Permalänk
Medlem

får ej ut 144hz via displayport

Vet att detta har varit uppe många gånger, men är lite för irriterad för att hitta relevanta svar i sökningar tyvärr:(

Delar
Asus gtx 1060 6gb dual 2x DP, 2 st.(Native) (Regular DP)
1x BENQ xl2430t -1920x1080@144hz (DP1.2)
1x acer g246hyl - 1920x1080@60hz
1x Luxorparts Blueconn Displayport-kabel 3 m - 3840x2160 @ 60 Hz

Köpte ett Asus gtx 1060 6gb dual förra veckan som fungerat med DVI, men då grafikkortet enbart har 1x DVI, 2x DP, 2 st.(Native) (Regular DP) och min acerskärm enbart har DVI och VGA så behövde jag en DP-kabel för att driva BENQ-skärmen, köpte då ovanstående då den var på rea (45:-) och var småsnål. spec. säger att den ska klara upp till 3840x2160 vid 60 Hz.

Med displayport inkopplat visar skärmen att högsta uppdateringsfrekvens är 60hz, kan inte heller byta till högre än 60hz i inställningarna.

Är det DP-kabeln som är fel/för lång?
Kan grafikkortet ens ge ut 1920x1080@144hz via DP?
Vad menas med "Native Display Port/ursprunglig Display Port " som Asus kallar det?
Ska jag köpa en DP-DVI adapter och fortsätta köra DVI till båda skärmarna? det vet jag fungerar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av moonblase:

Kan grafikkortet ens ge ut 1920x1080@144hz via DP?

Ja, det kan det.

Citat:

Ska jag köpa en DP-DVI adapter och fortsätta köra DVI till båda skärmarna? det vet jag fungerar

Nej, det ska du inte. En sådan omvandlare kostar skjortan och du vet inte alls att det skulle fungera om du inte har provat det.

Har du startat om datorn?

Har du provat att göra en custom resolution?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det kan det.

Nej, det ska du inte. En sådan omvandlare kostar skjortan och du vet inte alls att det skulle fungera om du inte har provat det.

Har du startat om datorn?

Har du provat att göra en custom resolution?

Det blev lite syftningsfel där, vet att DVI fungerar, inte att adaptern fungerar.
Kan läsa mig in på custom resolution lite, men har inte provat det.
Datorn stängdes av när jag kopplade in kabeln, sen startats om vid 3 tillfällen nu.

När jag ansluter skärmen via DP-kabel får jag optimum resolution 60hz jämfört med DVI där jag får 120hz och en valmöjlighet att gå upp till 144hz, detta säger mig att antingen kabeln eller någon av portarna inte vill kunna skicka ut den tillräckliga bandbredden för att ge högre uppdateringsfrekvens. Det är dock min lekmannamässiga slutledning.

Uppdaterade för övrigt nvidias drivrutiner till senaste idag och det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av moonblase:

Det blev lite syftningsfel där, vet att DVI fungerar, inte att adaptern fungerar.
Kan läsa mig in på custom resolution lite, men har inte provat det.
Datorn stängdes av när jag kopplade in kabeln, sen startats om vid 3 tillfällen nu.

När jag ansluter skärmen via DP-kabel får jag optimum resolution 60hz jämfört med DVI där jag får 120hz och en valmöjlighet att gå upp till 144hz, detta säger mig att antingen kabeln eller någon av portarna inte vill kunna skicka ut den tillräckliga bandbredden för att ge högre uppdateringsfrekvens. Det är dock min lekmannamässiga slutledning.

Uppdaterade för övrigt nvidias drivrutiner till senaste idag och det gjorde ingen skillnad.

Prova att göra en custom resolution (1 920 × 1 080 @ 144 Hz förstås) i Nvidias kontrollpanel. Det är tämligen enkelt. Om det inte fungerar (vilket du märker genom att bilden blir svart, blinkar eller liknande), prova 120 Hz, 100 Hz och så vidare. På så sätt kan det gå att lista ut om det är något problem med kabeln.

Annars kanske du behöver justera någon inställning i skärmen? Tycker inte det borde behövas, men har varit med om en 4K-skärm där man manuellt behövde aktivera DisplayPort 1.2 för att få 60 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Prova att göra en custom resolution (1 920 × 1 080 @ 144 Hz förstås) i Nvidias kontrollpanel. Det är tämligen enkelt. Om det inte fungerar (vilket du märker genom att bilden blir svart, blinkar eller liknande), prova 120 Hz, 100 Hz och så vidare. På så sätt kan det gå att lista ut om det är något problem med kabeln.

Annars kanske du behöver justera någon inställning i skärmen? Tycker inte det borde behövas, men har varit med om en 4K-skärm där man manuellt behövde aktivera DisplayPort 1.2 för att få 60 Hz.

Tack för svar, hittade menyn "egenskaper för bildskärmskort" där kunde jag tvinga fram uppdateringsfrekvens upp till 144hz, tyvärr sa skärmen "out of range" på 144hz, 120hz fungerar iallafall. det trollade även fram frekvenserna i nvidias kontrollpanel.

får leta vidare i menyer och google

Testade även lägre upplösningar och 144hz som ej fungerade.
Verkar tyvärr vara skärmen som ej gillar den frekvensen via DP tyvärr _(

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kolla också så att du valt rätt upplösning om du har Windows 10. I Windows 10 brukar det visst finnas en sektion som heter "Ultra HD, HD, SD" och en sektion som heter "PC". Man måste välja 1080p i PC-sektionen för att kunna välja högre än 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kolla också så att du valt rätt upplösning om du har Windows 10. I Windows 10 brukar det visst finnas en sektion som heter "Ultra HD, HD, SD" och en sektion som heter "PC". Man måste välja 1080p i PC-sektionen för att kunna välja högre än 60Hz.

tack, den menyn kom fram efter att jag ändrat i bildskärmsmenyn, inte sett den innan bara

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

tjena hur hittar man den menyn som ni snackar om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löst

@Alling: Kanon tips, detta var lösningen för mitt problem då min displayports kabel helt plötsligt slutade ge mig 144hz.