Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tids nog stannar atomerna och universum dör värmedöden, yen:en har t ex varit värd skräp sedan slutet av 80-talet. Säkrare att vara väl diversifierad, tänker jag.

Japansk Yen har inte varit värd skräp, tvärtom har den legat stabilt mot usd sen 1995, stärkts rejält sen 80-talet. Japansk yen brukar klassas som en safe haven valuta av finansmarknaden. Vill du fly är det till Yen eller swiss franc som gäller. Låg inflation, tryggt statsskick.

Japan släppte förövrigt sin centralbank fri i den stora tillgångsbubblan som small i Japan 1986-1991. Där vissa skyskrapor i Tokyo värderats högre än hela landet Canada. Tvärtom var det en aggressiv förstärkning av Yen som byggde tillgångsbubblan genom att Bank of Japan behövde bedriva mycket expansiv finans/centralbankspolitik för att hålla ner värdet på Yen och hålla sin stora exportindustri levande. Det har haft 30år av deflation sedan dess.

Nikkei börsen toppade ur 1989 på runt 38.9k någonstans, den har aldrig återhämtat sig i närheten. Kommiersiella fastigheter ser nog ännu sämre ut.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag har gått in med mer ju längre företaget kommit. Och jag kommer gå in med mer om jag anser att det är värt risken. Jag har ingen aning om vad slutsumman blir vid ett uppköp, men jag är rätt säker på att jag investerat tillräckligt för att vara nöjd vid ett sådant utfall. Men kommer inte vara girig. Eller ja... jag kommer ju inte sälja bara för att kursen rusar heller

Jag är mycket väl medveten om att minsta lilla fallgrop kan ändra allt i ett företag som håller på att ta fram en produkt. Men hittills är det bara det ekonomiska som varit ett bekymmer. Det är inte det längre. Resultaten får tala för sig själv. Där finner jag det högst osannolikt att det helt plötsligt skulle ske en drastisk förändring.

Naivt dock att påstå att Spectracure inte är ett förhoppningsbolag, precis som de mesta inom biotech som bränner antal miljoner per år, aldrig gör vinst, men rusar på minsta nyhet. Spectracure är troligtvis en lång väg till vinst i bokslutet, väldig lång väg till en aktieutdelning. En aktie som inte delar ut vinst är värd allt mellan 0kr till vad du värderar det. Inkomsten är fortfarande 0%.

Man brukar säga att en aktie blir tråkig så fort de börjar tjäna pengar, det är först då den kan värderas.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Naivt dock att påstå att Spectracure inte är ett förhoppningsbolag, precis som de mesta inom biotech som bränner antal miljoner per år, aldrig gör vinst, men rusar på minsta nyhet. Spectracure är troligtvis en lång väg till vinst i bokslutet, väldig lång väg till en aktieutdelning. En aktie som inte delar ut vinst är värd allt mellan 0kr till vad du värderar det. Inkomsten är fortfarande 0%.

Man brukar säga att en aktie blir tråkig så fort de börjar tjäna pengar, det är först då den kan värderas.

Medtech. Annars har du rätt i det du skriver. Jag är inte intresserad av ekonomiska resultat. Forskningsbolag blöder pengar, tills fast-track ansökan är godkänd. Den kan ligga väldigt nära i tid. När produkten är färdig för lansering finns köpare. Behöver inte bry mig om något annat än slutsumman på företaget. Bara att luta sig tillbaka och invänta resultaten. En skön investering ur min ståndpunkt.

Nu lämnar vi ett enskilt bolag och diskuterar utdelningsaktier istället. Har du några bra förslag där?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Medtech. Annars har du rätt i det du skriver. Jag är inte intresserad av ekonomiska resultat. Forskningsbolag blöder pengar, tills fast-track ansökan är godkänd. Den kan ligga väldigt nära i tid. När produkten är färdig för lansering finns köpare. Behöver inte bry mig om något annat än slutsumman på företaget. Bara att luta sig tillbaka och invänta resultaten. En skön investering ur min ståndpunkt.

Nu lämnar vi ett enskilt bolag och diskuterar utdelningsaktier istället. Har du några bra förslag där?

jag har köpt på mig bussbolaget nobina i omgånger och den har bra utdelning och är hyfsat satabil. xact högutdelande som ånga redan nämnt. kör en del Cloetta också som ökat sin utdelning i några år. ränta på ränta får man inte underskatta som jag alltid påpekar
återinvestera all utdelning igen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jag har köpt på mig bussbolaget nobina i omgånger och den har bra utdelning och är hyfsat satabil. xact högutdelande som ånga redan nämnt. kör en del Cloetta också som ökat sin utdelning i några år. ränta på ränta får man inte underskatta som jag alltid påpekar
återinvestera all utdelning igen.

Tack för tips! Ja, målet är att ha några spridda utdelningsaktier som är stabila. Och som du säger, återinvestera allt. Jag har inget behov av kortsiktigt sparande, utan mer långa investeringar för att säkra barnens framtid. Ska kika närmare på dessa bolag.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Thq levererar som alltid bra rapport och 2 miljarder i kassa för fler förvärv. Aspire global är nog det mest spännande bolaget nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Tack för tips! Ja, målet är att ha några spridda utdelningsaktier som är stabila. Och som du säger, återinvestera allt. Jag har inget behov av kortsiktigt sparande, utan mer långa investeringar för att säkra barnens framtid. Ska kika närmare på dessa bolag.

Fortum är en aktie för barnen, tråkigt svensk krona är som den är, eftersom aktien handlas i euro.

Men kanske ska kronan fortsätta falla i standig trend sen 70-talet vem vet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Börjar bränna i plånboken nu. Dum som jag var tänkte jag att det var läge att köpa ännu lite mer Tesla vid 230. Nu ser det ut som det aldrig kommer sluta rasa. Funderar på om man ska bara ge upp och ta förlusten nu.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Börjar bränna i plånboken nu. Dum som jag var tänkte jag att det var läge att köpa ännu lite mer Tesla vid 230. Nu ser det ut som det aldrig kommer sluta rasa. Funderar på om man ska bara ge upp och ta förlusten nu.

Inte kul om det fortsätter rasa, kanske sätta en gräns där du säljer av vid ifall det fortsätter och gå dåligt.

Försök håll dig uppdaterad och kolla på varför det rasar och avgör ifall det är något att bry sig om eller ifall marknaden överreagerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Börjar bränna i plånboken nu. Dum som jag var tänkte jag att det var läge att köpa ännu lite mer Tesla vid 230. Nu ser det ut som det aldrig kommer sluta rasa. Funderar på om man ska bara ge upp och ta förlusten nu.

Mm, inte trevliga siffror, men samtidigt borde man inte vara jätteförvånad även om jag hoppats/trott på en annan utveckling.
Varenda cell i min kropp skrek "sälj" när den stod som högst efter "funding secure"-fiaskot men girigheten gör en dum.

Personligen har jag alltid sett Tesla lite som ett förhoppningsbolag så jag har en ganska liten summa investerad så om de skulle konka kommer jag fortfarande kunna sova gott om natten. Jag kommer med andra ord inte sälja.

Om det inte kommer en rejäl rekyl de närmsta dagarna, då kanske jag ångrar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Mm, inte trevliga siffror, men samtidigt borde man inte vara jätteförvånad även om man hoppats/trott på en annan utveckling.
Varenda cell i min kropp skrek "sälj" när den stod som högst efter "funding secure"-fiaskot men girigheten gör en dum.

Personligen har jag alltid sett Tesla lite som ett förhoppningsbolag så jag har en ganska liten summa investerad så om de skulle konka så kommer jag fortfarande kunna sova gott om natten. Jag kommer med andra ord inte sälja.

Om det inte kommer en rejäl rekyl de närmsta dagarna, då kanske jag ångrar mig.

TSLA har alltid varit väldigt volatil och bipolär. Det är kraftigt upp och ned hela tiden. Ogh nyheterna spär på det också; när det går dåligt så haglar det negativa nyheter, och när det går bra så är sllt frid och fröjd och en dans på blomsterängar.

Just nu är det framförallt kvartalskapitalismen som gör aktiemarknaden nervös för TSLA. Företaget går bra och har marknadsledande produkter och tjänster. Dessutom har Elon en tendens att vara väldigt pratsam, och allt han säger övertolkas av analytiker.

Orosmomenten för mig är om man satsar för hårt på självkörningsteknologin som sedan visar sig svårare än väntat att få fungerande samt handelskrig som slår fel.

Någon konkurs är det absolut inte tal om. Skulle det på något vis braka samman så finns det alltid investerare i tech-världen som kommer att gå in med pengar. Den senaste pengainjektionen är ett tecken på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Orosmomenten för mig är om man satsar för hårt på självkörningsteknologin som sedan visar sig svårare än väntat att få fungerande samt handelskrig som slår fel.

Detta handelskrig har fått mig intresserad. När Huawei blev bannad så steg Ericsson, detta var ganska så rimligt. Hade man innan detta köpt Ericsson aktier för 500 000kr, så hade man tjänat över 20 000kr på detta exklusiv skatt.
Nu är jag personligen väldigt trött, men att inte orka håva in dessa lättförtjänta pengar gör mig sur. Samtidigt det är alltid enkelt och se tillbaka i bakspegeln och säga vad som var en bra affär.
Men det lär bli fler tillfällen vid ökad handelskrig, där folk som mig säger att vi inte orkar in håva in alla lättförtjänta pengar, någon annan kan få ta dem istället.

Det jag dock tror med handelskriget är att extrema ras kan ske och man får vara vaksam. Tänk om Kina bojkottar Apple från att göra affärer med något av deras bolag, vilket på många sätt är ett slag av samma nivå tillbaka. Jag har då svårt att se exakt vad som händer, troligen ras på det mesta. Skulle Samsung, Microsoft stiga i värde?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Detta handelskrig har fått mig intresserad. När Huawei blev bannad så steg Ericsson, detta var ganska så rimligt. Hade man innan detta köpt Ericsson aktier för 500 000kr, så hade man tjänat över 20 000kr på detta exklusiv skatt.
Nu är jag personligen väldigt trött, men att inte orka håva in dessa lättförtjänta pengar gör mig sur. Samtidigt det är alltid enkelt och se tillbaka i bakspegeln och säga vad som var en bra affär.
Men det lär bli fler tillfällen vid ökad handelskrig, där folk som mig säger att vi inte orkar in håva in alla lättförtjänta pengar, någon annan kan få ta dem istället.

Det jag dock tror med handelskriget är att extrema ras kan ske och man får vara vaksam. Tänk om Kina bojkottar Apple från att göra affärer med något av deras bolag, vilket på många sätt är ett slag av samma nivå tillbaka. Jag har då svårt att se exakt vad som händer, troligen ras på det mesta. Skulle Samsung, Microsoft stiga i värde?

Lätta pengar ja, allt du behöver är en tidsmaskin eller en spågumma fjättrad i källaren - sen är du rik.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Lätta pengar ja, allt du behöver är en tidsmaskin eller en spågumma fjättrad i källaren - sen är du rik.

Som jag skrev så är det lätt i efterhand säga vad en händelse leder till, varvid din one line endast är en upprepning av vad jag skrev. Men det finns ganska ofta då resultatet är ganska självklart, visst tar man risker och det kan gå åt motsatta hållet. Nu är det extremt många personer och även datorer som är iblandade för att analysera vad olika beslut får för påverkan på kursen, varvid kurserna ändras snabbt.

*edit*
Låt oss anta att Kina blockerar Apple, hur kommer detta påverka kurserna för olika bolag? Att Apple rasar är ganska självklart, men Microsoft, Samsung vad händer med dem? Bör man sitta där beredd med köpknappen? Om man har mycket pengar, säg 2 miljoner att handla med, så kan man tjäna en liten hacka på att endast köpa och sälja samma dag om nu kurserna stiger.

Handelskriget mellan Kina och USA lär fortsätta, borde man fundera på vad nästa drag är och analysera påverkan på börserna?

Ta nu på söndag, det är EU-val. Jag tror mig ha en bra uppfattning om resultatet, borde man fundera på hur börsen på måndag kommer svara på vad resultatet blir? Eller är det skitsamma att man på en dag kanske kan plocka hem pengar i storleksordning en maxutrustad macbook pro.
På Måndag kommer väl AMD prata mer om Ryzen 3000, beroende på vad som framgår så lär börsen reagera därefter, min erfarenhet är att om inte företag presterar något extraordinärt så sjunker kurserna. Men man skulle kanske lägga några timmar på att analysera vad som tidigare har hänt. Kommer kanske kursen för Intel att ändras, borde man fundera på detta eller är bättre att satsa sin tid på annat?
Det jag pratar om är alltså endagsbörsaffärer, där man kanske har aktien i 24h. Självklart slår dessa gissningar man gör fel ibland.

Så kan en strategi vara att man innan låtsatsköper aktier under korta perioder och analyserar ens gissningar för att försöka få fram hur bra man är.
Tillbaka till slutet av 1900 talet så hade jag bekanta som handlade aktier under enbart några dagar och tjänade mycket pengar på detta, men börsen då och idag är inte densamma på flera sätt.

*edit2*
Det finns en intressant svensk sida om daytrading här:
http://www.daytrading.se/
Jag vet ej hur seriös den är, men det verkar intressant.
Men det känns lite som poker för mig. Jag som typ 99% av alla pokerspelare anser sig själv tillhöra de bättre spelarna. Men att spela om pengar så stöter man på folk som 24h/7dagar i veckan sysslar med poker och har en fallenhet utan dess like för det. Det är då mer eller mindre kört för mig som kanske kan lägga 3h i veckan på spelet att bli rik på detta.

*edit3*
Även om man ej sysslar med daytrading, så kanske man har aktier. Borde man då sitta helspänt framför datorn när börsen öppnar efter eu-valet och försöka analysera vad som händer eller är det bättre att lägga ner tiden på annat?

Det finns en hel del klipp om onedaytraders på youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=one+day+trader
Men jag tycker man ska skilja på att ha det som jobb och försöka dra in minst 500 000kr/året på kursspekulation. Än att man vet att vissa händelser kommer att ske, man försöker analysera hur börsen svarar och om man har tur kanske man får en lyxsemester extra för hela familjen det året. Gissar man fel, så blir det en semester mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som jag skrev så är det lätt i efterhand säga vad en händelse leder till, varvid din one line endast är en upprepning av vad jag skrev. Men det finns ganska ofta då resultatet är ganska självklart, visst tar man risker och det kan gå åt motsatta hållet. Nu är det extremt många personer och även datorer som är iblandade för att analysera vad olika beslut får för påverkan på kursen, varvid kurserna ändras snabbt.

*edit*
Låt oss anta att Kina blockerar Apple, hur kommer detta påverka kurserna för olika bolag? Att Apple rasar är ganska självklart, men Microsoft, Samsung vad händer med dem? Bör man sitta där beredd med köpknappen? Om man har mycket pengar, säg 2 miljoner att handla med, så kan man tjäna en liten hacka på att endast köpa och sälja samma dag om nu kurserna stiger.

Handelskriget mellan Kina och USA lär fortsätta, borde man fundera på vad nästa drag är och analysera påverkan på börserna?

Ta nu på söndag, det är EU-val. Jag tror mig ha en bra uppfattning om resultatet, borde man fundera på hur börsen på måndag kommer svara på vad resultatet blir? Eller är det skitsamma att man på en dag kanske kan plocka hem pengar i storleksordning en maxutrustad macbook pro.
På Måndag kommer väl AMD prata mer om Ryzen 3000, beroende på vad som framgår så lär börsen reagera därefter, min erfarenhet är att om inte företag presterar något extraordinärt så sjunker kurserna. Men man skulle kanske lägga några timmar på att analysera vad som tidigare har hänt. Kommer kanske kursen för Intel att ändras, borde man fundera på detta eller är bättre att satsa sin tid på annat?
Det jag pratar om är alltså endagsbörsaffärer, där man kanske har aktien i 24h. Självklart slår dessa gissningar man gör fel ibland.

Så kan en strategi vara att man innan låtsatsköper aktier under korta perioder och analyserar ens gissningar för att försöka få fram hur bra man är.
Tillbaka till slutet av 1900 talet så hade jag bekanta som handlade aktier under enbart några dagar och tjänade mycket pengar på detta, men börsen då och idag är inte densamma på flera sätt.

*edit2*
Det finns en intressant svensk sida om daytrading här:
http://www.daytrading.se/
Jag vet ej hur seriös den är, men det verkar intressant.
Men det känns lite som poker för mig. Jag som typ 99% av alla pokerspelare anser sig själv tillhöra de bättre spelarna. Men att spela om pengar så stöter man på folk som 24h/7dagar i veckan sysslar med poker och har en fallenhet utan dess like för det. Det är då mer eller mindre kört för mig som kanske kan lägga 3h i veckan på spelet att bli rik på detta.

*edit3*
Även om man ej sysslar med daytrading, så kanske man har aktier. Borde man då sitta helspänt framför datorn när börsen öppnar efter eu-valet och försöka analysera vad som händer eller är det bättre att lägga ner tiden på annat?

Det finns en hel del klipp om onedaytraders på youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=one+day+trader
Men jag tycker man ska skilja på att ha det som jobb och försöka dra in minst 500 000kr/året på kursspekulation. Än att man vet att vissa händelser kommer att ske, man försöker analysera hur börsen svarar och om man har tur kanske man får en lyxsemester extra för hela familjen det året. Gissar man fel, så blir det en semester mindre.

Det är bättre för dig att lägga tiden på något annat om du inte har någon information som andra saknar. Gå in och titta på exempelvis www.seekingalpha.com eller valfri analyssida så kan du läsa några av de fritt tillgängliga analyser. Vill du känna dig tryggare i ditt köp så finns det ytterligare analyser som du kan betala för.

Sammanfattningsvis så är det inte så enkelt att det bara är att investera någon miljon och casha in när det helt förväntade utfallet inträffar. Det finns alltid en risk att något oväntat inträffar, ta UK:s omröstning om EU-medlemskap som exempel. Det överraskade marknaden och pundet tappade drygt 10 procent i värde på ett par dagar. Förmodligen hade pundet stigit något i värde om UK stannat, eftersom det visserligen var det förväntade utfallet, men det fanns en risk för att de skulle lämna.

Ta sports betting som exempel. Kommer ni ihåg när Tre Kronor mötte Vitryssland i OS för typ tusen år sedan? Alla förväntade sig att Sverige skulle vinna, jag har för mig att oddset på Sverige som segrare var typ 1.01-1.03. Lätta pengar? Bara att lägga in en miljon och ta hem 10-30 000? Mmm.. Eller hur? Det är på samma sätt på aktiemarknaden. Det finns alltid en risk att de oväntade inträffar. Och då kan det kosta.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Det är bättre för dig att lägga tiden på något annat om du inte har någon information som andra saknar. Gå in och titta på exempelvis www.seekingalpha.com eller valfri analyssida så kan du läsa några av de fritt tillgängliga analyser. Vill du känna dig tryggare i ditt köp så finns det ytterligare analyser som du kan betala för.

Att helt gå in för det kräver såklart väldigt mycket tid.

Skrivet av bubbelbabbel:

Sammanfattningsvis så är det inte så enkelt att det bara är att investera någon miljon och casha in när det helt förväntade utfallet inträffar. Det finns alltid en risk att något oväntat inträffar, ta UK:s omröstning om EU-medlemskap som exempel. Det överraskade marknaden och pundet tappade drygt 10 procent i värde på ett par dagar. Förmodligen hade pundet stigit något i värde om UK stannat, eftersom det visserligen var det förväntade utfallet, men det fanns en risk för att de skulle lämna.

Ta sports betting som exempel. Kommer ni ihåg när Tre Kronor mötte Vitryssland i OS för typ tusen år sedan? Alla förväntade sig att Sverige skulle vinna, jag har för mig att oddset på Sverige som segrare var typ 1.01-1.03. Lätta pengar? Bara att lägga in en miljon och ta hem 10-30 000? Mmm.. Eller hur? Det är på samma sätt på aktiemarknaden. Det finns alltid en risk att de oväntade inträffar. Och då kan det kosta.

Du pratar här om att satsa innan något har inträffat, jag pratar om att satsa minuterna efter något har inträffat och försöka gissa sig till vad resultatet av marknaden kommer bli. Problemet med min taktik är att det inte är ofta såna stora saker inträffar, varvid det blir svårt att leva på det. Dessutom missar man självklart första kursförändringarna, men det hör ihop med minskade risker.

Så dina exempel. Man skulle avvakta EU valet i England, direkt när valutahandel öppnade. -Jag har dålig koll på hur just valutahandel öppnar, den ändras kanske hela tiden? Så skulle man antagligen köpa eller sälja pund så fort som man kunde.

Om vi tar Tre kronor, så skulle man precis efter matchen avslutades satsa pengar på offerkoftor i sverige och champagne i Ryssland. (ja, jag vet att de föredrar wolka)
Jag är också medveten om att det finns tusentals människor och supersnabba datorer som just lever på det jag pratar om, men det jag ifrågasätter om det kan vara en strategi för mer vanligt folk att endast plocka in lite pengar då och då.

Jag tror jag vet det ungefärliga valresultatet redan nu, min gissning redan idag är att företag som sysslar med export inte kommer gynnas. Självklart finns det för alla företag en massa saker som påverkar. Men om valresultatet blir som jag tror så sitter jag ej på köpknappen måndag morgon på vissa företag. Frågan är finns det något företag som jag tror gynnas av resultatet, borde man köpa då precis när börsen öppnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att helt gå in för det kräver såklart väldigt mycket tid.

Du pratar här om att satsa innan något har inträffat, jag pratar om att satsa minuterna efter något har inträffat och försöka gissa sig till vad resultatet av marknaden kommer bli. Problemet med min taktik är att det inte är ofta såna stora saker inträffar, varvid det blir svårt att leva på det. Dessutom missar man självklart första kursförändringarna, men det hör ihop med minskade risker.

Så dina exempel. Man skulle avvakta EU valet i England, direkt när valutahandel öppnade. -Jag har dålig koll på hur just valutahandel öppnar, den ändras kanske hela tiden? Så skulle man antagligen köpa eller sälja pund så fort som man kunde.

Om vi tar Tre kronor, så skulle man precis efter matchen avslutades satsa pengar på offerkoftor i sverige och champagne i Ryssland. (ja, jag vet att de föredrar wolka)
Jag är också medveten om att det finns tusentals människor och supersnabba datorer som just lever på det jag pratar om, men det jag ifrågasätter om det kan vara en strategi för mer vanligt folk att endast plocka in lite pengar då och då.

Jag tror jag vet det ungefärliga valresultatet redan nu, min gissning redan idag är att företag som sysslar med export inte kommer gynnas. Självklart finns det för alla företag en massa saker som påverkar. Men om valresultatet blir som jag tror så sitter jag ej på köpknappen måndag morgon på vissa företag. Frågan är finns det något företag som jag tror gynnas av resultatet, borde man köpa då precis när börsen öppnar?

Well, du kan ju försöka... Jag gillar din tanke på att investera i hur folk skulle agera efter en visst utfall i hockeymatchen.
Vad det gäller att agera precis när marknaden har öppnat är extremt svårt. Kommer marknaden att överreagera? Eller är det redan diskonterat? Du kan ju kolla här hur saker och ting utvecklades i UK referendum: https://en.wikipedia.org/wiki/2016_United_Kingdom_European_Union_membership_referendum#Exchange_rates_and_stock_markets

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jobbiga röda dagar nu

Hur som är det bara global fonder och investor just nu som gäller för mig.

Permalänk
Medlem

Har flyttat över allt mitt fondsparande till Lysa där jag har 3 portföljer med olika risktagande likt fyra hinkar strategin. https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Senaste tillägget i min portfölj: intresserar säkert fler här. Ungefär lika mycket hjärta som hjärna i den här investeringen så inga stora summor, mest för kul 🙂

https://www.fundedbyme.com/en/campaign/8433/the-final-tribe/?...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att helt gå in för det kräver såklart väldigt mycket tid.

Du pratar här om att satsa innan något har inträffat, jag pratar om att satsa minuterna efter något har inträffat och försöka gissa sig till vad resultatet av marknaden kommer bli. Problemet med min taktik är att det inte är ofta såna stora saker inträffar, varvid det blir svårt att leva på det. Dessutom missar man självklart första kursförändringarna, men det hör ihop med minskade risker.

Så dina exempel. Man skulle avvakta EU valet i England, direkt när valutahandel öppnade. -Jag har dålig koll på hur just valutahandel öppnar, den ändras kanske hela tiden? Så skulle man antagligen köpa eller sälja pund så fort som man kunde.

Om vi tar Tre kronor, så skulle man precis efter matchen avslutades satsa pengar på offerkoftor i sverige och champagne i Ryssland. (ja, jag vet att de föredrar wolka)
Jag är också medveten om att det finns tusentals människor och supersnabba datorer som just lever på det jag pratar om, men det jag ifrågasätter om det kan vara en strategi för mer vanligt folk att endast plocka in lite pengar då och då.

Jag tror jag vet det ungefärliga valresultatet redan nu, min gissning redan idag är att företag som sysslar med export inte kommer gynnas. Självklart finns det för alla företag en massa saker som påverkar. Men om valresultatet blir som jag tror så sitter jag ej på köpknappen måndag morgon på vissa företag. Frågan är finns det något företag som jag tror gynnas av resultatet, borde man köpa då precis när börsen öppnar?

Valutahandel är den mest likvida marknaden, har öppet 24/7, stängt på lördag/söndag, öppnar söndag kväll igen. Det du talar om att man skulle sälja pund direkt efter Brexit valet är en gratis lunch, marknaden finns för att ta bort gratis luncher väldigt kvickt. Det sker iprincip direkt, så fort valresultatet kom värderades pund ner.

Sen blir det upp till dig som investerare, är det en överreaktion i pundet vi ser och folk köper tillbaka(pund stiger igen), eller kommer den fortsätta falla? Omöjligt att veta.

Ta Saab som exempel, I september 2018, vann dessa den stora Usa upphandlingen tillsammans med Boeing om att bygga övningsflygplan, hade du handlat efter nyheten publicerats, hade du köpt saab aktier för 450kr/st, aktien har fallit sedan dess.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Senaste tillägget i min portfölj: intresserar säkert fler här. Ungefär lika mycket hjärta som hjärna i den här investeringen så inga stora summor, mest för kul 🙂

https://www.fundedbyme.com/en/campaign/8433/the-final-tribe/?...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte lyckats hitta hur deras nuvarande ekonomi är men de låter som väldigt optimistisk syn på hur omsättningen ska öka.
2019: Intäkter överstigande 4 miljoner
2020: Intäkter överstigande 10 miljoner 250% ökning
2021: Intäkter överstigande 50 miljoner 1250% ökning från 2019, 500% ökning på ett år.

På 3 år ska de alltså omsätta dubbelt så mycket som NIPs omsättning 2017 vilket i dagsläget hade placerat dem på top 10 i omsättning i världen.

Jag tror att e-sporten behöver få in många fler icke spelrelaterade sponsorer innan pengarna kan ta fart på allvar.
Så länge sponsorerna är tangentbordstillverkare och energidryck tror jag att det kommer vara ungefär som nu med många tittare men liten omsättning.
Ett annat problem för att öka omsättningen ligger i matcherna överlag, de pågår helt enkelt för länge utan avbrott i många av de populära spelen vilket gör att man inte kan göra som i NFL och slänga in reklam varannan minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Inte lyckats hitta hur deras nuvarande ekonomi är men de låter som väldigt optimistisk syn på hur omsättningen ska öka.
2019: Intäkter överstigande 4 miljoner
2020: Intäkter överstigande 10 miljoner 250% ökning
2021: Intäkter överstigande 50 miljoner 1250% ökning från 2019, 500% ökning på ett år.

På 3 år ska de alltså omsätta dubbelt så mycket som NIPs omsättning 2017 vilket i dagsläget hade placerat dem på top 10 i omsättning i världen.

Jag tror att e-sporten behöver få in många fler icke spelrelaterade sponsorer innan pengarna kan ta fart på allvar.
Så länge sponsorerna är tangentbordstillverkare och energidryck tror jag att det kommer vara ungefär som nu med många tittare men liten omsättning.
Ett annat problem för att öka omsättningen ligger i matcherna överlag, de pågår helt enkelt för länge utan avbrott i många av de populära spelen vilket gör att man inte kan göra som i NFL och slänga in reklam varannan minut.

Bra sammanfattat och jag tror inte heller på siffrorna men jag tror på e-sport och vill vara en del av det, som sagt mer hjärta än hjärna här hade jag kunnat köpa in i tex team liquid eller EG hade jag givetvis mycket hellre gjort det, TFT är i dagsläget i bästa fall ett B-tier team i dota 2, där pengarna finns, men det kan ju ändras fort

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av kino:

Har flyttat över allt mitt fondsparande till Lysa där jag har 3 portföljer med olika risktagande likt fyra hinkar strategin. https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fungerar Lysa? Jag trodde det var två fonder, den ena aktiefond och den andra räntefond, och Lysa bara skötte en fördelning mellan dessa två baserat på vilken risk man väljer t.ex. 80% aktier och 20% ränta. De båda fonderna är mer eller mindre är global fonder fast med en övervikt i Sverige (och om man hade haft Lysa i Danmark så hade det istället varit en övervikt på danska aktier/räntor), men jag kanske har helt fel här?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Hur fungerar Lysa? Jag trodde det var två fonder, den ena aktiefond och den andra räntefond, och Lysa bara skötte en fördelning mellan dessa två baserat på vilken risk man väljer t.ex. 80% aktier och 20% ränta. De båda fonderna är mer eller mindre är global fonder fast med en övervikt i Sverige (och om man hade haft Lysa i Danmark så hade det istället varit en övervikt på danska aktier/räntor), men jag kanske har helt fel här?

Det kino menar är att man kan ha olika portföljer på sitt konto där fördelningen aktie- & räntefonder skiljer sig. T.ex. 20/80 i portfölj 1, 50/50 i portfölj två och 80/20 i den tredje.

Jag har själv Lysa men har bara satt in småpengar samt ett par hundra i månadssparande. Tar emot lite att betala ett företag för att förvalta pengarna (utöver den vanliga fondavgiften d.v.s.) men för mig rör det sig bokstavligt talat om kaffepengar så ingenting att bry sig om. Kul att testa

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har precis bytt arbetsgivare och behöver därför själv välja de fonder min tjänstepension ska placeras i. Jag har tidigare haft ett eget privat sparande till pension på ett ISK konto hos Avanza men behöver nu förhålla mig till Skandias utbud av fonder. Har fått nedan förslag av en rådgivare, men tycker själv att det är något höga avgifter för så långsiktigt sparande. Är det någon som har några andra förslag på upplägg? Är lite vilsen i fond djungeln

Permalänk
Medlem

@vickos:

Tolkar jag det rätt att du adderat ihop avgifterna? Får så kan du inte göra om du ska jämföra korrekt. Du bör ta portföljvikten multiplicerat med avgiften för den fonden, och sedan addera ihop det så får du den genomsnittliga avgiften för båda portföljerna.

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

@CH4113:

Helt rätt, slarvigt gjort.

Dock kvarstår faktum att alla förutom en av fondvalen hos Skandia har en bra mycket högre avgift än de alternativ jag har i min nuvarande Avanza portfölj.

Permalänk
Medlem

@vickos:

Jag har själv Skandia i min tjänstepension och kan lugnt säga att det är ganska få fonder som är bra där. Dom enda som är bra är väl Skandia Global Exponering och Skandia Realräntor (blir dock inte mycket av det i en pensionsportfölj).
Sverige exponering är skräp rakt av, inte ens värd att ha med enligt mig då den inte har lyckats prestera som andra Svenska indexfonder.
Tillväxt-fonder finns i princip inte alls till rimliga priser. Den billigaste är väl iShares emerging markets, men eftersom den handlas i euro så blir avgiften ändå strax över 1%.

Skandia Time Global har gått väldigt bra, men personligen tycker jag inte om den höga avgiften och att den (i min mening) överlappar med dom övervärderade delarna av en globalfond.

Jag tror att det är bäst att ha Skandia Global exponering och möjligen lite Handelsbanken Nordiska småbolag (som gått bättre än Sverige exponering trots högre avgift), Med kanske 90/10-fördelning (Givet att det fortfarande är 10+ år tills du ska gå i pension).

EDIT: När jag läser igenom det igen (och dubbelkollar mot fakta) så ser jag att Sverige Exponering inte är så dålig som jag kom ihåg den, så den är nog värd att ha med ändå...

85/10/5 Av Global exp, Sverige exp och Hb små ska jag nog byta till.

Tänkte om...
Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Era rikedomar imponerar på mig som enbart är här för kärleken till teknik. Det känns som verkligt arbete är det som skapar minst pengar. Eller njae, att tjäna pengar på andras verkliga arbete är väl det mest lukrativa.

Skickades från m.sweclockers.com