Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Blå pil i hörnet på alla mina ikoner, varför??

Permalänk
Medlem

Blå pil i hörnet på alla mina ikoner, varför??

Tjena!

Jag har råkat ut för en otroligt störande sak. I början av veckan någon gång, från ingenstans satte windows 10 en blå pil i hörnet på ALLA mina ikoner. Kan någon snälla förklara vad detta är och va fan det beror på?

https://imgur.com/a/fHcHMYe

Jag får inte bilden o fungera hoppas ni kan följa länken iaf!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Tjena!

Jag har råkat ut för en otroligt störande sak. I början av veckan någon gång, från ingenstans satte windows 10 en blå pil i hörnet på ALLA mina ikoner. Kan någon snälla förklara vad detta är och va fan det beror på?

https://imgur.com/a/fHcHMYe

Jag får inte bilden o fungera hoppas ni kan följa länken iaf!

https://www.isumsoft.com/windows-10/2-ways-remove-double-blue...

Permalänk
Medlem

Det dyker upp när mapparna är komprimerade. Vet inte om det även dyker upp i andra situationer. Högerklicka på en mapp och ta egenskaper, tryck på avancerat och kolla om "komprimera innehåll..." är ifyllt.

Hur det har hänt eller hur man får det att försvinna för hela systemet vet jag dock inte på rak arm.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Okej det går att få bort genom att ersätta ikonen.. men VARFÖR har windows 10 plötsligt komprimerat typ hela min dator?

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Tjena!

Jag har råkat ut för en otroligt störande sak. I början av veckan någon gång, från ingenstans satte windows 10 en blå pil i hörnet på ALLA mina ikoner. Kan någon snälla förklara vad detta är och va fan det beror på?

https://imgur.com/a/fHcHMYe

Jag får inte bilden o fungera hoppas ni kan följa länken iaf!

Fungerar filerna? Dvs kan du öppna/starta dom som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fungerar filerna? Dvs kan du öppna/starta dom som vanligt?

Jaa inga problem med filerna vad jag upptäckt än så länge.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Tjena!

Jag har råkat ut för en otroligt störande sak. I början av veckan någon gång, från ingenstans satte windows 10 en blå pil i hörnet på ALLA mina ikoner. Kan någon snälla förklara vad detta är och va fan det beror på?

https://imgur.com/a/fHcHMYe

Jag får inte bilden o fungera hoppas ni kan följa länken iaf!

testa att gå in på "den här datorn" där hårddiskarna finns listade. Välj den hårddisk som är aktuell. högerklicka ta egenskaper.
längst ner finns 2 bockrutor. En av dom är "komprimera innehållet på enheten". Om den är iklickad så klicka ur den

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

testa att gå in på "den här datorn" där hårddiskarna finns listade. Välj den hårddisk som är aktuell. högerklicka ta egenskaper.
längst ner finns 2 bockrutor. En av dom är "komprimera innehållet på enheten". Om den är iklickad så klicka ur den

Den är ej bockad.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Jaa inga problem med filerna vad jag upptäckt än så länge.

Bra, tänkte om det var något Ransomware du drabbats av som har låst filerna (genom krypterad komprimering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Den är ej bockad.

märkligt...
alltså alla filer har denna pil?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

Jag hittade nu att denna funktion var bockad på mitt SKRIVBORD, alltså endast på skrivbords "mappen". Det kan vara jag själv som råkat tabba mig o göra nånting det är oklart..

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

@Nima2001:

Jag hittade nu att denna funktion var bockad på mitt SKRIVBORD, alltså endast på skrivbords "mappen". Det kan vara jag själv som råkat tabba mig o göra nånting det är oklart..

okej alltså du högerklicka på mappen i utforskaren som innehåller skrivbordets mappar. Där var det iblockat att "komprimera" etc..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

okej alltså du högerklicka på mappen i utforskaren som innehåller skrivbordets mappar. Där var det iblockat att "komprimera" etc..?

precis!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Lyfter frågan.
Min grabb har råkat ut för samma sak.
Dock är det många fler filer samt att datorn är otroligt seg.
Windows 10 x64 samt SSD.
Hur kan jag få bort komprimeringen på alla filer samtidigt??

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Lyfter frågan.
Min grabb har råkat ut för samma sak.
Dock är det många fler filer samt att datorn är otroligt seg.
Windows 10 x64 samt SSD.
Hur kan jag få bort komprimeringen på alla filer samtidigt??

Snabbaste jag kan komma på:
https://www.technipages.com/disable-windows-file-compression
Disable i hela systemet så det inte ens går aktivera, borde försvinna.
Antingen CMD eller GPO.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vilket intressant inlägg!, jag var tvungen att kolla hur det såg ut för mig.. och där var de där pilarna även på mina ikoner.
Jag har aldrig sett det förut, undrar hur länge det har varit på detta sättet. detta gäller bara skrivbordet för mig också.

mvh freron

Permalänk
Medlem

Jag har haft det på min dator också, fick det när hårddiskutrymmet på C: började ta slut. Rensade den lite och klickade sedan ur rutan på de ”drabbade” mapparna och det har fungerat bra sen dess!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Har noterat att när man kör diskrensning, så har dom lagt till det alternativet där.
Ofta klickar man bara i alla rutor och rensar bort lite onödiga filer, men nu får man nog vara lite mer vaksam.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Får man inte den där pilen om filerna är speglade på Onedrive? Just skrivbordet är nog en av standardmapparna som Onedrive synkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Har samma på en av mina mappar och den är komprimerad, hur mycket utrymme har du kvar på disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Har noterat att när man kör diskrensning, så har dom lagt till det alternativet där.
Ofta klickar man bara i alla rutor och rensar bort lite onödiga filer, men nu får man nog vara lite mer vaksam.

Exakt detta råkade jag ut för för ett tag sedan. Var ett meck att avkomprimera allt - men sedan är det bara irriterande att detta ligger som en disk rensnings åtgärd och inte ett enskilt alternativ, tycker jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Får man inte den där pilen om filerna är speglade på Onedrive? Just skrivbordet är nog en av standardmapparna som Onedrive synkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker mig också känna igen liknande ikon med onedrive och synkade mappar.