Permalänk
Medlem

Liten ärta i mitten sedan trycker jag på kylaren som löser resten

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Avseende Ryzen.

En vertikal linje i mitten. En bra utgångspunkt är att applicera strax under och längs med namnet "Ryzen" på processorn.

Det lustiga är att Arctic silver rekommenderar att linjen ska gå åt motsatt håll, någon som vet varför? Tittat på Ryzen delid och processorkärnorna verkar ligga helt tvärtom mot beskrivningen nedan.

Rekommendationen finns på sidan 5 här:
http://www.arcticsilver.com/PDF/appmeth/amd/vl/amd_app_method...

Permalänk
Hedersmedlem

En klick i mitten som sedan smetas ut av trycket funkar utmärkt för mig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Lego Master

Kletar kylpasta på kattens svans, sen stänger jag in honom i chassit en halvtimme medans jag dammsuger runt fläkthålen. Det brukar bli rätt jämn spridning.

Nej, men allvarligt. Riskorn-/ärtmetoden har jag kört de senaste åren.
Första gången jag bytte kylpasta på nånting (minns inte om det var CPU eller GPU) så körde jag mer pasta och spred ut det med ett gammalt kreditkort så det var ett "jämnt" lager innan jag satte dit kylaren. Visade sig bli för mycket pasta varje gång, så bytte till det mer moderna sättet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Blev ett kryss nu med 9900K:n. Enligt manualen till Thermal Grizzly Kryonaut kan man köra antingen utsmetat med medföljande spade, ärta eller kryss. Jag är dålig på att smeta saker så det alternativet gick fetbort. Blev kryss då det kändes att det kanske var bättre till en 8-kärnig ?
Skulle förmodligen googlat vilket som var bäst till min prolle menmen

Viktigast är väl att man sätter ner den plant och ruckar lite lätt åt båda hållen så det distribueras jämnt och fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Blev ett kryss nu med 9900K:n. Enligt manualen till Thermal Grizzly Kryonaut kan man köra antingen utsmetat med medföljande spade, ärta eller kryss. Jag är dålig på att smeta saker så det alternativet gick fetbort. Blev kryss då det kändes att det kanske var bättre till en 8-kärnig ?
Skulle förmodligen googlat vilket som var bäst till min prolle menmen

Viktigast är väl att man sätter ner den plant och ruckar lite lätt åt båda hållen så det distribueras jämnt och fint.

Har aldrig behövt rucka på kylaren en klick i mitten och skruva på skiten sen blir det perfekt resultat.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Skrivet av riax:

Har aldrig behövt rucka på kylaren en klick i mitten och skruva på skiten sen blir det perfekt resultat.

Så kan det va. Är iof mer något jag snappat upp andra skrivit. Har inte sett något riktigt test om det faktiskt gör skillnad.
Vore intressant att se dock.

Permalänk
Proffsmoddare

Alltså mindblown! Jag har alltid lagt kylpastan på kylaren, sen lagt på processorn så den fastnat och sen krånglat ner allt i sockeln, mycket enklare att montera processorn först, fattar inte hur jag inte tänkt på de själv.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Haha, fan, du han före. En av internets roligaste giffar!

(Rekommenderar också riskornsmetoden, eller om man orkar peta med liquid metal, sprida ut det med specialtopsen som följer med. )

Har också hört att det skall fungera med bladguld, ett par sheets och tryck emellan. Det är en mjuk metall men leder värme sämre än silver. Kul i vilket fall!

Bladsilver? Finns på

https://panduro.com/sv-se/produkter/kreatima/verktyg/verktyg-...

men vågar inte testa på min 1950X... Allt annat är nerpackat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag lägger kylpasta på cpun och smetar ut den väldigt tunt med en kniv eller ett rakblad.
Litar inte på att kylaren kommer sprida den jämnt.

I second that!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, men man får fruktansvärda temps om man håller på för mycket.

För lite kylpasta ger fruktansvärda temps, visst du kanske får 1-2 grader sämre med för mycket, men det är inget mot för lite
Visst, man ska inte överdriva, men hellre för mycket än för lite.

Permalänk
Medlem

Har monterat betydligt fler Intel proppar än AMD och har då alltid använt mig av metoden "lite större riskorn" imitten.
Med AMD blir det en betydligt större riskorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kletar kylpasta på kattens svans, sen stänger jag in honom i chassit en halvtimme medans jag dammsuger runt fläkthålen. Det brukar bli rätt jämn spridning.

Skrattade, mer än vad jag borde, åt det här ;D

Permalänk

[quote postid="17846682" userid="126348" name="Gender Bender"]
Bäst effekt får du om du klickar ut en liten klick och sedan sprider ut det i ett tunt lager. Oftast får du med en spatel när du köper kylpasta som du kan använda. Om inte annat så kan du ta ett gammalt plastkort från plånboken som du inte behöver längre.

”Bästa” effekt... dom tester jag sett spelar det ingen roll hur man applicerar så länge man applicerar. Finns ingen anledning att kladda ner kort eller manuellt sprida ut det. Kylaren gör jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

En liten klick och ett gammalt kreditkort!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

[quote postid="17846682" userid="126348" name="Gender Bender"]
Bäst effekt får du om du klickar ut en liten klick och sedan sprider ut det i ett tunt lager. Oftast får du med en spatel när du köper kylpasta som du kan använda. Om inte annat så kan du ta ett gammalt plastkort från plånboken som du inte behöver längre.

”Bästa” effekt... dom tester jag sett spelar det ingen roll hur man applicerar så länge man applicerar. Finns ingen anledning att kladda ner kort eller manuellt sprida ut det. Kylaren gör jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag dock använt "pappersmetoden" sedan 486 eran, den enda anledningen till att över huvud taget lära ut "riskornsmetoden" är att den är lätt att lära ut, men jag tycker att det ger mer kladd och den är inte någon garanti för ett 100% resultat, jag har sett folk göra fel med den även om det är sällsynt.
Dock ger det ofta för mycket pasta om man lägger på med en spatel, mängden som stannar kvar blir densamma som ni säger, överskott hamnar som sagt runt kanterna på processorn.
Med alla idag förekommande normala kylpastor spelar det ingen roll, men jag skulle inte rekommendera den med gammeldags "flytande metall" tex. Då just den kunde orsaka kortslutning (However, så var det nästan ingen som använde den då heller till vanliga persondatorer annat än i experimentsyfte). Till den bör man alltså INTE använda riskornsmetoden.

Så, ja det stämmer, men det är fel att säga att metod två är fel, men den är lättare att göra fel med om man räknar felets volymprocent...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Såg ett test härom dagen där de testade med tandkräm ist för kylarpasta. Gick inget vidare men lät intressant när han vickade på kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Bladsilver? Finns på

https://panduro.com/sv-se/produkter/kreatima/verktyg/verktyg-...

men vågar inte testa på min 1950X... Allt annat är nerpackat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara kul att testa bladsilver, men det är mycket hårdare metall. Det fina med guld är ju att det lättare formar sig efter mikroskopiska skrevor.hmmm. kanske skulle vaska fram någon gammal och och testa guld respektive silver...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Spatel så klart. Riskornsduttarna är så mesiga.

Permalänk
Medlem

Kör med riskornsmetoden, och sen får kylaren trycka ut det. Snabbt och smidigt!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

För kretsar med IHS (de flesta CPU'er):
Lättflytande pastor kräver oftast ingen utsmetning bara en klutt mitt på CPU'n.
Trögflytande smetas ut m.h.a. "sprutan" den kommer i.

För kretsar utan IHS (vissa CPU'er och de flesta GPU'er):
Både lättflytande och tröga pastor måste smetas ut jämnt och täcka hela kretsen.
Gärna även lite kladdande runt kanterna.
Håller man kylaren lite snett när man monterar den är det lätt att man trycker all pasta åt ett håll och då kan man lätt få ett område utan pasta (=bad).
Så därför måste hela kretsen täckas.

Permalänk

Riskornsmetoden använder jag.

Permalänk
Medlem

Riskornsmetoden gäller!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

1-2 riskorn på mitten och sedan trycker jag på kylaren. Varför krångla till det?

Permalänk
Medlem

Japp riskornet gäller !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Inaktiv

Gjorde en liten smileygubbe som jag ramade in också och sen mosa jag till han redigt ordentligt med kylarn. Funkade galant och lillen blev glad när han fick se gubben.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör en klick i mitten, ungefär stor som en ärta. Ett "riskorn" blir lite för litet. Det måttet härstammar nog från förr när processorer ofta saknade värmespridare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

Det gäller att "gnugga" som attan. Till slut fastnar det. Använder conductonaut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Aldrig haft något problem med det, men doserar inte heller åt skogen. Liiite på kaffefiltret, vänta någon sekund, sedan torka.

Precis. Jag brukar använda en bomullsrondell och sprit eller aceton spelar ingen roll. Man häller det inte i datorn direkt. Lagom blöt bomull och torka. Upprepa med en ny, blöt bomullsboll (eller rondell) tills det är borta.
Ett tips är att kolla i tjejens (eller mammas) badrumsskåp. Det kan finnas mycket "bra ha" saker där. Nagellacksborttagning innehåller ofta nästan ren aceton och löser och rengör det mesta. Annars fungerar vanlig handsprit hyggligt så länge det inte är gel. Bomullsbollar finns garanterat, likaså tops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte att smaka av pastan innan applikation!