Permalänk
Medlem

Är webhallen-dator värt priset?

Satt och kollade runt i fyndtrådar och såg att webhallen har special pris på helt ok gaming dator för 20k https://www.webhallen.com/se/product/291745-Webhallen-Config-...

Har funderat ett tag om man skulle uppgradera sig och det här känns som ett helt ok pris.

Vad tycker de mer erfarna byggarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Ett par saker;

Positivt: Det är absolut ett bra pris. Fick ihop samma pris då jag plockade ihop delarna för lägsta pris på komponentkoll vilket är toppen eftersom du får den komplett från en butik istället för att bygga ihop den själv från flera butiker.

Negativt: Ram och Kylning. Minnena ligger på enbart 2666MHz vilket är alldeles för lågt för en dator i 20k klassen. Att snåla på minnen är dock standard i färdiga byggen.
De har dock snålat på kylning också med en Corsair H60. En low-end vattenkylning med enbart en fläkt som förmodligen kommer leva om då den ska kyla en 9700k.

Personligen hade jag inte köpt den med dessa två svaga länkarna i åtanke då jag gillar en balanserad dator.
Är självbygge på bordet alls? För 20k kan du få ett riktigt jäkla trevligt bygge rakt igenom utan någon svag länk!

Permalänk
Medlem

Gjorde ett bygge så du har någon referens. Denna datorn är bättre rakt igenom förutom moderkort, som du ändå inte kommer märka skillnaden på. Ett par hundra över budget med Windows inräknat men värt det.

Permalänk
Medlem

@hellmix: Ser att du sitter på ett 1080, tycker du kan uppgradera och behålla de grafikkortet. Köpa ihop de andra delarna löst är nog det mest optimala då det kortet står sig bra än.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@hellmix: Ser att du sitter på ett 1080, tycker du kan uppgradera och behålla de grafikkortet. Köpa ihop de andra delarna löst är nog det mest optimala då det kortet står sig bra än.

Håller med, kan alltid uppgradera senare om du känner att det inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@hellmix: Ser att du sitter på ett 1080, tycker du kan uppgradera och behålla de grafikkortet. Köpa ihop de andra delarna löst är nog det mest optimala då det kortet står sig bra än.

Skrivet av Muumin:

Håller med, kan alltid uppgradera senare om du känner att det inte räcker till.

Oki då vet man har suttit och väntat på bra pris på I7, I9 alt AMD Ryzen 7 2700X. Men eftersom AMD Ryzen 3-serien är på inkommande så har man suttit och avvakta på den. Men man blir sugen att klicka hem ett nytt system när man ser ganska bra deals nu och då.

Jag har valt bort att bygga själv sist jag gjorde det så lyckades jag döda moderkort, CPU och GPU och då följde jag alla regler gällande att vara jordad, etc. Så jag litar inte på mig själv när det kommer till data-byggandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Gällande din väntan på nya komponenter kan ju den sträckas i det oändliga. Det finns alltid något nytt runt hörnet och till slut måste man bestämma sig.

Gällande att vara jordad och statisk elektricitet: jordade du med t.ex. ett element eller med chassit i sig? Använde du ett ESD-armband?

Permalänk
Medlem

@hellmix: Ja det var imponerande att lyckas döda allt. Har aldrig byggt ihop en dator med ESD armand eller matta. Kört gamla goda grejen med att ta tag i ett element eller diskbänk t.ex. Än så länge aldrig haft några problem.

Du kan ju sätta ihop delar på t.ex. inet utan grafikkort och sedan sätta i ditt 1080 när den kommer hem monterad. Svårt att se att de ska kunna bli några skador av att trycka ner ett grafikkort i sloten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Gällande din väntan på nya komponenter kan ju den sträckas i det oändliga. Det finns alltid något nytt runt hörnet och till slut måste man bestämma sig.

Gällande att vara jordad och statisk elektricitet: jordade du med t.ex. ett element eller med chassit i sig? Använde du ett ESD-armband?

Jordade mig via Chassit med ESD-armband men någonstans gick det fel i komponent bytet som gjorde att man fick princip byta ut alla komponenter förutom agget och diskarna i datorn.

Angående tiden när det kommer komponenter så började jag fundera på att byta ut min cpu i januari så började då titta på high-end cpu som i7, i9 och ryzen men hittade då att det inte va långt kvar för amd skulle presentera sin nya 3-serie så därför jag avvaktade men jag håller fortfarande ögonen öppna på bra deals på cpu eftersom normalpriset för cpu-i dagens läge har dragit iväg alldeles för mycket anser jag.

Jag tillhör ändå till skarans som inte kommer märka någon prestandaskillnad på dagens cpu kontra morgondagens cpu men att byta ut min nuvarande mot något av dem kommer ge en bra prestanda bos.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@hellmix: Ja det var imponerande att lyckas döda allt. Har aldrig byggt ihop en dator med ESD armand eller matta. Kört gamla goda grejen med att ta tag i ett element eller diskbänk t.ex. Än så länge aldrig haft några problem.

Du kan ju sätta ihop delar på t.ex. inet utan grafikkort och sedan sätta i ditt 1080 när den kommer hem monterad. Svårt att se att de ska kunna bli några skador av att trycka ner ett grafikkort i sloten.

Japp att byta grafikkort och diskar har jag gjort några gånger utan problem men att byta agg eller moderkort gör jag aldrig igen efter man lyckades döda systemet. Blir så dyrt i längden speciellt nu med tanka på vad nya komponenter kostar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: Vad spelar du för spel och vad kör du för skärm(vilken upplösning spelar du i)?
Jag spelar i 1080 och hade samma setup som du har nu innan jag uppgraderade, hade dock ett 970 så behövde byta ut det med. Märker enorm skillnad jämfört med 4690k och då har jag "bara" i5:an i senaste generationen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@hellmix: Vad spelar du för spel och vad kör du för skärm(vilken upplösning spelar du i)?
Jag spelar i 1080 och hade samma setup som du har nu innan jag uppgraderade, hade dock ett 970 så behövde byta ut det med. Märker enorm skillnad jämfört med 4690k och då har jag "bara" i5:an i senaste generationen.

De ända jag spelar för tillfället som är krävande är Total war serien, Witcher och Escape from tarkov.

Men kommer nog att köpa Borderland 3

Skärmen är BenQ XL2720Z hederliga 1080p 144Hz G-sync skärm men har funderat på att uppgradera till 1440p alt avvakta tills nästa generations grafikkort kommer ut som borde orka driva 4k skärm i 144Hz utan att man behöver pilla alt för mycket i inställningar därför jag siktar på i7, i9 eller 2700x som blir lite mer framtidssäker tanke på att 4690k ändå lyckats hålla i minst 4år men det är de sista året som grafiken har tagit stora steg som jag har märkt att min cpu börjar flaska lite väl hårt i vissa scenarior.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Jag har byggt över 10 datorer utan band osv har alltid funkat bra för mig stör mig att vara bunden med ett band när jag ska bygga.
Men nån dag kanske det går åt helvete för att jag inte använder bandet som jag har i påsen oanvänd.

Uppgradering:
https://komponentkoll.se/bygg/FJUvw/
Vet inte vad du har för chassi och om h150i får plats.
Sen säljer du cpu mobo ram för 3000Kr och du har uppgraderat till det senaste och bästa för 8K

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag har byggt över 10 datorer utan band osv har alltid funkat bra för mig stör mig att vara bunden med ett band när jag ska bygga.
Men nån dag kanske det går åt helvete för att jag inte använder bandet som jag har i påsen oanvänd.

Uppgradering:
https://komponentkoll.se/bygg/FJUvw/
Vet inte vad du har för chassi och om h150i får plats.
Sen säljer du cpu mobo ram för 3000Kr och du har uppgraderat till det senaste och bästa för 8K

Chassit är ett Fractal Design Arc Midi Tower

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Chassit är ett Fractal Design Arc Midi Tower

https://imgur.com/JgoGjNY

Då ska det nog gå att få dit en h150i
eftersom det står Top panel can mount either 3x 120mm fans, 3x 140mm fans or 1x 180mm + 1x 120/140mm fans
https://www.fractal-design.com/home/product/cases/discontinue...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Då ska det nog gå att få dit en h150i
eftersom det står Top panel can mount either 3x 120mm fans, 3x 140mm fans or 1x 180mm + 1x 120/140mm fans
https://www.fractal-design.com/home/product/cases/discontinue...

Får fundera på det som det är nu kommer dvd kabinetten i vägen. Och man spelar lite nu och då gamla hederliga spel på dvd så känns lite surt att plocka bort den men från bakre väggen till kabinetten är det 300mm.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: man kan ju alltid köpa en DVD läsare som kopplas via USB.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@hellmix: man kan ju alltid köpa en DVD läsare som kopplas via USB.

Är en lösning men känns så där när man ändå har det på plats men ska fundera på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Ta den mindre då den som heter h115i

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.