Uppgradera Windows 7/8/8.1 till Windows 10 Gratis 2018

Permalänk

Uppgradera Windows 7/8/8.1 till Windows 10 Gratis 2018

Jag råkade komma över en artikel där dom sa att det går att uppgradera till Windows 10 helt gratis och lagligt, bara du har en laglig licens.
Det man ska göra är att installera windows 7, 8 eller 8.1 med laglig licensnyckel och sen ladda ner "windows 10 media creation tool".
Där får du 2 val. Skapa ett bootbart USB minne eller uppgradera till windows 10.
Vad jag har läst så skall detta fungera just nu.
Jag har sett flera källor med samma info. Men det är ju internet. Allt är inte sant.
Så jag tänkte att jag provar med en gammal windows 7 licens jag har liggandes och ser om det funkar.
Jag återkommer med hur det gick.

Har ni någon information eller andra frågor så hör av er.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag råkade komma över en artikel där dom sa att det går att uppgradera till Windows 10 helt gratis och lagligt, bara du har en laglig licens.
Det man ska göra är att installera windows 7, 8 eller 8.1 med laglig licensnyckel och sen ladda ner "windows 10 media creation tool".
Där får du 2 val. Skapa ett bootbart USB minne eller uppgradera till windows 10.
Vad jag har läst så skall detta fungera just nu.
Jag har sett flera källor med samma info. Men det är ju internet. Allt är inte sant.
Så jag tänkte att jag provar med en gammal windows 7 licens jag har liggandes och ser om det funkar.
Jag återkommer med hur det gick.

Har ni någon information eller andra frågor så hör av er.

Jag köpte en begagnad dator med W8.1 pro och slängde in W10 pro och allt aktiverade och fungerade bra (licensen för W8.1 låg på moderkortet). Den ska inte ha varit uppgraderad innan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag köpte en begagnad dator med W8.1 pro och slängde in W10 pro och allt aktiverade och fungerade bra (licensen för W8.1 låg på moderkortet). Den ska inte ha varit uppgraderad innan.

Den datorn jag kollar med nu har aldrig haft senare versioner än windows 7 om jag minns rätt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Köpte en w8.1 nyckel på skoj och provade i en virtuell maskin. Tyckte det var bra när det kom men efter W10 så vilket skit OS. Fruktansvärt att handskas med.

Japp, var bara att ladda ner uppdaterings verktyget från Microsoft så hade man ett aktiverat Windows 10. Fortfarande gratis att uppdatera.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Jag gjorde samma sak. Windows 7 oem licens. Fungerar som en dröm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Japp uppdaterade Win 7 oem till Win 10 för ett par veckor sedan. Inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ens köra en uppgradering.
Windows 7 nycklar och uppåt fungerar att aktivera windows 10 med.
Tänk bara på att Home går till pro, men att pro och ultimate aktiverar pro, så se till att du installerar rätt version.

Bara skapa en usb sticka med "Media creation tool" och boota, sedan installera med denna.

Permalänk
Inaktiv

Funkar det här fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Funkar det här fortfarande?

Ja.

Permalänk
Medlem

Känns som om Windows vill tvinga mig uppdatera. Kör en partition med Windows 7 för vissa spel och det ser ut som om enda utvägen var att stänga av Windows update helt annars blir man gediget störd av meddelandet i program och spel. Nej Windows har ännu inte get upp att få folk att emigrera till W10

Bara klick på länken och uppgradera gratis men just med denna partition så vill jag inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av anon292978:

Funkar det här fortfarande?

Fungerar det fortfarande och ger i så fall Windows 7 pro Windows 10 Pro?

Tack på förhand,
Mvh
/Tuffe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

@tuffejalle: Fungerar än att "uppgradera" win 7 till 10 med media creation tool.
Win 7 når ju sitt en of life nu efter nyår så har i veckan som varit uppgraderat win 7pro till win 10pro på 5 datorer på jobbet.
Allt har löpt på jättesmidigt har inte haft några problem med att de trillat ut från domän osv heller.
Har ca 15 burkar kvar att ge mig på men tar en om dagen ifall det skulle råka bli problem för då har jag hellre problem med en i taget än 15st som är förbannade.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk

Funkar det än tro?
Enligt en vän så är det inte gratis.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

@Hasseman84:
Bekräftar att det funkar än för gjorde nu innan kl 9 idag en uppgradering från win 7 pro till win 10 pro.
Fortsatt inga problem och windows aktiverar sig som det ska

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Funkar det än tro?
Enligt en vän så är det inte gratis.

Jag har gjort flertalet av dessa den senaste tiden och det har fungerat hur bra som helst. Jag har även laddat hem senaste Windows 10 ISOn direkt och bara aktiverat det med en Windows 7 PRO key utan att uppgradera utan körde ren installation och även det fungerade.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

"Windows as a service"

Permalänk

För mig så verkar det ha lyckats bra. Windows 10 PRO

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Jag har kört vidare på Windows 7 in i det sista och vill nu (snart, mina förberedelser tar tid) testa det här. Antar att det fortsätter fungera men... har någon provat efter den 25/9?

Permalänk
Skrivet av Bertha:

Jag har kört vidare på Windows 7 in i det sista och vill nu (snart, mina förberedelser tar tid) testa det här. Antar att det fortsätter fungera men... har någon provat efter den 25/9?

Jag installerade Windows 10 i helgen. Dock från en Windows 8.1 licens. Fungerar hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag installerade Windows 10 i helgen. Dock från en Windows 8.1 licens. Fungerar hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Då ska det inte vara några problem för mig heller tycker jag.

Jag ska väl kunna skapa installationsmedia också, så jag har när jag måste byta dator?

Permalänk

Windows 10 är lite jobbig om du byter hårdvara. Framför allt moderkortet.
Börja med att uppgradera till Windows 10 med "Windows media creation tool". Uppgradera bara. Passa på och gör en bootbart installationsmedia med Windows media creation tool med. Ta även reda på vilken licensnyckel du har och skriv ner den. Nu kan du göra en nyinstallation av Windows 10. Frågar installationen efter licensnyckel så använd den du skrev ner. Det finns ett antal program som visar licens nyckeln, så googla lite på det så hittar du nog något bra program.
Om du uppgraderar datorn så använd samma licensnyckel du skrev ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasseman84:

Windows 10 är lite jobbig om du byter hårdvara. Framför allt moderkortet.
Börja med att uppgradera till Windows 10 med "Windows media creation tool". Uppgradera bara. Passa på och gör en bootbart installationsmedia med Windows media creation tool med. Ta även reda på vilken licensnyckel du har och skriv ner den. Nu kan du göra en nyinstallation av Windows 10. Frågar installationen efter licensnyckel så använd den du skrev ner. Det finns ett antal program som visar licens nyckeln, så googla lite på det så hittar du nog något bra program.
Om du uppgraderar datorn så använd samma licensnyckel du skrev ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Får inte alla uppgraderade installationer samma licensnyckel? Det har jag för mig i alla fall. Enklast är väl annars att använda ett MS-konto och knyta licensen till det.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Får inte alla uppgraderade installationer samma licensnyckel? Det har jag för mig i alla fall. Enklast är väl annars att använda ett MS-konto och knyta licensen till det.

Jag blev lite osäker själv nu. Men jag kan kolla upp det när jag kommer hem.

Jag har aldrig skapat ett Microsoft konto. För jag anser att detta inte är nödvändigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Windows 10 är lite jobbig om du byter hårdvara. Framför allt moderkortet.
Börja med att uppgradera till Windows 10 med "Windows media creation tool". Uppgradera bara. Passa på och gör en bootbart installationsmedia med Windows media creation tool med. Ta även reda på vilken licensnyckel du har och skriv ner den. Nu kan du göra en nyinstallation av Windows 10. Frågar installationen efter licensnyckel så använd den du skrev ner. Det finns ett antal program som visar licens nyckeln, så googla lite på det så hittar du nog något bra program.
Om du uppgraderar datorn så använd samma licensnyckel du skrev ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Licensnyckel kallas väl numret jag har på en lapp på datorn, byggd av Komplett. Så den har jag. Det är väl just det som känns lite skumt, att jag kan använda den. Men då måste jag tänka mig tillbaka till "Gratis Windows 10", som jag faktiskt påbörjade men ångrade mig (lyckades med mycket möda).

Hoppas bara att filerna jag hann få i BT-mappen inte stör. Jag lyckades inte få bort dem. Det har gått några år menar jag, men just den delen bör väl vara lika. Eller så läggs det i alla fall dit det rätta, hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasseman84:

Jag blev lite osäker själv nu. Men jag kan kolla upp det när jag kommer hem.

Jag har aldrig skapat ett Microsoft konto. För jag anser att detta inte är nödvändigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nödvändigt är det förstås inte, men det underlättar en massa saker varav licenshantering är en.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Att det går att använda en win 7/8/8.1 nyckel vid installation av Win 10 samt att uppgradera en befintlig installation av dessa är en kvarleva som Microsoft inte har tagit bort ännu.

Det stödjs dock inte officiellt längre.

Skrivet av Bertha:

Hoppas bara att filerna jag hann få i BT-mappen inte stör. Jag lyckades inte få bort dem. Det har gått några år menar jag, men just den delen bör väl vara lika. Eller så läggs det i alla fall dit det rätta, hoppas jag.

Bör gå att få bort dessa mappar genom att köra diskrensning (om det är Win 8/8.1 du har så har jag för mig att man måste köra det som administratör annars listas inte borttagning av system filer vilket dessa är), har för mig att de kallas Windows uppgraderings filer där.
Men ja, mig veterligen så kommer filerna i dessa mappar att uppdateras till de senaste om du väljer att uppgradera igen.

Skrivet av snajk:

Får inte alla uppgraderade installationer samma licensnyckel? Det har jag för mig i alla fall.

Ja, alla som väljer att uppgradera en befintlig Win 7/8/8.1 installation (samt att använda en licensnyckel till dessa vid installation av Win 10) får en digital Win 10 nyckel som är samma för alla.
Om man efter att ha gjort något av dessa kontrollerar här "Settings -> Update & Security -> Activation" så kommer det att stå "Windows is activated with a digital license" när Windows har aktiverats.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam, långsam med mera och har bara fixat Win10 på en USB än.

Nu dök detta upp, har något egentligen förändrats sen den siste här installerade?

"när du kör installationen för första gången måste du ange en giltig Windows 10-produktnyckel."

Vad exakt menar dom? Någon här säger att man får en sån nyckel när man haft en giltig Win7-nyckel t ex men jag har inte fattat "alla får samma nyckel".

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.727348/windows-10-gratis?ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertha:

Jag är tveksam, långsam med mera och har bara fixat Win10 på en USB än.

Nu dök detta upp, har något egentligen förändrats sen den siste här installerade?

"när du kör installationen för första gången måste du ange en giltig Windows 10-produktnyckel."

Vad exakt menar dom? Någon här säger att man får en sån nyckel när man haft en giltig Win7-nyckel t ex men jag har inte fattat "alla får samma nyckel".

Det de troligtvis menar är att om man kör en nyinstallation av Win 10 för första gången med hjälp av MTC så måste man ange en giltig Win 10 nyckel och inte någon Win 7, 8, 8.1.

Jag har inte provat nyligen att använda en Win 7 nyckel eller uppgradera från en befintligt Win 7 installation, så jag kan inte svara på om det fortfarnade går att göra det.
Men jag blir inte förvånad om det inte fungerar längre, då det var en var en kvarleva från 1511 (vilket var när Microsoft la in att man kunde använda en Win 7, 8, 8.1 nyckel för att det skulle bli lättare för folk att uppgradera till Win 10) som aldrig togs bort trots att den fria uppgraderingen försvann.

Angående att alla fick samma Win 10 nyckel om man gjorde det var det för att det var en generell nyckel dvs. det var ingen riktig Win 10 nyckel som gick att skriva in vid Win 10 installation.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.