Dator ser inte delad nätverksdisk vilket andra kan

Permalänk
Medlem

Dator ser inte delad nätverksdisk vilket andra kan

Hej. Jag har en dator som ej ser min delade nätverksdisk.

Jag har en extern hårddisk kopplad till min router med USB. Denna disk är inställd korrekt (se bild nedan) att delas ut till de som anger korrekt lösenord.
Jag hittar disken med många enheter som finns på mitt hemmanätverk. Min telefon, min Nvidia Shield och min frus MacBook. Men inte min förbaskade laptop!

Jag har testat det mesta. Att göra DNS-flush och ett dussintal omstarter av alla inblandade enheter.
Nätverket är på laptopen inställt som Privat typ, där jag skall visas och visa alla andra enheter på nätverket.

Bild på nätverksinställningar för delning av USB enhet:

Dold text

USB-disken får ju ingen IP adress, så jag vet inte riktigt mer vad jag kan testa. Finns det någon inställning jag missar?
Min laptop kör Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Hej. Jag har en dator som ej ser min delade nätverksdisk.

Jag har en extern hårddisk kopplad till min router med USB. Denna disk är inställd korrekt (se bild nedan) att delas ut till de som anger korrekt lösenord.
Jag hittar disken med många enheter som finns på mitt hemmanätverk. Min telefon, min Nvidia Shield och min frus MacBook. Men inte min förbaskade laptop!

Jag har testat det mesta. Att göra DNS-flush och ett dussintal omstarter av alla inblandade enheter.
Nätverket är på laptopen inställt som Privat typ, där jag skall visas och visa alla andra enheter på nätverket.

Bild på nätverksinställningar för delning av USB enhet:

USB-disken får ju ingen IP adress, så jag vet inte riktigt mer vad jag kan testa. Finns det någon inställning jag missar?
Min laptop kör Windows 10

Om du tar en titt på din frus MacBook så bör du se IP/DNS namn pekat till nätverksdisken. Allt som kommunicerar på nätverket har en IP så du bör hitta den.

Vad händer om du öppnar?
\\192.168.1.1\Lagring
eller \\Lagring

Det kan också vara så att du behöver slå på SMBv1 support på din Windows 10 för att den ska kunna se nätverksdisken då den använder sig av samba för att dela.

Kontrollpanelen - > Program -> Slår på eller av egenskaper i Windows.
Slå på SMB 1.0/CIFS File Sharing Support och SMB 1.0/CIFS Client

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Hej. Jag har en dator som ej ser min delade nätverksdisk.

Jag har en extern hårddisk kopplad till min router med USB. Denna disk är inställd korrekt (se bild nedan) att delas ut till de som anger korrekt lösenord.
Jag hittar disken med många enheter som finns på mitt hemmanätverk. Min telefon, min Nvidia Shield och min frus MacBook. Men inte min förbaskade laptop!

Jag har testat det mesta. Att göra DNS-flush och ett dussintal omstarter av alla inblandade enheter.
Nätverket är på laptopen inställt som Privat typ, där jag skall visas och visa alla andra enheter på nätverket.

Bild på nätverksinställningar för delning av USB enhet:

USB-disken får ju ingen IP adress, så jag vet inte riktigt mer vad jag kan testa. Finns det någon inställning jag missar?
Min laptop kör Windows 10

Låter som klassiskt smb1.0 inaktiverat (per default i win 10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:
Skrivet av Skippy:

Tack grabbar! Detta löste problemet!