Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Satsa på en globalfond och avsätt 10-20% av din lön och glöm sedan bort sparandet tills pensionen är bästa tipset. Skall man inte i aktier så behöver man lägga tid på det hela och är sällan värt det med dagens låga avgifter.

https://blogg.avanza.se/avanza/wp-content/uploads/sites/3/2019/01/Medianavkastningen-2018.png

Det är inget dåligt idé, på lång sikt så lär det fungera riktigt bra. Men särskilt om man har sitt sparande på lite kortare sikt så skulle jag nog föreslå att man lägger en viss del av sitt sparande i billiga indexfonder i Sverige också (typ Avanza Zero eller Nordnet Superfond Sverige).

Dels så är avgifterna lägre och fonderna behöver inte betala någon växlingsavgift, och dels så är den svenska kronan ovanligt svag just nu vilket gör att man förlorar en hel del av sitt investerade kapital i en globalfond om kronan skulle återhämta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Satsa på en globalfond och avsätt 10-20% av din lön och glöm sedan bort sparandet tills pensionen är bästa tipset. Skall man inte i aktier så behöver man lägga tid på det hela och är sällan värt det med dagens låga avgifter.

https://blogg.avanza.se/avanza/wp-content/uploads/sites/3/2019/01/Medianavkastningen-2018.png

Är ju dock sjukt trevligt med utdelningar
Själv kör jag aktier för privat pension, har 15 bolag i min portfölj.
Åt barnen är det däremot fondsparande.
Hittils i år har aktieportföljen avkastat 4% mer än fondportföljen (inkl utdelningar) där just gobalfonden är är den som presterat sämst, vilket delvis beror på att svenska kronan är något svag.

Är man inte insatt men vill komma igång så hade jag valt fyra investmentbolag och börjat där, är perfekta aktier för nybörjare. De är även stabila att ha i en större portfölj då de historisnt slagit index vid många tillfällen (jämför IBIndex).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Guld skulle jag gärna ha 15-20% och gillar priserna just nu så det kan det bli att kika på, är certifikaten något att ha?

Också intresserad av att höra mer om detta, tycker det är lite svårt att få fram information kring hur man får exponering mot guld på "bästa sätt" som småsparare. Gärna genom Avanza.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Också intresserad av att höra mer om detta, tycker det är lite svårt att få fram information kring hur man får exponering mot guld på "bästa sätt" som småsparare. Gärna genom Avanza.

Absolut bästa är väl att köpa det och förvara antingen hemma eller inlåst på bank.
Annars har du ETFer där SPDR Gold Trust är rätt populär.
Tänk dock på att fonder har förvaltningsavgift. Det har inte ett eget kassaskåp (engångskostnad) hemma, då får du räkna in försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Absolut bästa är väl att köpa det och förvara antingen hemma eller inlåst på bank.
Annars har du ETFer där SPDR Gold Trust är rätt populär.
Tänk dock på att fonder har förvaltningsavgift. Det har inte ett eget kassaskåp (engångskostnad) hemma, då får du räkna in försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte direkt gratis att handla med fysiskt guld även om man redan har ett kassaskåp. Med så små mängder det handlar om för privatpersoner är spreaden mellan köp- och säljkurserna en betydande del av kostnaden, det är inte ovanligt med en spread på >10% på små tackor.

Sen är det inte självklart att man kan ha guldet hemma, försäkringsbolagen lär ju inte älska det. Alternativet är bankfack, om man kan hitta en bank som fortfarande har det och som tillåter att man förvarar annat än papper där.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Jag själv kör jag med skog, skog och mer skog. Man kan aldrig ha för mycket skog.. Problemet är år som 2018.

Vissa i tråden pratar om guld, men det känns väldigt osäkert att ha guld för stora summor i sin lägenhet. Detta av flera orsaker, förutom inbrott så om det kommer ut att man har mycket löst värde i lägenheten så blir det farligt.

Men om man pratar mer normalsummor som de flesta har på banken för att spara ihop till en lägenhet, så vad är egentligen bästa att spara på? Jag själv känner att mina pengar minskas i värde varje år tack vare kass ränta, sjunkande krona plus inflation. Men samtidigt har jag ej tid med strul. Alltså tjänar jag bara 10 000kr per år att placera pengarna bättre och det kräver arbete av mig så är det ej värt strulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag själv kör jag med skog, skog och mer skog. Man kan aldrig ha för mycket skog.. Problemet är år som 2018.

Vissa i tråden pratar om guld, men det känns väldigt osäkert att ha guld för stora summor i sin lägenhet. Detta av flera orsaker, förutom inbrott så om det kommer ut att man har mycket löst värde i lägenheten så blir det farligt.

Men om man pratar mer normalsummor som de flesta har på banken för att spara ihop till en lägenhet, så vad är egentligen bästa att spara på? Jag själv känner att mina pengar minskas i värde varje år tack vare kass ränta, sjunkande krona plus inflation. Men samtidigt har jag ej tid med strul. Alltså tjänar jag bara 10 000kr per år att placera pengarna bättre och det kräver arbete av mig så är det ej värt strulet.

Skog är fint, det tillhör ju lite av vinnarna och ingår i basexport, många andra fina Svenska bolag har det ganska jobbigt med marginalerna eftersom våran riksbank verkar helt övertygad om att delvalvering av kronan kommer lösa alla inhemska problem.

SCB sitter och presenterar sina hedoniska inflationssiffror troligtvis kapat av politiska incitament, där vi har deflation om en mobiltelefon har fått några fler mb i minne. Våran riksbank skulle börjat höja räntan redan 2016, då hade de varit mer i fas med andra centralbanker, nu ser det bistert ut, krutet bränt kanske i slutet av en konjunkturcykel.

SAS piloterna strejkar, avundsjuka på kollegor som får lönen i Eur/usd?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag själv kör jag med skog, skog och mer skog. Man kan aldrig ha för mycket skog.. Problemet är år som 2018.

Vissa i tråden pratar om guld, men det känns väldigt osäkert att ha guld för stora summor i sin lägenhet. Detta av flera orsaker, förutom inbrott så om det kommer ut att man har mycket löst värde i lägenheten så blir det farligt.

Men om man pratar mer normalsummor som de flesta har på banken för att spara ihop till en lägenhet, så vad är egentligen bästa att spara på? Jag själv känner att mina pengar minskas i värde varje år tack vare kass ränta, sjunkande krona plus inflation. Men samtidigt har jag ej tid med strul. Alltså tjänar jag bara 10 000kr per år att placera pengarna bättre och det kräver arbete av mig så är det ej värt strulet.

Guld handlar mer om att säkra en viss del av sitt sparande, då pengar påverkas av inflation hela tiden men guld kommer alltid att vara guld värt *bdm tss*.

Skog är bra, men man lägger inte alla ägg i samma korg. Sprid riskerna i minst 10 aktier om du ska spara i det.

Beror på din tiddhorisont, behöver du pengarna inom 5 år så hade jag förmodligen inte ens placerat dem på börsen. Kul om du ska köpa lägenhet och vi är inne i en börskris just då och ditt sparande har gått ner 50%.
Långsiktigt däremot så förespråkar jag aktier för hela summan, kräver visst engagemang men det gör även fonder om man inte bara vill ligga i en indexfond med hela beloppet.

Jag kör enbart aktier i en buy to hold strategi för utdelningar. Så kan inte säga att jag läser varje rapport slaviskt och kollar grafer dagligen, det mest intressanta för mig är om ett bolag höjer/sänker sin utdelning eller om det är högt/lågt värderat då jag ska investera.
Men jag kikar på min portfölj dagligen och planerar inför nästa investering för att hålla portföljen viktad. Så man ska väl tycka att det är kul också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@zaibuf Tacksam för ditt svar. Angående guldet:

Skrivet av zaibuf:

Guld handlar mer om att säkra en viss del av sitt sparande, då pengar påverkas av inflation hela tiden men guld kommer alltid att vara guld värt *bdm tss*.

Men hur förvara guldet? Säg att man guld för 2 miljoner, ska man ha dem i sin lägenhet i en låda? Att ha värdesaker i hemmet är inte bra man utsätter sig för risker av olika slag. Och att ha guldet på ett bankfack låter omständligt.

När det gäller smycken så försvinner en väldig stor del i värdet för att de är smycken. Detta av flera anledningar som att det kostar mycket pengar att göra dem till smycken, en massa mellanhänder ska ha pengar, det kostar mycket med förvaring innan den säljs etc.

Det finns en hel del youtuers som diskuterar guldköp av tackor från ebay och det är allt komplicerat, då säljare som är seriösa får skit in. Där vissa tekniker är att mäta vikt/volym förhållandet på en tacka, men inte ens det är säkert.

Så jag ser guldköp främst för: De som är otroligt duktiga eller har kapital att anlita kompetenta personer.

Vi vanliga skulle kunna köpa en smycke som t.ex denna: https://www.guldfynd.se/article/diamantorhangen_i_18k_guld_42...
Men det blir väldigt svårt att göra en ekonomisk vinst på detta, då mycket pengar försvinner för att det är ett smycke. Jag ser exemplet och allt annat som våra vanliga guldbutiker säljer mer som en present som man skulle kunna ge en tjej för att visa att man uppskattar hennes vänskap. Men inte ens det är enkelt, då det lätt tror att hon tror syftet med presenten man har någon dum baktanke.

Så det enda användningsområden för oss vanliga med guld är att ha det på kontakter i elektronikprylar. Förr i tiden var ingenjörsringar populärt, men idag när varenda kotte är ingenjör så är det snarare konstigt att ha en ring som visar att man har en ändå rätt så vanlig utbildning.

*edit*
I Göteborg och Stockholm finna det många svinrika, men just att deras pengar är fasta i egendom som lägenheter motverkar kriminalitet. Skaffar de däremot pengar i löst egendom som är superlätt att sälja vidare så blir det mer farligt. Nu kan man diskutera hur mycket man kan ha, örhängena ovanför är väl inte så farliga, men köper man dem för att man tror att man ska tjäna pengar så går man nog bet. Det är snarare en present som man ger till en tjej, men det finns dock gott om klipp på youtube som visar att tacken grabbarna får tillbaka från tjejen är en rak höger.. (iofs mer förlovningsring)
Poängen är att jag ser guldköp som riskfyllda saker oavsett vad man köper dem för. Och farligast är självklart att ge dem till en tjej..

*edit2*
Angående falska guldtackor/barså sök som sagt på youtube, här är ett klipp som visar en fake bar:
https://www.youtube.com/watch?v=GLa0lstmJI0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

@zaibuf Tacksam för ditt svar. Angående guldet:

Men hur förvara guldet? Säg att man guld för 2 miljoner, ska man ha dem i sin lägenhet i en låda? Att ha värdesaker i hemmet är inte bra man utsätter sig för risker av olika slag. Och att ha guldet på ett bankfack låter omständligt.

När det gäller smycken så försvinner en väldig stor del i värdet för att de är smycken. Detta av flera anledningar som att det kostar mycket pengar att göra dem till smycken, en massa mellanhänder ska ha pengar, det kostar mycket med förvaring innan den säljs etc.

Det finns en hel del youtuers som diskuterar guldköp av tackor från ebay och det är allt komplicerat, då säljare som är seriösa får skit in. Där vissa tekniker är att mäta vikt/volym förhållandet på en tacka, men inte ens det är säkert.

Så jag ser guldköp främst för: De som är otroligt duktiga eller har kapital att anlita kompetenta personer.

Vi vanliga skulle kunna köpa en smycke som t.ex denna: https://www.guldfynd.se/article/diamantorhangen_i_18k_guld_42...
Men det blir väldigt svårt att göra en ekonomisk vinst på detta, då mycket pengar försvinner för att det är ett smycke. Jag ser exemplet och allt annat som våra vanliga guldbutiker säljer mer som en present som man skulle kunna ge en tjej för att visa att man uppskattar hennes vänskap. Men inte ens det är enkelt, då det lätt tror att hon tror syftet med presenten man har någon dum baktanke.

Så det enda användningsområden för oss vanliga med guld är att ha det på kontakter i elektronikprylar. Förr i tiden var ingenjörsringar populärt, men idag när varenda kotte är ingenjör så är det snarare konstigt att ha en ring som visar att man har en ändå rätt så vanlig utbildning.

*edit*
I Göteborg och Stockholm finna det många svinrika, men just att deras pengar är fasta i egendom som lägenheter motverkar kriminalitet. Skaffar de däremot pengar i löst egendom som är superlätt att sälja vidare så blir det mer farligt. Nu kan man diskutera hur mycket man kan ha, örhängena ovanför är väl inte så farliga, men köper man dem för att man tror att man ska tjäna pengar så går man nog bet. Det är snarare en present som man ger till en tjej, men det finns dock gott om klipp på youtube som visar att tacken grabbarna får tillbaka från tjenen är en rak höger.. (iofs mer förlovningsring)
Poängen är att jag ser guldköp som riskfyllda saker oavsett vad man köper dem för.

Man bör först och främst skilja på att aktivt spekulera i trading med ädelmetaller/råvaror vs att lägga upp en liten buffert i guld, t.ex. av ängslighet för valutaförändringar/konjunktion/inflation.

Örhängen och smycken har jag faktiskt aldrig hört att någon har investerat i annat än som accessoarer. 5-grams silver- eller guldtackor är det vanligaste bland småsparare. En liten buffert på 100k i 5g guldtackor tar knappt upp någon plats alls. Med dagens guldkurs motsvarar det c:a 2,5 kg. Samma belopp för virke i blandskog motsvarar kanske 2 hektar.

Skog kan jag för lite om för att känna mig trygg med som investeringsmetod. Jag ser det mer som en investering man behöver vårda aktivt och titta till emellanåt. Svamp- och insektsangrepp, kraftfulla stormar och skogsbränder har ju fördärvat en hel del prima skog bara de senaste åren och det är svårt att värja sig från. Jag tänker mig att det även påverkar marknaden en hel del, då det småskaliga skogsbruket blir dyrare att försäkra m.m.

Om man har kunskap om skog och kanske har ärvt lite skog så är det självklart mer naturligt att investera i det, men för egen del skulle det ligga närmare till hands att investera i fastigheter snarare än skog/mark, råvaror eller ädelmetaller. Fastigheter har sina egna uppenbara risker, men i grund och botten följer alla investeringsformer samma devis: köper man när det är billigt så gör man oftast en bra affär på lång sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

En liten buffert på 100k i 5g guldtackor tar knappt upp någon plats alls. Med dagens guldkurs motsvarar det c:a 2,5 kg. Samma belopp för virke i blandskog motsvarar kanske 2 hektar.

Jag skulle vilja köpa guld på samma ställe som du handlar på Man får cirka 250 gram för 100 000 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Jag skulle vilja köpa guld på samma ställe som du handlar på Man får cirka 250 gram för 100 000 kr.

Han skrev nog fel. Skog är som sagt riskfyllt, men jag vill påstå guld också är det. För att ens investering ska vara lönsam bör man upp i lite volymer. Ska man köpa guld så en eller ett par såna här tackor borde man ha: https://tavex.se/guld/1000g-guldtacka/
Men hade man vågat haft dem i lägenheten? Jag själv hade ej kunnat sovit om nätterna. Vi pratar alltså risker på en helt annan typ än att köpa fonder.
Förutom detta hade jag inte litat på den största vanliga guldbutiken i sverige, inte att butiken lurar en men anställda. Jag skulle lämna in den på en validering hos en annan butik, men hur vet jag att ej de lurar mig.

Nej köpa guld känns som omständligt.

*edit*
Att notera från den guldbutik. Så om man köper en guldtacka för 402 000kr, man har den några dagar, sedan säljer tillbaka den så får man endast 385 000kr. Det innebär att man bara för att handla förlorade 17 000kr. Och syftet med ens handel ska vara att tjäna pengar.
Självklart tar mindre kända butiker mindre ersättning, men då ökas riskerna.

*edit2*
När jag tänker tillbaka till tidigt 90 tal så vill jag minnas gamla gubbar som köpte mycket guld på auktioner och liknande, men dessa kunde sin sak och det var lite andra tider. Man kan tycka jag pratar om stora summor, men jag anser nästan man är tvungen att prata om detta när man pratar om mer exklusivt sparande. Detsamma gäller skog, ska man spara 10 000kr, så är inte precis skogsfastigheter det första som man ska kolla på. En granne stack av en liten markbit till en annan granne, inget märkvärdigt på något sätt. Jag vill minnas lantmäteriet ville ha nästan 40 00kr för jobbet.. Då inser man snabbt att man får upp i kapital om man ska tjäna på det.

Permalänk
Medlem

Man kan ju investera i guld men inte själv hantera själva varan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Skog är fint, det tillhör ju lite av vinnarna och ingår i basexport, många andra fina Svenska bolag har det ganska jobbigt med marginalerna eftersom våran riksbank verkar helt övertygad om att delvalvering av kronan kommer lösa alla inhemska problem.

SCB sitter och presenterar sina hedoniska inflationssiffror troligtvis kapat av politiska incitament, där vi har deflation om en mobiltelefon har fått några fler mb i minne. Våran riksbank skulle börjat höja räntan redan 2016, då hade de varit mer i fas med andra centralbanker, nu ser det bistert ut, krutet bränt kanske i slutet av en konjunkturcykel.

SAS piloterna strejkar, avundsjuka på kollegor som får lönen i Eur/usd?

fysisk skog kräver dock mycket jobb och ger inte avkastning så många gånger under ett liv, då man skördar runt 65-85 års ålder. för att leva på det krävs också rätt mycket skog, vilket är dyrt att anskaffa. särskilt i södra Sverige där de flesta av oss bor. Ska man ge sig in i skog som investering gäller det nog att man både har pengar, intresse och tid för att sköta det. Annars finns det bättre hästar att satsa på imo. Min arbetsgivare är en av Sveriges största skogsägare och företaget gör jättefina vinster på innehavet varje år men det är inget jag skulle satsa på privat även om jag hade råd att köpa en fastighet om 100-200 ha.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

fysisk skog kräver dock mycket jobb och ger inte avkastning så många gånger under ett liv, då man skördar runt 65-85 års ålder. för att leva på det krävs också rätt mycket skog, vilket är dyrt att anskaffa. särskilt i södra Sverige där de flesta av oss bor. Ska man ge sig in i skog som investering gäller det nog att man både har pengar, intresse och tid för att sköta det. Annars finns det bättre hästar att satsa på imo. Min arbetsgivare är en av Sveriges största skogsägare och företaget gör jättefina vinster på innehavet varje år men det är inget jag skulle satsa på privat även om jag hade råd att köpa en fastighet om 100-200 ha.

Ja jag pratar mer om att äga aktieandelar i större skogsbolag, som har mycket skog och har ägt under en längre tid. Dessa gör ju jättevinster nu medans kronkursen är slutkörd, och massapriserna står relativt högt. Sen finns det mindre bolag givetvis på first north listor som äger mindre andelar skog. Att tjäna pengar på innehavet utan att skörda är lite av en illusion, det är ingen inkomst.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag skulle vilja köpa guld på samma ställe som du handlar på Man får cirka 250 gram för 100 000 kr.

Eller hur?

Hg givetvis, inte kg. Men vi kan ju alltid drömma, hehe.

Permalänk
Medlem

Jag passerade i fredags den heliga gränsen 100% på en aktie. Cortus energy men jag sitter lugn i båten, den har mer att ge!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

Det är en rätt skön känsla va?

Jag hade rätt bra tur med mitt första testköp någonsin, Balder B, den var uppe 100% redan efter något år. Står idag (ett par år senare) kring 230%+, bara lite trist att jag inte köpte mer än för drygt 2kkr, hoppas du har lite större belopp investerat

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag passerade i fredags den heliga gränsen 100% på en aktie. Cortus energy men jag sitter lugn i båten, den har mer att ge!

Jag är ganska ny med investerandet och jag har bara haft ett tiotal olika aktier men Cortus har varit den i särklass bästa hittills. Jag är inte riktigt +100 % ännu men däremot är jag nästan +200 % på deras TO. Jag kommer inte sälja dom så siffran betyder inte så mycket i sig, men det är en väldigt fin siffra

Lite synd bara att summan i kronor inte är lika fin som procenten. Men men, sånt man får ta när man inte har mycket kapital att röra sig med, framförallt inte på förhoppningsbolag. Sen får man inte glömma att det fortfarande kan gå åt helvete med Cortus...

Mindre roligt går det för mina två andra aktier, Tobii och Tesla. Men även de räknar jag som förhoppningsbolag och har inte så mycket investerat.

Permalänk
Medlem

Så länge ni har sunt förnuft och inte inbillar er att aktierna är eran vän så får ni behålla dem hur länge som helst.

Det är när man blir troende och vill att ens kompis skall gå bara lite till man bör stanna upp och tänka till.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Så länge ni har sunt förnuft och inte inbillar er att aktierna är eran vän så får ni behålla dem hur länge som helst.

Det är när man blir troende och vill att ens kompis skall gå bara lite till man bör stanna upp och tänka till.

Mm... Jag brukar läsa lite på avanzas forum med jämna mellanrum och det är lite läskigt hur blinda vissa kan vara. Aktiemarknaden är i mångt och mycket samma sak som att gå på casino och det är uppenbart att det finns ”spel”missbrukare även hos aktieägare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trunk:

Mm... Jag brukar läsa lite på avanzas forum med jämna mellanrum och det är lite läskigt hur blinda vissa kan vara. Aktiemarknaden är i mångt och mycket samma sak som att gå på casino och det är uppenbart att det finns ”spel”missbrukare även hos aktieägare.

Skillnaden mellan aktier och att spela på casino är i alla fall att aktier har en historik av framgång över tid så länge man spridit riskerna.

När det gäller många casino-spel är man tvärtom riggad att förlora mot banken i längden. Även om vi snackar ett 49, 9%/50,1%-förhållande när man spelar helt "korrekt". Såvida man inte spelar mot andra människor förstås.

Men visst, det går i mångt och mycket att likna vid ett hasardspel när folk investerar allt i en eller ett fåtal specifika aktier...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag passerade i fredags den heliga gränsen 100% på en aktie. Cortus energy men jag sitter lugn i båten, den har mer att ge!

Som en liten notis kan sägas att jag ligger ca 16% minus på denna aktie. Så det finns förlorare också. Asbra för dig som har så mycket plus, och bra för mig som varit mycket längre ner än 16%.

edit: Den är nere i över 6% minus än så länge idag, så svajar lite...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag tycker jämförelsen mellan börsen och casino är otroligt missvisande. Innan jag började min investeringsbana för många år sedan var det ett av argumenten som skrämde bort mig. När jag sen bestämde mig för att verkligen läsa på är det ganska tydligt att det finns få likheter mellan ett casino och börsen. Självklart kan du köpa värdepapper med extremt hög risk över börsen vilket gör att det, vid en förlust kan bli värre än vid en förlust på ett casino. När du köper en aktie så köper du ett litet värde av ett företag (Casino skapar sällan värde), om du sen inte gjort din läxa och läst den information som finns tillgänglig om företaget och dessutom väljer att gå in med alla dina slantar i ett bolag så är det ju du som inte gjort din riskanalys korrekt

Jag kan köpa att man lägger större delen av sitt kapital i ett bolag man startat/jobbar i eller om man får möjlighet till fördelaktiga optioner, ut över det så vill jag slå ett stort slag för diversifiering. Visst finns det vissa grymma investerare/traders som lyckas med få innehav, men enligt data så är de med få högriskinnehav de stora förlorarna, speciellt på lång sikt. Så försök sprida riskerna

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icaruz:

Jag tycker jämförelsen mellan börsen och casino är otroligt missvisande.

Ok, casino var väl kanske lite fel. Ett pokerbord vore mer passande om jag nu prompt måste göra en liknelse.

Börsen, precis som poker, handlar till största del om att förstå statistik och sina medspelare men lite magkänsla och tur är också nödvändigt. Och även om man gör precis allting rätt så kan man fortfarande bli ordentligt bränd emellanåt, även om man satsar på "säkra kort".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Som en liten notis kan sägas att jag ligger ca 16% minus på denna aktie. Så det finns förlorare också. Asbra för dig som har så mycket plus, och bra för mig som varit mycket längre ner än 16%.

edit: Den är nere i över 6% minus än så länge idag, så svajar lite...

Fredagens och måndagens uppgång var en kraftig överreaktion på en liten order, så att den gick ner idag hade jag väntat mig. En order på 50kkr gav ett ökat börssvärde på typ 90 Mkr, rimligt? Nja. Kul för oss med ett lågt GAV? Absolut!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Sitter mest med både fonder och aktier hos Avanza men har valt att även testa på Lendify nu som någon slags "trygghet" framöver och annan investeringsform.
Någon som gjort detsamma med erfarenheter eller allmänna åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Sitter mest med både fonder och aktier hos Avanza men har valt att även testa på Lendify nu som någon slags "trygghet" framöver och annan investeringsform.
Någon som gjort detsamma med erfarenheter eller allmänna åsikter?

Jag har inte använt mig av Lendify, men jag undrar vad du menar när du skriver "trygghet"? Det handlar alltså om subprime-lån som man personligen ger till ett fåtal privatpersoner.

Om man vill satsa på det, varför köper man då inte subprime-fonder, och sprider risken över tusentals låntagare?

Lendify lånar ut pengar till sådana som inte kan få lån av en vanlig bank (om man kan få vanliga lån så finns ingen anledning att betala kreditkortsräntor hos Lendify). Att tro att deras betalningsförmåga skulle vara något att luta sig mot om det blir en ekonomisk nedgång tror jag är ganska vanskligt.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icaruz:

Jag tycker jämförelsen mellan börsen och casino är otroligt missvisande. Innan jag började min investeringsbana för många år sedan var det ett av argumenten som skrämde bort mig. När jag sen bestämde mig för att verkligen läsa på är det ganska tydligt att det finns få likheter mellan ett casino och börsen. Självklart kan du köpa värdepapper med extremt hög risk över börsen vilket gör att det, vid en förlust kan bli värre än vid en förlust på ett casino. När du köper en aktie så köper du ett litet värde av ett företag (Casino skapar sällan värde), om du sen inte gjort din läxa och läst den information som finns tillgänglig om företaget och dessutom väljer att gå in med alla dina slantar i ett bolag så är det ju du som inte gjort din riskanalys korrekt

Jag kan köpa att man lägger större delen av sitt kapital i ett bolag man startat/jobbar i eller om man får möjlighet till fördelaktiga optioner, ut över det så vill jag slå ett stort slag för diversifiering. Visst finns det vissa grymma investerare/traders som lyckas med få innehav, men enligt data så är de med få högriskinnehav de stora förlorarna, speciellt på lång sikt. Så försök sprida riskerna

Investera är det viktigaste man kan göra för sin ekonomi och är oftast väldigt irrlevant tycker många.

Besviken att mina föräldrar inte förstod det och lärde mig vikten i det.

Skrattretande när jag tänker på hur de kunde växt sina pengar med 7-15% varje år istället för köra "säkert sparande" som växer 0.5% varje år...

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Sitter mest med både fonder och aktier hos Avanza men har valt att även testa på Lendify nu som någon slags "trygghet" framöver och annan investeringsform.
Någon som gjort detsamma med erfarenheter eller allmänna åsikter?

Bättre att satsa på preferensaktier i sådana fall, ger liknande ränta fast företagen har i dessa fall någon typ av säkerhet som tex bostäder. Klövern etc är bra, men alla preferensaktier är väldigt dyra med dagens ränteläge dock.