Vilket är detbästa program för defragmentering ??

Permalänk
Medlem

Vilket är detbästa program för defragmentering ??

Hej,
Jag har en moster som envisas med att inte uppgradera till en SSD och hennes dator går så lååångsaaamt.
Datorn har tillräckligt med minne och CPU-kraft men den är så långsam att starta upp Windows och program.

Då det enbart fanns HDD (tidigt 90-tal) talades det varmt om Diskeeper som det ultimata verktyget.

Vilket är enligt Er det bästa programmet för att lösa problemet med fragmenterade hårddiskar HDD?
Räcker det med den inbyggda defragmenteraren i Windows eller finns det "intelligentare", mer effektiva program ?

Permalänk
Medlem

@cresoll:
Det duger alldeles utmärkt med Windows egna.

Olika defragmeterings program arbetar olika, så det finns egentliget inget som är bäst.

Jag brukar köra 3-4 olika innan jag är nöjd.

Sen bara som info. sedan Vista (har jag för mig) så defragmenteras diskar automatiskt av Windows egna, jag kommer dock inte ihåg hur ofta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det interna verktyget är fullt tillräckligt. Du kommer dock alldrig få en gammal 5200 RPM disk att upplevas som kvick. Skulle säga till din moster att hon får leva med långsam dator om hon inte är villig att hosta upp en femhundring för en ssd.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör välja nåt som inte bara defragmenterar filer utan kan defragmentera MFT och helst även optimera disken.
Ultradefrag, Oodefrag, Defraggler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hade rekommenderat en liten SSD och Windows 10 (Gratis med vattenstämpel).

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag ska berätta för henne vad hon ska göra. Kanske kommer hon då att lätta på börsen.