Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är mest fördelaktigt.
Investerar ca 1000-3000kr / månad i både aktier och fonder.
Har sen tidigare ett vanligt konto och sen några år tillbaka även ett ISK.
Senaste året har jag flyttat över "månadsinsättningarna" helt till ISK men har det varit klokt?
Jag tycker jag får mer och mer restskatt för varje år som går, kan inte riktigt lösa mig till om det beror på ISK växer mer och mer eller om det beror på att jag fått höga bonusar senaste åren i jämförelse med tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Sparar du 3k i månaden på ISk borde din restskatt stiga med 570kr/år

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Sparar du 3k i månaden på ISk borde din restskatt stiga med 570kr/år

Kanske mer fördel att fortsätta som tidigare på ett vanlig depå som man får skatta för vinst ist då?

Jag gör enda inte många säljaffärer och syftet är mer att cara lång i investeringarna.

Nån som har nån koll om det finns nån "gräns" när det är mer värt med det ena eller andra?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kanske mer fördel att fortsätta som tidigare på ett vanlig depå som man får skatta för vinst ist då?

Jag gör enda inte många säljaffärer och syftet är mer att cara lång i investeringarna.

Nån som har nån koll om det finns nån "gräns" när det är mer värt med det ena eller andra?

Det finns två gränser att hålla reda på. Den första är när det börjar löna sig med ISK, den andra när det slutar löna sig.

Den första ligger på runt 1,5 % avkastning per år, dvs har du högre avkastning än så lönar det sig med ISK. Den gränsen beror dock på statslåneräntan så om räntorna stiger de kommande åren stiger kravet på avkastning så att det alltid ligger strax över räntan. Gör du dessutom löpande insättningar stiger kravet något ytterligare.

Den andra gränsen är mer filosofisk och betydligt knöligare att räkna ut men kort sagt är det mer lönsamt med vanlig depå vid extremt lång placeringshorisont (25-30 år eller mer) och god avkastning, i och med att man skjuter på skatten kan även de pengarna jobba (ränta-på-ränta) och vid hög avkastning kan man använda schablonregeln för anskaffningsvärde men det förutsätter att man inte säljer alls under tiden.

Det sagt har jag själv ISK för att slippa allt pill vid deklarationen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det finns två gränser att hålla reda på. Den första är när det börjar löna sig med ISK, den andra när det slutar löna sig.

Den första ligger på runt 1,5 % avkastning per år, dvs har du högre avkastning än så lönar det sig med ISK. Den gränsen beror dock på statslåneräntan så om räntorna stiger de kommande åren stiger kravet på avkastning så att det alltid ligger strax över räntan. Gör du dessutom löpande insättningar stiger kravet något ytterligare.

Den andra gränsen är mer filosofisk och betydligt knöligare att räkna ut men kort sagt är det mer lönsamt med vanlig depå vid extremt lång placeringshorisont (25-30 år eller mer) och god avkastning, i och med att man skjuter på skatten kan även de pengarna jobba (ränta-på-ränta) och vid hög avkastning kan man använda schablonregeln för anskaffningsvärde men det förutsätter att man inte säljer alls under tiden.

Den sista fördelen med depå gäller väl inte om man har aktier som ger utdelning, med tanke på att dessa pengar beskattas direkt och man får mindre att återinvestera?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ok då låter det nog som att jag kan fortsätta med ISK enda.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Den sista fördelen med depå gäller väl inte om man har aktier som ger utdelning, med tanke på att dessa pengar beskattas direkt och man får mindre att återinvestera?

Ja och nej, det upphäver väl varandra lite. Utdelning från svenska aktier är skattefri i ISK men innehaven schablonbeskattas, utdelning i depå beskattas som inkomst av kapital men schablonbeskattas inte. Jag tänkte främst på pengarna som används för att betala schablonskatten, om de kan investeras istf att gå till skattmasen.

Skrivet av Molotov:

Ok då låter det nog som att jag kan fortsätta med ISK enda.

Förmodligen, för de flesta är det trots allt det mest lönsamma alternativet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Detta med ISK har jag funderat på. Säg att man köper aktier för 1 miljon, börsen går ner för att t.ex. lågkonjunkturen kommer. Säg att det går så illa så man endast får 600 000kr för aktierna när man säljer dem. Med en vanlig svenssonlön så har man då gått back detta år. Men man får väl inte då dra av 400 000kr på ens lön vid skattedeklarationen?
Det känns så otroligt fel att man ska betala någon inkomstskatt alls när man har gått back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Källa på det? Du betalar skatt varje år på hela innehavet oavsett om det går med vinst eller förlust. Till skillnad på vanligt fondkonto där det sker vid försäljning och på vinsten. Sedan beror skatten på statslåneräntan och när den går upp tappar isk lite i styrka

Du beskattas för "värdet på kontot i slutet av varje kvartal" + insättningar = Kapital underlag.

Mer pedagogiskt redovisat här: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-dekla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta med ISK har jag funderat på. Säg att man köper aktier för 1 miljon, börsen går ner för att t.ex. lågkonjunkturen kommer. Säg att det går så illa så man endast får 600 000kr för aktierna när man säljer dem. Med en vanlig svenssonlön så har man då gått back detta år. Men man får väl inte då dra av 400 000kr på ens lön vid skattedeklarationen?
Det känns så otroligt fel att man ska betala någon inkomstskatt alls när man har gått back.

Det är det som är grejen med schablonbeskattning. Du betalar en mindre summa, oavsett hur det går. Skulle du istället gå 400.000 plus så behöver du bara beskatta ca 6000kr (ISK) istället för 120.000kr (AF).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är korrekt. Ingen kvittning i ISK och KF så man bör ha en sparhorisont på åtminstone 5 år på de pengar man stoppar in där. Just nu är statslåneräntan låg, kan bli svettig skatt per år om räntan går upp samtidigt som mer pengar behövs in i statskassan vid en lågkonjunktur.

Ingves "hotar" ju med höjda räntor framöver men ingen tror honom, riksbanken har ju i och för sig inte kunnat förutspå sitt eget agerande korrekt en enda gång de senaste 10 åren så vi får se, kanske blir sänkning nästa gång istället för höjning av reporäntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du beskattas för "värdet på kontot i slutet av varje kvartal" + insättningar = Kapital underlag.

Mer pedagogiskt redovisat här: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-dekla...

Tack, då är jag med på vad du menar. Sätter du in en massa pengar i en dålig fond och går back en massa så betalar man ändå skatt för insättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja och nej, det upphäver väl varandra lite. Utdelning från svenska aktier är skattefri i ISK men innehaven schablonbeskattas, utdelning i depå beskattas som inkomst av kapital men schablonbeskattas inte. Jag tänkte främst på pengarna som används för att betala schablonskatten, om de kan investeras istf att gå till skattmasen.

Jag räknade lite förenklat på det, och det är först i vissa extremfall som depå lönar sig (låg eller negativ avkastning)

Exempel med 100.000kr i startkapital och årlig utdelning 1,5%.
1,5% utdelning gör att värdet blir 101500 kr som schablonbeskattas = 500kr i skatt, slutvärde 101000 kr.
På en depå beskattas utdelningen, så slutvärde blir också 101000 kr, och där har vi brytpunkten. Allt över det är det fördel ISK. På sikt blir det stor skillnad pga ränta-på-ränta.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Intressant, jag har faktiskt aldrig funderat över ränta på ränta effekten på schablonen. Tror det har att göra med att man betalar skatten separat med alla andra skatter och inte är en "del av ens investeringar än", samt att det är en relativt lite summa. Så det har väl inte riktigt gått upp för mig att dessa pengar kunnat investeras istället, och att det givetvis ger effekt över tid.

Dock så är det väl fortfarande en rätt marginell effekt på brytpunkten för när ISK lönar sig, om vi pratar i termer av tidslängder innan man kolar? Dvs att med dagens statslåneränta så är det fortfarande väldigt billigt om man utgår från att börsen tuffar på i 6-8% om året i genomsnitt?

Tror jag vill köra lite matte på detta

Räknar 6% uppgång per år, 30 år

Depå:
Värde före skatt: 5.7 gånger insättningen
Vinst 4.7 gånger insättningen
Värde efter 30% skatt på detta: 4.3 gånger insättningen

ISK, räknar 0.5% skatt per år, så motsvarar 5.5% årlig uppgång:
Värde efter 30 år: 5.0 gånger insättningen

Med 1% schablonskatt blir det 4.7 gånger insättningen över 30 år, dvs samma som för depån. Så med 30 års sparhorisont kan man köra på med ISK tills räntan stigit tillräckligt för att schablonen ska bli 1% i alla fall, givet då att ens konto faktiskt presterar ~6%

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Ungefär såhär tänkte jag börja spara. Vad tycker ni borde jag fördela % annorlunda och har ni förslag på andra bättre fonder?
Detta är förlångtidspar 5+ år

Oklart vilka räntefonder men 35%
Handelsbanken Usa Index 18 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15 %
Spiltan Globalfond Investmentbolag 17 %
Nordnet Superrahasto Suomi 15 %

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Ungefär såhär tänkte jag börja spara. Vad tycker ni borde jag fördela % annorlunda och har ni förslag på andra bättre fonder?

Om jag förstår det så har du följande fonder:

35% Räntor
18% USA Index
15% Sverige Investmentbolag
17% Globalt Investment
15% Finland Index

Någon speciell anledning till att du har väldigt mycket investmentbolag? Du verkar ha en väldigt stor placering i norden i och med att du placerar 15% i Svenska investmentbolag och 15% i Finländska index-fonder.

Jag har svårt att säga vad som är rätt eller fel, men du verkar ju inte ha något i globalt index (dock USA som brukar utgöra ca 50% av globalt index).

Personligen är jag inget fan av investmentbolag, men det gör man som man vill.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

@Calsoe: Det stämmer! Okej jag har inte ens tänkt på att jag har 2 investmentbolag så ingen särskild orsak förutom okunskap. Hur borde man balansera dom tycker du? hur stor del i teknik/finans/vård osv.

Okej så hur skulle du rekommendera att jag delar upp, är detta exempel bättre?
50% Usa index
35% ränta
10% europa index
5% norden Index

Eftersom jag bor i Finland har jag tyvärr mycket annorlunda och sämre utbud av fonder iaf indexfonder vilket gör det så mycket svårare. Länkade en bild av utbudet jag har när jag sorterar avgifterna från billigaste först.

https://imgur.com/a/ojUdWeS

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

För långtidssparande brukar man generellt sett säga att indexfonder med låg avgifter (0,3% eller lägre skulle jag räkna som låg) är det sparande som kommer ge bäst avkastning (eller i vilket fall säkrast att ge avkastning). Sen behöver det ju förstås inte alltid vara så - men generellt sett.

Jag hade kört med på indexfonder och mindre i investmentbolag - men om du tror på det så ska ju inte jag säga att det behöver vara fel. Du har iallafall valt fonder med hyfsat låga avgifter vilket är bra!

Sen kan man ju ställa sig frågan om det är rätt läge att hoppa in på börsen nu med sitt sparande .. Det är ju egentligen aldrig fel att börja med sitt sparande - men antagligen så har vi börjat nå toppen och börjar ju gå mot en lågkonjuktur. Sen exakt när denna lågkonjuktur kommer är ju omöjligt att säga - om det är om ett halvår eller flera år - kan vara vilket som. Jag hade nog iallafall inte hoppat in på börsen med massor av pengar idag - utan hade antagligen satt dem på ett traditionellt sparkonto istället.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag gillar investmentbolag, och många håller med mig:

Citat:

Att investera i en korg av investmentbolag är ett mycket bra alternativ för den som vill ha god avkastning.

https://blogg.nordnet.se/investmentbolag/

Citat:

Ska man lyckas på börsen så ska man inte krångla till det. Spara långsiktigt och sprid riskerna i flera bolag. Då är investmentbolag ett bra alternativ.

https://www.aktieinvest.se/ta-rygg-pa-proffsen-investera-i-in...

Ska inte säga att det ersätter en globalfond i riskspridning, men jag har runt 20% av innehavet fördelat på investmentbolagfonder (1/3 sverige och 2/3 global).

@nUKKE om du har 30 år kvar till pension skulle jag skifta räntefonderna mot aktiefonder i nästa större dip

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Gillar man investmentbolag kan denna sida vara intressant att kolla på.
https://substansrabatt.se/substansrabatt/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Aktier

Hej !

Förstår inte varför nästan alla här bara verkar köpa fonder med dyra avgifter.
Om man ändå vill ha Sverigeindexfond kan man lika gärna köpa investmentbolag på börsen i stället.
Då betalar man en avgift när man köper och när man säljer man kan äga samma aktier i 15 år utan att betala årliga avgifter till fondbolagen.

Några investmentbolag på svenska börsen.
Bure Equity
Investor B
Latour B
Kinnevik B
Lundbergföretagen B
Industrivärden C
Öresund

Bättre är det förstås att hitta enskilda bolag som man tror på, läsa på deras hemsidor och forum om deras affärsidé tror man att de skall lyckas med sin plan så köper man i bolaget.
5 till 10 olika företag i olika branscher är bra för riskspridningen.

Vill man inte det finns Aktiespararna som har aktieinvest.
Där kan man spara i färdig portföljer med bra riskspridning via autogiro till exempel har deras småbolagsportfölj ökat 169 % sedan starten 2011 medan index har ökat 129%

https://www.aktieinvest.se/

Annars är Avanza Zero ett bra förslag utan avgifter som följer Stockholmsbörsen.

Mvh Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikrb:

Hej !

Om man ändå vill ha Sverigeindexfond kan man lika gärna köpa investmentbolag på börsen i stället.
Då betalar man en avgift när man köper och när man säljer man kan äga samma aktier i 15 år utan att betala årliga avgifter till fondbolagen.

Bure Equity
Investor B
Latour B
Kinnevik B
Lundbergföretagen B
Industrivärden C
Öresund

[...]

Annars är Avanza Zero ett bra förslag utan avgifter som följer Stockholmsbörsen.

Mvh Erik

Att säga att man inte betalar någon avgift för investmentbolag är fel, i genomsnitt kostar svenska investmentbolag 0,37% per år. källa Billigare än de flesta fonder men inte gratis.

Avanza Zero följer inte heller hela Stockholmsbörsen utan ett av alla del-index som finns, nämligen OMXS30 som består av de 30 största bolagen på börsen. Fonden är gratis men bredare index har gått bättre de sista åren, jämför tex med SIXRX eller OMXSGI som gått upp 42,96% resp 43,63% på tre år (OMXS30 24%). I backspegeln har det alltså tydligt lönat sig att betala lite mer i avgift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikrb:

Hej !

Bure Equity
Investor B
Latour B
Kinnevik B
Lundbergföretagen B
Industrivärden C
Öresund

Bättre är det förstås att hitta enskilda bolag som man tror på, läsa på deras hemsidor och forum om deras affärsidé tror man att de skall lyckas med sin plan så köper man i bolaget.
5 till 10 olika företag i olika branscher är bra för riskspridningen.

Vill man inte det finns Aktiespararna som har aktieinvest.
Där kan man spara i färdig portföljer med bra riskspridning via autogiro till exempel har deras småbolagsportfölj ökat 169 % sedan starten 2011 medan index har ökat 129%

https://www.aktieinvest.se/

Mvh Erik

Det är en bra poäng. Courtage i Sverige är såpass billigt att det i längden lönar sig att månadsspara i aktier istället för fonder (0,25% för små affärer är väl det vanligaste). Om man vill ha in utländska aktier blir det dock mindre lönsamt, Avanza har t.ex. minst 6 USD per affär i USA, så det funkar inte riktigt att månadsspara i.

Rådet att välja ut enskilda bolag och läsa in sig på diverse forum skulle jag vara lite försiktig med. Ok om det är etablerade företag, men om det handlar om förhoppningsbolag och aktieraketer så är risken stor att man bränner sig.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag var tvungen att googla då jag själv inte är så insatt i hur det fungerar med kvittning. Men jag blev nyfiken på hur det fungerar med kvittning mot lön och hittade nedan räkneexempel.

"Exempel:
2012 var inget bra aktieår för Johan. Han har 100 000 kronor i aktieförluster. Eftersom han varken har några aktie- eller fondvinster, och inte heller någon vinst från bostadsförsäljning exempelvis, så medges han skattereduktion. Han får skattereduktion med 30 procent på 70 000 kronor (70 % av 100 000 kronor) , vilket blir 21 000 kronor."
taget från https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2012/12/27/kvittn...
där de går igenom 3 olika nivåer av kvittning.

Så det går kvitta aktieförlust mot lön även om det är mer fördelaktigt att göra det mot aktievinst

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Elektron:

Jag var tvungen att googla då jag själv inte är så insatt i hur det fungerar med kvittning. Men jag blev nyfiken på hur det fungerar med kvittning mot lön och hittade nedan räkneexempel.

"Exempel:
2012 var inget bra aktieår för Johan. Han har 100 000 kronor i aktieförluster. Eftersom han varken har några aktie- eller fondvinster, och inte heller någon vinst från bostadsförsäljning exempelvis, så medges han skattereduktion. Han får skattereduktion med 30 procent på 70 000 kronor (70 % av 100 000 kronor) , vilket blir 21 000 kronor."
taget från https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2012/12/27/kvittn...
där de går igenom 3 olika nivåer av kvittning.

Så det går kvitta aktieförlust mot lön även om det är mer fördelaktigt att göra det mot aktievinst

ISK och KF går dock inte kvitta förlust mot vinst utan dessa är istället enbart schablonskattade.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om världsekonomin i dagsläget? Tänker inte just på den lilla svacka som sker just nu utan i det stora hela.

Många verkar ju tro att en lågkonjunktur står vid dörren. Vad för indikatorer tittar man på för att få sig en uppfattning?

Funderar på att sälja mitt fondinnehav som har gett en avkastning runt 25% på totala beloppet. Om jag säljer detta och sedan fortsätter mitt månadssparande precis som vanligt så borde jag väl inte förlora så jättemycket om börsen fortsätter uppåt och skulle det gå nedåt så vinner jag ju bara på det eftersom jag "handlar till reapriser"?

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ISK och KF går dock inte kvitta förlust mot vinst utan dessa är istället enbart schablonskattade.

Nej jag var nog lite otydlig, inlägget gällde aktiekonto. Poängen var lite att belysa att om man tjänar 400 000 i inkomst av tjänst och gör 400 000 i aktieförlust så kommer man inte kunna kvitta bort skatten helt och hållet.
Eftersom kvittning mot inkomst av tjänst (skattereduktion) har mycket sämre effekt än kvittning mot aktievinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Vad tror ni om världsekonomin i dagsläget? Tänker inte just på den lilla svacka som sker just nu utan i det stora hela.

Många verkar ju tro att en lågkonjunktur står vid dörren. Vad för indikatorer tittar man på för att få sig en uppfattning?

Funderar på att sälja mitt fondinnehav som har gett en avkastning runt 25% på totala beloppet. Om jag säljer detta och sedan fortsätter mitt månadssparande precis som vanligt så borde jag väl inte förlora så jättemycket om börsen fortsätter uppåt och skulle det gå nedåt så vinner jag ju bara på det eftersom jag "handlar till reapriser"?

Det beror lite på. Om du tar ut dina pengar, vad ska du göra av dom då? Ska du lägga in dom på ett sparkonto eller ska du använda dom?

Om du har sparat till ett mål som du nu kommit fram till så ska du absolut ta ut pengarna. Om du däremot tycker att du har för hög risk och inte känner att du kan förlora värdet du har i portföljen (räkna med att du kan förlora 60% av en portfölj som endast innehåller aktiefonder om världsekonomin skulle gå dåligt likt under finanskrisen) så kanske du har för hög risk på ditt sparande. Om du endast är orolig för att "marknaden är dyr just nu och det finns fallhöjd" så bör du inte bry dig överhuvudtaget. Större vinster har gått förlorade på att folk har försökt time:a marknaden än som har gått förlorade under lågkonjunkturer.

Till att börja med så bör du se till att ha en rejäl buffert till hushållskassan. Bufferten bör ligga på ett sparkonto med insättningsgaranti, men kommer att gå minus i relation till inflationen. Om du inte vill gå minus så kan du ha ett fondsparande med väldigt låg risk (exempelvis 20/80 sparande med låga avgifter).

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Det beror lite på. Om du tar ut dina pengar, vad ska du göra av dom då? Ska du lägga in dom på ett sparkonto eller ska du använda dom?

Om du har sparat till ett mål som du nu kommit fram till så ska du absolut ta ut pengarna. Om du däremot tycker att du har för hög risk och inte känner att du kan förlora värdet du har i portföljen (räkna med att du kan förlora 60% av en portfölj som endast innehåller aktiefonder om världsekonomin skulle gå dåligt likt under finanskrisen) så kanske du har för hög risk på ditt sparande. Om du endast är orolig för att "marknaden är dyr just nu och det finns fallhöjd" så bör du inte bry dig överhuvudtaget. Större vinster har gått förlorade på att folk har försökt time:a marknaden än som har gått förlorade under lågkonjunkturer.

Till att börja med så bör du se till att ha en rejäl buffert till hushållskassan. Bufferten bör ligga på ett sparkonto med insättningsgaranti, men kommer att gå minus i relation till inflationen. Om du inte vill gå minus så kan du ha ett fondsparande med väldigt låg risk (exempelvis 20/80 sparande med låga avgifter).

Dessa pengar har inget mål annat än att göra livet lättare om säg 20-40 år beroende på hur mycket jag kan få dem att växa.

Portföljen är riktad globalt med spridning över sverige, europa, asien, usa och global-fonder. Därför jag är orolig, om det blir en lågkonjunktur, sker inte det ofta globalt?
Är helt enkelt lite orolig bara. Det hade ju varit skönt att sälja dyrt och sedan köpa tillbaka sig billigt.

Har en buffert på 4-5 månadslöner som dubblar som spar till bostadsköp inom 3-5 år, har därför inte investerat dessa.

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Dessa pengar har inget mål annat än att göra livet lättare om säg 20-40 år beroende på hur mycket jag kan få dem att växa.

Portföljen är riktad globalt med spridning över sverige, europa, asien, usa och global-fonder. Därför jag är orolig, om det blir en lågkonjunktur, sker inte det ofta globalt?
Är helt enkelt lite orolig bara. Det hade ju varit skönt att sälja dyrt och sedan köpa tillbaka sig billigt.

Har en buffert på 4-5 månadslöner som dubblar som spar till bostadsköp inom 3-5 år, har därför inte investerat dessa.

Generellt sett brukar förlorarna vara de som försöker sälja av för att de "tror" att en krasch är på gång och sedan försöka köpa billigt. Då kan de stå utanför marknaden i flera år av fortsatt uppgång. Det är nästintill omöjligt att tima rätt, särskilt för oss "vanliga" personer. Kan sluta med att du efter 1 år av uppgång köper in dig igen - och då kommer kraschen.

Min pappa t.ex sålde av för 3 år sedan då de två tidigare krascherna hände i cykler av åtta år samtidigt som de gått extremt starkt senaste åren. Kan ju säga att han har förlorat en hel del pengar pga detta.

Kör du långsiktigt på 20-40 år hade jag definitivt inte sålt av. Själv sålde jag av allt mitt innehav idag, jag tror personligen på en nedgång snart och möjligt att jag kommer behöva dessa pengar inom de kommande 3 åren. Trots att jag har en buffert utöver aktierna på ca 60k och tänkt ta fullt studielån.

edit: Jag är förövrigt likt dig en nybörjare, så jag hade absolut inte lyssnat allt för mycket på mig.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Generellt sett brukar förlorarna vara de som försöker sälja av för att de "tror" att en krasch är på gång och sedan försöka köpa billigt. Då kan de stå utanför marknaden i flera år av fortsatt uppgång. Det är nästintill omöjligt att tima rätt, särskilt för oss "vanliga" personer. Kan sluta med att du efter 1 år av uppgång köper in dig igen - och då kommer kraschen.

Min pappa t.ex sålde av för 3 år sedan då de två tidigare krascherna hände i cykler av åtta år samtidigt som de gått extremt starkt senaste åren. Kan ju säga att han har förlorat en hel del pengar pga detta.

Kör du långsiktigt på 20-40 år hade jag definitivt inte sålt av. Själv sålde jag av allt mitt innehav idag, jag tror personligen på en nedgång snart och möjligt att jag kommer behöva dessa pengar inom de kommande 3 åren. Trots att jag har en buffert utöver aktierna på ca 60k och tänkt ta fullt studielån.

edit: Jag är förövrigt likt dig en nybörjare, så jag hade absolut inte lyssnat allt för mycket på mig.

Tackar för ett bra svar. (Tack föregående svarare också)

Men säg att jag säljer alla fonder idag och sedan börjar jag köpa samma fonder igen för pengarna, över säg en ettårsperiod? Blir det en nedgång så tar jag väl då del av rean och blir det en uppgång så har jag inte gått miste om allt för mycket potentiell vinst?

Jag funderar alltså inte att sälja allt och sedan sätta in dem på banken i flera år.

Visa signatur

7600X + 6750 XT