Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lön webbutvecklare/Systemutvecklare

Permalänk

Lön webbutvecklare/Systemutvecklare

Jag går snart ut min YH-utbildning inom .NET utveckling efter drygt 2år.
Jag har haft sammanlagt två praktiker på två olika ställen under dessa åren varav ena är pågående innan examen.

Mitt dilemma är att jag har en klasskompis på samma praktik som haft sina båda praktiker där och därav fått anställning.
Hon är mellan 25-30 och får en lön på 27500kr, vilket jag tycker är väldigt lågt för webb/system-utvecklare.

Om jag blir erbjuden anställning sedan så vill jag inte ha mindre än 29.000kr. Tänker jag fel eller är lönen hon får rimlig?

Jag tycker att det är VÄLDIGT lite då:
* Ett flertal personer i min klass (killar) har redan fått startlön på +30K i månaden med samma kunskap (på andra företag).

* Jag har checkat på Unionens rekommenderade lön och där börjar den på 30.000kr
Källhänvisning:
https://www.unionen.se/rad-och-stod/ingangsloner-dig-som-ar-n...

På länken så står det också:
"Om det finns kollektivavtal på den arbetsplats där du söker jobb, så finns det också en fastställd lägsta lön (minimilön) som arbetsgivaren inte får gå under."

Företaget jobbar inom webb och har inget kollektivavtal genom Unionen (enligt Unionen borde det vara hos dom som företaget har kollektivavtal då det är bara dom som erbjuder kollektivavtal inom webb(?)) men på jobberbjudanden som ligger ute på hemsidan så står det att tjänstepension och andra försäkringar ingår...??

Går ut i slutet av Maj och vill gärna ha en bra startlön från början.
OBS: detta är i Stockholm.

Vad brukar lönen ligga på för en nyexaminerad webb/system-utvecklare? Lönen kan väl inte vara så stor skillnad på man/kvinna?
Är lönen de erbjuder för lågt, är min önskan om lön för hög/låg?
Jag skulle nog säga att jag är ganska bra i det jag håller på med.

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem

spontant så tycker jag att om du har någon tidigare arbetserfarenhet(från ett annat jobb, behöver inte vara IT) + utbildningen, så borde ingångslönen vara mellan 30-32kkr i Stockholm.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Mattecoach

Begär vad du vill, de kommer svara att det är OK eller att de inte kan erbjuda den lönen. Först efter det behöver du ju ta ställning.
Du kan liksom inte "tvinga" någon till att ge dig en viss lön, oavsett vad andra tycker är rimligt. Vill de inte ge dig den lönen du vill ha så får du välja mellan att ta en lägre lön eller söka jobb någon annanstans. Om du tycker att det är rimligt med 29k så fråga efter det.

Du kan alltid byta jobb sen, bara lättare att få högre lön om man redan har ett jobb.

Permalänk
Medlem

Jag har anställt många utvecklare i Stockholm. Skulle också säg runt 29-31ksek. YH är ändå väldigt juniort, stort spann mellan de som kan utveckla, och de som inte kan.

Permalänk
Medlem

Iom att YH är väldigt juniort så skulle jag inte säga att 27.5 är orimligt, dock kanske i lägre delen av spannet. jag själv skulle säga kanske 27-31 typ, det hade jag nöjt mig med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag hade ingångslön på 20.000 när jag fick mitt första jobb som webbutvecklare. Då har jag en kandidatexamen samt ett års vidareutbildning på distans. Jag var nöjd med vilken lön jag än fick så länge jag fick ett jobb som innebär att jag fick göra något jag älskar. Nu fem år senare är jag kvar på samma ställe och har mer än dubblat min ingångslön

Tycker inte man ska stirra sig blind på lönen utan även vad arbetet innebär!

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

@trollhattan: Inte direkt en bubbla. I Stockholm fick man för 10 år sen drygt 25-29k som ingångslön. 10 år av inflation och grov valuta-minskning innebär att det är en ganska stor minskning av real-lön. Direkt motsatts till bubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Jag går snart ut min YH-utbildning inom .NET utveckling efter drygt 2år.
Jag har haft sammanlagt två praktiker på två olika ställen under dessa åren varav ena är pågående innan examen.

Mitt dilemma är att jag har en klasskompis på samma praktik som haft sina båda praktiker där och därav fått anställning.
Hon är mellan 25-30 och får en lön på 27500kr, vilket jag tycker är väldigt lågt för webb/system-utvecklare.

Om jag blir erbjuden anställning sedan så vill jag inte ha mindre än 29.000kr. Tänker jag fel eller är lönen hon får rimlig?

Jag tycker att det är VÄLDIGT lite då:
* Ett flertal personer i min klass (killar) har redan fått startlön på +30K i månaden med samma kunskap (på andra företag).

* Jag har checkat på Unionens rekommenderade lön och där börjar den på 30.000kr
Källhänvisning:
https://www.unionen.se/rad-och-stod/ingangsloner-dig-som-ar-n...

På länken så står det också:
"Om det finns kollektivavtal på den arbetsplats där du söker jobb, så finns det också en fastställd lägsta lön (minimilön) som arbetsgivaren inte får gå under."

Företaget jobbar inom webb och har inget kollektivavtal genom Unionen (enligt Unionen borde det vara hos dom som företaget har kollektivavtal då det är bara dom som erbjuder kollektivavtal inom webb(?)) men på jobberbjudanden som ligger ute på hemsidan så står det att tjänstepension och andra försäkringar ingår...??

Går ut i slutet av Maj och vill gärna ha en bra startlön från början.
OBS: detta är i Stockholm.

Vad brukar lönen ligga på för en nyexaminerad webb/system-utvecklare? Lönen kan väl inte vara så stor skillnad på man/kvinna?
Är lönen de erbjuder för lågt, är min önskan om lön för hög/låg?
Jag skulle nog säga att jag är ganska bra i det jag håller på med.

Tidigare kollegor i sthlm som varit nyexade inom systemutveckling har kommit in på 30-35k, kvinnor har varit mer eftertraktade och kunnat ställa högre krav då företagen satsat på mångfald och jämn fördelning mellan män och kvinnor.
Det är samtidigt ditt första jobb och man måste börja någonstans.
Ha i åtanke att det är enkelt att komma upp lön så småning om med lite erfarenheter och att hoppa till nytt jobb.

Permalänk
Skrivet av xprt:

Tidigare kollegor i sthlm som varit nyexade inom systemutveckling har kommit in på 30-35k, kvinnor har varit mer eftertraktade och kunnat ställa högre krav då företagen satsat på mångfald och jämn fördelning mellan män och kvinnor.
Det är samtidigt ditt första jobb och man måste börja någonstans.
Ha i åtanke att det är enkelt att komma upp lön så småning om med lite erfarenheter och att hoppa till nytt jobb.

Mitt första jobb inom systemutveckling ja, men har arbetat tidigare och hade heltidslön på 23800kr på gymnasienivå (3år)

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem

Vist 27500 kanske inte är jätte högt, men bättre än inget, tar du det till en början och visar vad du kan så kan man ju alltid förhandla om lönen sen och om inte annat så har man mer erfarenhet inom området och kan söka nya jobb.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vill du gärna jobba där? Tycker att det låter lågt, men samtidigt är det inte något som hindrar dig från att jobba där ett år och sen söka annat jobb, antingen för att byta eller för att låta arbetsgivarna tävla med lönen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om du känner att du är driven och levererar från dag 1 så skulle jag be om mer pengar och hänvisa till mina kunskaper, kanske pusha för en teknisk intervju där du kan visa dina skills.
Har du bara en utbildning och ingen faktiskt erfarenhet i bagaget skulle jag nöja mig med 27.5k.

Med det sagt går det ju alltid att komma med ett bud, sedan kanske arbetsgivaren kommer med ett motbud, så får man ta ställning därifrån.

Nedan scenario är ju rätt standard:
A: Jag vill ha 30k.
B: Vi kan erbjuda dig 27.5k.
A: Ah men okej, vi säger 28.5k så har ni en deal.

Du kan ju även be om att få omförhandla din lön efter provanställningstiden.
Känner du då att du levererar som vem som helst och inte är en börda för alla utvecklare runt dig (vilket oftast är fallet med juniora utvecklare) så är det ju bara att påpeka detta och be om mer pengar.

Sedan kommer du ju inte ligga i närheten av din ingångslön efter 3-4år. Du kommer snarare ha nästan det dubbla om du är driven och visar det.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att 27500 är speciellt lågt med tanke på nivån/längden på den utbildning som ni gått. Möjligt pga att det är Stockholm så tingar det en högre lön. Möjligt att jag läser fel, men den statistik som du hänvisar till är inte kopplad till utbildning utan mer till en roll, vilket gör att statistiken blir lite knasig då den blandar äpplen med päron, när det gäller nyutexaminerade.

Men som någon tidigare sa, begär vad du tycker att du är värd, så kommer företaget svara om de håller med eller inte. Se bara till att inte ligga allt för långt ifrån vad som är rimligt då det snabbt kan stänga en förhandling.

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Vill du gärna jobba där? Tycker att det låter lågt, men samtidigt är det inte något som hindrar dig från att jobba där ett år och sen söka annat jobb, antingen för att byta eller för att låta arbetsgivarna tävla med lönen.

Skulle inte tacka nej som erbjudande men jag sänker mig inte undeer 29000. Dels för att det saknas kollektivavtal, och om jag dessutom inte hade slutat arbeta för att studera i 2 år så hade min nuvarande lön varit på 27.000kr, så känns väldigt ovärt att tacka ja om lönen är så låg och de inte höjer sig. Jag har tänkt att söka lite mer vid sidan av och se vad andra företag erbjuder mig. Vissa vill att man ska göra vissa test innan för att visa vilken nivå man ligger på, fördelaktigt vid lönesättning.

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Mattecoach

Som jämförelse började jag med strax över 31k i månaden i Göteborg, som civilingenjör. Högskoleingenjörerna började med 29k på det företaget har jag för mig. Sen får man ju jämföra lite mellan Sthlm och Gbg, men ingenjörsutbildningarna brukar ju ge mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Skulle inte tacka nej som erbjudande men jag sänker mig inte undeer 29000. Dels för att det saknas kollektivavtal, och om jag dessutom inte hade slutat arbeta för att studera i 2 år så hade min nuvarande lön varit på 27.000kr, så känns väldigt ovärt att tacka ja om lönen är så låg och de inte höjer sig. Jag har tänkt att söka lite mer vid sidan av och se vad andra företag erbjuder mig. Vissa vill att man ska göra vissa test innan för att visa vilken nivå man ligger på, fördelaktigt vid lönesättning.

Tycker det låter vettigt. Ja sök så många jobb du orkar, gärna med kodprov/test. Värt att tänka på dock är att tar du ett jobb med lön runt 27k så kan du sannolikt räkna med att komma upp över 30k efter första året (om du är "normalduktig"), det är inte ovanligt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Skulle inte tacka nej som erbjudande men jag sänker mig inte undeer 29000. Dels för att det saknas kollektivavtal, och om jag dessutom inte hade slutat arbeta för att studera i 2 år så hade min nuvarande lön varit på 27.000kr, så känns väldigt ovärt att tacka ja om lönen är så låg och de inte höjer sig. Jag har tänkt att söka lite mer vid sidan av och se vad andra företag erbjuder mig. Vissa vill att man ska göra vissa test innan för att visa vilken nivå man ligger på, fördelaktigt vid lönesättning.

Jag tycker det känns som att du har hakat upp dig lite för mycket på ingångslönen. Du får tänka på att detta inte är en lön som är ristad i sten och som du sedan kommer leva med för alltid, levererar du på jobbet kommer du höja lönen i en rejält högre takt än om du inte hade utbildat dig.

Summa summarum är att man enligt mig studerar för att ha en bättre löneutveckling och inte för att ha en bättre ingångslön. Såklart ska man inte ha lägre ingångslön när man studerat men ja.. hoppas någon förstår va jag menar

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Kanske något lågt i Stockholm, samtidigt så är skillnad på 27 500 och 30 000kr ganska liten efter skatt. Om det är ditt första jobb hade jag tagit det, så fort du fått ditt första jobb är det jättelätt att skaffa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Skulle inte tacka nej som erbjudande men jag sänker mig inte undeer 29000. Dels för att det saknas kollektivavtal, och om jag dessutom inte hade slutat arbeta för att studera i 2 år så hade min nuvarande lön varit på 27.000kr, så känns väldigt ovärt att tacka ja om lönen är så låg och de inte höjer sig. Jag har tänkt att söka lite mer vid sidan av och se vad andra företag erbjuder mig. Vissa vill att man ska göra vissa test innan för att visa vilken nivå man ligger på, fördelaktigt vid lönesättning.

Jag jobbar som med Web men inom IT och jag vill inte gå under 29000 men tog 26000 bara för att byta jobb och det tog mig bara 4månader så var jag upp i 30000, så om du börjar på 27-28000 så kan du nog snabbt gå upp i lönen, men jag förstår hur du tänker men att snöa in sig på ingångslönen fungerar inte jätte bra tyvärr, men jag hoppas självklart att du kan förhandla till dig lönen du vill ha.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

I Stockholm tycker jag att en ingångslön under 30 000 kr år 2019 låter ganska lågt. Jag känner en som börjar som systemutvecklare i en mellanstor stad efter sommaren med 30 0000 kr i ingångslön. Å andra sidan är det en yrkesutbildning vi talar om här, inte en högskoleexamen. Å andra sidan betyder inte utbildningen så himla mycket, man lär sig väldigt mycket mer i verkliga livet än i skolan.

När jag började jobba 2012 var lönespannet som jag hittade för ingångslöner på 27 - 32 000 kr. Jag hoppas att det har rört sig uppåt sedan dess. Man får väl hitta ett intervall och sätta sig själv i det baserat på var man själv tycker sig passa in. Med mitt gamla intervall som exempel är väl 30' ganska lagom om man känner sig som strax över genomsnittet, vilket var fallet för mig - jag siktade på 29 - 30'. Känner man sig ganska osäker fortfarande kan man ändå känna sig hemma med att kräva 28'. Själv hade jag tur med lyckade intervjuer och tester och landade på 32,5' som starterbjudande, så jag kunde inte ens argumentera för ett teoretiskt motbud

Permalänk
Medlem

Om du vill ha hög ingångslön så måste du förhandla för att få det alternativt söka hos andra företag som erbjuder högre utan förhandling. Kan tycka att 27500kr är ok med tanke på att det är en 2-årig YH-utbildning och att kvaliteten lär variera stort mellan examinerade. Men detta är bara i relation till hur ingångslönerna brukar se ut, överlag tycker jag utvecklarlöner borde ha ett högre lower-bound men antar att svenskens bekvämlighet satt stopp för ett riktigt reallönelyft i sektorn. Det finns många underbetalda inom mjukvaruutveckling som är det av bekvämlighet/oförmåga till förhandling, av detta skäl finns det anledning att inte jämföra för mycket med kollegor etc då de kanske är dåliga förhandlare och därigenom underbetalda.

Något man måste vara medveten om är att det ligger i företagets intresse att inte betala för hög lön och i den anställdas intresse i att inte få för låg lön. Sedan finns det detaljer såsom att ett företag som har för låga löner skrämmer iväg duktiga utvecklare men det är en annan diskussion.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av Viktator:

Jag har anställt många utvecklare i Stockholm. Skulle också säg runt 29-31ksek. YH är ändå väldigt juniort, stort spann mellan de som kan utveckla, och de som inte kan.

Vad menar du med att YH är "juniort"?

Permalänk
Medlem

Jag har en kandidatexamen och gick in med 28 000. Det är ganska standard om du inte jobbar i Stockholm d.v.s. Visa vad du kan och lönen går upp ganska snabbt

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

På länken så står det också:
"Om det finns kollektivavtal på den arbetsplats där du söker jobb, så finns det också en fastställd lägsta lön (minimilön) som arbetsgivaren inte får gå under."

Det där är irrelevant för kvalificerade jobb.
Sist jag kikade i vårt kollektivavtal var det avtalat runt 18k som minimilön, finns ingen här som har så låg lön ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Vad menar du med att YH är "juniort"?

@goosblabla: YH är en två-årig och ny utbildningsform. Den syftar till att så snabbt som möjligt få ut människor på arbetsmarknaden. En typisk YH-utbildad utvecklade är mycket junior jämfört någon med universitets-examen eller ett par år arbetslivserfarenhet. Jag kan tänka mig att många har ett par år till innan de faktiskt kan utföra värdeskapande programmering.

Permalänk
Skrivet av Viktator:

@goosblabla: YH är en två-årig och ny utbildningsform. Den syftar till att så snabbt som möjligt få ut människor på arbetsmarknaden. En typisk YH-utbildad utvecklade är mycket junior jämfört någon med universitets-examen eller ett par år arbetslivserfarenhet. Jag kan tänka mig att många har ett par år till innan de faktiskt kan utföra värdeskapande programmering.

Ny är en definitionsfråga. YH ersatte KY som har funnits under åtminstone hela 2000-talet vill jag tro. Men du kanske menar ny i förhållande till skolvärlden överlag? Min poäng är att det har tillräckligt många år på nacken för att vara beprövad.

Att en nyexad utvecklare är junior jämfört med en som har några års arbetslivserfarenhet tror jag inte någon protesterar mot...Däremot skulle jag (har erfarenhet av båda utbildningsformerna) säga att det är direkt felaktigt att generellt säga att en .NET-utvecklare som läst två år på yrkeshögskola är junior jämfört med t.e.x en systemvetare som har läst tre år på universitet varav kanske 15hp varit riktat mot .NET. Dom är givetvis juniorer båda två, men min uppfattning är att det går snabbare från en yrkeshögskoleutbildad att sätta sig in i arbetet än en systemvetare som har läst totalt 30-40hp mixad programmering och 140-150hp flum som RUP, statistik eller företagsekonomi.

Jag skulle säga att om man vill bli en .NET-utvecklare så är det YH man ska läsa. Eller något annat specifikt språk för den delen. Väljer man universitetet får man en fin utbildning men du kan INTE .NET på samma nivå som en yrkesutbildad. En universitetsutbildad kan däremot lite Java, lite .NET, lite databasmodellering, lite kravställning, lite UML osv.

@LadyKurczak Tre av dom jag läste med på universitetet som valde att gå klart och ta utvecklarjobb fick ingångslöner på från 28k till 30k och det är inte i Stockholm. En kollega som läste .NET på samma yrkeshögskola som jag läste och som nu jobbar på mitt jobb fick strax under 31k hos oss efter att ha jobbat dryga året på ett annat bolag. Vet inte vad han hade på sitt första. Jag jobbar inte med utveckling men personalchefen på mitt jobb råkar vara min barndomsvän och han skvallrar om att deras utvecklare har ingångslöner på 29500 för nyexade. Tycker alltså att 27500 låter lite lågt. Det skriks ju efter utvecklare så om du inte tycker att det finns andra fördelar som väger upp en lite lägre lön på den arbetsplatsen är det bara att söka sig någon annanstans. Ingångslönen är viktig.

Permalänk
Medlem

Men ta jobbet och får du inte den löneutveckling du önskar så kan du alltid söka vidare med de meriter du bygger upp på det nuvarande arbetet.
Det är som regel alltid enklare att förhandla upp sin lön hos en ny, potentiell arbetsgivare när man har lite praktisk erfarenhet i arbetslivet.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Skrivet av Viktator:

@goosblabla: YH är en två-årig och ny utbildningsform. Den syftar till att så snabbt som möjligt få ut människor på arbetsmarknaden. En typisk YH-utbildad utvecklade är mycket junior jämfört någon med universitets-examen eller ett par år arbetslivserfarenhet. Jag kan tänka mig att många har ett par år till innan de faktiskt kan utföra värdeskapande programmering.

Inte alls. Utbildningen utgår utifrån var arbetsmarknaden behöver och vilka tekniker företagen är intresserade av. Detta återspeglar i utbildningen vilket betyder att man inriktar sig i flera behövliga områden istället för att läsa datasystem och andra ämnen som specificeras i andra roller: testare/säkerhetstekniker ect...

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Skrivet av goosblabla:

Ny är en definitionsfråga. YH ersatte KY som har funnits under åtminstone hela 2000-talet vill jag tro. Men du kanske menar ny i förhållande till skolvärlden överlag? Min poäng är att det har tillräckligt många år på nacken för att vara beprövad.

Att en nyexad utvecklare är junior jämfört med en som har några års arbetslivserfarenhet tror jag inte någon protesterar mot...Däremot skulle jag (har erfarenhet av båda utbildningsformerna) säga att det är direkt felaktigt att generellt säga att en .NET-utvecklare som läst två år på yrkeshögskola är junior jämfört med t.e.x en systemvetare som har läst tre år på universitet varav kanske 15hp varit riktat mot .NET. Dom är givetvis juniorer båda två, men min uppfattning är att det går snabbare från en yrkeshögskoleutbildad att sätta sig in i arbetet än en systemvetare som har läst totalt 30-40hp mixad programmering och 140-150hp flum som RUP, statistik eller företagsekonomi.

Jag skulle säga att om man vill bli en .NET-utvecklare så är det YH man ska läsa. Eller något annat specifikt språk för den delen. Väljer man universitetet får man en fin utbildning men du kan INTE .NET på samma nivå som en yrkesutbildad. En universitetsutbildad kan däremot lite Java, lite .NET, lite databasmodellering, lite kravställning, lite UML osv.

@LadyKurczak Tre av dom jag läste med på universitetet som valde att gå klart och ta utvecklarjobb fick ingångslöner på från 28k till 30k och det är inte i Stockholm. En kollega som läste .NET på samma yrkeshögskola som jag läste och som nu jobbar på mitt jobb fick strax under 31k hos oss efter att ha jobbat dryga året på ett annat bolag. Vet inte vad han hade på sitt första. Jag jobbar inte med utveckling men personalchefen på mitt jobb råkar vara min barndomsvän och han skvallrar om att deras utvecklare har ingångslöner på 29500 för nyexade. Tycker alltså att 27500 låter lite lågt. Det skriks ju efter utvecklare så om du inte tycker att det finns andra fördelar som väger upp en lite lägre lön på den arbetsplatsen är det bara att söka sig någon annanstans. Ingångslönen är viktig.

Precis. Jag skulle absolut kunna gå med på 29500, det är väldigt lågt med 27500kr. Nackdelen om man gått med på 27500kr är att man kan behöva vänta ett år innan man kanske får 29500kr eller mer. Jag har hört personer med andra roller (marknadsföring/digitalisering) som fått flera tusen mindre än rekommenderande löner , och han är väldigt duktig i sitt jobb. Jag antar att det bara är att slipa CV:t och personliga brevet så kanske någon snappar upp en och kan erbjuda mer i lön än 27500

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem

Lön sätts inte enbart på faktiskt kompetens utan en väldigt stor del handlar om hur bra du är på att sälja in dig själv och vad du erbjuder. Det är absolut något du tvingas bli bra på om du vill lyckas i karriären.

Visa signatur

Networking geek, #28735