Vilka udda datorer har ni/har ägt?

Permalänk
Medlem

Commodore Vic 20
Commodore 64
Amiga 500
Amiga 600
Amiga 1000
Amiga 1200/030
Amiga 2000
Amiga 4000/040

Atari 1040 STFM

Sen en del gamla Apple datorer.

Men dessa kan väl inte räknas som udda iofs, mer retro.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Mac 🤣

Permalänk
Medlem

VIC 20 är väl knappast udda men jag hade senare också en sån här:

Psion Revo handdator:

Har för mig jag skaffade den 1999 och har ett vagt minne av att jag kopplade ihop den med min mobil för att kolla min mail. Kopplades med telefonen via infraröd överföring, snabbt som attan

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

En IBM P70 är nog det mest udda jag haft i min ägo. Underbart att jobba/spela på en röd skärm....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Den såg häftig ut. Vad kunde du gör med den?

Visa signatur

Pethead

Permalänk

Den såg ut som en föregångare till en laptop.

Visa signatur

Pethead

Permalänk
Medlem

Undras om en ABC1600 anses udda nog - drog igång en sådan i somras.

Det som var mest störande i hela igångsättningen var att plasten på spiralsladden till tangentbordet bara ramlade i småbitar så fort man rörde dessa, samt att en nätagg small för att jag inte var försiktig vid spänningspåslag (har fler nätagg så det löste sig) - monitorerna gick igång, annars var det jag var mest rädd för att de inte skulle starta... Hårddiskarna visste jag att de skulle snurra igång då jag hade provat med spänning innan och inga problem med klibbade skivor syntes (det blev ett problem på diskar som är några år yngre än dessa pga. fel valt smörjmedel på skivorna och tålde inte tidens tand).

Permalänk

Min första dator var en Yamaha CX5M, MSX-baserad dator med inbyggd synthezier.
Ett par år senare köpte jag en nyare version med mer minne, Yamaha CX5M MkII. Även den med inbyggd synthezier.

Till den senare köpte jag även ett tangentbord för att lättare kunna spela på synthdelen. Allt finns kvar i mina ägor idag.

Länkar till de båda modellerna.

Yamaha CX5M:

https://www.msx.org/wiki/Yamaha_CX5M

Yamaha CX5M MkII:

http://www.synthfind.com/yamaha/yamaha-cx5m-mk-ii/

Permalänk
Medlem

Compis, Sinclair ZX81 och ABC 80 är väl de mest ovanliga. Sen hade jag en Micro-Professor också, men om det var min eller polarens egentligen minns jag inte

Permalänk

ABC80 skulle jag tro som funnits hemma.

Permalänk

Jag äger en vad jag tror är hyfsat ovanlig åtminstone...

Det är en gammal LapPower laptop, vet varken modell eller exatkta specs men gissar på typ en Pentium 2 och kring 64mb ram. Hade Windows XP installerat på disken nar jag fick den av min morfar men ska skaffa utbyte eftersom disken lät inte så pigg...

Har också en gammal Mcintosh llcx som jag köpte ifrån nåt gymnasium med defekt psu, ska köpa ny men sedan ska den funka om inte SCSI-disken är död.

Väntar också på en Macintosh Powerbook 100 från uppsala tror jag.

Permalänk
Medlem

Inga udda tyvärr, enbart välkända klassiker som Commodore Vic 20 och Spectrum 48K.
Intressant lista, här kan man hitta många udda! T.ex Tesla PMD 85 vore ju coolt att ha ägt ttps://en.wikipedia.org/wiki/List_of_home_computers

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en Casio PB 100 liggande nerpackad nånstans, den tillhör nog definitivt kategorin udda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

SGI
02 and var DOA =/
Indigon kommer jag inte ihåg om jag fick igång. Tror det var så att det var en udda skärmkontakt så jag gav upp. =/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

IBM PS/2 9585

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Inga udda tyvärr, enbart välkända klassiker som Commodore Vic 20 och Spectrum 48K.
Intressant lista, här kan man hitta många udda! T.ex Tesla PMD 85 vore ju coolt att ha ägt ttps://en.wikipedia.org/wiki/List_of_home_computers

Har faktiskt ägt en Tesla PMD85, men tyärr aldrig haft den igång... tiden räcker ju aldrig. Har den dock inte kvar idag men jag hoppas att den som har den idag har dragit igång den.

Permalänk

Min förra dator som finns i min signatur, en q6600 med antec sonata chassi var nog rätt udda på slutet. Jag köpte den 2007 och hade den ända tills i fjol 2018 då jag var mentalt nära att köpa en ny pga windows xp började bli farligt o var inne en del o jämförde på Komplett vad jag skulle byta till. Sen dog nätagget iaf så då var det bara köpa nytt.

Skälet till att jag inte bytte var nog mycket pga att jag slutat i princip helt med dataspel. Jag har dock säkerställt att jag har tillräckligt med kraft i den nya för att kunna köra iracing igen ifall det skulle uppstå ett intresse av det igen (8600 och gtx 1050).

elva år, det ni!

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Amiga 4000D
CyberStorm PPC 68060 128 Mb RAM
CyberVision

Lite ovanlig är den nog.

Permalänk
Medlem

Jag minns inte den precisa modellen av datorn jag använde. Men jag tror det var Toshiba T3200 som det kan ha varit som jag fick av min far:

Vid den tiden tyckte jag den var så cool för man kunde ta med sig den överallt, dock vägde den ganska mycket för mig som var ganska ung vid den tiden. Skulle gissa att jag var mellan 4-6 år gammal. Om jag kunde få tag på en idag så hade jag köpt den utan tvekan.

Länk: http://www.computinghistory.org.uk/det/4435/Toshiba-T3200/

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens Celvin PC

Jag hade en sån när jag var yngre. Många timmar Heroes III har spenderats vid denna smidiga burk.
Har fortfarande kvar datorn nånstans.

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån här för många år sedan. En mycket trevlig handdator av modell Psion Siena.

Nedan Casio PB-700 har jag faktiskt fortfarande kvar i någon gömma, minns att jag hade rejält kul med den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xzv:

Jag minns inte den precisa modellen av datorn jag använde. Men jag tror det var Toshiba T3200 som det kan ha varit som jag fick av min far:

https://i.redd.it/ci2ekhhdp79z.jpg

Vid den tiden tyckte jag den var så cool för man kunde ta med sig den överallt, dock vägde den ganska mycket för mig som var ganska ung vid den tiden. Skulle gissa att jag var mellan 4-6 år gammal. Om jag kunde få tag på en idag så hade jag köpt den utan tvekan.

Länk: http://www.computinghistory.org.uk/det/4435/Toshiba-T3200/

Dyker upp sådana på Tradera lite då och då, håll utkik där så får du nog napp. Om inte så kanske jag kan hänvisa dig till någon som eventuellt har en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Det skulle vara kul och höra vilka udda datorer ni andra har, eller har haft.

Själv så har jag en Commodore Plus/4 i min ägo.
En 8-bitars dator som påmminner mycket om c64/c128, men som är inkompatibel med dessa.

Datorn var väl att betrakta som en total flopp.

Någon som hört talas om den?

Ni andra då? vad har ni i era gömmor?

Tja, en PDP11/73, En MikroVAX II, AlphaStation 100, VaxStation 2000, En TRS-80 Model 3, Sun UltraSparc II.

Sen om det är att anse som "udda" är ju en annan fråga. Är ju retro/renoveringsobjekt borsett från SUN:en är ju status på övriga okänd för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Dyker upp sådana på Tradera lite då och då, håll utkik där så får du nog napp. Om inte så kanske jag kan hänvisa dig till någon som eventuellt har en sådan

Trevligt! Ja, men absolut. Vore kanon! Ska spana lite först då

Permalänk

Här är några av mina mer minnesvärda elektroniska prylar på en och samma bild.
Spectrumen är nog den som satt djupast spår då den öppnade upp programmeringsvärlden, och att det fanns ett riktigt bra (fanns iofs massor men detta låg en 10-15 år före sin tid) spel 'RATS'.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzv:

Jag minns inte den precisa modellen av datorn jag använde. Men jag tror det var Toshiba T3200 som det kan ha varit som jag fick av min far:

https://i.redd.it/ci2ekhhdp79z.jpg

Vid den tiden tyckte jag den var så cool för man kunde ta med sig den överallt, dock vägde den ganska mycket för mig som var ganska ung vid den tiden. Skulle gissa att jag var mellan 4-6 år gammal. Om jag kunde få tag på en idag så hade jag köpt den utan tvekan.

Länk: http://www.computinghistory.org.uk/det/4435/Toshiba-T3200/

Hajade till en smula när jag såg den bilden. Jag äger nämligen en T5200, generationen efter. 386a och 4 meg minne, samt nån hårddisk. Väldigt snarlik i utseende. Min far ägde den i många år och i somras smög han in den i bagageutrymmet på bilen medan jag höll på att packa för att åka hem igen, så hann liksom inte fäkta bort honom. Han tror att jag ska starta nåt museum eller nåt med all gammal datorskrot jag samlar på mig. Bilden är från nån gång i augusti när jag testade om den funkade, vilket den självklart gör.

Vet dock inte om jag vill skiljas från den, även om farsgubben tvingade på mig den så måste jag ändå erkänna att den har lite affektionsvärde för mig. Men om jag känner att den behöver ett nytt hem med nån annan som tar hand om den så hör jag av mig!

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Hajade till en smula när jag såg den bilden. Jag äger nämligen en T5200, generationen efter. 386a och 4 meg minne, samt nån hårddisk. Väldigt snarlik i utseende. Min far ägde den i många år och i somras smög han in den i bagageutrymmet på bilen medan jag höll på att packa för att åka hem igen, så hann liksom inte fäkta bort honom. Han tror att jag ska starta nåt museum eller nåt med all gammal datorskrot jag samlar på mig. Bilden är från nån gång i augusti när jag testade om den funkade, vilket den självklart gör.

Vet dock inte om jag vill skiljas från den, även om farsgubben tvingade på mig den så måste jag ändå erkänna att den har lite affektionsvärde för mig. Men om jag känner att den behöver ett nytt hem med nån annan som tar hand om den så hör jag av mig!

http://www.isecore.net/20180826_152115.jpg

Absolut, det vore kanonbra! Tack isecore.

Permalänk
Medlem

Hade den första Apple Newton, den var ovanlig i Sverige iaf tror jag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

SGI 320

Funkar klockrent. Använder den sällan då det grafiska nätet idag är av en annan kaliber, så där står den och ser tjusig ut, men vilket drag det var i den när den kom. Oj-oj-oj! Om någon är interserad så hör av er.

Permalänk
Medlem

@xfade: Har du dem kvar?