Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

FD Define Mini C, således ett mATX.
Trots prefixet "micro" så tycker jag chassit är lite för stort, nästa bygge får bli i ett mITX.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Antec P280. Så åt helvete för stort!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Satt med ett HAF 912 Plus midi-tower och full size ATX (990FX) ett par år, som hade grymt bra luftflöde med 200mm+120mm både in och ut, sen moddade jag dit en till 120mm för att få lite övertryck.

Sen fick jag tag på ett m-ITX och en i5, vilket var en bra uppgradering för de spelen jag körde och då kändes det bara löjligt att ha så mycket luft i chassit med det lilla kortet, så jag köpte ett Bitfenix Phenom µ-ATX.

Det är snyggt, men lite speciellt, med sitt inverterade luftflöde. Jag letade efter ett chassi som var så litet som möjligt, men med 200mm fläkt, för ljudnivåns skull och det har funkat hyfsat hittills iaf. 2st 120mm in i toppen direkt på grafikkortet och en 200mm ut i botten, bredvid PSUn som också blåser ut nedåt. Sen fick jag köra bakre fläkten som inblås också har jag för mig, eftersom grafikkortet tog så mycket av toppfläktarnas luft att CPUn blev lite varm.

Det är jäkligt trångt trots att det är µ-ATX och jag har moddat om en hel del med skifte av vilken sidoplåt som sitter var, vänt på portar, bytt ut ilskna blå leds och fixat så loggan i fram lyser grönt istället för att bara vara en svart plastdetalj.

Nästa gång får det bli ett lite mer lättbyggt chassi, men jag ser ingen fördel att ha större moderkort än m-ITX annat än att man kan uppgradera minnet, så det blir nog ett chassi för m-ITX också då.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Phantek p400s stillrent vit utan fönster

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Avstängd

Mitt chassi ja kör, allt får plats men det är trångt. Kommer förmodligen köpa något liknande nästa gång ja byter.

Permalänk
Avstängd

Fractal Design Define Mini C

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt det är märkligt att inte några tillverkare har prispressade kompakta chassin avsedda för externa nätdelar. Det finns garanterat tillräcklig efterfrågan och utbud av m-itx moderkort och dessutom APUer som presterar hyggligt nog för att inte behöva rymma ett dedikerat grafikkort. Har sett youtube videos från folk i USA som köpt chassin från ali express för motsvarande 300:- inklusive nätdel på typ 200-300w. Något sådant finns inte på långa vägar i sverige. Det är nischade chassin för 1500:- trots att materialkostnaden är minimal. Med det smala utbud som finns, så kommer någon marknad för detta aldrig ta fart. Jag hatar alla kub-chassin som marknadsförs som "kompakta" när de tar upp samma plats som ett vanligt midi-tower. Ibland är dessa ännu bredare till och med. Hade själv annars eventuellt prioriterat ett bygge av denna formfaktor.
Jag tror däremot när vi kommer få se mer 3D stackat i framtiden och kravet på dedikerad gpu minskar för att få hyfsad prestanda, ja då ser jag potentiellt att det kommer chassin som är mindre än dagens spelkonsoller likt skull trail från intel med hyfsad grafik och med pressade priser. Men det är nog några år bort tyvärr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ett bautatower här. Ett måste när man ska greja i dotan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kommer bygga ett 20x20x30cm och det tror jag kommer kännas gigantiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hävda att mitt chassi, Phanteks P400s, är standard ATX miditower.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Antec P183 V2
Primär orsak: Rymmer nätaggregat av formfaktor CP-X. (Kommer inte byta chassi förrän nätaggregatet dör om några decennier eller så...)
Dessutom vettig kylning och ljuddämpning.

Till min dotter köpte jag ett rosa Micro-ATX kubchassie, och min son valde ett Define C.

Permalänk
Avstängd

Define R3, alla portar på framsidan har pajjat, snart lägger väl powerknappen av också..

Permalänk

Define R4 fönster version lite lätt modifierat. Tog bort nedre HDD buren och har hårddiskarna på 5.25" platserna istället, Gjorde även en egen psu shroud i höstas.
Köpte chassit 2014 för att jag ville ha lite bättre möjlighet för kabeldragning och lite mer tystnad.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Silver färgat Lian Li PC-G70
Varför det valdes.
Stil rent.
Plats för dubbla nätagg, vilket är suveränt, för att nätagget inte ska bli överbelastat när man sätter på datorn, när man har 8st diskar

@JonasT
Du har missat en kategori Supertower vilket mitt Lian Li egentligen klassas som.
Fast den största skillnaden mellan dem är att ett Supertower till skillnad mot ett Fulltower har möjlighet för 2st nätagg.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kör med Lian Li PC-D8000 och saknar chassin som liknar detta idag, alldeles för få diskplatser i dagens chassin.

Permalänk
Medlem

FD R4, inköpt 2013, kollade länge och väl på mATX men på den tiden fanns inga tilltalande moderkort. Antingen var det budgetbräda eller Asus créme de la créme för massa pengar att välja på.

Jag ville ha någorlunda bra inbyggt ljudkort och mer än 4 usb bak, och då blev det billigare att gå på ATX.

Idag hade jag sneglat på mITX och antagligen landat på mATX av samma anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Fractal design define c, då jag ville ha mycket plats men inte använder så många hårddiskar eller har behov av dvd plats. Gillar även deras design utan massa bling bling, rejv dator är sååå 2000!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Brädd, Höjd, Djup = 210 × 440 × 400 mm

ATX

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Min första egna burk var i en Antec Sonata 3. Det böts ut efter 5 år mot en FD Define S runt hösten 2015 Blir köpsugen på nytt chassi varje dag men jag kommer på i samma veva att det bara är onödigt. Bra airflow och nästintill knäpptyst (datorn står under bordet). Nånstans innerst inne vill jag ha ITX på bordet men jag ser hellre att det inte låter alls

Visa signatur
Permalänk

Thermaltake Core P5 med tre glasskivor

Permalänk

Caselabs Sth10. Bästa chassi jag någonsin ägt.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem

Mini ITX – Minitower
Vit Enthoo Evolv Mini Tower

Köpte chassit mest för designen och fläktfiltarna.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Jag själv har ett Fractal Design Define S Window och min mor har ett Define Mini C. Absolut bästa chassin och bygga i, dom är stilrena och håller datorn tät ifrån damm!

Permalänk
Medlem

Kör alltifrån EATX ner till miniITX. Får jag välja tar jag miniITX då det är enklast att släpa runt till vänner osv. Samtidgt är det trevligt att ha bygget på skrivbordet.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Well... jag börjar väl bli motsvarigheten till gamla gubbar som kör omkring i sinnessjukt chiptrimmade Saab 93:or från 2001... för det är precis vad jag gör i datorvärlden.

https://www.komplett.se/product/312863#

Chieftec Dragon, grå miditower, men med moderna komponenter inuti.. blev snål under studenttiden, och är lika snål idag. ATX är ju enda standarden som fortfarande är rock solid om man jämför med exempelvis 5.25"-floppy, IDE och PS/2, som alla inte riktigt överlevde av någon anledning.
Why fix that ain't broken?

Bör noteras att jag har fokuserat på tysta komponenter såsom 4790k med DH14 och supertyst fläkt, semi-passivt 1000W nätagg med supertyst fläkt, samt MSI GTX 980 med supertysta fläktar..

Är helnöjd!

Skulle frugan en vacker dag ta ut skilsmässa, så får jag väl krypa till korset och köpa ett nyare chassi och börja ragga igen på 'LAN-partyn' *sarc*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walp:

Skulle frugan en vacker dag ta ut skilsmässa, så får jag väl krypa till korset och köpa ett nyare chassi och börja ragga igen på 'LAN-partyn' *sarc*

Alltså, alla vet ju att det viktiga inte är vilken slags dator man har, utan hur man använder den.

Permalänk
Medlem

Inte kört med ATX sen 2011 när jag bytte ut mitt Antec P182. Kört ITX sedan dess. I primära datorn ett ganska stort chassi som precis får plats med mitt GTX1070 av blower modell. Går inte med de fetare versionerna av kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Har haft mitt Corsair 750D,i snart 5 år.
Supernöjd ännu med det.
Skulle aldrig vilja ha mindre än det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandlådan:

Caselabs Sth10. Bästa chassi jag någonsin ägt.

https://i.imgur.com/gbduVa4.jpg

Jag höll på att spara till just ett sådant, men nu går de ju inte att köpa längre...
Enda chassi jag varit riktigt nöjd med hur det varit konstruerat.
Alla andra jag öht sett har jag alltid irriterat mig rejält över någonting på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number