LG27UD88, LG27UK850 eller nåt annat?

Permalänk
Medlem

LG27UD88, LG27UK850 eller nåt annat?

Hej,

Jag har sedan en tid tillbaka försökt hitta den "perfekta" skärmen för mina ändamål men har avvaktat med att köpa något ifall priserna går ner. Nu har både Black Friday och Cyber Monday passerat och priset på dessa två skärmar nedan har knappt rört sig så nu orkar jag inte vänta mer

Dom jag kikat på hittills är:

Och skärmen kommer att användas för två saker:

1. Extra skärm till min MacBook Pro 13" (2016) för jobb (mest ordbehandling osv)

2. Gaming skärm till min PS4 Pro

Anledningen till att jag tittat på just dom här två är för att dom har 4K + USB-C.
Och 27UK850 har utöver USB-C även HDR som jag tänkte passar bra när man skall spela på PS4an, det är inget krav men eftersom priset inte skiljer så mycket tänkte jag att man lika gärna kan ta den här.

Tänkte bara höra med er om ni har någon erfarenhet av dessa två skärmar och om någon utav dom är något att ha?
Och jag tar gärna emot tips på andra skärmar om ni anser att det finns bättre alternativ men mitt krav är att skärmen har 4K och USB-C, priset får helst inte överstiga 6 000kr.

Tack på förhand!

//ndr

Permalänk
Bildexpert 📺

@ndr: Jag är lika nyfiken som du – detta är outforskad mark

Permalänk
Medlem

@ndr: blev det något köp? Går själv i samma banor. rtings.com har testat varianten utan USB-C (27UK650) och gett den bra omdömde!

En annan 27 tummare med 4K och USB-C är Lenovo P27U som lovar extremt bra färgnoggrannhet, men det verkar vara svårt att hitta objektiva omdömen om den skärmen och den verkar sakna lite extra funktionalitet som HDR, FRC och FreeSync.

Annars kan man alltid köpa en skärm utan USB-C och köra adapter eller dock vid sidan av, det finns biliga USB Power Delivery donglar om man klarar sig utan USB-3.0, annars får man köpa dyra Thunderbolt dockor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhit:

@ndr: blev det något köp? Går själv i samma banor. rtings.com har testat varianten utan USB-C (27UK650) och gett den bra omdömde!

En annan 27 tummare med 4K och USB-C är Lenovo P27U som lovar extremt bra färgnoggrannhet, men det verkar vara svårt att hitta objektiva omdömen om den skärmen och den verkar sakna lite extra funktionalitet som HDR, FRC och FreeSync.

Annars kan man alltid köpa en skärm utan USB-C och köra adapter eller dock vid sidan av, det finns biliga USB Power Delivery donglar om man klarar sig utan USB-3.0, annars får man köpa dyra Thunderbolt dockor.

Tyvärr inte, har hållit ett öga på både 27UD88 och 27UK850 under en period för att se om priset går ner men det har inte förändrats speciellt mycket hittills, dock sänktes 27UD88 med några 100-lappar senast igår.
Har läst att HDR på 27UK850 är "fake" och inte värt pengarna men tyvärr kostar den modellen mindre än vad 27UD88 gör så det finns nästan ingen anledning att inte välja den senare.

Sen är jag lite tveksam till om jag verkligen skall köpa med USB-C inbyggt, visst vore det skönt att bara ha en kabel från skärm > laptop men bara detta kostar 1500kr extra.
T ex är priset på 27UK650 4628kr jämfört med 27UK850 som kostar 6043kr.

Det var ingen dum idé att köpa thunderbolt docka istället men googlade lite snabbt och dom verkar börja runt $200 så då blir totalsumman i stort sätt samma som att köpa med inbyggd USB-C.

Det får bli singla slant sista minuten när det väl är dags att handla så får vi se vilken det blir

Permalänk
Medlem

Ja, lutar nog också mot en 27UK650 istället och köra nån form av adapter/docka. Om man tittar på samma segment finns det även Benq PD2700U med fabriks-kalibrering (verifierad i en recension att den faktiskt stämde också!) och bra färgnoggrannhet. 27UK850 ska även den vara fabriks-kalibrerad men enligt en recension hos Tom's Hardware så verkade kunde dom inte hitta vilken mode den hade kalibrerats i eller mäta upp de värden som fabriks-kalibrerings-pappret angav. Denna tveksamma kalibrering är inget som utlovas hos 27UK650, så man slipper den placebo-effekten!

Jag tror inte man behöver en dyr Thunderbolt 3 docka, man kan klara sig med en billigare USB-C (USB 3.1 Gen 2) Alt Mode adapter. De flesta USB Alternate Mode adaptrar med Power Delivery supportar endast 4k@30Hz. Men det finns Alternate Mode adaptrar med Power Delivery som klarar 4k@60Hz, men dessa har USB2.0 och Fast Ethernet, detta p g a bandbredden inte räcker till i USB 3.1 Gen 2 för att även köra snabbare USB 3.x, Gig Ethernet samtidigt som man kör 4k@60Hz då man i USB 3.1 Gen 2 är begränsad till 10 Gbit/s (4K@60 Hz/8-bit och 4:2:0 chroma kräver 8.91 Gbit/s).

Mer om ämnet USB-C Alt Mode och Thunderbolt finns i denna utmärkta tråd förresten, https://www.sweclockers.com/forum/trad/1458109-displayport-ov... .

Och här är en billig Alternate Mode adapter som jag kikat lite på:
https://www.amazon.de/Cable-Matters-DisplayPort-Multiport-Ada...

Permalänk
Medlem

Lade en bestälning på LG 27UK650 och Cable Matters DP Alt Mode Adapter igår. Återkommer när jag testat!

Det verkar som även jag blandade ihop begreppen kring USB och DisplayPort. Efter att ha läst igenom den länkade Sweclockers-tråden igen så insåg jag att det är DisplayPort som bär signalen i Alt Mode och inte USB 3.1, dvs begränsningen kring 10 Gbit/s finns inte. Den är istället DP 1.2 med en data-rate på 17.28 Gbit/s som inkluderar en AUX kanal på 576 Mbit/s som är tillräklig för att bära USB 2.0 protokollet på 480 Mbit/s (troligtvis får man inte riktigt 100 Mbit på Fast Ethernet adaptern). Dessutom finns det två par trådar med USB2.0 på USB-C sladden, oklart om dessa kan användas eftersom DisplayPort går på 4 par trådar av USB-C sladden (benämnda SuperSpeed).

Jag har säkert fel om något mer men denna djungel av begrepp och standarder blir svåra att hålla koll på även om man läst på lite. Den som kom på det här måste definitivt ha rökt nåt.

Permalänk
Medlem

Ny har skärmen kommit och jag har lite tidiga intryck, se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1551429-vaggmontera-sk... . Överlag tycker jag den är bra! Tyvärr så kan jag inte köra Displayporten eftersom jag monterar den på väggen och Displayport:en verkar inte gå att vinkla så Cable Matters Adaptern som kom i brevlådan idag ser ut att bli oanvänd (nån som vill köpa för en 200 kr?)

Edit: ska koppla ihop den med min PS4 Pro ikväll och testa lite.

Edit2: Spelade lite snabbt med PS4 Pro. Allting funkade bra med inkopplingen. HDR-läget dök upp och efter att ha justerat från den galna HDR Vivid förvalet och gått till HDR Standard såg det rätt bra ut. I HDR läget kan man dock ändra några reglage alls, doch gick det att skruva ned Brightness från 100 till mer lagom nivåer. Som Rtings testresultat indikerar ger inte HDR någon större skillnad dessutom provade jag med Spiderman vilket har rätt meningslös HDR läge IMHO. Annars kändes skärmen riktigt responsiv, mycket mer så än när jag spelar på TV:n men då är också Input Lag:en nästan 15 ms lägre på skärmen än TV:n. Inga tråkiga uppdateringsdefekter kunde jag heller inte se, som tearing eller dylikt. Så för spel funkar den bra, dock med tveksam HDR-förmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhit:

Ny har skärmen kommit och jag har lite tidiga intryck, se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1551429-vaggmontera-sk... . Överlag tycker jag den är bra! Tyvärr så kan jag inte köra Displayporten eftersom jag monterar den på väggen och Displayport:en verkar inte gå att vinkla så Cable Matters Adaptern som kom i brevlådan idag ser ut att bli oanvänd (nån som vill köpa för en 200 kr?)

Edit: ska koppla ihop den med min PS4 Pro ikväll och testa lite.

Edit2: Spelade lite snabbt med PS4 Pro. Allting funkade bra med inkopplingen. HDR-läget dök upp och efter att ha justerat från den galna HDR Vivid förvalet och gått till HDR Standard såg det rätt bra ut. I HDR läget kan man dock ändra några reglage alls, doch gick det att skruva ned Brightness från 100 till mer lagom nivåer. Som Rtings testresultat indikerar ger inte HDR någon större skillnad dessutom provade jag med Spiderman vilket har rätt meningslös HDR läge IMHO. Annars kändes skärmen riktigt responsiv, mycket mer så än när jag spelar på TV:n men då är också Input Lag:en nästan 15 ms lägre på skärmen än TV:n. Inga tråkiga uppdateringsdefekter kunde jag heller inte se, som tearing eller dylikt. Så för spel funkar den bra, dock med tveksam HDR-förmåga.

Tack för detta!

Det kanske lutar åt att köpa 27UD88 istället om nu HDR inte är nåt att hänga i granen.
Den har gått ner i pris nu så det diffar några hundringar jämfört med UK850.

Väntar bara på skatteåterbäringen, sen blir det beställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhit:

Jag sitter med liknande tankar kring vad jag skall skaffa osv. Har Pmat dig om adaptern!

Skickades från m.sweclockers.com