Projekt - Skrivbord till det där datorbyggandet?

Permalänk
SpelClockers

Projekt - Skrivbord till det där datorbyggandet?

Har länge suktat efter det där suveräna skrivbordet som klarar av att bära allt som man någonsin kan behöva, samtidigt som det är perfekt för att sitta ner vid när kycklingar ska vinnas i PUBG. När vi flyttade upp till Luleå 2015 såg jag min chans och köpte det första bästa, två st LINNMON skivor från IKEA. Detta då dessa var de enda med djup på minst 75cm. Tyvärr var de ju lite långa men tänkte att "jo men det går ju att såga" .... Ja ni som har LINNMON-skivor vet att dessa absolut inte ska sågas i, men men.

Det som är gjort är gjort och detta fick helt enkelt duga, men tydligt är att denna konstruktion inte klarar av att bära så mycket. När sedan en micarm sätts dit och klämmer ihop allt, ja då börjar dess livslängd gå mot sitt slut.

Sedan detta missöde har jag alltid önskat att fixa till detta men aldrig funnit rätt, och nu, nästan 4 år senare tar vi tag i det. Tänkte även att ni skulle få följa med på detta projekt som inte bara innebär ett nytt skrivbord utan även en nya dator för streamrelaterade uppgifter.

Vi börjar helt enkelt med en "före" bild och som ni kan se så börjar det bli relativt trångt.

Längst in i hörnet huserar en gammal trotjänare som tar hand om de streamrelaterade uppgifterna såsom chatt och annat. Det är denna som efter skrivbordsbyggandet ska få en välförtjänt pension. Istället ska ett mini-ITX bygge med 3D-printat chassi ta dess plats.

Som sagt, nu efter nästan 4 års sökande har jag äntligen funnit den ultimata skivan. IKEA har äntligen fått upp blicken för hur ett skrivbord verkligen ska se ut. GERTON bordskiva, 155x75x3cm, solid skiva som verkligen klarar att sågas i. La en beställning direkt jag såg att de fått in den, och några dagar därefter blev de så inburna in i hemmet. Idag har jag så lånat min fars skivsåg och påbörjat projektet. Då jag vill ha ett skrivbord som är 270cm köptes två skivor där vardera kapas till 135cm. Tyvärr glömde jag ta kort på själva sågandet men har här istället lagt upp skivan för inoljning:

Som ni ser har jag i även borrat hål för kabelgenomföring med standardmått på 8cm.

Och nu när de båda skivorna är inoljade är det bara att vänta någon timma innan det är dags för montering!

Sådär, då har oljan "torkat" och vi är åter i buisness, men medan oljan arbetade tog jag och rensade skrivbordet från all skit.

Som jag pratade om innan så vill jag återanvända delar av det tidigare skrivbordet och hurtsarna och benen funkar alldeles utmärkt även för den nya skivan. Hurtsarna är från IKEAs ALEX-serie och benen är köpta på K-rauta om jag inte missminner mig.

Men... även om det ser bra ut så är det inte alltid så att det är bra. En erfarenhet rikare blev jag i alla fall efter att jag försökte återanvända gamla skruvar.

Så ut i förrådet och hämta nya fräscha skruvar och allt satt perfekt. Då jag är själv som arbetar och ett skrivbord på 270cm inte är det lättaste valde jag helt enkelt att ta en skiva åt gången. För att få till det riktigt cleant så valde jag också att skruva på IKEAs SIGNUM kabelkanal.

och vips så var en del på plats.

Efter några mätningar så var så hela skrivbordet klart och husets hjärta kunde åter ta plats!

Nu när detta lilla projekt är klart ska nu bara trotjänaren som jag nämnde om gå i pension. La just en beställning på en picopsu för att få till ett riktigt litet och bra mini-ITX bygge, men det tar vi en annan gång!

Tack för visat intresse!

Visa signatur

wololooooooooooooooooooo

Permalänk
Medlem

Nu satte du igång inspirationstarmen i mig. Tänkte vänta med nytt skrivbord till efter huset börjar vara klart utvändigt. Men jag kanske kan smygstarta med lite mätning och design iaf. Hehe. Vad blir det för ben/ram? Ser att det sitter skenor i skivan, har skivan medföljande ben? Eller har du fräst in skenorna själv?

Edit: Såg just att skenorna nog är till för att hålla träet rakt hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
SpelClockers

@Coreflake: Sorry ... Mäta kan man alltid göra, och drömma.

Skivan hade dessa skenor vid leverans. Hade faktiskt inte uppmärksammat detta innan, men blev positivt överraskad då jag innan var lite fundersam kring just stabilitet kring benen.

Jag kommer återanvända mycket från tidigare skrivbord, då de två hurtsarna och benen fortfarande passar utmärkt. Kommer infoga dessa i nästa bild när jag väl städat ut rummet och påbörjat själva monteringen.

Visa signatur

wololooooooooooooooooooo

Permalänk
Medlem

Köpte min Bänkskiva på Bauhaus och betsade den svart/askgrå, blev rejält schysst! och hade samma problem med att man klämde sönder IKEAs pappskivor xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
SpelClockers

@Farthinder: Mitt förstaval hade ju varit Bauhaus om inte dessa var helt frånvarande från norra delen av Sverige. De har riktigt bra urval och var ju nästan på väg att lägga en beställning därifrån även om frakten hade blivit väldigt dyr.

Nu kommer jag dock inte pressa sönder några skivor på första taget i alla fall.

Visa signatur

wololooooooooooooooooooo

Permalänk
SpelClockers

Nu när bilderna är på plats inser jag att vi nog borde införskaffa nya musmattor. De där ser rätt slitna ut

Visa signatur

wololooooooooooooooooooo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rönnlund:

@Farthinder: Mitt förstaval hade ju varit Bauhaus om inte dessa var helt frånvarande från norra delen av Sverige. De har riktigt bra urval och var ju nästan på väg att lägga en beställning därifrån även om frakten hade blivit väldigt dyr.

Nu kommer jag dock inte pressa sönder några skivor på första taget i alla fall.

Ja, då är det lite jobbigt kanske men det blir ju bra ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder:
Hallöj!

De låter lite så som jag planerat mitt skrivbord. Du har möjligen inte en bild på det?

Permalänk
Medlem

@Alyze:
Har inte tagit några nya bilder, men ska lägga upp en liten tråd om det sen

så håll tillgodo med dessa
Skrivbord

( ignorera kablarna, har flyttat om och bytt ut lite grejor så det ska göras iordnign ordentligt )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig hörna, ännu en som har förstått hur jäkla illa dessa skivor är.

Apropå skruven så är det ju inget problem med att återvinna dem så länge de är raka och skallen är hel. Tror mer felet var att den skruven du använde är gjord för att skruvas i spånskiva och inte i solitt hårt trä. Samt att nät man arbetar med hårt trä så behöver man förborra för att det skall bli bra.

Permalänk
Sjusovarn

Till dig och damen eller dig och J0hanm?

Permalänk
Medlem

ooReimanoo approves 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Alltid najs med ett riktigt skrivbord snarare än ikeas pappersskivor. Slet själv hem en 2m bänkskiva (inklusive likadana hurtsars som du har på bilden) från Bauhaus/Bäckebol på spårvagn och buss med polaren för något år sedan. Mindre kul, men ack så fint det blev!

Permalänk
Medlem

Du orkar inte lägga upp lite bilder på hur det ser ut bakom skärmarna med kabeldragning etc