hur känslig är en hdd (postnord)

Permalänk
Medlem

hur känslig är en hdd (postnord)

Tjena! Ska ge bort min hårddisk och ska skicka den med postnord. Det jag undrar lite över är känsligheten på disken, det är en mekaniskt disk ingen ssd. Funderar bara på att åka o köpa lite bubbelplast sen posta den i ett sånt här brev http://cdn1.cdnme.se/2244042/8-3/image_59de657c2a6b226d80ad14...

Borde räcka eller?

Edit: om jag formaterar om filsystemet på hårddisken, är det omöjligt då att återskapa filerna jag haft?

Permalänk
Medlem

@pukko: herregud nej. Postnord? En meter skumgummi runt och en fraktpall kanske?
Skämt åsido, de där breven utsätts för alldelens för mkt stötar. Jag skulle nog ha en 5-6cm bubbelplast åt alla håll innan jag ens försökte, men om det inte råkar kvitta om disken överlever eller inte så skulle jag skicka som paket.

Formatering skriver knappt över nån data alls och 99% går att återskapa för en novis.
https://www.howtogeek.com/72130/learn-how-to-securely-delete-...

Permalänk
Medlem

Är mer än nog att posta i ett vadderat kuvert (se till att det inte rör sig bara)
Vet inte vad för trams @thu går på.
flesta diskar jag har köpt från butiker levereras i antistatpåse i ett vanligt kuvert. Eventuellt med en liten plastförpackning runt.

Ej aktiva hårddiskar är mycket tåligare än vad många tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Är mer än nog att posta i ett vadderat kuvert (se till att det inte rör sig bara)
Vet inte vad för trams @thu går på.
flesta diskar jag har köpt från butiker levereras i antistatpåse i ett vanligt kuvert. Eventuellt med en liten plastförpackning runt.

Ej aktiva hårddiskar är mycket tåligare än vad många tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla hårddiskar jag har köpt har skickats som paket. Hade jag fått en disk i vadderat kuvert hade jag nog returnerat den, åtminstone kraftigt övervägt det. Har oftast köpt i butik dock just för att undvika dåligt packade diskar.

Är din erfarenhet en annan och du har många diskar som fortfarande rullar efter 5-10 år uptime så kan det mycket väl vara så att du har rätt dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Precis som Elghinnarisa säger så tål hårddiskar ganska mycket. Som exempel så ska en inaktiv WD Blue klara mellan 250-350G (beroende på modell) källa

Så ett vadderat kuvert borde vara tillräckligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Finns gratis mjukvaror som gör ett utmärkt jobb med hårddiskar:

https://eraser.heidi.ie/
https://www.lifewire.com/free-data-destruction-software-progr...

Edit:
Missade @thu s inlägg

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ta i ordentligt när det gäller förpackning - har du gammal retail-förpackning som användes när du fick disken en gång i tiden så använd denna - där handlar det om cm i luftväg innan det når kartongytan.

Men som annars skrivigt så är snurddiskar som är avstängda rejält tåliga och läshuvudena parkerad på sina bryggor - har det halkat av bryggan så kommer inte disken att starta alls då läshuvudena kommer att ha sugits hårt fast mot skivorna på nästa snabblimsnivå i fästkraft.

Med andra ord vid mottagande och disken snurrar upp i varv så har inga stora skador skett.

Sedan är det kutym att man skriver och läser disken från första sektorn till sista och se om SMART-värdena ändras - det tar sin tid men man slipper framtida problem om man upptäcker att det finns latenta problem redan vid leveransen.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa : Jag är hemsk skeptisk av mig och föredrar att mina diskar håller, så jag har högre krav än leverantörerna du köper av isf. Enbart fått paket för hårddiskar, men de för eget bruk köper jag i butik och fraktar själv.
Jag resonerar såhär: För leverantörerna så är det ju en cost/benefit-kalkyl. Kan de skicka diskar så bara, säg 5%, går sönder och besparingen av detta överstiger bytet så är det ju en vinst. Om det dessutom sänker livslängden lite lagom kan de sälja fler diskar.
Skickar jag en disk till någon så är en extra utgift för frakten ingenting mot risken för utgiften för en helt ny disk.

@Elghinnarisa & @mr_cypher :
G-kraften är accelerationssträckan genom bromssträckan. 3mm bubbelplast * 250G ger 75cm fallhöjd om vi har tur nog att disken hamnar platt så den inte tränger genom plasten med ett hörn. Finns inte på kartan att jag skulle tycka det är okej vaddering på en disk.
Plastskalet Elghinnarisa nämner buktar just för att få ytterligare bromssträcka.
Med 5cm plast så kan ett hörn pressa ihop till 2-3cm och därmed få en bromssträcka på 2-3cm följaktligen klara en fallhöjd på 5m. Det är en rimligare säkerhetsmarginal för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Alla hårddiskar jag har köpt har skickats som paket. Hade jag fått en disk i vadderat kuvert hade jag nog returnerat den, åtminstone kraftigt övervägt det. Har oftast köpt i butik dock just för att undvika dåligt packade diskar.

Är din erfarenhet en annan och du har många diskar som fortfarande rullar efter 5-10 år uptime så kan det mycket väl vara så att du har rätt dock.

Hur tror du diskarna når butikerna?

Ontopic:
En hårddisk är givetvis mest känslig när den är aktiv och dess skrivhuvud rör sig över disken. I avstängt läge ligger huvudet parkerat, lär inte vara någon större fara att skicka. Jag skulle dock ändå vira den i nägra lager bubbelplast (och givetvis i antistatpåse innan bubbelplasten åker på).
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hur tror du diskarna når butikerna?

Inte i postens bubbelplastskuvert iaf.?

Permalänk
Medlem

Jag fick ett paket med en disk fastejpad i botten. Den höll icke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Tjena! Ska ge bort min hårddisk och ska skicka den med postnord. Det jag undrar lite över är känsligheten på disken, det är en mekaniskt disk ingen ssd. Funderar bara på att åka o köpa lite bubbelplast sen posta den i ett sånt här brev http://cdn1.cdnme.se/2244042/8-3/image_59de657c2a6b226d80ad14...

Borde räcka eller?

Edit: om jag formaterar om filsystemet på hårddisken, är det omöjligt då att återskapa filerna jag haft?

Formatera med "full format" i Windows så ska den blir raderad tillräckligt. Minst 5 cm bubbelplast runt om så borde det vara ok.

Köpte för ett par år sen 8 diskar från Dustin. De kom i små kartonger med skumplast på ovan- och undersidan av disken men inget på kanterna mer än själva kartongen. Småkartongerna låg i en större kartong med ena kort-sidan direkt mot kartongväggen. Fick skicka tillbaka 3 av de 8 diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

flesta diskar jag har köpt från butiker levereras i antistatpåse i ett vanligt kuvert. Eventuellt med en liten plastförpackning runt.

Alla de diskar jag köpt har kommit i lagom stora kartonger. Antingen omlindade med skumgummi eller dyl. eller så sitter de i någon specialgjord hårddiskhållare av plast som gör att den ska tåla lite stötar. Det senare är så jag fick mina WD Red levererade när jag nyligen beställde dom direkt från WD.

Jag kan inte tillräckligt för att säga om det räcker med ett vadderat kuvert eller inte men jag hade i alla fall aldrig skickat det så med samvetet i behåll.

Skrivet av SanTeoX:

Hur tror du diskarna når butikerna?

Jag antar att det skiljer. De som är "retail" skickas väl oftast i kartong och om det är "bulk" gissar jag att det är i stil med detta:
http://www.aquaphoenix.com/application/sales/index.cgi?item=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hur tror du diskarna når butikerna?

Ontopic:
En hårddisk är givetvis mest känslig när den är aktiv och dess skrivhuvud rör sig över disken. I avstängt läge ligger huvudet parkerat, lär inte vara någon större fara att skicka. Jag skulle dock ändå vira den i nägra lager bubbelplast (och givetvis i antistatpåse innan bubbelplasten åker på).
Skickades från m.sweclockers.com

Garanterat inte en och en löst i ett kuvert. Förr i tiden skrev man tydligare ut Bulk vs. Retail på diskarna man köper. Numera gör man sällan det då retail-diskar (annat än externa) knappt existerar i datorbutiker. Precis som namnet antyder skickas diskarna i speciella kartonger med massor av diskar i.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någonstans måste man ta en risk. Jag har hittills inte varit med om någonting som gått sönder ifall paketering skötts väl. Enbart vadderat brevpaket får mig att höja ett ögonbryn. Desto lugnare blir det om innehållet är emballerat och alla tomrum fyllda med någon form av material som ger med sig en aning. Tro't eller ej men till och med knövlat papper har bra egenskaper om man packar rätt (kanske inte i det här fallet).

Permalänk

Följande är definitivt INGET jag anser ska efterlevas eller efterföljas men jag har köpt många begagnade hdd på Tradera. Både 2,5" liksom 3,5". Och det har faktiskt hänt att någon skickat både 2,5" liksom 3,5" bara instoppade i ett vanligt kuvert och diskarna har faktiskt kommit fram hela. 2,5" disken släpptes ner genom brevlådeinkastet medans 3,5" disken fick avhämtas på mitt Postnord utlämningsställe.

Men som sagt, definitivt INGET jag rekommenderar. Mycket skumplast och en liten kartong är mitt tips. Utan att göra reklam för läkemedelsföretag men de små kartongerna som Apotea.se skickar sina läkemedel i är superba att skicka 3,5" hdd i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

2,5" disken släpptes ner genom brevlådeinkastet

Hahaha, ouch! Tur att de sitter lågt. Murphy säger att den säkert slängdes först i lådan så den både dunkade i plåten och sen i backen då postis tömde lådan

Permalänk

Jag vet inte vad alla har fått för sig men, jag har fått varenda hårddisk jag beställt i ett vadderat kuvert, har aldrig varit några problem....

Permalänk
Skrivet av thu:

Hahaha, ouch! Tur att de sitter lågt. Murphy säger att den säkert slängdes först i lådan så den både dunkade i plåten och sen i backen då postis tömde lådan

Jag tror iof sig att en hdd klarar bra mycket mer stötar än vad vi kan drömma om. Vi är väl många gånger livrädda för att skicka en hdd med Posten, DHL eller Schenker men vi har egentligen ingen aning om vad diskarna har blivit utsatta för under transporten från fabriken i Asien tills den hamnar hos den svenska importören. Oavsett om disken kommer löst förpackad i kartong eller monterad i en dator.

Tror att risken för att en mekanisk hdd ska lägga av är betydligt större av helt andra orsaker än att den blivit utsatt för slag och stötar. Hade ex en 3,5" disk som en av mina katter av misstag drog ner i golvet från ett bord - 75 cm rakt ner i golvet, och disken snurrar fortfarande så fint.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Förstår inte anledningen till att man skulle vilja paketera en (mekanisk) hårddisk dåligt bara för att man tror, eller misstänker, att den klarar av smällar och slag. Gör ni så även med andra produkter också?

Skulle jag, exempelvis, ropa in en hårddisk via Tradera och sedan få den hemskickad i en vadderad påse så skulle jag bli väldigt besviken. Även om den fungerar för stunden så vet man inte om det hänt något med den som förkortar livslängden. Den säljaren skulle få dåligt betyg på frakt/förpackning av mig.

Skulle själv aldrig sätta mig i den sitsen att jag packar något dåligt för att spara en krona eller två, hellre att jag minskar på min "förtjänst"/ökar min förlust än att snåla in på packmaterial. Skulle tveklöst slå in den i bubbelplast (inte bara någon millimeter) eller liknande och skicka den i en (hård) kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Garanterat inte en och en löst i ett kuvert. Förr i tiden skrev man tydligare ut Bulk vs. Retail på diskarna man köper. Numera gör man sällan det då retail-diskar (annat än externa) knappt existerar i datorbutiker. Precis som namnet antyder skickas diskarna i speciella kartonger med massor av diskar i.

Jo givetvis, men du tror inte kartongen de befinner sig i hoppar och studsar som alla andra paket? Det lär garantetat inte var vibratonsfritt oavsett kartong.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att kolla vad tillverkarna säger:

https://www.westerndigital.com/support/packaging-instructions...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jo givetvis, men du tror inte kartongen de befinner sig i hoppar och studsar som alla andra paket? Det lär garantetat inte var vibratonsfritt oavsett kartong.

Stöt- och vibrationsfritt blir det förstås aldrig men även om du bara skyddar med lite frigolit och kartong så blir stötarna ganska så mycket snällare.

Nä, jag skulle som sagt i alla fall inte sova gott om jag skickade hårddiskar lösa i kuvert oavsett om de har ett lager bubbelplast eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Inte i postens bubbelplastskuvert iaf.?

När jag för ganska många år sedan jobbade i butik så fick vi hårddiskar från WD endast inslagna i ESD-påse och lagda i kartong med ett varv bubbelplast runt hela kollit i paketet. Har för mig att det var 12 hårddiskar i varje kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

När jag för ganska många år sedan jobbade i butik så fick vi hårddiskar från WD endast inslagna i ESD-påse och lagda i kartong med ett varv bubbelplast runt hela kollit i paketet. Har för mig att det var 12 hårddiskar i varje kartong.

Du vet att ni hade kunnat neka garantin med den packningen va? https://www.westerndigital.com/support/packaging-instructions...

Tack till @CubaCola för länken till deras paketeringssida, det blir ett bokmärke!

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Trunk: Frigolit rekommenderas inte utav hårddisktillverkarna då det kan ge statisk elektricitet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Shit va folk överdriver.

Kan tillägga att jag fått HDD ifrån allas favorit Inet i bara deras sådana platta paket som de skickar i.
Dvs inte en stor kartong med 10cm bubbelplast som någon ville ha.

Inga som helst problem.
Förr fick man diskarna i sådana skumgummi grejer, har jag inte fått på flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Tdoll: Frigolit rekommenderas inte utav hårddisktillverkarna då det kan ge statisk elektricitet.

Fast det ska väl antistatpåsen skydda mot, eller fungerar de bara till en viss gräns?

Jag kör visserligen aldrig själv med frigolit men när de skickas i bulk vet jag att de ibland kommer i frigolitförpackningar, se t.ex. den bilden jag lade upp.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Ah, jo jag menade de där frigolit-kulorna som visa paket skickas med, inte sådana som du visade bild på.
My bad.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz