Dator har hög cpu och ram minnes användning

Permalänk

Dator har hög cpu och ram minnes användning

Hej,

Jag har ett problem med att min dator har högt ram minnes användning och cpu användning. Även fast jag inte gör något som är krävande. Eller när jag även inte ens är vid dator. Så går den på fulla varv. Även fast jag bara t.ex. har webbläsaren öppen.

Ram minnes användningen som är den som är som mest stabil och på hög användning ser jag när jag kollar på användare i aktivitetshanteraren att jag för tillfället använder totalt 3 gig ram av 8 gig som jag har till datorn. Men användningen på resursövervakaren är uppe på 84 %. Sedan så ser jag att min cpu går upp till 90 % vid slumpmässiga tillfällen. Och är på ca 40 % vanligtvis i snitt. även där så ser jag inga program som tar upp mycket cpu.

Jag har hört att det varit problem med de senaste geforce drivrutinerna så jag funderar om det kan ha något med det och göra (om inte det är fixat redan).

Vet någon här möjligtvis vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

Hej,
Att RAM minnet ligger på 84% när du använder 3GB är helt normalt.
Dessa 3GB du ser är det din användare förbrukar är de program och tjänster du har igång, de andra ~3.7GB är det systemet förbrukar för att kunna driva operativsystemet osv. och det är svårt att komma ifrån

Varför CPU går så pass hårt kan jag inte svara på dock, detta får du gräva dig fram till.
Men du kan ju börja med att kontrollera så du inte har massa onödigt i autostart som ligger i bakgrunden och käkar resurser.

För att kontrollera vad som ligger i autostart:
Win 7 = Öppna "Kör/Run" -> Skriv: msconfig -> OK
Win 10 = Öppna Task Manager/aktivitetshanteraren (ctrl+shift+esc) -> Startup/autostart fliken
/Mjuu

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk

Okej. Tack för info! Just nu sköter cpu:n sig iallafall. Får hoppas att det bara var ett tillfälligt problem (att cpu:n gick på i 90 %, just nu helt ok på 30 %). En av de största problem jag haft är att det har laggat när jag har kört World of Warcraft från och till. Men vet ännu inte varför jag har haft detta problem.