SweClockers genomgång av digitala spelbutiker

Permalänk
Melding Plague

SweClockers genomgång av digitala spelbutiker

Antalet digitala spelbutiker växer ständigt och det blir allt svårare för konsumenter att sålla bland alternativen. SweClockers går igenom utbudet och hur aktörerna särskiljer sig från varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Steam for ever!

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående eftersom Steamklienten finns inhemskt för Linux samt proton som gör en hel del Win-bara-Steam-spel Linuxkompatibla.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nice uppställning.

Att Steam var bland de första att erbjuda återköp har väl att EU tvingade de (med andra) att erbjuda det? Eller minns jag fel? Vill även minnas att det var en hel del kontrovers i början då gränsen flyttades fram och tillbaka 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Tycker det kändes lite bakvänt att "Nej" på kopieringsskydd markerats i rött

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Steam, Origin och Uplay - dom jag nöjer mig med.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

För mig är forum och Community aspekten en viktig del, och även där vinner Steam med hästlängder mycket tack vare att flera utvecklare använder Steam som sitt officiella och enda forum. GOG får en andra plats tack vare engagerad Community. 99% av mina spelköp sker genom Steam.

Permalänk
Medlem

Behöver G2A och Kinguin ens vara med i en artikel som denna?

Skrivet av 82danne:

Steam for ever!

Precis vad de vill höra ...

Permalänk
Avstängd

GoG är förmodligen den bästa av dem, med tanke på att du kan ladda ner installations filera och installera spelet utan att ha GoG igång.

Kopierings Skydd borde markeras som RÖTT ja och Grönt Nej. det finns inget positivt med skiten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kör isthereanydeal.com och väljer den billigaste sajten för att sedan aktivera nyckeln på Steam. De listar enbart legitima butiker och inte sajter såsom G2A/Kinguin. Undantagen är väl en del butiksspecifika titlar hos Origin och Uplay.

Permalänk
Medlem

Saknar information om hur mycket de låser ens spelsammling. Även om Steam tex har sin "family sharing" så kan mina barn inte spela något av mina spel om jag råkar spela något annat av dem. Med en spelsammling på över 1500 spel i Steam så blir det lite frustrerande. GoG är väll i princip de enda (om man bortser från Microsoft och deras digitala spel på XBox) som man har möjligheten att nyttja i närheten av så fritt som man kunde när man hade fysisk media.

Men man får hoppas våra rättigheter som konsumenter till gods vi köpt när det kommer till spel testas rättsligt snart så något kanske händer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

G2A som tar betalt för period man INTE varit inloggad?

Nä,, Att man inte ens nämner det i artikeln,,,
kan ju iofs förstås om författaren inte har använt servicen förut, eller läst artiklar om det. Men NU vet ni. (googla source)

Tycker inte en sådan "butik" har förtjänat att ens nämnas, och tycker ni ska korrigera artikeln omedelbart. Hur ni gör är upp till er.

Permalänk

Microsoft största fördel är att man slipper starta en launcher för att spela.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Lite fakta fel skulle jag säga. t.ex. skriver ni detta om Steam
"Ja, krav på spelklient. Ytterligare kopieringsskydd tillkommer för enskilda spel."

Varför exklusivt för steam varför listar ni inte andra platformar? för detta gäller alla andra klienter med, t.ex. så har du spel som har fler kopierings skydd än bara klienten på både epic, ubisoft, ea o.s.v. Del flesta ea/usbisoft samt en hel del storspel på epics launcher har bland annat Denuvo.

Sedan är det värt att nämna att en stor del av spelen på steam, skulle säga över 20% inte har någon kopierings skydd alls, inte ens steams inbyggda, vist krävs klienten fortfarande att ladda ner spelet, men går att kopiera friskt efteråt.

Sedan kan det vara bra att nämna mer saker om t.e.x humblebundle, t.ex. humblebundle egna spel som du laddar ner från dom är alla drm fria, nycklar som du köper till andra klienter beror på klient.

Sedan kan det vara bra att nämna OS support, vissa butiker säljer spel till andra plattformar än bara Windows t.e.x Gog/Steam/Humblebundle/gamersgate finns säkert fler där.

Finns många fler saker som kan vara bra att ta upp men då vinklas nog artikeln allt för mycket åt steams håll då den är den enda som har de funktionerna som t.ex. Family Share/Barn lås (Microsoft med förvisso ) men det jag tog upp ovan gäller fler klienter och ändå saker ni tog upp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Epic games store är sämst just nu utan molnsparning, jag tar det för givet, så jag har förlorat mina sparningar 3 ggr nu i metro exodus...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Köper det mesta av spelen från Greenmangaming.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Använde gamersgate mycket förut. Man kunde ladda ner spel och köra dem direkt utan inblandning av steam mm de hade ofta bra priser. Men nog inte köpt där på 5 år eller mer. Mest steam sedan origin och uplay och gog men 95% av spelen är på steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Kör isthereanydeal.com och väljer den billigaste sajten för att sedan aktivera nyckeln på Steam. De listar enbart legitima butiker och inte sajter såsom G2A/Kinguin. Undantagen är väl en del butiksspecifika titlar hos Origin och Uplay.

Så gör jag med och detta sättet kan varmt rekommenderas. Man kan spara en hel del pengar genom att norpa spel vid reor hos webbsidor man annars inte hade tänkt på att finns.

I praktiken blir det mesta köpt från Greenmangaming eftersom de väldigt ofta har lägst pris och man dessutom får kuponger och VIP bonusar till höger och vänster när man en gång skapat ett konto där och köpt någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Saknar information om hur mycket de låser ens spelsammling. Även om Steam tex har sin "family sharing" så kan mina barn inte spela något av mina spel om jag råkar spela något annat av dem. Med en spelsammling på över 1500 spel i Steam så blir det lite frustrerande. GoG är väll i princip de enda (om man bortser från Microsoft och deras digitala spel på XBox) som man har möjligheten att nyttja i närheten av så fritt som man kunde när man hade fysisk media.

Men man får hoppas våra rättigheter som konsumenter till gods vi köpt när det kommer till spel testas rättsligt snart så något kanske händer.

Skillnaden emot hur det var förr med CD skriva inte speciellt stor, då man ändå behövda skivan i för att köra spelen och köpte man bara en kopia kunde bara en person spela samtidigt. Då det är som lite svårt att dela skivan i mitten och använda den på två ställen samtidigt.
Fanns ett fåtal undantag där det var nog att starta med skivan i. Men som sagt, undantag.

Utöver det så är Steam per default inte DRM. Utan det är ett val som man kan använda sig av eller ej (developers dvs.)
Det finns en hel del spel på Steam som är helt DRM-Fria, som du kan starta utan att ens ha steam igång: https://steam.fandom.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Använder allihopa, och steam är sämst av dom, iochmed att jag bara använder den som launcher, blev trött på "communityn" för flera år sedan, sen dubbelkollar jag alltid så steam inte installerar någon server när jag installerar spel, för dom autostartade när jag startade steam på den tiden.
Steam får -10 i betyg, synd att man måste använda skiten för att spela en del spel.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Kan ni skriva ut vilken plattform/vilket OS varje store säljer spel för och har en klient för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder ett flertal klienter. Steam, Uplay, Origin, Epic, Battle.net och GoG. Saknar inget hos någon. De kan starta spelen jag köpt och ungefär därefter skiter jag i resten och fokuserar på spelet jag startade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om launcher. Köper spelet och spelar.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Skillnaden emot hur det var förr med CD skriva inte speciellt stor, då man ändå behövda skivan i för att köra spelen och köpte man bara en kopia kunde bara en person spela samtidigt. Då det är som lite svårt att dela skivan i mitten och använda den på två ställen samtidigt.
Fanns ett fåtal undantag där det var nog att starta med skivan i. Men som sagt, undantag.

Utöver det så är Steam per default inte DRM. Utan det är ett val som man kan använda sig av eller ej (developers dvs.)
Det finns en hel del spel på Steam som är helt DRM-Fria, som du kan starta utan att ens ha steam igång: https://steam.fandom.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Jo, skillnaden är enorm. Problemet med Steam och liknande tjänster är att de låser ALLA dina spel om du spelar något av dem. För att jämföra med "förr med CD skiva" så skulle det vara som att du har en sammling på 1000 spel. Du plockar ett av spelen och stoppar CD-skivan i din läsare och startar spelet. Sedan kommer din son och vill spela ett helt annat spel men möts då av en magisk CD-hylla som vägrar låta honom ta någon skiva innan du stoppat tillbaka den du spelar.

Ingenstans har jag bett om att kunna spela oändliga kopior av ett spel jag äger. Jag är helt med på att en köpt kopia är begränsat till en instans som körs åt gången. Men att alla mina andra spel blir ospelbara är varken ok eller i närheten av hur det traditionellt fungerat med fysisk media.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag installerade playnite för några veckor sedan och det har fungerat bra för att få överblick över mina spel på alla olika plattformar. Det som inte funkat för mig är att få in blizzard-spelen, samt att uplay inte ger tillgång till spel som ej är installerade.

Annars kan jag rekommendera det för den som vill få bättre överblick och slippa leta efter var man kör spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jo, skillnaden är enorm. Problemet med Steam och liknande tjänster är att de låser ALLA dina spel om du spelar något av dem. För att jämföra med "förr med CD skiva" så skulle det vara som att du har en sammling på 1000 spel. Du plockar ett av spelen och stoppar CD-skivan i din läsare och startar spelet. Sedan kommer din son och vill spela ett helt annat spel men möts då av en magisk CD-hylla som vägrar låta honom ta någon skiva innan du stoppat tillbaka den du spelar.

Ingenstans har jag bett om att kunna spela oändliga kopior av ett spel jag äger. Jag är helt med på att en köpt kopia är begränsat till en instans som körs åt gången. Men att alla mina andra spel blir ospelbara är varken ok eller i närheten av hur det traditionellt fungerat med fysisk media.

Om man kör offline-läge på en dator, går det då köra på andra datorn något annat spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Klarspråkarn: Har testat detta med Origin, och då kunde jag enbart spela spel jag köpt "utanför" origin, och lagt dit.

Men skulle spelet ha DRM-krav och kräva internetuppkoppling när man försöker starta så kommer det nog inte att gå.

De kunde ju i allafall tillåta datorer i samma hushålls-nätverk accessa alla spel i ens egna Origin / Steam kan man tycka, men då tjänar väl inte bolagen tillräckligt med pengar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Köper 90% av mina spel på Greenman, tycker dom har bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Saknar information om hur mycket de låser ens spelsamling. Även om Steam tex har sin "family sharing" så kan mina barn inte spela något av mina spel om jag råkar spela något annat av dem. ...

Skrivet av inquam:

... Jag är helt med på att en köpt kopia är begränsat till en instans som körs åt gången. Men att alla mina andra spel blir ospelbara är varken ok eller i närheten av hur det traditionellt fungerat med fysisk media.

Jag håller med om att detta är största problemet med Steams "delning".

Därtill skulle jag vilja kunna välja vilka spel jag ska dela med vem, inte bara "allt eller inget" som det är i dag.
Eftersom jag vill att min son ska kunna ha tillgång till vissa titlar i min samling måste jag helt avstå från att köpa spel som han inte får spela. (Alternativet är att köpa ny licens till honom för varje spel jag vill dela, och avsluta delningen.)

Skrivet av Tenerezza:

... Sedan kan det vara bra att nämna OS support, vissa butiker säljer spel till andra plattformar än bara Windows...

Jag håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Steam for ever!

När jag ser denna kommentar så återupplever jag Steam Beta dagarna och månaden det släpptes. Den perioden får alla hat kommentarer om Epic att blekna. xD