Acer Nitro XV273K – 144 Hz och 4K UHD till slagkraftigt pris

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: 2560x1440 på en 3840x2160-panel kommer aldrig kunna bli optimalt för grafik- och textrendering i Windows. Var gränsen går exakt för din användning kan du endast själv avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: 2560x1440 på en 3840x2160-panel kommer aldrig kunna bli optimalt för grafik- och textrendering i Windows. Var gränsen går exakt för din användning kan du endast själv avgöra.

Det jag var lite rädd för, så brukar det ju vara om man inte har perfekt pixelmappning. Vidhåller att iaf för mina behov så är 4K och 27" ingen vidare bra kombination, men för andra är det förhoppningsvis en bättre match. Däremot som primärt spelskärm är det förmodligen riktigt bra och då har man ju sällan några problem med skalning och liknande heller. Och för den som kör den som typ enda skärm till en stationär dator (ingen hotplug osv) så är säkert skalningen inga problem heller (dvs köra skärmen i nativeupplösning med skalning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDR400 säger inget om bildkvalitet utan endast förutsättningarna för hur mycket HDR man faktisk kan alstra. Vilket inte alls är mycket.

Ett mindre färgomfång handlar om panelens och belysningen förmåga att alstra primärfärgerna så rena som möjligt i fråga om spektrumfördelningen. Rött blir till en mättad röd färg enligt DCI-P3 därför att den kan alstra rött med tillräcklig energi i rätt våglängd och detta utan att annat ljus stör. Ju mer ljus av andra våglängder som spiller över, desto mindre mättad blir färgen och färgomfånget krymper.

"Ljusare bild" och "svarta färger" handlar om annat och kan vara allt från EOTF-hantering till panelens kontrastförhållande etc.

Tror du vi kan få HDR som funkar bättre från andra tillverkare eller kommer det bli samma som den här skärmen?

Anledningen till att jag väntar lite på andra modeller med samma panel är just HDR som kanske funkar bättre och FreeSync som inte har lika hög latens i lägre FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LeVvE:

Tror du vi kan få HDR som funkar bättre från andra tillverkare eller kommer det bli samma som den här skärmen?

Det mesta jag ser gör samma effekt. Med HDR400 verkar tillverkarna prioritera att ljusa upp bilden till priset att nivåerna klipper.

Tydlig undantag är Asus PG27UQ (och möjligen Acer X27 - ej testat, men i grunden samma) där HDR1000-implementationen är bland det bästa jag sett alla kategorier. Även Samsungs C32HG70QQ hade en vettig HDR-implemantation. Även Dell S2718D hade allt annat än kraft för HDR (≈220 nits) men undvek i alla fall att klippa nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det mesta jag ser gör samma effekt. Med HDR400 verkar tillverkarna prioritera att ljusa upp bilden till priset att nivåerna klipper.

Tydlig undantag är Asus PG27UQ (och möjligen Acer X27 - ej testat, men i grunden samma) där HDR1000-implementationen är bland det bästa jag sett alla kategorier. Även Samsungs C32HG70QQ hade en vettig HDR-implemantation. Även Dell S2718D hade allt annat än kraft för HDR (≈220 nits) men undvek i alla fall att klippa nivåer.

ASUS PG27UQ hade väl varit det ultimata men vill inte lägga de pengarna på en skärm, XV273K kan ju även köra 2xDP för 144Hz som inte PG27UQ kan.

Får väl hoppas att någon släpper en variant som inte klipper nivåerna så mycket då, tycker det finns dåligt med information om nya varianter och visades inte upp något nytt på CES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

ASUS PG27UQ hade väl varit det ultimata men vill inte lägga de pengarna på en skärm, XV273K kan ju även köra 2xDP för 144Hz som inte PG27UQ kan.

Får väl hoppas att någon släpper en variant som inte klipper nivåerna så mycket då, tycker det finns dåligt med information om nya varianter och visades inte upp något nytt på CES.

äger en acer x27 ASUS PG27UQ (de är samma panel).
ingen expert med detta är vad jag tycker om skärmen.

dåligt med panelen.
- onödigt hög ppi för spel (själva renderingen i 4k gör mer en själva upplösningen på skärmen blir som extra AA)
blir likadant med en 1440p skärm som du spelar i 4k med.
- HDR ger mycket input lag så endast användbart i singelplayer spel.
- Blir blåa områden när det ska vara mörkt och ljust samtidigt. tror det är quantum dot tekniken spökar.
- Sitter en fläkt i skärmen som låter mer en min dator.
- väldigt tungdriven för gpun
- Max 98hz HDR. max 120hz 10 bitars färg.

bra med panelen.
- HDR ser väldigt bra ut
- Color Accuracy !
- 4k är väldigt bra att ha man ska göra grafiska arbeten på skärmen.

slutsats. köp endast om du har 2080ti och både spelar och arbetar på skärmen.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

HDR400 säger inget om bildkvalitet utan endast förutsättningarna för hur mycket HDR man faktisk kan alstra. Vilket inte alls är mycket.

Ett mindre färgomfång handlar om panelens och belysningen förmåga att alstra primärfärgerna så rena som möjligt i fråga om spektrumfördelningen. Rött blir till en mättad röd färg enligt DCI-P3 därför att den kan alstra rött med tillräcklig energi i rätt våglängd och detta utan att annat ljus stör. Ju mer ljus av andra våglängder som spiller över, desto mindre mättad blir färgen och färgomfånget krymper.

"Ljusare bild" och "svarta färger" handlar om annat och kan vara allt från EOTF-hantering till panelens kontrastförhållande etc.

Så du har aldrig använt HDR400 och pratar en massa smörja. Got it!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon285805:

Så du har aldrig använt HDR400 och pratar en massa smörja. Got it!

Haha, nu har du skitit i det blå skåpet. Thomas Ytterberg aka @Laxpudding är skribenten som gör bildskärmstesterna åt Sweclockers, är certad för att kalibrera bildskärmar för professionellt bruk - och utbildar inom ämnet. Vad är dina meriter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon285805:

Så du har aldrig använt HDR400 och pratar en massa smörja. Got it!

Ingen har använt HDR400. Det är en lista med krav. Inget du använder, utan en samling tekniska parametrar skärmen påstås efterleva.

Vad man däremot använder är HDR10, som definierar hur signal, EOTF och metadata fungerar. Detta är den mest grundläggande HDR-formatet som finns och det existerar många fler.

Dessa två saker blandas väldigt ofta ihop. Det är förmodligen därför min information upplevs som förvirrande.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.com/Acer-XV273K-Pbmiipphzx-DisplayHDR400-U...

Den har fått ganska dåliga betyg på Amazon nu men folk verkar klaga på BLB när det är gult vilket brukara var IPS glow. Ser ju inte nice ut iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

https://www.amazon.com/Acer-XV273K-Pbmiipphzx-DisplayHDR400-U...

Den har fått ganska dåliga betyg på Amazon nu men folk verkar klaga på BLB när det är gult vilket brukara var IPS glow. Ser ju inte nice ut iaf.

Inte upplevt någon alls på min skärm. Antar att jag fick ett väldigt bra exemplar då.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ännu en skärm på 27 tum. Vad jag vet finns det bara en två skärmar som är 32" och över med G-sync och 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torulf86:

Ännu en skärm på 27 tum. Vad jag vet finns det bara en två skärmar som är 32" och över med G-sync och 4k.

Vilka är det ? Antar att dom e max 60hz :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Well, tänkte jag skulle ge denna skärm en chans fast då i GSync versionen, XB273K då jag inte riktigt känner att jag vågar chansa på NVidias nyfunna kärlek med FreeSync. Fast det slutade med att jag istället köpte en Acer X27 som väl typ är samma panel fast med Local Dimming / FALD då (och annan belysning antar jag iom att man påstås komma upp i 1000 Nits). Inte riktigt hunnit testa så mycket men kanske att jag kan besvara några frågor ändå ifall det är några frågor som inte besvarades i @Laxpuddings utmärkta recenssion av denna skärm (eller den till Asus motsvarighet till X27).

(Det finns väl ingen tråd om X27 och detta har väl kommit att bli lite av en allmän tråd om high end spelskärmar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Bra test! Denna skärm fast i 30-32" och mitt sparkonto hade blivit ett mindre konto. Har inte sett ett ord fortfarande gällande större storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med till 100%.
Har man plats (och vill/kan spendera) kommer en större skärm alltid att vara bättre.
Och det gäller än mer för 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Vilka är det ? Antar att dom e max 60hz :/

Ja det är 60Hz. Jag känner bara till en, den lite äldre Predator XB321HK
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410245
Den har recenserats på Swec
https://www.sweclockers.com/test/21810-acer-predator-xb321hk-...

Det kommer en 4K 32" med miniled i 60Hz från Asus senare i år, den är tänkt för professionellt bruk därav "Proart" beteckningen. Det har ryktats om samma panel i högre Hz också men det lär dröja ett bra tag till. Miniled är bakgrundsbelysningen för HDR med cirka 1000 zoner till skillnad från nuvarande fald som har 384 zoner.
http://www.tftcentral.co.uk/blog/asus-proart-pa32ucx-with-32-...

Permalänk
Medlem

Verkar vara mer ofta än sällan som det är problem med AMD/freesync, känns pinsamt att Nvidia funkar bättre med det.

Permalänk
Medlem

Hade varit ett köp om de var generösa med rgb på produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte sitter 30 cm från skärmen så är 4k inte värt det...

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2017/10/26/upgradin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av molsson:

Om du inte sitter 30 cm från skärmen så är 4k inte värt det...

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2017/10/26/upgradin...

TV med 1080p går knappt köpa, så den artikeln kan dra något gammalt över sig. Så här ser det ut på en vanlig affär (Elgiganten)

Sen är det stor skillnad mellan TV och monitorer, både på avstånd och vad man tittar på. Det här med "man måste sitta på ett visst avstånd för att uppskatta ökningen i bildkvalite" är nästan som "ögat kan inte se mer än 30 fps".

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av molsson:

Om du inte sitter 30 cm från skärmen så är 4k inte värt det...

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2017/10/26/upgradin...

Det är ju ren BS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

vad e på G ? håller du på att göra en ny recension? denna artikeln e ju gammal nu jag vet att du tar tid på dig att testa skärmar vilket jag uppskattar men jag är på jakt efter en ny g-sync skärm för min gamla benq 24" från 2011 börjar jag tröttna på så kom med lite ljusglimtar i min långa mörka tunnel
peace

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är ju ren BS.

Finns rätt mycket skrivet om det där, men ok. Antar att du sitter med näsan i din dyra 4K-skärm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av molsson:

Finns rätt mycket skrivet om det där, men ok. Antar att du sitter med näsan i din dyra 4K-skärm

Har ingen 4K skärm.
men det är still BS så
Bara för Forbes skriver något behöver det inte stämma för 5 öre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Eller också kan du gå till www.rtings.com och få samma information om du inte litar på forbes.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@tvelander: Eller också kan du gå till www.rtings.com och få samma information om du inte litar på forbes.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Är det en TV vi pratar om här? Sajten du länkar är helt fokuserad på TV. Enligt deras skala ska man köpa en 720p TV om man sitter 3,8m från en 65" TV.

Gällande monitorer så har jag en 2560x1440 27" monitor och enligt deras skala rekommenderar de att jag nergraderar till 1920x1080. Jag har en 1920x1200 24" bredvid och det är som natt och dag mot min 2560x1440.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cyprus:

@tvelander: Eller också kan du gå till www.rtings.com och få samma information om du inte litar på forbes.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Nästan komiskt 720p 65 Tum TV
Litar lite mer på andra sidor än det där tramset.

Finns väldigt mycket info som inte stämmer på den sidan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur högt tillverkningskostnaderna ligger för 27" 4K i jämförelse med 27" 1080p? Materialkostnaderna borde ju vara ungefär desamma. Men IPS är ju uppenbarligen markant dyrare än TN rent generellt. Jag kommer nog inte köpa 4K-skärm förrän de blir mer vanligt förekommande än 1080p. När 1080p blev standard för TV apparater var prisskillnaden i princip obefintig ner till modeller med 720p. Samma sak med hyfsade 50-55" TV med 4K. Dessa kostar idag ungefär samma peng som de sista hyfsade 1080p modellerna som existerade.
4K TN går att köpa billigt men kanske inte jätteroliga. 144Hz är mer eller mindre standard för gamingskärmar idag men priserna har inte sjunkit mer än för 24" TN modeller som går att få tag på för 2000:-

Hur som helst är inte 4K gamingskärm ekonomiskt försvarbart för egen del. Kantutjämningsteknikerna som idag finns att tillgå gör att jag ändå klarar mig rätt bra med 1080p. Sen tycker jag spel implementerar så mycket skit på skärmen ändå, så som rök och ljuseffekter att de totalt dödar all typ av skärpa. Kollar jag igenom rallytitlar som släppts nyligen så är det så mycket skit på skärmen att jag föredrar gamla DX8-titlar trots betydligt lägre upplösta texturer. De ser mycket "renare" ut helt enkelt. Idag försöker man simulera en verklighet som inte existerar.

RX 570 för under 1500:- plus 1080p 144Hz TN landar på 3500:- sammanlagt ungefär och presterar väl kanske som ett 2080 ti på 4K? Så 3500:- kontra typ 25000 kr? Eller kanske mer? Visst... 4 gånger fler pixlar i 4K, men sååå kul är det inte med ögongodis... eller?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Fulci: Jag tycker de testar en hel del bildskärmar. Dessutom köper de in sina egna testexemplar och får inte "speciella" exemplar från tillverkaren.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@tvelander: Eller också kan du gå till www.rtings.com och få samma information om du inte litar på forbes.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Rtings skriver ju själva att 0.46m är optimalt för 25 tum.
27 tum blir retina vid ca 0.53m.

0.3m är rent struntprat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods