Permalänk
Medlem

@Hazelberg: IMHO är inte Avanza Auto en fondrobot. Lysa och Opti verkar dock bra (jag satte en del pengar hos Lysa nu i Mars).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Min fråga till er är om det egentligen är bättre att lägga allt i en billig globalfond istället för att användare en dyrare fondrobot?

Edit: Ser att auto har en lite bredare exponering, med mer tillväxtmarknader+Sverige. Så kanske en uppdelning mellan Avanza Global, Avanza Zero (Sverige) och sedan en med tillväxtmarknader. Har dock inte lyckats hitta någon billig fond med tillväxtmarknader på Avanza.

Jag lyssnade till en intervju med Paolo Sodini där han sa att allting annat än en globalfond gör att du tar en extra risk som du inte blir kompenserad för. Så ska man tro på honom är det bästa du kan göra att sätta allt i den billigaste globala indexfonden du kan hitta (Avanza Global, IIRC).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag lyssnade till en intervju med Paolo Sodini där han sa att allting annat än en globalfond gör att du tar en extra risk som du inte blir kompenserad för. Så ska man tro på honom är det bästa du kan göra att sätta allt i den billigaste globala indexfonden du kan hitta (Avanza Global, IIRC).

Det beror på hur aktiv du är i ditt sparande. Ju mer pengar du har desto mer skulle jag sprida dem, hade inte velat sitta med allt i en global fond som för övrigt ligger 65-70% i Nordamerika. Tycker målet 50-60% i en global fond är mer än tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Det beror på hur aktiv du är i ditt sparande. Ju mer pengar du har desto mer skulle jag sprida dem, hade inte velat sitta med allt i en global fond som för övrigt ligger 65-70% i Nordamerika. Tycker målet 50-60% i en global fond är mer än tillräckligt.

Inte enligt honom. Jag har två portföljer, båda innehåller typ 15 fonder, så jag håller med dig, men han är ju ändå proffs på något vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@WIRN: Har nu i efterhand (några månader in på mitt Avanza Auto-ägande) fått intrycket av att robotfonder är lite halvscam, att det inte är så stor skillnad att göra en liknande fördelning manuellt som får väsentligt lägre avgift. Vad fyller roboten för funktion liksom? Är det den gör verkligen värt typ dubbel procentsats i avgift?

Hur menar du halvscam?
Jag har själv en lite pengar Avanza auto 6 mest för skoj och för att kolla hur det går för den.
Den har slagit index med ca en halv procent i år (mot OMX Stockholm PI). Jag anser att det är ok, dock inte så att jag skulle ha några stora pengar i den, för det finns det trevligare alternativ.

För övrigt tycker jag du verkar ha hakat upp dig på att det ska vara låga avgifter. Vad tar du helst, en billig fond eller en fond som presterar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag lyssnade till en intervju med Paolo Sodini där han sa att allting annat än en globalfond gör att du tar en extra risk som du inte blir kompenserad för. Så ska man tro på honom är det bästa du kan göra att sätta allt i den billigaste globala indexfonden du kan hitta (Avanza Global, IIRC).

Den sanningen är ju enkel att kolla upp.
Gå in på Morninstar.se. Välj topplistor och sortera på de fonder som presterat bäst på lite längre sikt (5-15 år). Är det billiga globalfonder?
Om du inte orkar kolla är svaret: nej.
Det är däremot branchfonder, framförallt teknikfonder som hamnar högst.
Ja, de har högre risk, men kommer också belöna dig bäst.

Alla som säger att det är bäst att satsa på X ljuger.
Det första man bör göra är att definiera vad "bäst" är. Om det är högst avkastning kan jag nästan garantera att billiga globalfonder inte är svaret. Om det är lägst risk kanske räntepapper är nått att fundera på (ack, så tråkigt). Däremot kan billiga globalfonder vara en trevlig mix av relativt låg risk och hög avkastning. Om du det är definitionen på "bäst".

Permalänk
Medlem

@WIRN: Är väl bäst för average spararen som inte är inne och pillar så mycket. Är ju en bra grund att ha i en portfolj där du kan månadsspara och sedan glömma bort kontot. Aktiva fonder kräver mer av spararen, vilket då bör prestera bättre än en passiv indexfond.

Det finns dock många aktivt förvaltade "dolda indexfonder" som lurar folk på pengar, vilket är varför många förespråkar låg avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

@WIRN: Är väl bäst för average spararen som inte är inne och pillar så mycket. Är ju en bra grund att ha i en portfolj där du kan månadsspara och sedan glömma bort kontot. Aktiva fonder kräver mer av spararen, vilket då bör prestera bättre än en passiv indexfond.

Det finns dock många aktivt förvaltade "dolda indexfonder" som lurar folk på pengar, vilket är varför många förespråkar låg avgift.

Jag tror inte en "average sparare" som väljer t.ex. en branchfond inom teknik el finans måste vara inne och "pilla så mycket". Kanske om de skulle välja typ en indien- el brasilien-fond däremot. Hade en "average sparare" valt t.ex. DNB teknik el Robur ny teknik för 15 år sedan är det bara på sin plats att gratulera.

Dessa aktivt förvaltade "dolda indexfonder" kommer man hålla sig långt borta ifrån om man tar en titt på Morningstarts topplistor. Om man däremot litar på vad en banktjänsteman på en storbank eller en pensionsförvaltare säger så är chansen stor att man hamnar med en sån. Dock säger det mig, och jag hoppas, att användarna i denna tråd inte hör till några av de senare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WIRN:

Jag tror inte en "average sparare" som väljer t.ex. en branchfond inom teknik el finans måste vara inne och "pilla så mycket". Kanske om de skulle välja typ en indien- el brasilien-fond däremot. Hade en "average sparare" valt t.ex. DNB teknik el Robur ny teknik för 15 år sedan är det bara på sin plats att gratulera.

Dessa aktivt förvaltade "dolda indexfonder" kommer man hålla sig långt borta ifrån om man tar en titt på Morningstarts topplistor. Om man däremot litar på vad en banktjänsteman på en storbank eller en pensionsförvaltare säger så är chansen stor att man hamnar med en sån. Dock säger det mig, och jag hoppas, att användarna i denna tråd inte hör till några av de senare.

Nu gör du i och för sig så att du spår framtiden utifrån historisk utveckling. Problemet med branchfonder är att du aldrig vet i förväg vilken branch som kommer gå bäst. Det kan bli företagen som ingår i ny teknik fonderna, men det kan också bli helt andra. Du kommer förmodligen kunna skriva samma inlägg igen om 15 år, men om helt andra brancher och regioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Jag har nu minskat mina bostadskostnader och bilkostnader något enormt per månad samt fått bort onödiga krediter äntligen. Har tänkt att spara ihop till en kontantinsats och köpa en lägenhet/hus som investering om några år.

Har budgeterat ganska mycket per år till sparande, är det högrisk ISK som är bäst då om jag tänkte använda dessa pengar inom 3-7år för bostadsköp?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu gör du i och för sig så att du spår framtiden utifrån historisk utveckling. Problemet med branchfonder är att du aldrig vet i förväg vilken branch som kommer gå bäst. Det kan bli företagen som ingår i ny teknik fonderna, men det kan också bli helt andra. Du kommer förmodligen kunna skriva samma inlägg igen om 15 år, men om helt andra brancher och regioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte teknik el.finans är på väg ut. Men visst kan det kan ändras...

Min huvudpoäng är dock att folk häver ur sig att det är bäst att satsa på fond X eftersom den är bäst utan att ställa sig frågan vad "bäst" innebär.

Ska man spara på lång sikt bör man ta risker, iaf om man gillar att få bra avkastning. Är sparhorisonten kort så bör man välja säkrare alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag har nu minskat mina bostadskostnader och bilkostnader något enormt per månad samt fått bort onödiga krediter äntligen. Har tänkt att spara ihop till en kontantinsats och köpa en lägenhet/hus som investering om några år.

Har budgeterat ganska mycket per år till sparande, är det högrisk ISK som är bäst då om jag tänkte använda dessa pengar inom 3-7år för bostadsköp?

om det är 3 år, absolut inte. Sätt dem på ett bankkonto. Om det är 7 år, kanske. Det beror lite på hur du värderar risken att hälften av pengarna kanske är borta om 5 år när du börjar leta lägenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@WIRN: Jo, den presterar bra, men avgiften är 5 gånger så hög som Avanza Global som presterar väldigt likt och som har hyfsat liknande exponering. Just den höga avgiften som får mig att känna att det är halvscam, har på senare tid läst mycket om hur just avgiften är en av de viktigaste faktorerna i långsiktigt sparande. Tänker nog sälja av mitt och lägga det i Avanza Global+Zero+den billigaste emerging markets-fonden jag hittar. Ser ut att kunna få samma resultat till en bråkdel av avgiften.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och funderat på det här om att amortera bort lån tidigare kanske kan kalla det som en investering då man spar in räntekostnaden blir ju en form av garanterad avkastning. Jag kan betala av lånet direkt idag men då tar jag från pengar som ska användas till kontantinsats på ett kommande husköp som vi drömt om länge, jag och min sambo börjar nå vårt sparmål för kontantinsats/pantbrev och buffert. Med tanke på dagens börsläge så kanske man ska börja göra extra amorteringar.

Jag har idag ett medlemslån på en bil som har en ränta på 3,3% räntekostnaden är ca 600kr/mån. Amorteringen är ca 2600kr/mån och jag har 5år kvar på lånet. Dvs klämmer jag in en årsamortering extra så har jag fått ca 6700kr/år (innan ränteavdrag) 3,3% avkastning på de pengarna samtidigt som återbetalningstiden kortas med 1år. Sedan är frågan ska man fokusera på att betala av lånet först innan man börjar gå in hårt på månadssparande i fonder. För får man bort lånet har jag direkt 3200kr/månad mer att lägga undan.

Sedan har man förstås alternativet att sälja bilen och köpa en annan billigare, men det ser jag som en sista utväg tänkte ha den så länge den håller ihop.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Jag har suttit och funderat på det här om att amortera bort lån tidigare kanske kan kalla det som en investering då man spar in räntekostnaden blir ju en form av garanterad avkastning. Jag kan betala av lånet direkt idag men då tar jag från pengar som ska användas till kontantinsats på ett kommande husköp som vi drömt om länge, jag och min sambo börjar nå vårt sparmål för kontantinsats/pantbrev och buffert. Med tanke på dagens börsläge så kanske man ska börja göra extra amorteringar.

Jag har idag ett medlemslån på en bil som har en ränta på 3,3% räntekostnaden är ca 600kr/mån. Amorteringen är ca 2600kr/mån och jag har 5år kvar på lånet. Dvs klämmer jag in en årsamortering extra så har jag fått ca 6700kr/år (innan ränteavdrag) 3,3% avkastning på de pengarna samtidigt som återbetalningstiden kortas med 1år. Sedan är frågan ska man fokusera på att betala av lånet först innan man börjar gå in hårt på månadssparande i fonder. För får man bort lånet har jag direkt 3200kr/månad mer att lägga undan.

Sedan har man förstås alternativet att sälja bilen och köpa en annan billigare, men det ser jag som en sista utväg tänkte ha den så länge den håller ihop.

Jag skulle nog betala av stor del av det. Om du klämmer in ett års amortering så sparar du in 24kkr på 4 år(nästan). Om du fortsätter betala samma månadsbelopp är det ju frågan om ca 10 månaders amortering du sparar i ränta. (Med reservation för att jag tror jag håller på att få en stroke och inte kan räkna).

Behåll bilen länge och tänk på att underhålla den väl. För det finns inget så dyrt som billigt underhåll!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Jag har suttit och funderat på det här om att amortera bort lån tidigare kanske kan kalla det som en investering då man spar in räntekostnaden blir ju en form av garanterad avkastning. Jag kan betala av lånet direkt idag men då tar jag från pengar som ska användas till kontantinsats på ett kommande husköp som vi drömt om länge, jag och min sambo börjar nå vårt sparmål för kontantinsats/pantbrev och buffert. Med tanke på dagens börsläge så kanske man ska börja göra extra amorteringar.

Jag har idag ett medlemslån på en bil som har en ränta på 3,3% räntekostnaden är ca 600kr/mån. Amorteringen är ca 2600kr/mån och jag har 5år kvar på lånet. Dvs klämmer jag in en årsamortering extra så har jag fått ca 6700kr/år (innan ränteavdrag) 3,3% avkastning på de pengarna samtidigt som återbetalningstiden kortas med 1år. Sedan är frågan ska man fokusera på att betala av lånet först innan man börjar gå in hårt på månadssparande i fonder. För får man bort lånet har jag direkt 3200kr/månad mer att lägga undan.

Sedan har man förstås alternativet att sälja bilen och köpa en annan billigare, men det ser jag som en sista utväg tänkte ha den så länge den håller ihop.

Om ni tänker lägga en kontantinsats inom de närmsta åren är det riskabelt att lägga pengarna i fonder. Jag föredrar säkerheten att garanterat ha kontantinsatsen istället för att eventuellt tjäna ett par tusenlappar extra.

Jag hade däremot betalat av bilen så fort som möjligt, om det inte förstör planerna på husköp alltför mycket. Men jag tillhör den gruppen som inte tycker man ska ha mer lån än nödvändigt, i min värld är det konstigt hur man tar lån för att köpa en bil. I ditt fall kommer räntan kosta 36.000 kr de nästa fem åren, lägg där till den räntan du redan betalat. Finns ingen bil som är värd att nästintill bokstavligt talat elda upp 36.000+ kr för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@WIRN: Jo, den presterar bra, men avgiften är 5 gånger så hög som Avanza Global som presterar väldigt likt och som har hyfsat liknande exponering. Just den höga avgiften som får mig att känna att det är halvscam, har på senare tid läst mycket om hur just avgiften är en av de viktigaste faktorerna i långsiktigt sparande. Tänker nog sälja av mitt och lägga det i Avanza Global+Zero+den billigaste emerging markets-fonden jag hittar. Ser ut att kunna få samma resultat till en bråkdel av avgiften.

Låt säja att du ska sälja ett hus.
Du kan antingen välja en billig mäklare för 50 k som säljer huset för 5 miljoner eller en dyr mäklare för 70k som säljer huset för 6 miljoner. Vad är bäst att välja. Den billiga eller dyra mäklaren?
Det är samma med fonder. Att välja fonder enbart utifrån avgift tycker jag inte är speciellt smart.

Jag har själv alla 3 fonder du nämner men de presterar långt ifrån toppen av mina fonder (Avanza global är ju så klart så pass ny att det är svårt att säga men den lär ju prestera ungefär som andra billiga globalfonder).

Skrivet av john_doe:

Jag har suttit och funderat på det här om att amortera bort lån tidigare kanske kan kalla det som en investering då man spar in räntekostnaden blir ju en form av garanterad avkastning. Jag kan betala av lånet direkt idag men då tar jag från pengar som ska användas till kontantinsats på ett kommande husköp som vi drömt om länge, jag och min sambo börjar nå vårt sparmål för kontantinsats/pantbrev och buffert. Med tanke på dagens börsläge så kanske man ska börja göra extra amorteringar.

Jag har idag ett medlemslån på en bil som har en ränta på 3,3% räntekostnaden är ca 600kr/mån.

Egentligen är det ju enkelt (fast eg. inte). Om du tror börsen kommer gå sämre än 3,3% per år samt vad du nu har i bolån (hälften kanske) så amortera. Annars, sätt in på börsen.
Börsen har de senste 15-20 åren gått upp med genomsnitt 8% per år.

Dock är världsläget just nu kanske lite läskigt så om man blir för nervös av börsen kanske det är en anledning att amortera ist.

Permalänk
Medlem

thq

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WIRN:

Du kan antingen välja en billig mäklare för 50 k som säljer huset för 5 miljoner eller en dyr mäklare för 70k som säljer huset för 6 miljoner. Vad är bäst att välja. Den billiga eller dyra mäklaren?

Ja, jo, det är självklart om statistiken faktiskt visade på något liknande när det gäller aktiefonder. Men ingenting talar för att de dyrare fonderna faktiskt genererar en bättre avkastning. Ungefär 9 av 10 indexfonder slår nämligen inte index: https://rikatillsammans.se/vanguardfonder-fonder-som-inte-sla...

Visst kan man ha "tur" eller tro sig veta att en viss fondförvaltare än något utöver det vanliga, men när avgiften går norr om 1% är det oftast svårt att motivera det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja, jo, det är självklart om statistiken faktiskt visade på något liknande när det gäller aktiefonder. Men ingenting talar för att de dyrare fonderna faktiskt genererar en bättre avkastning. Ungefär 9 av 10 indexfonder slår nämligen inte index: https://rikatillsammans.se/vanguardfonder-fonder-som-inte-sla...

Visst kan man ha "tur" eller tro sig veta att en viss fondförvaltare än något utöver det vanliga, men när avgiften går norr om 1% är det oftast svårt att motivera det.

Förvaltade indexfonder ja, men vem har sagt något om dem? När det gäller indexfonder skulle jag hellre satsa på passiva.
Branch-, region eller småbolags-fonder däremot, där är det ofta mer motiverat med aktiva fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Låt säja att du ska sälja ett hus.
Du kan antingen välja en billig mäklare för 50 k som säljer huset för 5 miljoner eller en dyr mäklare för 70k som säljer huset för 6 miljoner. Vad är bäst att välja. Den billiga eller dyra mäklaren?
Det är samma med fonder. Att välja fonder enbart utifrån avgift tycker jag inte är speciellt smart.

Jag har själv alla 3 fonder du nämner men de presterar långt ifrån toppen av mina fonder (Avanza global är ju så klart så pass ny att det är svårt att säga men den lär ju prestera ungefär som andra billiga globalfonder).

Egentligen är det ju enkelt (fast eg. inte). Om du tror börsen kommer gå sämre än 3,3% per år samt vad du nu har i bolån (hälften kanske) så amortera. Annars, sätt in på börsen.
Börsen har de senste 15-20 åren gått upp med genomsnitt 8% per år.

Dock är världsläget just nu kanske lite läskigt så om man blir för nervös av börsen kanske det är en anledning att amortera ist.

Problemet med fonder är att du inte vet vilka som kommer att slå index. Om du tittar historiskt så kommer såklart vissa typer av fonder att slå index, samtidigt så finns det en hel drös med fonder som gått betydligt sämre än index. Sammantaget har de flesta väldigt dåliga förutsättningar att gissa vad som ska gå bra vilket gör att man troligen kommer att hitta vinnarfonder lika ofta som man hittar förlorarfonder. Det man då KAN kontrollera är avgifterna. Sätter du hälften i en vinnarfond (+10%) och hälften i en förlorarfond (+0%) så kommer du totalt sett att gå sämre än index (+5%) då avgifterna i sig äter upp en hel del pengar. Siffrorna inom parentes är mina helt eget påhittade siffror, avgifterna är inte inräknade

Med en global indexfond så sprider man riskerna genom att pengarna placeras lite här och var i värden (dock med en klar övervikt på Nordamerika...) samtidigt som dessa går att hitta med riktigt låga avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Jag har suttit och funderat på det här om att amortera bort lån tidigare kanske kan kalla det som en investering då man spar in räntekostnaden blir ju en form av garanterad avkastning. Jag kan betala av lånet direkt idag men då tar jag från pengar som ska användas till kontantinsats på ett kommande husköp som vi drömt om länge, jag och min sambo börjar nå vårt sparmål för kontantinsats/pantbrev och buffert. Med tanke på dagens börsläge så kanske man ska börja göra extra amorteringar.

Jag har idag ett medlemslån på en bil som har en ränta på 3,3% räntekostnaden är ca 600kr/mån. Amorteringen är ca 2600kr/mån och jag har 5år kvar på lånet. Dvs klämmer jag in en årsamortering extra så har jag fått ca 6700kr/år (innan ränteavdrag) 3,3% avkastning på de pengarna samtidigt som återbetalningstiden kortas med 1år. Sedan är frågan ska man fokusera på att betala av lånet först innan man börjar gå in hårt på månadssparande i fonder. För får man bort lånet har jag direkt 3200kr/månad mer att lägga undan.

Sedan har man förstås alternativet att sälja bilen och köpa en annan billigare, men det ser jag som en sista utväg tänkte ha den så länge den håller ihop.

Amortera är bra och ett sparande i sig. Dock är pengarna låsta till du säljer. Amortering bör kompletteras med ett långsiktigt sparande.
Ska du däremot flytta inom några år hade jag hellre amorterat än att spara på konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Låt säja att du ska sälja ett hus.
Du kan antingen välja en billig mäklare för 50 k som säljer huset för 5 miljoner eller en dyr mäklare för 70k som säljer huset för 6 miljoner. Vad är bäst att välja. Den billiga eller dyra mäklaren?
Det är samma med fonder. Att välja fonder enbart utifrån avgift tycker jag inte är speciellt smart.

Jag har själv alla 3 fonder du nämner men de presterar långt ifrån toppen av mina fonder (Avanza global är ju så klart så pass ny att det är svårt att säga men den lär ju prestera ungefär som andra billiga globalfonder).

Egentligen är det ju enkelt (fast eg. inte). Om du tror börsen kommer gå sämre än 3,3% per år samt vad du nu har i bolån (hälften kanske) så amortera. Annars, sätt in på börsen.
Börsen har de senste 15-20 åren gått upp med genomsnitt 8% per år.

Dock är världsläget just nu kanske lite läskigt så om man blir för nervös av börsen kanske det är en anledning att amortera ist.

Dock med aktivt förvaltade fonder som har hög avgift behöver du regelbundet följa upp hur den presterar och vara beredd på att byta, du måste ta avgiften i akt och beräkna hur mycket den ska överprestera index för att vara mer värd än att ligga i en billig indexfond.

Dvs med en indexfond kan du låta det tuffa på utan att bry sig så mycket, medan den aktiva kräver ett engagemang av spararen och ständig jämförelse.
Då hade jag hellre kört renodlade aktier, om man ändå ska sitta och följa börsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå just robur ny teknik kan det ju vara värt att nämna att båda förvaltarna bakom den slutat och att den ungefär följt världsindex senaste året. Kommer den göra skäl för avgiften i framtiden? Kommer deras nya fond bli en succe? Ska Abba Teens göra comeback? Fråga Nostradamus.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Apropå just robur ny teknik kan det ju vara värt att nämna att båda förvaltarna bakom den slutat och att den ungefär följt världsindex senaste året. Kommer den göra skäl för avgiften i framtiden? Kommer deras nya fond bli en succe? Ska Abba Teens göra comeback? Fråga Nostradamus.

Personligen tror jag att så länge vi inte går in i en kris kommer Robur ny teknik och Core ny teknik spöa index. Dock vågar jag inte sia ang. Abba Teens återkomst, där finns för många osäkra variabler för att våga sig till en rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Personligen tror jag att så länge vi inte går in i en kris kommer Robur ny teknik och Core ny teknik spöa index. Dock vågar jag inte sia ang. Abba Teens återkomst, där finns för många osäkra variabler för att våga sig till en rekommendation.

Hittils i år ligger Robur Ny Teknik 6% under sitt Index.
2018 i sin helhet presterade fonden 2% sämre än jämförelseindex (morningstar).

Siffor för 2019
Robur Ny Teknik +13,8% Avgift 1.25%
Länsförsärkingar Global Indexnära +14,2% Avgift 0.20%

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Hittils i år ligger Robur Ny Teknik 6% under sitt Index.
2018 i sin helhet presterade fonden 2% sämre än jämförelseindex (morningstar).

Siffor för 2019
Robur Ny Teknik +13,8% Avgift 1.25%
Länsförsärkingar Global Indexnära +14,2% Avgift 0.20%

Visst, men det är ett intervall på mindre än 4 månader,kollar du 5 år tillbaka ser det ut så här:
Robur ny teknik 268%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 100%

EDIT: Förövrigt när vi ändå pratar avgifter så har Avanza global nästan halva avgiften mot Länsförsäkringar Global Indexnära och verkar ha i stort sett identiskt innehåll så jag hade hellre valt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Visst, men det är ett intervall på mindre än 4 månader,kollar du 5 år tillbaka ser det ut så här:
Robur ny teknik 268%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 100%

EDIT: Förövrigt när vi ändå pratar avgifter så har Avanza global nästan halva avgiften mot Länsförsäkringar Global Indexnära och verkar ha i stort sett identiskt innehåll så jag hade hellre valt den.

Yes jag är medveten om det, menar bara på att historik är historik. Går man in i den nu och tror att man ska slå index varje månad/år så är fallet inte alltid så.
Vet att Avanza Global är billigare, den har dock inte funnits så länge så det finns ingen historik att gå på, därför jag valde Länsförsäkringar. Men givetvis är den bättre om man jämför de två fonderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Visst, men det är ett intervall på mindre än 4 månader,kollar du 5 år tillbaka ser det ut så här:
Robur ny teknik 268%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 100%

EDIT: Förövrigt när vi ändå pratar avgifter så har Avanza global nästan halva avgiften mot Länsförsäkringar Global Indexnära och verkar ha i stort sett identiskt innehåll så jag hade hellre valt den.

Jag äger också fonder i Nyteknik, men har på sistonde sålt av en hel del. Tycker det finns två viktiga parametrar i fallet Nyteknik som är värt att tänka på

1. Fonden har på senaste åren haft ett riktigt flyt på grund av hur mycket kapital som pumpats in i techbolagen. Detta vet givetvis förvaltarna om och personligen tror jag det de valde att lämna fonden när deras trackrecord var som bäst just pga att de vet att det finns en risk att det inte pumpas in lika mycket pengar i framtiden.

2. Fonden i sig har gått från att ta hand om ett par miljoner till några hundra miljoner (Kanske mer kan inte siffrorna utantill). Poängen är iaf att en fond och dess förvaltare har regler, de får max investera ett visst procentuellt belopp i specifika bolag. Detta för att bl.a inte göra det möjligt att vara kursdrivande i småbolag.

När Nyteknik investerade för 5 år sedan kunde de enkelt köpa aktier i alla typer av bolag, små som stora utan att vara kursdrivande pga att fonden i sig inte hade så mycket kapital bundet. Idag är läget annorlunda, det har pumpats in sjukt mycket pengar i Nyteknik av alla möjliga instituationer. Detta medför att bolaget inte kan röra sig lika fritt som de gjorde för 5 år sedan.

Sorry för usla förklaringar, det finns definitivt fler ekonomer här som kan förklara vad jag menar mer pedagogiskt och förmodligen har jag fått en del om bakfoten. Summa summarum är iaf att pga att Nyteknik har växt och fått in så mycket kapital är det i princip omöjligt att göra samma resa som de redan gjort. Det vet förvaltarna om och det var därför de valde att lämna. Fonden kommer prestera mer och mer som det allmäna tech-indexet i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Jag äger också fonder i Nyteknik, men har på sistonde sålt av en hel del. Tycker det finns två viktiga parametrar i fallet Nyteknik som är värt att tänka på

1. Fonden har på senaste åren haft ett riktigt flyt på grund av hur mycket kapital som pumpats in i techbolagen. Detta vet givetvis förvaltarna om och personligen tror jag det de valde att lämna fonden när deras trackrecord var som bäst just pga att de vet att det finns en risk att det inte pumpas in lika mycket pengar i framtiden.

2. Fonden i sig har gått från att ta hand om ett par miljoner till några hundra miljoner (Kanske mer kan inte siffrorna utantill). Poängen är iaf att en fond och dess förvaltare har regler, de får max investera ett visst procentuellt belopp i specifika bolag. Detta för att bl.a inte göra det möjligt att vara kursdrivande i småbolag.

När Nyteknik investerade för 5 år sedan kunde de enkelt köpa aktier i alla typer av bolag, små som stora utan att vara kursdrivande pga att fonden i sig inte hade så mycket kapital bundet. Idag är läget annorlunda, det har pumpats in sjukt mycket pengar i Nyteknik av alla möjliga instituationer. Detta medför att bolaget inte kan röra sig lika fritt som de gjorde för 5 år sedan.

Sorry för usla förklaringar, det finns definitivt fler ekonomer här som kan förklara vad jag menar mer pedagogiskt och förmodligen har jag fått en del om bakfoten. Summa summarum är iaf att pga att Nyteknik har växt och fått in så mycket kapital är det i princip omöjligt att göra samma resa som de redan gjort. Det vet förvaltarna om och det var därför de valde att lämna. Fonden kommer prestera mer och mer som det allmäna tech-indexet i framtiden.

Japp, det är ungefär av anledningarna du nämner ovan jag har bytt det mesta av innehavet i Robur ny teknik till Core ny teknik. Blir spännande att följa var Carl Armfelt och Erik Sprinchorn styr den. Så länge inte börsen går in i en negativ period tror jag Core ny teknik kommer prestera bra