Firefox jättebugg – alla addons stängs av för alla användare

Permalänk
Medlem

Firefox jättebugg – alla addons stängs av för alla användare

Firefox har en jättebugg som beror på ett certifikat gått ut. Det gör att alla tillägg/addons stängs av. Det händer efter ett tag när Firefox ska verifiera dem. Som det ser ut drabbar de alla användare med addons/tillägg.

Här är buggen på Mozilla
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1548973

Firefox på min mobil drabbades nästan direkt, har klarat mig än så länge på datorn. Edit: Nu stängdes alla addons av på daton också, det sker när FF kollar addons efter ett tag.

Här är en sajt som skrivit om det.
https://www.engadget.com/2019/05/03/firefox-extension-add-on-...

Permalänk
Medlem

Det går inte att lösa genom att avinstallera Firefox eller installera om. Det finns en workaround genom att installera senaste Nightly och inaktivera kontrollen för addons. Men klarar ni er ett tag rekommenderar jag att vänta på en fix som borde komma relativt snart med tanke på storleken på problemet.

Läs här för lite mer info
https://www.reddit.com/r/firefox/comments/bkfte9/if_you_have_...

Permalänk
Medlem

Usch, annonser överallt. Det här går ju inte. Känns vettigare att byta browser tillfälligt istället för att flagga av viktiga säkerhetsfunktioner. Verkligen otrevligt att vakna upp till en sån här blunder - är detta vår molnbaserade framtid?

Permalänk
Medlem

Slutade i princip använda Mozilla's version av Firefox efter version 52, eftersom det blev för mycket "storebror vet bäst" och massor av saker inte gick att ändra på.

Kör med Basilisk istället, vilket är från samma företag som har PaleMoon.

Har visserligen Mozilla's version av Firefox installerat, men endast för att te.x HBO ibland vill att man ska kontrollera med en annan webläsare vid problem.

Men ontopic.
Verkar inte ha problem med detta, däremot så kunde jag inte uppdatera mina addons...

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Om man anser att en ren Firefox-installation utan några addons installerade är en säkerhetsrisk, etc, då kanske man skall hitta en annan webbläsare?

Permalänk
Medlem

Man blir lite handikappad när det saknas en Avast stämpel på google länkarna nu.
Förresten, har andra antivirusprogram också sådant tillägg att de visar om hemsidor är "säkra"?
edit. inte för att det lär fungera nu men undrar om det bara är Avast som har sådant här, fler borde ha det.
Och sen får man väl hålla sig borta från youtube tills uOrigin kommer igång igen.
edit. Sen så undrar jag varför det skulle vara så farligt att surfa med Firefox utan tillägg, jämfört med Chrome exempelvis.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Det här kan mycket väl vara spiken i kistan för Firefox för mig personligen. Har kört Firefox i många år men med de senaste årens förändringar och diverse problem som dykt upp så överväger jag starkt att gå över till något annat som huvudbrowser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Man blir lite handikappad när det saknas en Avast stämpel på google länkarna nu.
Förresten, har andra antivirusprogram också sådant tillägg att de visar om hemsidor är "säkra"?
Och sen får man väl hålla sig borta från youtube tills uOrigin kommer igång igen.

Kaspersky har (om man väljer att aktivera tillägget), tror de flesta AV med "Internet" i namnet har tillägg till iaf Chrome & Firefox

jag kör bara med AdblockPlus samt https-everywhere (aggressiv inställning) & 1Password

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Vilken version gäller det? Jag har 66.0.3 och jag har inte märkt nåt personligen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vilken version gäller det? Jag har 66.0.3 och jag har inte märkt nåt personligen

Samma här. Märker ingen skillnad på min bärbara dator. Jag har dock inte startat om Firefox, sätter min bärbara dator i sleep läge under natten. Jag kör med samma version som du kör med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Undrade varför de inte installerades , tips på bra webläsare till linux mac med bra sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Undrade varför de inte installerades , tips på bra webläsare till linux mac med bra sync

Chromium - Linux
Chrome - MacOS

logga in med google-konto & synka på...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Har inte heller märkt nåt, och har även jag 66.0.3. För min del är det inte hela världen om jag är utan addons några dagar tills detta är fixat. Har Adblocker, en cookiemeddelandeblockerare och en videonerladdningsgrej. Blir lite störigt med reklam på Youtube om det även drabbar mig, men detta lär fixas snabbt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det står "Version: 66 Branch" så det ska gälla alla från 66 och uppåt inklusive testversioner 67 och 68. I mina FF är fortfarande alla addons avstängda i alla fall.

Edit: Mozilla har en notis på sin sajt som pekar på denna länk för info nu.
https://discourse.mozilla.org/t/certificate-issue-causing-add...
Edit 2: Som nu verkar överbelastad med "to many request meddelande" hahaha.

Permalänk
Medlem

Min dator var på över natten å så vips kom det nått meddelande upp underadressfältet ang signerade addons och så var de borta. Gaah går ju inte att surfa utan adblock!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Haha jag står verkligen inte ut att surfa när addonet för gest-styrning slutar fungera, sjukt vad bortskämd man är.

Glad för min Pi-hole som rullar på, skönt med redundans

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har inte heller märkt nåt, och har även jag 66.0.3. För min del är det inte hela världen om jag är utan addons några dagar tills detta är fixat. Har Adblocker, en cookiemeddelandeblockerare och en videonerladdningsgrej. Blir lite störigt med reklam på Youtube om det även drabbar mig, men detta lär fixas snabbt.

Nej, det är kanske inte ett problem egentligen, men man ska också komma ihåg att det inte enbart handlar om adblockers och liknande. Ett praktiskt och allvarligt exempel är så kallade accessibility tools, det vill säga extensions för att underlätta för funktionshindrade. Pratade med en bekant om detta tidigare, hon har mycket nedsatt syn och kan nu helt enkelt inte surfa med Firefox eftersom de extensions som hjälpte till med detta inte fungerar för tillfället.

Ett annat problem är ju lösenordsverktyg, när lösenorden är slumpade och långa så är detta ett måste för många människor och det har helt slutat att fungera. Det finns sätt att ta sig runt detta förstås.

Sedan ska man ju också komma ihåg att Firefox inte är enda alternativet, det är därför allvarligt ur ett rent marknadsföringsperspektiv utöver att det är ett problem att det ens har hänt.

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att temporärt få in addons i Firefox utan att behöva byta till någon develop-version är att skriva in about:debugging i adressfältet och trycka Enter. Då ska du komma till en sida med en knapp för att ladda addons temporärt. Klicka på knappen, bläddra till mappen där din firefox-profil är sparad. Det brukar vara "%appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles" och sedan någon undermapp som består av slumpmässiga tecken. Gå in i den undermappen och sedan "extensions". Där ska olika xpi-filer ligga som är dina installerade addons. Välj en xpi-fil och klicka på öppna så ska addonen laddas in och aktiveras i Firefox. Gör detta för alla xpi-filer som finns i den mappen som du vill använda (det måhända att det finns addons i den mappen som tidigare varit installerade men som du har disablat tidigare).

Obs: Ovanstående gäller bara så länge som din browser är öppen. Om du stänger Firefox tror jag du måste göra detta igen nästa gång du startar Firefox för att ladda addons.

Detta är som sagt bara en temporär lösning tills Mozilla har fixat problemet.

Permalänk
Medlem

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1549010
Buggfix påväg.

Lustigt att folk säger att de ska sluta använda FX efter detta. Då Google och Microsoft gjort samma misstag själv med expirade signeringsscert eller andra cert. Tex Google missade ju att uppdatera sitt cert för gmail till och med. Dessutom har man inte så många val längre om man inte vill sitta i knät på ett företag som säljer ens personuppgifter.
(Det finns några än mer alternativa webbläsare, men då får man riskera många andra saker istället, tex att inte öht ha signerade addons.)

Permalänk
Medlem

Nu försvann alla tillägg även för mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Går tydligen att lösa genom att ställa tillbaka klockan, vilket inte är så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Buggfix påväg.

Lustigt att folk säger att de ska sluta använda FX efter detta. Då Google och Microsoft gjort samma misstag själv med expirade signeringsscert eller andra cert. Tex Google missade ju att uppdatera sitt cert för gmail till och med. Dessutom har man inte så många val längre om man inte vill sitta i knät på ett företag som säljer ens personuppgifter.
(Det finns några än mer alternativa webbläsare, men då får man riskera många andra saker istället, tex att inte öht ha signerade addons.)

Klagomålen jag sett har också berott på att folk tyckt att det var en dålig idé från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Buggfix påväg.

Tackar för denna info.
Höll på att bli tokig när jag inte förstod vad som hänt, och enda infon jag hitta var att de skulle börja blocka add-ons "snart"... vilket får en att tro detta var en del av det.

Och jag var 100% beredd på att överge FF om inte add-ons fungerar. Det är vad som gör den webbläsaren. Utan dem, är den IE 11/Edge eller något annat obrukbart imho. Då är det värt att leta nytt alternativ, även om det är "ingen signering".

Och btw... de flesta av oss sitter redan på Android eller Windows.... så vi är redan "sålda". Men "ska vi säljas" ska skiten iaf fungera som man vill, något man kan argumentera är tveksamt ibland.

Firefox har börjat gå mot "de ska kontrollera allt", vilket redan är på ens nerver ibland. Förstår att de vill säkra, och förstår att de vill göra ändringar, men det är farligt att tvinga i en värld där om du tvingas, antingen inte bryr dig om att google säljer din själ, eller så vill du ha kontroll. FF riskerar hamna mitt emellan dessa två världar, utan användare. De måste komma ihåg lite av sina rötter, och sluta tvinga valen. Helt okej om de är på som standard, där en liten fibble i about:config fixar det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lind:

Usch, annonser överallt. Det här går ju inte. Känns vettigare att byta browser tillfälligt istället för att flagga av viktiga säkerhetsfunktioner. Verkligen otrevligt att vakna upp till en sån här blunder - är detta vår molnbaserade framtid?

Har funderat på vad som är bäst, att blockera reklam i webbläsaren, router/Pihole, eller både och. Detta är väl en fördel att ha det utanför datorn, om inte minst för få en sak mindre att fixa vid ominstallation.

Permalänk
Medlem

Ah, det förklarar vad som hände med sambons Firefox för en stund sen. Klantigt att glömma certifikatsuppdatering, men det är ju inte direkt nytt under solen. Har inte drabbats själv.

Skrivet av CymbalCrasher:

Har funderat på vad som är bäst, att blockera reklam i webbläsaren, router/Pihole, eller både och. Detta är väl en fördel att ha det utanför datorn, om inte minst för få en sak mindre att fixa vid ominstallation.

Nackdelen med att ha det externt är att det blir jobbigare med false positives (men det händer å andra sidan väldigt sällan om det reklamfilter man använder är juste), och att det kan bli jobbigare om man vill göra undantag för vissa sidor (som t.ex. Sweclockers - jag tillåter reklam här).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Samma här, inga problem alls än så länge.

Permalänk
Medlem

@Factorial112:
Ok, bra att veta. Funderar ju på Kaspersky eller Eset då många använder det men samtidigt verkar det inte vara någon nämnvärd skillnad mellan alla. Sen fungerade ju AdblockPlus inte så bra för några år sedan så man gick över till uBlock Origin, men vilket som är bättre idag eller om båda fungerar lika bra, ja vem vet. De får ju samma betyg.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher: jo smaksak, KiS vinner alltid, men kan tyckas vara lite krångligt att ställa in
jag har haft Kaspersky så länge att jag är van (billiga nycklar på mmoga)

jag har ABP på Win/Mac & uorigin på Linux...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är det tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om man anser att en ren Firefox-installation utan några addons installerade är en säkerhetsrisk, etc, då kanske man skall hitta en annan webbläsare?

Vilken browser då om jag får fråga?
För handlar det om ads som är smittat med skit så spelar det ingen som helst roll om du kör edge/chrome/FF/opera och du får upp den adrutan.
Tex vad som hänt med sidor som www.nytimes.com aftonbladet.se DN.se.
Dvs folk med alla olika webläsare som ej hade adblockare fick virus/blev hackade rätt ordentligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!