Nvidia ger Geforce GTX-grafikkort stöd för DirectX Raytracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Alla GPUer och CPUer kan göra Ray tracing
DXR är en del a DX12

Alla grafikkort som stödjer DX12 kan köra Direct X Ray tracing om det stöds i drivrutinen

Ja men det var nog mest den här delen jag var intresserad av, ursäkta om det var otydligt:
"RTX har algoritmer som är speciellt utvecklade för att rendera Ray tracing med 60+ bilder per sekund istället för bilder per minut, timme eller dagar."

Kanske missuppfattade dig, förstod det som att RTX korten hade något speciellt som gjorde att de klarar att rendera spel med RT med bra FPS.
Nu låter det dock mer som att det egentligen inte är något särskilt med dom och att alla kort som klarar DX12 kan kör det?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Intel säger inte ”APU” alls, men de har visat nästa steg i sin integrerade grafik som åtminstone är ett steg framåt om man räknar i antal EU (64 i GT2). Hur bra det blir återstår att se när de eventuellt släpper en processor med detta i.

Nej, den som är intressant när det gäller APUer framöver är AMD, ...
Det som då fattas är minnesbandbredden att få allt detta att gå ihop, ...

Om Intels stora grafiksatsning bär frukt kommer det nog att spilla över även på IGP om ett fåtal år. (Behövs för att inte halka efter AMD.)

På AMDs sida har de ju annonserat en framtid med minnesbygge på höjden, likt Intels kommande Foveros, så minnestillgång (bandbredd och kvantitet) blir inget problem.

Permalänk
Medlem

Hade de satt humana priser på sin RTX-serie så hade de inte fått det här problemet med att ingen spelutvecklare orkar bry sig.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Purrfected:

Hur förklarar man att Vega 56 klarar att rendera det då?
Ärligt nyfiken, har inte satt mig in alls mycket i RT, då det inte varit aktuellt för mig för tillfället.

Bra fråga!

Jag tror att de räknar på ett annat sätt, de använder alltså inte DXR.

Vad jag förstår och gissar är;

1. Att de använder Voxlar, vilket är lite av Pixlar men i 3D.
2. Voxlar är lättare att räkna på om de träffas av en ljusstråle, än traditionell rasterering, därför krävs mindre kraft.
3. För att få en vettig yta på Voxlarna skapar de en yta som binds samman av flera punkter, ett "polygon nät".
4. Formen och strukturen på denna yta avgör hur strålarna studsar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Voxel
https://en.wikipedia.org/wiki/Polygon_mesh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nubbe:

Alla GPUer och CPUer kan göra Ray tracing
DXR är en del a DX12

Alla grafikkort som stödjer DX12 kan köra Direct X Ray tracing om det stöds i drivrutinen

Vega har ännu inget stöd för DXR i drivrutinen.
Cryteks demo körs på ett Vega 56.
Alltså använder inte deras demo DXR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det var väl inte nåt svar på vad poängen var? Står ju som jag påpekade att det är menlöst att ha det för dessa kort eftersom de inte mäktar med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Från artikeln

Citat:

Grafikkorten utan RTX får därför endast stöd för enklare ray tracing-effekter med färre ljusstrålar.

Eftersom vi inte vet hur mycket de kommer skala ner på RT till 1000-serien så kan vi inte heller veta hur mycket prestandatappet kommer vara.
Det enda vi kan vara säkra på är att det INTE kommer vara lika katastrofalt som nVidia påstod att det skulle vara när de visade upp RTX, för de kommer inte släppa en "ospelbar" upplevelse och riskera att skjuta sig själva och sina planer på ökad RT.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vilket är spelet i bilden på artikeln?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nubbe:

Alla GPUer och CPUer kan göra Ray tracing
DXR är en del a DX12

Alla grafikkort som stödjer DX12 kan köra Direct X Ray tracing om det stöds i drivrutinen

Jag gissar att frågan inte handlade om huruvida crytec-demot kan köras alls eller ej utan frågan gällde nog följande mening (tror jag):

Skrivet av nubbe:

RTX har algoritmer som är speciellt utvecklade för att rendera Ray tracing med 60+ bilder per sekund istället för bilder per minut, timme eller dagar."

Grejen med det demot var väl just att det inte rullade i några bilder per timma utan flöt på bra utan RTXkort.
Men ja, frågan om varför det fungerar så bra med raytracing i detta demo utan RTXkort är inte så lätt att svara på innan vi fått se lite mer av vad det egentligen innebär ;). Vi vet inte vad som har använts eller hur och vad som fungerar riktigt ännu. Ska bil intressant att se vad det innebär.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Vilket är spelet i bilden på artikeln?

Battlefield 5

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ja men det var nog mest den här delen jag var intresserad av, ursäkta om det var otydligt:
"RTX har algoritmer som är speciellt utvecklade för att rendera Ray tracing med 60+ bilder per sekund istället för bilder per minut, timme eller dagar."

Kanske missuppfattade dig, förstod det som att RTX korten hade något speciellt som gjorde att de klarar att rendera spel med RT med bra FPS.
Nu låter det dock mer som att det egentligen inte är något särskilt med dom och att alla kort som klarar DX12 kan kör det?

Ray tracing är i grunden ett matematiskt problem.
Hade det varit ett enkelt problem så skulle redan alla grafikkort klarat snabb ray tracing.

Så RTX är speciell, men den "fuskar" för att vara snabb.
Den blandar "enkel" klassisk rasterization med "svår" ray tracing

Läs Nvidias whitepaper, det är kul
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/design-vis...

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: fast de kommer att stödja DXR o DX12 i Crytek enligt texten i videon :

"However, the future integration of this new CRYENGINE technology will be optimized to benefit from performance enhancements delivered by the latest generation of graphics cards and supported APIs like Vulkan and DX12. "

Så har man ett RTX-kort så kan man nog förvänta sig att om spelet fungerar bra på Vega56 så kommer det att fungera bätte på ett RTX-kort med dedikerad hårdvara.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CubaCola:

@Ratatosk: fast de kommer att stödja DXR o DX12 i Crytek enligt texten i videon :

"However, the future integration of this new CRYENGINE technology will be optimized to benefit from performance enhancements delivered by the latest generation of graphics cards and supported APIs like Vulkan and DX12. "

Så har man ett RTX-kort så kan man nog förvänta sig att om spelet fungerar bra på Vega56 så kommer det att fungera bätte på ett RTX-kort med dedikerad hårdvara.

De säger inget om DXR, bara om DX12 och Vulkan.
De kommer alltså stödja DX12 och Vulkan, men det är inte alls säkert att de stödjer DXR, vi får se.
Min gissning är, inget stöd för DXR till en början, bara ett fåtal kort stöder DXR och de visade inte demot på ett RT kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vi är i en sitts där APU:er förmodligen inom ett par år är fullgoda alternativ för att kunna spela spel och att folk inte behöver köpa dedikerade grafikkort i samma skala.

Håll inte andan när du väntar på att det ska hända. En APU kommer alltid vara begränsad i hur mycket ström den kan dra och hur mycket värme den får generera, samt hur mycket kisel som får gå åt. Börjar vi sen prata om en APU med dedikerat minne så försvinner också den största kostnadsbesparingen mot ett dedikerat grafikkort, vilket på desktop sidan är den största fördelen med en APU.

Sen kan vi diskutera vad "fullgoda alternativ" betyder, dagens APUer har redan nått den nivån om man ser till vad gårdagens krav va. En 2400G duger gott och väl till 720P i de flesta fall men skärmstorlekar samt upplösningar har en tendens att gå upp, 1080P kommer förr eller senare att bli vad 720P är idag och 1024x768 före det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Intel säger inte ”APU” alls, men de har visat nästa steg i sin integrerade grafik som åtminstone är ett steg framåt om man räknar i antal EU (64 i GT2). Hur bra det blir återstår att se när de eventuellt släpper en processor med detta i.

Nej, den som är intressant när det gäller APUer framöver är AMD, med tanke på vad de visat med sina chiplets på Zen 2. De skulle exempelvis kunna göra en APU som är en Zen 2-chiplet, en chiplet för I/O, och en hyfsad GPU. Det som då fattas är minnesbandbredden att få allt detta att gå ihop, men om det sitter en hyfsad cache någonstans i paketet, lite som Intels Crystalwell men bara stor nog för framebuffern, så kan nog detta flyga bra nog för att klara 1080p. Vill man ha mer prestanda så finns ju HBM.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade en ganska "far fetched" idé kring en "sjuk" APU som AMD kunde göra; tänk ett fullstort TR-platta, 2 zen-2 chiplets, ett Vega-chiplet och ett chiplet med 8GB HBM2-minne.
Alternativt 2 zen-2 chiplet och 16GB HBM2-minne som primärminne inbyggt i CPUn.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Ok, mitt fel då, jag hade fått för mig att DXR var en del av DX12.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CubaCola:

@Ratatosk: Ok, mitt fel då, jag hade fått för mig att DXR var en del av DX12.

Nej det har du helt rätt i, DXR är absolut en del av DX12!
Men de säger ju inte att de använder alla delar av DX12.
DX12 har ju en jädra massa finesser, finns nog inte någon som använder alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag hade en ganska "far fetched" idé kring en "sjuk" APU som AMD kunde göra; tänk ett fullstort TR-platta, 2 zen-2 chiplets, ett Vega-chiplet och ett chiplet med 8GB HBM2-minne.
Alternativt 2 zen-2 chiplet och 16GB HBM2-minne som primärminne inbyggt i CPUn.

Hehe, undrar hur varm och strömtörstig en sådan skapelse skulle vara

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej det har du helt rätt i, DXR är absolut en del av DX12!
Men de säger ju inte att de använder alla delar av DX12.
DX12 har ju en jädra massa finesser, finns nog inte någon som använder alla.

DXR står för just DirectX Raytracing så det är ju rätt givet att det är en del av Dx3D12

Men Dx3D12 är ju "bara" ett API så vad som faktiskt sker mot grafikkortet kan AMD och Nvidia styra och optimera i sina respektive drivrutiner. Det nya som nämns i denna artikel är ju att Nvidia öppnar upp sin drivrutin för att även vissa GTX-kort ska svara mot anropen (förenklat uttryckt).

I CRYENGINE å andra sidan verkar man ha valt en annan väg. Där verkar det som att man rundar kända Raytracing-APIer och istället har implementerat egen kod för Raytracing som fungerar på samma sätt oavsett om man har ett Vega56, GTX 1060 eller RTX 2080 Ti. Alltså inget stöd för den boost som RT-kärnor ger men jag kan ha fel.

Det är därför som Crytek nämner att man vill förbättra prestandan i framtida generationer med hjälp av DX12 eller Vulkan.

Rätt eller fel uppfattat?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Hehe, undrar hur varm och strömtörstig en sådan skapelse skulle vara

De skulle nog behöva låna intels kylare från Xeon-demon

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Joppis:

DXR står för just DirectX Raytracing så det är ju rätt givet att det är en del av Dx3D12

Men Dx3D12 är ju "bara" ett API så vad som faktiskt sker mot grafikkortet kan AMD och Nvidia styra och optimera i sina respektive drivrutiner. Det nya som nämns i denna artikel är ju att Nvidia öppnar upp sin drivrutin för att även vissa GTX-kort ska svara mot anropen (förenklat uttryckt).

I CRYENGINE å andra sidan verkar man ha valt en annan väg. Där verkar det som att man rundar kända Raytracing-APIer och istället har implementerat egen kod för Raytracing som fungerar på samma sätt oavsett om man har ett Vega56, GTX 1060 eller RTX 2080 Ti. Alltså inget stöd för den boost som RT-kärnor ger men jag kan ha fel.

Det är därför som Crytek nämner att man vill förbättra prestandan i framtida generationer med hjälp av DX12 eller Vulkan.

Rätt eller fel uppfattat?

:up.
Tror också att det är på det sättet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det var väl inte nåt svar på vad poängen var? Står ju som jag påpekade att det är menlöst att ha det för dessa kort eftersom de inte mäktar med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer ett ännu lägre "raytracing läge" som gör att det går runt men med sämre kvalité.
Så ja meningslöst om du ska köra allt över "basic" läget

Permalänk
Hjälpsam

Undrar om AMD kommer att få stöd för DXR snart, det vore ju en prestigförlust att inte ha det, om nu Nvidia får det även på sina äldre kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite längre förklaring hittar du här.

TL;DR är att "RTX" är Nvidias programstack+HW-stöd för att implementera DXR.

Finns egentligen ingen "Nvidia specifik" API för detta, API är DXR som är en del av DirectX.
Men Nvidia måste ju självklart skriva proprietär kod för att på effektivast möjliga sätt köra DXR på deras GPUer, det är "Nvidia Raytracing".

Skrivet av Ratatosk:

DXR är en del av DirectX 12, som används för att köra Raytracing på DX12.

Nvidia Raytracing, är nog det som brukar kallas RT och som bara finns på RT korten, det är en speciell hårdvara som snabbar upp DXR anropen.

Man kan också köra DXR utan speciell hårdvara, men då går det långsammare, det är detta som Nvidia nu säger sig göra möjligt, från GTX1060 och uppåt.

Känns ju som en tidsfråga innan spelutvecklarna hittar hyffsat prestandaoptimerade sätt att implementera DXR och inte göra det till en Nvidia specifik funktion. Och då kommer detta med RT-kärnor att dö ut.

De kommande konsolerna lär ju bygga på AMD's GPUer, som inte har RT kärnor, och jag skulle bli förvånad om next gen konsolerna inte kommer köra DXR i någon form.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Detta är då varför Nvidia vägrade ha "minimum & low" inställningar för Ray tracing.
Resaverat för GTX korten

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Det finns väl inga konsumentAPU:er idag som är kraftfullare än Tegra/Ryzen 2400G?
Har svårt att se att APU:er skulle ta över jobbet istället för dedikerade grafikkort inom kort.
Varför? Jo, för att det kommer bli en nedgradering tills en APU kan ge samma prestanda som ett mellanklasskort. Det är först då APU:er kan ersätta mellanklasskorten.
Jag kanske sovit under en sten men Intel har väl inte nämnt APUer i sin satsning på grafikmarknaden? AMD:s bästa idag vad jag vet är som sagt 2400G. Nvidia har inte nämnt Tegra på länge? Så vilka tar fram tekniken idag?
Jag tror en rimligare utveckling är att stora datorhallar maxade med Titan-klasskort kommer strömma ut spelandet när latenser och sådan kunnat minimeras. Tror dock detta är mer aktuellt om 10 år.

Skrivet av KalBumling:

Håll inte andan när du väntar på att det ska hända. En APU kommer alltid vara begränsad i hur mycket ström den kan dra och hur mycket värme den får generera, samt hur mycket kisel som får gå åt. Börjar vi sen prata om en APU med dedikerat minne så försvinner också den största kostnadsbesparingen mot ett dedikerat grafikkort, vilket på desktop sidan är den största fördelen med en APU.

Sen kan vi diskutera vad "fullgoda alternativ" betyder, dagens APUer har redan nått den nivån om man ser till vad gårdagens krav va. En 2400G duger gott och väl till 720P i de flesta fall men skärmstorlekar samt upplösningar har en tendens att gå upp, 1080P kommer förr eller senare att bli vad 720P är idag och 1024x768 före det.

Känns lite som att man läser in lite för mycket som aldrig sagts. Att prestandaökningen på grafikkort mattats av senaste åren är uppenbart och sammtidigt är idag många av de mest populära spelen spel som inte är i grafikens framkant. APU:er har blivit bättre och nuvarande samt kommande generationer konsoler bidrar till detta och att vi inom ett par år (3-5 kanske) förmodligen kan leverera spel som inte ser ut som ett spel från -90 talet och prestenteras som stillbildsshower utan 60fps, 1080p med helt ok kvalitet på dessa APU/SOC:er ser jag som mycket troligt. Det betyder som sagt inte att dedikerade krafikkort inte kommer vara kraftfullare, det betyder att det för många kommer räcka och att det kommer vara svårare och svårare att motivera 8-15.000 för ett grafikkort.

Det betyder inte att folk inte kommer köpa grafikkort. Men en stor del av "vanliga" konsumenter som idag köper kort i mellanklassen för att kunna spela lite CS, DOTA och Apex i 1080p kommer kanske inte längre kunna bära upp marknaden för grafikkort för spel.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det betyder inte att folk inte kommer köpa grafikkort. Men en stor del av "vanliga" konsumenter som idag köper kort i mellanklassen för att kunna spela lite CS, DOTA och Apex i 1080p kommer kanske inte längre kunna bära upp marknaden för grafikkort för spel.

Och exakt samma sak sas när AMD släppte sin första APU med Llano, lite ironiskt att du nämner Apex när det är ett populärt f2p spel där dagens APUer defensivt inte hänger med på långa vägar och visar på att "good enough" målet hela tiden flyttas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Och exakt samma sak sas när AMD släppte sin första APU med Llano, lite ironiskt att du nämner Apex när det är ett populärt f2p spel där dagens APUer defensivt inte hänger med på långa vägar och visar på att "good enough" målet hela tiden flyttas.

Jag tror som sagt att vi mycket väl kan vara i en situation om 3-5 år då det ser annorlunda ut.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite längre förklaring hittar du här.

TL;DR är att "RTX" är Nvidias programstack+HW-stöd för att implementera DXR.

Finns egentligen ingen "Nvidia specifik" API för detta, API är DXR som är en del av DirectX.
Men Nvidia måste ju självklart skriva proprietär kod för att på effektivast möjliga sätt köra DXR på deras GPUer, det är "Nvidia Raytracing".

Deras Vulkan-extension är specifik för Nvidia Sen är det ju Nvidia som står bakom DXR vilket som.

Permalänk
Medlem

Så jag som sitter på ett 980 Ti kan inte använde DXR för Indie spel för att de inte lagt ner tid på en drivrutin. Först 6-700 siren. Nu 900 serien. Hur många månader innan pascal också?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@inquam:
Precis som man fick HW T&L att bli en grej
Vart en grej. Det var det som ledde till unified shaders. Både för ATI och nVidia. PowerVR minns jag inte men om de inte använder det i mobilchippen skulle jag vara förvånad. Geforce 1 (256) kom med det men på Geforce 2 kunde man se att det fungerade. Men Det var vägen till https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_shader_model

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.