ip-adress och plötsligt bara hamnade där?

Voice Integrate Nordic har ett eller fler publika ipnamn som vetter mot en "gata", ip-adressen som man kunde nå samtalet genom gjorde det inte.

Edit: Missat att den hade ett ipnamn tilldelat. Det (tillsammans med att den använde sig av en vanlig port) gör det mycket enklare och troligare att tex Shodan skall hitta och skanna den. Tror dock inte precis att tex google, bing, etc ägnar sig åt att skanna dnsnamn.

Jo, eftersom de hade ett namn tilldelat och registrerat dns osv så är det verkligen en publik adress, alltså ganska mycket som en gatuadress. Och i min liknelse så är motsvaras personen som går förbi förstås av en bot som scannar. Att någon person slumpmässigt går in på en godtycklig adress är förstås inte så sannolikt. Men bottar scannar adresser hela tiden.

Permalänk
Medlem

I Sverige så är lagen lika för alla, så var det för den tidning som köpte ett handeldvapen olagligt och sedan lämnade in den direkt till Polisen. Thomas Mattsson, reportern Diamant Salihu och dåvarande nyhetschefen Andreas Johansson dömdes i samtliga instanser som behandlade ärendet, dock till löjligt låga straff.

Om min ytterdörr olåst så är det fortfarande olaga intrång om man otillbörligt tar sig in i bostaden. Det är alltid den som genomför intrånget som är ansvarig för sina egna handlingar, såvida man inte har en ansvarig målsman.

Man har inga särrättigheter som journalist. Ansvarig utgivare har särrättigheter gällande publicering men där tar särrättigheterna slut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, eftersom de hade ett namn tilldelat och registrerat dns osv så är det verkligen en publik adress, alltså ganska mycket som en gatuadress. Och i min liknelse så är motsvaras personen som går förbi förstås av en bot som scannar. Att någon person slumpmässigt går in på en godtycklig adress är förstås inte så sannolikt. Men bottar scannar adresser hela tiden.

Ett ipnamn som bara finns registrerat i dns är lika publikt som ett skjul som vetter mot skogen, man kan hitta den, men det krävs mer jobb och sökande än ett skjul som vetter mot en gata som folk rör sig på (ett ipnamn indexerat av google, bing, etc).

Det blir helt fel när en person som går förbi motsvarar en bot som skannar. Därav att jag jämför ett bot som skannar portar med en automatiserad drönare som tar foton (som sedan behandlas), hittas något intressant så kan en person sedan undersöka det vidare.