Får jag bra effekt av att byta ut CPU/RAM? Eller bör jag bara överklocka?

Permalänk

Får jag bra effekt av att byta ut CPU/RAM? Eller bör jag bara överklocka?

Tjena sweclockers,

Snart kommer DMC5 och Division 2 ut och jag funderar lite på om datorn inte skulle må bra av att hottas upp något.

Jag har:

980ti Strix Gaming
i5 4670k (2013 modell CPU med 212 evo kylare)
8gb DDR3 RAM
500gb SSD
144hz G-sync IPS-skärm

Jag har inte varit och shoppat och läst på om datordelar på ett gäng år, men jag har ju hört många gånger att CPU inte spelar så stor roll i moderna spel. Dock så börjar väl min CPU att bli gammal på riktigt, och jag undrar om den inte kan vara en bottleneck även i 1440p.

Jag funderar på om jag kan klämma ut schyst prestanda i DMC5 och okej prestanda i Division 2 genom att helt enkelt överklocka det jag har, se om jag inte kan klämma processorn till 4,2ghz till kostnad av fläktljud samt klämma på lite fart på grafikkortet. Strix gaming är ju redan överklockad stock dock så jag tror inte att man kan få till någon stor skillnad.

Eller bör jag byta ut delar av datorn? T.ex. behålla Nätaggregatet och GPUn och köpa nytt moderkort/RAM/CPU?

Gör det någon vidare skillnad när på året eller när i generationerna man köper ut dessa prylar eller är det bara att hugga?

Permalänk
Medlem

Börja med att överklocka skiten ur datorn, kostar ju inget.
Sen kan du ju avgöra ifall det är värt att gå vidare.

Skall du uppgradera CPU/RAM så krävs ju nytt moderkort också.
Nätaggregatet bör ju fungera, men det beror ju på vad du har och vad du tänker uppgradera till.

Något som är värt att kolla upp är ju var flaskhalsen i ditt system är.

Permalänk

Helt enkelt bara köra afterburner/gpuZ, köra igång ett spel och kolla loggan efter vad som används mest, GPU eller CPU?

Att bara överklocka och se vars jag hamnar på release låter ijuförsig bara smart, det är ju gratis...

Nätaggregatet anskaffade jag nånstans 2015, men det var någon finare cooler master 650W så borde hålla bra.

Permalänk
Medlem

Mer arbetsminne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska inte bara invänta och se om de titlarna du väntar på funkar bra med din nuvarande setup istället då?

Vissa spel är mindre CPU-krävande, men det ju finns ju å andra sidan spel som är väldigt CPU-krävande, typ Battlefield V och Shadow of the Tomb Raider. Men det kommer säkert benchmarks på DMC5 och Division 2 så kan du avgöra utifrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krolle287:

Helt enkelt bara köra afterburner/gpuZ, köra igång ett spel och kolla loggan efter vad som används mest, GPU eller CPU?

Att bara överklocka och se vars jag hamnar på release låter ijuförsig bara smart, det är ju gratis...

Nätaggregatet anskaffade jag nånstans 2015, men det var någon finare cooler master 650W så borde hålla bra.

Jo precis så. Ligger något på 100% medans resten ligger lägre så är ju det flaskhalsen i systemet.

Om det är sant som du säger så dkall det ju inte vara några problem med nätaggregatet. Tänkte mest att det var från när du skaffade datorn, och i värsta fall ett budgetaggregat och då kan man inte säga så mycket om det går eller inte.

Permalänk

Då väntar jag på releasarna och kollar om det ser ut som att jag har CPU flaskhals, överklockar och ser om något händer, och är jag fortfarande missnöjd går jag och handlar nytt moderkort/CPU/RAM.

Är det någon vidare skillnad på hur man tajmar dem inköpen på året? TVs t.ex. har ju väldigt tydliga perioder där man får ut prestanda/kr, men ingen aning hur det ser ut för processorer eller hur man ska tänka med generationsbyten där. Känns som att skillnaderna mellan omgångarna är hyffsat små?

Skickades från m.sweclockers.com