Permalänk
Medlem

Egen build - tips och åsikter?

Hej!

Jag ska bygga min första PC snart och har tillsammans med min bror satt ihop den här listan: https://komponentkoll.se/bygg/UrvnK/
Tycker personligen att det ser bra ut, men har begränsad med erfarenhet. Vad tycker ni? Kan jag prispressa mer? Spelar framförallt RPG-spel och typ.. Sims 4. Vill gärna kunna köra nya Elder Scrolls när det kommer ut i framtiden, samt kommande Assassin's Creed, och därför bör den kunna palla en del ändå. Jag kommer förmodligen inte att överklocka för jag tror ärligt inte att spelen jag vill spela behöver det.

Så, tips (ska jag byta ut nåt? lägga till nåt? och åsikter (kan den bli snyggare? har jag gjort helt fel?). Tack!

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra balans men vad är budget och ska du köra i 1080p?

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett halvdant nätagg, rekommenderar att köpa ett 80+bronze eller gold.

Permalänk
Medlem

Som sagt redan, bra balans.
Jag hade personligen föredragit att strunta i mekaniska disken och köpa till en ssd längre fram istället. Om du köper en m2 disk på 500gb och kör med den för att sedan köpa till en ssd när behov finns?
I mitt tycke är de där mekaniska och knakande diskarna helt passé, men känner du att du behöver de där utrymmet så kör

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Hej!

Jag ska bygga min första PC snart och har tillsammans med min bror satt ihop den här listan: https://komponentkoll.se/bygg/UrvnK/
Tycker personligen att det ser bra ut, men har begränsad med erfarenhet. Vad tycker ni? Kan jag prispressa mer? Spelar framförallt RPG-spel och typ.. Sims 4. Vill gärna kunna köra nya Elder Scrolls när det kommer ut i framtiden, samt kommande Assassin's Creed, och därför bör den kunna palla en del ändå. Jag kommer förmodligen inte att överklocka för jag tror ärligt inte att spelen jag vill spela behöver det.

Så, tips (ska jag byta ut nåt? lägga till nåt? och åsikter (kan den bli snyggare? har jag gjort helt fel?). Tack!

Om du tänkt ligga kring det priset som datorn du länkat till kostar så är det svårt att pressa priset särskilt mycket utan att tumma på prestandan. Det man givetvis skulle kunna göra är att ta bort kylaren och köra med den som följer med. Den duger om man inte tänkt överklocka och inte stör sig så mycket på ljudnivån.

Sen är ju frågan om den datorn verkligen kommer räcka till kommande Assassin's Creed m.m. Om man tittar på testerna här så är ju GTX 1660 precis över "60 FPS"-gränsen i Assassins Creed:Origins - visserligen på Ultra High - men den är också parad med en överklockad 8700K och 16GB-RAM (oklart hur mycket RAM-minnena gör dock) som utan tvekan är vassare än Ryzen 2600.

Däremot om man kan tänka sig att skruva ned inställningarna så bör den väl räcka till tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

För att svara kort - min budget är typ 10k totalt för skärm, dator och tangentbord+mus. Jag är universitetsstudent och där måste tyvärr smärtgränsen ligga. Även om jag inte kan dra allt i Ultra High så är jag osäker om jag kan få en bättre setup en den jag har listat nu?

Skrivet av Samlooh:

Om du tänkt ligga kring det priset som datorn du länkat till kostar så är det svårt att pressa priset särskilt mycket utan att tumma på prestandan. Det man givetvis skulle kunna göra är att ta bort kylaren och köra med den som följer med. Den duger om man inte tänkt överklocka och inte stör sig så mycket på ljudnivån.

Sen är ju frågan om den datorn verkligen kommer räcka till kommande Assassin's Creed m.m. Om man tittar på testerna här så är ju GTX 1660 precis över "60 FPS"-gränsen i Assassins Creed:Origins - visserligen på Ultra High - men den är också parad med en överklockad 8700K och 16GB-RAM (oklart hur mycket RAM-minnena gör dock) som utan tvekan är vassare än Ryzen 2600.

Däremot om man kan tänka sig att skruva ned inställningarna så bör den väl räcka till tycker jag.

Najs ang fläkten! Jag har varit lite osäker om stealth pallar trycket, men jag skippar ju gärna den extra kostnaden på kylfläkt om jag inte behöver den.

Permalänk
Medlem

En 1080/144hz skärm får du för ~1000kr beggat. Mus/Tngbord ~500 beggat med lite tur.
Det skulle gå lite över budget totalt med detta bygge där jag klämt in ett 2060 som presterar ordentligt mycket bättre än ett 1660.

1660 är enligt mig bland det största slöseriet med pengar man kan göra, du betalar nästan 3k för ett kort som knappt utpresterar flera generationer äldre grafikkort. Se länk för att få en idé om prestanda: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17062?key=bd1dbc3...

För 2200-2300 kan du få ett beggat 1070 som också är mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag vill definitivt slå på second-hand-trumman i det här fallet. Med den budget du har tror jag du kan göra riktigt bra klipp på ett flertal saker som fortfarande är i bra skick. Främst tänker jag på GPU, PSU, och möjligen RAM.

Kan man hitta ett GTX 1080 för billigare peng än 4090:-? Jag tror det finns möjlighet. Däremot är väl inte 1070 bättre än en 2060, eller? Taggar in dig på den, @muumin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag vill definitivt slå på second-hand-trumman i det här fallet. Med den budget du har tror jag du kan göra riktigt bra klipp på ett flertal saker som fortfarande är i bra skick. Främst tänker jag på GPU, PSU, och möjligen RAM.

Kan man hitta ett GTX 1080 för billigare peng än 4090:-? Jag tror det finns möjlighet. Däremot är väl inte 1070 bättre än en 2060, eller? Taggar in dig på den, @muumin

Absolut men ett 1080 presterar väldigt likt detta 2060 i allmänhet så det beror väl på hur mycket man väger nytt/andrahand osv.
Håller dock med att andrahand är rätt val om TS inte har krav på nya grejer.
Kommentaren om 1070 var riktad gentemot 1660 inte 2060

Permalänk
Medlem

@Yonie och @Mummin har helt rätt. Köpa begagnad prylar. I värsta fall kan du får ett 1070 för runt 2500kr, men har du lite tur kan du säkert även hitta ett r5 processor+moderkort. Du kommer alltså få mer kraft för mindre pengar

Permalänk
Medlem

@Muumin: nu är jag med! Blev lite förvirrat med ditt byggförslag som hade 2060 och sen nämndes 1070 senare. 1660 svepte jag åt sidan direkt.

Permalänk
Medlem

Hmmm mycket att tänka på nu. Ni har såklart rätt, det blir billigare med second hand. Däremot förlorar jag garantier osv som annars hänger med nya grejer. Garanti är ju en trygghetsgrej, men känns ändå lite viktig.

Jag är villig att tumma uppåt ca 1000 kr för att allt ska bli så bra som möjligt. Men är 1660 så dålig alltså? Om vi ska sätta saker i perspektiv så spelar jag idag på en laptop från 2014 med följande specs: Intel(R) Core(TM) i7-4702MQ CPU @ 2.20GHz, NVIDIA GeForce GT 740M, 8 GB RAM. Jag tror inte att nåt kommer kännas dåligt i jämförelse haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Hmmm mycket att tänka på nu. Ni har såklart rätt, det blir billigare med second hand. Däremot förlorar jag garantier osv som annars hänger med nya grejer. Garanti är ju en trygghetsgrej, men känns ändå lite viktig.

Jag är villig att tumma uppåt ca 1000 kr för att allt ska bli så bra som möjligt. Men är 1660 så dålig alltså? Om vi ska sätta saker i perspektiv så spelar jag idag på en laptop från 2014 med följande specs: Intel(R) Core(TM) i7-4702MQ CPU @ 2.20GHz, NVIDIA GeForce GT 740M, 8 GB RAM. Jag tror inte att nåt kommer kännas dåligt i jämförelse haha.

Här höjer jag ett finger och säger att det inte nödvändigtvis stämmer. Många tillverkare har garantier som följer produkten istället för köparen. Jag själv säljer två grafikkort och en laptop som har nära tre års garanti hos tillverkaren (EVGA och Dell i det här fallet).

Om du kikar på begagnatmarknaden så tarvas det lite hemläxa. Du behöver kolla med köparen vad som gäller angående garanti, och beroende på deras svar kan du snabbt kolla garantivillkoren hos berörd tillverkare. En seriös säljare ska ha koll på vad som gäller och kunna ge raka svar eller peka på en sida med rådande villkor och sen styrka det med antingen köpebevis eller e-faktura.

Permalänk
Medlem

Aha! Tji fick jag. Då ska jag kika på begagnat. Är dock lite noob så jag är lite rädd att jag ska köpa nåt som inte passar typ.

Permalänk
Medlem

Hade hellre dubblat upp på SSD'n och skippad den mekaniska disken, 1TB kommer man långt med enligt mig och de är väldigt skönt att slippa en surrande hårddisk.

Nätagget skulle jag som tidigare påpekats också lägga nån hunka till på.

Du får ju alltid mer prestanda för pengarna när du köper begagnad, ett tips om du är orolig för att köpa fel är att många ofta säljer t.ex. CPU, moderkort och RAM i ett kit när de själva uppgraderar, så hittar du det så vet du att de funkar ihop.
Grafikkort säljs ofta löst men där är det ju inte mycket kompabilitet att tala om (tänk bara på att kolla om nätagget har kablar nog)
Många säljer ju också helt kompletta datorer, men inte lika vanligt.

Samtidigt kan du alltid köpa det där paketet, å sen spara efter t.ex. ett grafikkort begagnad att uppgradera till när/om du känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Aha! Tji fick jag. Då ska jag kika på begagnat. Är dock lite noob så jag är lite rädd att jag ska köpa nåt som inte passar typ.

Absolut förstår jag att man känner sig lite vilsen i den djungeln. Mitt tips då är att hitta ett antal modellnamn (t.ex. 1080 för grafikkort), tillverkare (Corsair, be quiet, osv). Riktlinjerna för vad som kan behövas har du redan här i tråden, så då gäller det att hitta kandidater som kan fylla, eller någotsånär fylla, ditt syfte.

Tar vi t.ex. denna annons ser vi snabbt ett 2060 som har ett rådande bud på 3000kr. Det är väldigt värt om garantin kan flyttas över, vilket jag är osäker på att den kan gällande Asus.

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att 1660 ti är ok?

Permalänk
Medlem

Hej hej! Bumpar upp den här tråden istället för att skapa en ny.

Jag har äntligen fått ihop pengarna till en dator så nu har jag bestämt mig för att köpa via Inets datorbyggare, då det känns tryggt för mig. Hade ni ändrat något i listan? Den är väldigt snarlik första utkastet, men lite bättre grafikkort osv. Chassit vill jag inte byta, och priset går inte att flexa med. Om man ska ändra nåt får det bli samma eller billigare.

https://www.inet.se/datorbygge/b1083142/datorbygge

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Hej hej! Bumpar upp den här tråden istället för att skapa en ny.

Jag har äntligen fått ihop pengarna till en dator så nu har jag bestämt mig för att köpa via Inets datorbyggare, då det känns tryggt för mig. Hade ni ändrat något i listan? Den är väldigt snarlik första utkastet, men lite bättre grafikkort osv. Chassit vill jag inte byta, och priset går inte att flexa med. Om man ska ändra nåt får det bli samma eller billigare.

https://www.inet.se/datorbygge/b1083142/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1083142/datorbygge

Tack på förhand!

Gjorde ett par ändringar till ett bättre grafikkort som också ger spelkuponger du kan sälja, snabbare RAM och ett stabilt nätagg då detta är väldigt viktigt för datorns långsiktiga hälsa.
https://www.inet.se/datorbygge/b1083214/vega-56

Med tanke på att du kan sälja spelkupongerna här på marknaden för dryga 1000 kr sammanlagt (inkl. de som följer med processorn) så skulle jag rekommendera en 2600x då denna är betydligt vassare och kommer med en bra kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Gjorde ett par ändringar till ett bättre grafikkort som också ger spelkuponger du kan sälja, snabbare RAM och ett stabilt nätagg då detta är väldigt viktigt för datorns långsiktiga hälsa.
https://www.inet.se/datorbygge/b1083214/vega-56https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1083214/vega-56

Med tanke på att du kan sälja spelkupongerna här på marknaden för dryga 1000 kr sammanlagt (inkl. de som följer med processorn) så skulle jag rekommendera en 2600x då denna är betydligt vassare och kommer med en bra kylare.

Tack! Jag ser ju nu att Vega 56 uppenbarligen är bättre. Bra ändringar!

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt. Tack för all er hjälp och tips nu ser jag fram emot att spela lite spel!

Skickades från m.sweclockers.com