Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

DLSS ser ju skräp ut i BF:V i alla fall. 5-15% prestandaboost för hälften så bra bildkvalité. Njah, AMD hade nog rätt i sin kritik.

Ryzen 2700X | 16GB G.Skill CL14 3200MHz | GTX 1080 |Asus Strix X470-F

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Skippa dlss om du har ett 2080 ti. Minska istället bildupplösningen till 90-95 procent av 4k och du kan njuta av ray tracing medium utan ett väsentligt tapp i bildkvalitet. Vissa banor funkar tom native 4k. Mitt kort ligger runt 70-80 utilization med dlss samt rt medium vilket känns som slöseri på prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30-44--GTX 1080 med Corsair H105 plus Kraken adapter--EK Kylning på CPU-EVGA 850 G3--Handfull SSD

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4133 17-17-17-36--Gigabyte Windforce 2080 TI--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Önskar att jag hade kunnat se vad bilden var på min PC men jag har tyvärr "lätta" grafiska buggar från att ha lyckats köra samma windows session i över 6 månader:

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2007

Var kanske inte så dåligt att man köpte ett 1080 ti istället för 2080 ändå..

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

@gujukal:

Nja, inte om korten kostade lika mycket. Men man kanske inte köper ett 2080 för att få raytracing eftersom det uppenbarligen inte kan dra runt några spel i vettig fps. DLSS (aka vaselin) bara för att aktivera raytracing är väl lite hål i huvudet. Tanken är väl att det ska se snyggare ut och inte "bara" för att kunna aktivera den funktionen. Just nu är väl 2080ti det enda som hyfsat kan tygla raytracing men då måste man ju kränga en njure på svarta marknaden för att få råd till.

Burk: Asus Maximus X z370, i7 8700k @5200mhz, cache 4900mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4266mhz quad 16gig (19-21-21-42 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004

av dessa bilder att dömma gillar jag inte DLSS, det är ju som ett blur filter över hela spelet. gör ju spelet fulare

Hemma hos mig är det numera en Apple-fri miljö..

Nätverk: UniFi Security Gateway, UniFi US-8, UniFi AP AC PRO... sen en äldre managerbar D-Link 18p.

Ljud: Pioneer SC-LX501. Triangle Plaisir 5.1. Onkyo Atmos Add-ons

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag ska hoppa in och kika på hur det ser ut på mitt RTX 2070 i helgen här.

Snabb fråga. Går det att köra DLSS utan att aktivera ray tracing över huvud taget? Jag ser denna funktionen lite som en "livlina" för ett grafikkort som börjar bli gammalt. Att jag kan smälla på det när grafikkortet börjar tycka att det är för jobbigt att driva spel i 2560x1440 utan att jag har på ray tracing.

DLSS förutsätter att spelutvecklaren kör spelet genom Nvidias serverhall för att "lära upp" algoritmen i hur den ska skala upp det specifika spelet. Det behöver köras separat för varje upplösning.

Svaret blir alltså ja, om spelutvecklaren väljer att göra detta. Alltså i praktiken nej.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare. :-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008

Om en spelutvecklare lägger till ny content, exempelvis ett nytt flygplan med tillhörande texturer i BF V, så måste alltså Nvidia vara involverade och träna upp algoritmen utifrån nya supersamplade bilder. Känns ju som hela koncepet är skakigt och hämmar spelutvecklare från att släppa ny content ofta.

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Jimemy:

Det var nog dumt och läsa denna artikel från telefonen för jag såg ingen skillnad

Jag såg ingen skillnad på min dator så det var inget fel på din telefon i alla fall

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av AMD-FX:

Jag såg ingen skillnad på min dator så det var inget fel på din telefon i alla fall

Ser skillnad på telefon och dator. Köp ny hårdvara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Som jag förstått det har alltså Nvidia lyckats skapa det mest exklusiva Snapchat-filtret för 100-tals miljarder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av HenrikM:

Ser skillnad på telefon och dator. Köp ny hårdvara

För en film? glöm det. Jag köper inget nytt så länge datorn funkar

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

-"DLSS fungerar bäst i högre upplösningar" (Nvidia)

Makes sense då modellen har mer indata att jobba på för att kunna sina approximationer när den fyller ut med gissade pixlar när den skalar upp.

Men, DLSS skulle lösa den hemska framraten vi fick med DXR. I 1080p kanske den ger ok fps, men spelen ser ut som suddigt skräp.

I 4K ser det bättre ut, om än en klar skillnad emot native 4K OCH vi är tillbaka att få typ max 50-70fps igen.

Nej, DLSS var ingen magic bullet. Partiell ray-tracing är i sin linda, det är idag en gimmick och om kanske 1-2 generationer så kommer det vara något för gemene man. Att ha gått ut med ett kort som levererar generell prestanda i klass med förr generationen och pressat upp priset till sjuka nivåer var inte ett smart drag. Något som Nvidias egna rapporter visar.

Kanske skulle man sattsat på ett sepparat ray-tracing kort som kunde jobba i tandem med GPU'n. Då hade man kunnat göra en kompetent GPU och folk som inte brydde sig om ray-tracing hade kunnat köpa nästa generations GPU och njutit av den. De som ville utöka med ray-tracing stöd hade kunnat köpa ett extra kort som skötte det. Nu har man tvingat "vanligt folk" att betala absurda summor för kort som inte presterar tillräckligt mycket bättre för att vara i närheten av att motivera priset och få med en feature som många av dem kanske inte kommer nyttja.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av TechManiac:

Ser ingen visuell skillnad alls. Kan hända att Youtube inte kan återge samma kvalié som en direkt bild från spelet.
Föreslår att SweClockers byter plattform till något bättre än Youtube. Youtube brukar alltid kännas lite för hårt komprimerat, det syns på de blurriga pixelgrupperna.

Jag skulle alltid vilja ha tillgång till det exporterade materialet innan det körs igenom pastamaskinen aka, YouTube.
är smått meningslöst med någon typ av jämförelse av grafik på en plattform där allt ser ut som barnmat oavsett.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Hardware Unboxed har gjort en bra video om DLSS.

"DLSS provides much worse image quality than upscaling fram a resolution that provides equivalent performance. For 4K-gamers with a 2080 Ti, our upscaled 1685p image looked far better than DLSS, while providing an equivalent performance uplift over native 4K. At 1440p, upscaling from 1210p, also looked better than DLSS.

"There's really no other way to put it: DLSS sucks. It's a complete garbage and a huge waste of time."

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

har "fått igång" DLSS på 3 440 × 1 440 pixlar med mitt Geforce RTX 2080 Ti.
Eller jag tror det

My Rig https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3739433&view=m
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av hulkenstrong:

4K sida vid sida jämförelse. Om jag inte hade dom bredvid varandra så var det svårt se stor skillnad. Skulle säkert kunna ha DLSS påslaget om det kunde göra så spel når 144 fps.

Beror på youtube-kompression. För att dra en jämförelse så tyckte jag det ser bättre ut om jag spelar i 1440p på min 4K skärm och låter skärmen skala upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av MinscS2:

Hardware Unboxed har gjort en bra video om DLSS.

"DLSS provides much worse image quality than upscaling fram a resolution that provides equivalent performance. For 4K-gamers with a 2080 Ti, our upscaled 1685p image looked far better than DLSS, while providing an equivalent performance uplift over native 4K. At 1440p, upscaling from 1210p, also looked better than DLSS.

"There's really no other way to put it: DLSS sucks. It's a complete garbage and a huge waste of time."

https://www.youtube.com/watch?v=3DOGA2_GETQ

Har man en 2080 ti så är tappet i bildkvalitet med DLSS ännu värre än man ser i deras video eftersom man kan spela med rtx medium på och 90 resolution scale (3456 x 1944) med 60 fps utan drops. 1944p är snarlikt 2160p. 1944p spöar 1440p DLSS så hårt att det är löjligt. DICE bör verkligen ta bort funktionen ur spelet tills att de lyckats få den att överträffa iallafall 1685p (som har samma performance hit). De lurar ju en massa gamers nu. Jag måste säga att jag rätt så pissed på Nvidia efter det här. DLSS var ju halva argumentet varför jag köpte en 2080 ti....Skönt iallf att ray tracing är så vackert i metro. Nvidia borde lägga ner DLSS och använda tensor kärnorna till variable rate shading istället. Wolfenstein visar ju att det funkar finfint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Berniz:

Bäst! Precis så det ser ut ju. Nej tack jag tror min 1080TI är bäst ändå. Deras 2080 serie verkar som en beta version. Nästa modell kanske blir bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av Goldfinger:

Ja lurad blev man allt!

Det är en AI som måste tränas, de kommer fler uppdateringar och AIn kommer ju bli bättre så man får ju se, än så länge ser det bistert ut för mitt rtx kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av reza666:

Bäst! Precis så det ser ut ju. Nej tack jag tror min 1080TI är bäst ändå. Deras 2080 serie verkar som en beta version. Nästa modell kanske blir bra.

Jag tror mer det är mjukvaran som är beta. Hårdvaran finns där. Men det är upp till spel/program-utvecklarna att nyttja den till fullo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av MuLLvaD3n:

Snabb fråga. Går det att köra DLSS utan att aktivera ray tracing över huvud taget? Jag ser denna funktionen lite som en "livlina" för ett grafikkort som börjar bli gammalt. Att jag kan smälla på det när grafikkortet börjar tycka att det är för jobbigt att driva spel i 2560x1440 utan att jag har på ray tracing.

Nope. Du behöver raytracing på som jag förstår det.

Msi M Arctic | Ryzen 5 1600x | Vega 56 | 32GB Trident Z
Strix z370-i | i5 8600k | Zotac 1070 | 16gb Predator Rgb

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av MuLLvaD3n:

Skrivet av lnd1437:

Nope. Du behöver raytracing på som jag förstår det.

Det är korrekt. Den nuvarande implementationen av DLSS i Battlefield V kräver att man aktiverar ray tracing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Goldfinger:

Jag tror mer det är mjukvaran som är beta. Hårdvaran finns där. Men det är upp till spel/program-utvecklarna att nyttja den till fullo.

Ju det kommer säkert att bli bättre men frågan är om det är värt att uppgradera. Personligen tycker jag min 1080TI är helt perfekt för mig. Jag tror denna generation (2080 serien) är lite omogen speciellt med ray tracing som drar ner FPS rejält. Däremot så tror jag nästa generation kommer att bli en riktigt bra produkt. Jag avvaktar.
Men visst om man har typ 980 eller äldre så är det ju bra produkter ändå. Men knappast värt det för de som har 1080/1080ti tycker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av reza666:

Ju det kommer säkert att bli bättre men frågan är om det är värt att uppgradera. Personligen tycker jag min 1080TI är helt perfekt för mig. Jag tror denna generation (2080 serien) är lite omogen speciellt med ray tracing som drar ner FPS rejält. Däremot så tror jag nästa generation kommer att bli en riktigt bra produkt. Jag avvaktar.
Men visst om man har typ 980 eller äldre så är det ju bra produkter ändå. Men knappast värt det för de som har 1080/1080ti tycker jag.

Håller med. Jag köpte ett 2070 enbart för att jag inte såg det värt att köpa nåt från tidigare generation. RTX/DLSS var inte något som påverkade köpet överhuvudtaget.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Dec 2010

Ser inget vidare ut :/