Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Vad krävs egentligen för att driva en skärm? DVI, HDMI och Displayport är självklarheter men specifikationer säger sällan allt. SweClockers guidar bland pixelklockor och videosignaler.

Detta klarar DVI, HDMI och DP

När vi vet vad som krävs för att skapa bildsignalen ska det matchas mot vad som är möjligt med bildkällan, alltså grafikkortet. Där har vi de fortfarande aktuella standarderna att tänka på, HDMI och Displayport men även DVI som trots sin 90-talsstämpel har lite liv i sig fortfarande.

Notera att detta handlar om en bildkälla, en förbindelse och en skärm. Multiskärmsteknik och speciallösningar som bygger på flera aktiva förbindelser och ytterligare hårdvara som exempelvis scalers finns det gott om. Siffran för överföringskapacitet är effektiv bandbredd samt totala bandbredd med kodning (8b/10b etc.) inräknad. Det är ofta den totala bandbredden det hänvisas till då det är den som har praktisk betydelse.

Teknik

Max pixelklocka

Överföringskapacitet

Single Link DVI

165 MHz

3,96 (4,95) Gbit/s 1)

Dual Link DVI

330 MHz (2×165 MHz)

7,92 (9,9) Gbit/s

HDMI 1.0–1.2

165 MHz

3,96 (4,95) Gbit/s

HDMI 1.3–1.4

340 MHz 2)

8,16 (10,2) Gbit/s 2)

HDMI 2.0

600 MHz 3)

14,4 (18) Gbit/s

HDMI 2.1

1 600 MHz 3)

42,66 (48) Gbit/s 5)

Displayport 1.0/1.1

360 MHz 4)

8,64 (10,8) Gbit/s

Displayport 1.2 (HBR2)

720 MHz 4)

17,28 (21,6) Gbit/s

Displayport 1.3/1.4 (HBR3)

1080 MHz 4)

25,92 (32,4) Gbit/s

Displayport 1.5/Framtida spec

Ännu ej fastställt

Ännu ej fastställt

1) Detta gäller också när du kopplar en passiv DVI-adapter till HDMI eller Displayport
2) Enligt specifikation. I praktiken är gränsen 297 eller 300 MHz för kretsar som bygger på HDMI 1.3 och 1.4-specifikationen.
3) Detta är alltså bandbredd per specifikation, inte per produkt! Även maximal pixelklocka på 297/300 MHz förekommer, helt korrekt, med produkter som nämns som ”HDMI 2.0”
4) Med Displayport nämns i princip aldrig någon gräns i fråga om pixelklocka utan det är gigabit per sekund som används
5) Med HDMI 2.1 går man från 8b/10b-kodning till 16b/18b-kodning som är ungefär 11 procent effektivare med bandbredden.

Detta är alltså den effektiva överföringen av faktisk bildsignal. Räknar man med 8b/10b-kodningen är det faktor ×1,25 som gäller. Värt att tänka på då specifikationer ofta anger den totala överföringskapaciteten. Displayport 1.2 anges ofta klara 21,6 Gbit/s vilket då alltså inkluderar 8b/10b-kodningen.

kretskort.jpg

Produkten följer inte alltid standard

Observera att det inte räcker med att signalen du vill köra faller inom gränserna ovan. Produkten du vill ansluta måste fortfarande vara kapabel att hantera signalen. Detta kan bli problem med framför allt en del aktiva signalomvandlare. Enligt specifikation och teori kan som exempel en 4K/UHD-signal om 3 840 × 2 160 pixlar i 60 Hz vara möjligt men den aktiva adaptern, signalomvandlaren du försöker ansluta inte är kapabel till mer än 30 Hz och en pixelklocka på 300 MHz.

Grafikkortet klarar ofta mer än vad skärm och andra enheter som signalomvandlare gör. Till exempel verkar många kretsuppsättningar hos skärmar ha en övre gräns kring 600 MHz pixelklocka och få eller inga kretstillverkare har ännu modeller som når upp till den fulla kapaciteten hos Display Port 1.2.

Det kan också finnas begränsningar i grafikkort och drivrutiner som maxar vid lägre pixelklockor. Uppgifter om detta kan vara svårt att få tag på. Främst drabbar detta mobila kretsar i bärbara datorer men också integrerade kretsar. Det är som exempel vanligt med en gräns som 2 560 × 1 600 pixlar i 60 Hz som maximal pixelmatris – oavsett vad standarden beskriver.

Överklockning?

Som en del redan märkt finns det marginaler att leka med. Klarar skärm och grafikkort att köra motsvarande 600 MHz pixelklocka, men signalen man kör tuffar på kring hälften av detta? Överklockning kan fungera. Nvidias kontrollpanel låter dig skapa och testa Custom Resolutions för att se vad som är möjligt.

AMD kräver tidigare tredje parts programvaror som Custom Resolution Utility. Efter AMD Crimson-uppdateringen dök Custom Resolution upp även hos AMD:s drivrutiner.

3840x2160x144.png

Testa på egen risk förstås. En vanlig situation vid överklockning är så kallad frame skipping. Panelen kanske är specad till 60 Hz men du kan få elektroniken till att visa bild fast du kör signalen i 75 Hz. Då kan det vara så att skärmen helt enkelt ignorerar de 15 extra bildrutorna och hoppar över dem. Den förväntade effekten av överklockningen blir då det omvända, att det rycker mer än tänkt. Du kan kontrollera detta med testmönster via www.testufo.com

Kommentarer till artikeln

85 debattinlägg

Skicka en rättelse
28

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

23

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
36

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

25

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

140

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

9

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

49

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

77

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer