Betalar vi mer för att det står gaming?

Permalänk
Medlem

Betalar vi mer för att det står gaming?

Betalar vi mer för att det står gaming på produkten än om vi skulle köpa en produkt för några hundralappar billigare som det inte står gaming på? Vad är egentligen skillnaden på en produkt som heter gaming och en som inte heter gaming?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Nej.
Ignorera min signatur

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 2 TB PCIe 4 SSD, 1 TB PCIe 3 SSD
💻 ASUS TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 ASUS ROG Strix XG27AQDMG | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Keychron C3 Pro RGB Hotswap | 🎧 Sennheiser HD 650 & Audient iD4 MKII

Permalänk
Medlem

Om det står gaming på kartongen eller inte spelar ju ingen roll. Om vi tittar på t ex grafikkort, så kan du ju fortfarande spela på en gpu som det inte står gaming på. Det är helt enkelt för att "locka" till sig okunniga köpare. Man får kolla vad dom har för funktioner och jämföra med andra produkter och se vad som skiljer.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Hedersmedlem

Gaming betyder att tillverkaren marknadsför produkten som särskilt lämpad för dataspel. I praktiken betyder detta ingenting.

Det är ett sätt för tillverkarna att försöka sälja mer. En person som kanske inte riktigt vet vad han ska köpa kanske väljer ett gaming-grafikkort t.ex. framför ett utan gaming.

Jag har dock inte sett något exempel på att gaming-produkter är dyrare bara för att de heter gaming. Jag tror att kollektivet konsumenter som köper datordelar är smartare än så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Betalar vi mer för att det står gaming på produkten än om vi skulle köpa en produkt för några hundralappar billigare som det inte står gaming på? Vad är egentligen skillnaden på en produkt som heter gaming och en som inte heter gaming?

Historiskt sett ja. Idag tycker jag inte det längre. Razer är det märket som kanske fått mest skit för detta, men jämför priserna mot exempelvis Logitech så ser du att Razers möss och tangentbord inte är dyrare.

Razer har också en laptop som är mycket dyrare, men är kanske den enda datorn som levererar en liknande produkt som Macbook Pro fast för gaming. Dessutom får den utmärkelser för bästa datorn år efter år.

Asus Republic Of Gamers är också dyrare än sina konkurrenter, men oftast släpper de flaggskeppsprodukterna på marknaden, exempelvis det bästa moderkortet och det bästa grafikkortet (tillsammans med EVGA och några till).

Permalänk
Medlem

@crew seven: LTT kollade på detta förra året: https://www.youtube.com/watch?v=OHs8Em5GbFI
Om du inte orkar kolla på videon kom de fram till att "gaming" delar presterar likvärdigt med icke-gaming och prisskillnaden är minimal. Gillar man RGB och flashiga komponenter är gaming rätt väg att gå, annars är där nog inga större skillnader. Grafikkort är kanske undantag dock, alla med bra eftermarknadskylare är just gaming-modeller, standardkylare har förvisso blivit mycket bättre än de var för 10 år sen men Asus Strix och liknande är fortfarande tystare och effektivare.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Historiskt sett ja. Idag tycker jag inte det längre. Razer är det märket som kanske fått mest skit för detta, men jämför priserna mot exempelvis Logitech så ser du att Razers möss och tangentbord inte är dyrare.

Razer har också en laptop som är mycket dyrare, men är kanske den enda datorn som levererar en liknande produkt som Macbook Pro fast för gaming. Dessutom får den utmärkelser för bästa datorn år efter år.

Asus Republic Of Gamers är också dyrare än sina konkurrenter, men oftast släpper de flaggskeppsprodukterna på marknaden, exempelvis det bästa moderkortet och det bästa grafikkortet (tillsammans med EVGA och några till).

Razer är ett väldigt bra exempel.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Nej snarare mindre.
TS beskivelse får mig att tänka på moderkort, där det har spårat ur till den förbannelse.
Om vi bortser från moderkorten så tycker jag produkter med ordet gaming just ofta är riktade till den målgruppen. Mös, tangentbord, chassi, skärmar etc. Om det istället heter pro, så är det mer stilrent och riktat till en annan grupp och ett annat pris.
Varför man får så mycket pengar för gamingprylar är för att det är en sådan extremt stor kundgrupp som gör att de kan massproduceras till billiga priser. Och detta är för kundgruppen enbart positivt.

Sedan finns det gamingprylar som är svindyra, men det räcker ej med bara en gamingtext för att få upp priserna.

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna mer för att slippa "gaming"-märkta produkter då dessa ofta ser ut att rikta sig till 12-åringar...RGB, logotyper (och andra detaljer) i form av vapen, dödskallar, drakar och annat "coolt", design som för tankarna till sci-fi-rullar från 80-talet...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Nej snarare mindre.
TS beskivelse får mig att tänka på moderkort, där det har spårat ur till den förbannelse.
Om vi bortser från moderkorten så tycker jag produkter med ordet gaming just ofta är riktade till den målgruppen. Mös, tangentbord, chassi, skärmar etc. Om det istället heter pro, så är det mer stilrent och riktat till en annan grupp och ett annat pris.

Nja, att det står "Pro" på en produkt är inte heller en garanti för att det är en dyr kvalitetsprodukt.

Ett exempel: MSI B450M PRO-M2 - kostar i skrivande stund 849 kronor och har VRM:er av sämsta kvalité.

Sedan finns det ju produkter med både "gaming" och "pro" i namnet, t.ex. MSI X470 Gaming Pro...

Det bästa är att inte läsa så mycket ut av namnet utan gå på specen och produkten istället för vad den heter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan betala extra för att slippa gaming i namnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag inte bry mig mindre om det står gaming, har RGB, är sönderpepprat med massa hylsor och annat fjolleri.

Rubbet åker ändå in i ett chassi utan fönster och sedan konfronterar jag inte hårdvaran ett dugg mer än jag behöver.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Sånt där är som "pinktax". Om man betalar mer för det får man skylla sig själv. Köp efter funktion, specs och byggkvalitet. Om man vill ha flashiga namn, leds, plastskräp eller flashig kylflänsfunktion så är det ens eget problem.
Tyvärr så är det väl lite så att tillräckligt många köper efter sånt för att det ska bli ont om alternativ i vissa fall.