[LÖST eller kommer nog inte längre] ]Motocross Madness med störningar i grafiken på en Windows Xp dator

Permalänk
Medlem

[LÖST eller kommer nog inte längre] ]Motocross Madness med störningar i grafiken på en Windows Xp dator

Hej,

Får se om någon här kan hjälpa mig med detta problem. Har sökt på google men hittar inget hur jag än söker. Vet inte om jag söker fel eller om ingen har varit med om liknande.

Jag har gjort iordning en gammal dator bara för att kunna spela spel.
Jag har stött på en del problem så som Soldiers of fortune som er ut att vilja starta men stänger ner sig direkt igen.
Men det är en annan sak.

Moderkort: Asus m2n8-vmx
Grafikkort: Geforce 9800GT (senaste drivrutinen)
CPU: AMD Sempron 3000+ 1,61Ghz
Ram: 1Ghz 800Mhz (minns inte vilken modell mer än ett corsair med kylfläns och jag hade två men det ena gick sönder)

Nu till problemen.
Vid skärmen där man väljer cross så hackar bilen väldigt i garaget och saker försvinner tillfällligt.
Själva spelet går bog knappt att beskriva. Har sett det nånstans tidigare men inte inte personligen.
Delar med en video så ni får se själva: https://www.youtube.com/watch?v=Q_l1g0hSS5Q

Jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig

Permalänk

Ett extremt bra exempel på ett döende eller kraftigt överhettande grafikkort troligen det du ser i videon är ett extremt fall av artefakter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ett extremt bra exempel på ett döende eller kraftigt överhettande grafikkort troligen det du ser i videon är ett extremt fall av artefakter.

Inga problem med andra spel som som Gta Vice City, Mafia, Age of Empires, Postal 2, The suffering 2, Doom, Quake 1 och 2 t ex
Kan det vara något kompibalitetsproblem?

Permalänk

det ända av de du rablade upp där som möjligen kan vara lite gpukrävande i närheten av Motocross madnes är väl vice city men vill minnas att det använder mest cpu inte så farligt med gpu.

Testa med något mer GPUtungt typ 3d mark eller nått och se om det uppstår.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det ända av de du rablade upp där som möjligen kan vara lite gpukrävande i närheten av Motocross madnes är väl vice city men vill minnas att det använder mest cpu inte så farligt med gpu.

Testa med något mer GPUtungt typ 3d mark eller nått och se om det uppstår.

Inte trodde jag att Motocross madness var mer gpukrävande än t ex Maffia och The Suffering 2.
Ska testa 3d mark senare.

*EDIT*

Du får gärna rekomendera ett program för Xp som är gratis. Sökte och hittade en djungel av program.
Vissa kostade andra inte.

*EDIT 2*

Hittade något som heter Unigine Heaven. Får se om det är ett sånt program och om det funkar.
Är inte så insatt i sånt här. Är säkert 15-20 år sedan jag höll på att spela senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det ända av de du rablade upp där som möjligen kan vara lite gpukrävande i närheten av Motocross madnes är väl vice city men vill minnas att det använder mest cpu inte så farligt med gpu.

Testa med något mer GPUtungt typ 3d mark eller nått och se om det uppstår.

Nu så har jag kört ett benchmarkprogram utan några som helst problem så det känns som att det är något annat fel.
Video på hela proceduren (5 minuter och 11 sekunder). Dålig Fps var det enda som jag märkte av.
https://www.youtube.com/watch?v=dswvWqevW9c

Permalänk

@orrebo: Jag har ett vagt minne av att sådana där grafikfel var sådant jag fick kämpa med en gång i tiden med just DirectX-baserade spel. Det fungerade inte alltid att använda senaste versionen för det kunde ge upphov till just sådana här problem, har för mig att det handlade om kombinationen grafikkort och DX-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firechild:

@orrebo: Jag har ett vagt minne av att sådana där grafikfel var sådant jag fick kämpa med en gång i tiden med just DirectX-baserade spel. Det fungerade inte alltid att använda senaste versionen för det kunde ge upphov till just sådana här problem, har för mig att det handlade om kombinationen grafikkort och DX-version.

Okej. Får prova mig fram och se vad jag kommer fram till.
Länge sedan jag höll på med xp nu och värre kommer det bli bara jag fixat en 95 eller 98 pc 😁

*EDIT*

Hittade nu en sida som kan ta upp samma problem.
Motocross madness 2 kör med directx 7 och jag har 9c.
Får se hur man går tillväga för att få motocross madness att använda 7:an. Om det nu hjälper. Men det blir senare för nu ska jag sova nån timme.

Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ett win95 spel från 1998, kan hända att dina grejer är för nya.
Testat kompibilitetslägen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

ursäkta jag harde nog fel angående gpukravet.

visste vilket spel du menade och googlade systemkraven för motocross madness då jag körde det när ja va yngre och finns tydligen en nyversion av det med högre krav jag inte visste existerade.

motocross madness 2 ska inte vara något problem då datorn i fråga ska klara det med råge och inte äns i närheten av lika krävande som vice city.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Ingen fara. Jag tror att det verkar hänga på DirectX 7 som enligt denna sida inte funkar i Windows Xp:
http://falconfly.3dfx.pl/directx.htm

Skrivet av Json_81:

Det är ett win95 spel från 1998, kan hända att dina grejer är för nya.
Testat kompibilitetslägen?

Du verkar ha rätt och kopibitetsläge gör varken till eller från.

Så det är nog bara att ge upp och vänta på tills om ca två veckor då jag förhoppningsvis får tag på en dator med Windows 95 eller 98.

Går att spela i software mode med en upplösning på hela 640x480 så det får duga för nu trots att pixlarna är enorma 😁.

Tack så mycket för all hjälp. Får se denna tråd som avslutad.

Permalänk
Medlem

Håller ett öga på denna tråd utifall att en lösning skulle dyka upp. Har goda minnen av 1:an back in the days, som när man körde upp för berget och mot horisonten bara för att bli skrämd av kanonskottet som skjutsade en tillbaka halvvägs mitt in i banan igen
2:an körde jag dock aldrig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av orrebo:

@Rouge of Darkness:

Ingen fara. Jag tror att det verkar hänga på DirectX 7 som enligt denna sida inte funkar i Windows Xp:
http://falconfly.3dfx.pl/directx.htm

Du verkar ha rätt och kopibitetsläge gör varken till eller från.

Så det är nog bara att ge upp och vänta på tills om ca två veckor då jag förhoppningsvis får tag på en dator med Windows 95 eller 98.

Går att spela i software mode med en upplösning på hela 640x480 så det får duga för nu trots att pixlarna är enorma 😁.

Tack så mycket för all hjälp. Får se denna tråd som avslutad.

testa om de går att köra i OpenGL brukar vara ganska mycket bättre än software mode iaf.

har dock för mig att XP fungerar att köra ända tebax till DX6 eller va de nu är som kom med diablo 1996 så borde gå att installera DX7 vid sidan om dx9.

var DX5 på diabloskivan så borde fungera att installera dx7 under windows xp går ju iaf testa även om jag har för mig att dx 9 är bakåtkompatibelt med tidigare versioner.

Citat:

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=3442...

Microsoft DirectX® 9.0c är den senaste versionen med DirectX-teknik som ger hög prestanda i DirectX-kompatibla spel och annan medieprogramvara. Den här versionen av DirectX kan ersätta alla tidigare versioner av DirectX. Mer information finns på http://microsoft.com/windows/directx.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

testa om de går att köra i OpenGL brukar vara ganska mycket bättre än software mode iaf.

har dock för mig att XP fungerar att köra ända tebax till DX6 eller va de nu är som kom med diablo 1996 så borde gå att installera DX7 vid sidan om dx9.

var DX5 på diabloskivan så borde fungera att installera dx7 under windows xp går ju iaf testa även om jag har för mig att dx 9 är bakåtkompatibelt med tidigare versioner.

Har provat med att installera directx 7 och fick en ruta som sa att det inte är kompitabelt med xp.
Så jag vet inte varför det inte funkar om det är som du säger.

Finns ingen opengl att välja vad jag vet. Bara grafikkortet och software.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av orrebo:

Har provat med att installera directx 7 och fick en ruta som sa att det inte är kompitabelt med xp.
Så jag vet inte varför det inte funkar om det är som du säger.

Finns ingen opengl att välja vad jag vet. Bara grafikkortet och software.

Skickades från m.sweclockers.com

kan gå att lösa genom att på genvägen du startar spelet med (skapa en om du inte har en) lägg till -opengl efter adressen i "målrutan" om du öppnar egenskaperna för genvägen.

funkar i vissa spel osäker på just detta dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan gå att lösa genom att på genvägen du startar spelet med (skapa en om du inte har en) lägg till -opengl efter adressen i "målrutan" om du öppnar egenskaperna för genvägen.

funkar i vissa spel osäker på just detta dock.

Okej. Kan prova det nu när katten gett tillbaka stolen 😁
Näpp
Hon han tjäla den igen nu.
Ska kolla iallafall och se vad som händer. Återkommer med svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan gå att lösa genom att på genvägen du startar spelet med (skapa en om du inte har en) lägg till -opengl efter adressen i "målrutan" om du öppnar egenskaperna för genvägen.

funkar i vissa spel osäker på just detta dock.

Nej. Samma resultat. Fick upp rutan att välja mellan grafikkort och software.
Bild:

Utifall bilden inte syns: Motocross madness 2

Permalänk

Missa bindesträcket och ställ att använda grafikkortet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Missa bindesträcket och ställ att använda grafikkortet

La till bindestreck så nu står det - opengl.
Blev ingen skillnad.

Vad menar du med "och ställ att använda grafikkortet"?
Menar du att jag ska välja det i rutan som dyker upp?

Har kunnat sånt här tidigare då jag hjälpte folk titt som tätt men så ville dom inte ha hjälp längre och jag gick över till Linux i och med windows vista. Känner mig som en jäkla noob 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

inget mellanrum mellan bindesträcket och opengl .

ja välj grafikkortet i rutan

du kommer altså inte få något nytt alternativ som säger opengl och som jag sa inte säkert det kommer fungera heller.

har inte kvar spelet så kan inte säga exakt hur det ser ut när man startar spelet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att spelet stödjer openGL (microsoft lär inte prioritera det )

Men det verkar finnas någon workaround via någon 3dfx emulator..
Har ni kollat den här guiden:
https://pcgamingwiki.com/wiki/Motocross_Madness_2
(gällde det ettan eller tvåan?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att en anledning till att jag lät ena datorn hemma vara kvar på windows 98 (kan ha varit 2000 också) var för att just motocross madness vägrade fungera på xp.

Permalänk
Medlem

Får kolla på det igen imorgon. Stängde precis av datorn.
Tack så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inget mellanrum mellan bindesträcket och opengl .

ja välj grafikkortet i rutan

du kommer altså inte få något nytt alternativ som säger opengl och som jag sa inte säkert det kommer fungera heller.

har inte kvar spelet så kan inte säga exakt hur det ser ut när man startar spelet.

Har inget bindestreck.

Skrivet av Roger W:

Tvivlar på att spelet stödjer openGL (microsoft lär inte prioritera det )

Men det verkar finnas någon workaround via någon 3dfx emulator..
Har ni kollat den här guiden:
https://pcgamingwiki.com/wiki/Motocross_Madness_2
(gällde det ettan eller tvåan?)

Är motocross madness 2.
Funkade tyvärr inte heller eller så gjorde jag något fel.
Fick detta meddelande "The application failed to initialize properly (0xc0000142). Click OK to terminate the application."

Permalänk
Medlem

@weepy: Väntar på att på en äldre dator med Windows 95/98 och förhoppningsvis kan jag få tag på en annan redan imorgon.
Verkar ju stört omöjligt att få igång spelet. Har problem med några andra också men det är väl för att dom förväntar sig Windows 95/98.
Tycker ändå att det är lite lustigt med tanke på att det är utgivet av Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebo:

Är motocross madness 2.
Funkade tyvärr inte heller eller så gjorde jag något fel.
Fick detta meddelande "The application failed to initialize properly (0xc0000142). Click OK to terminate the application."

Bara för att dubbelkolla:

1.Har du valt kompatibilitetsläget Windows XP SP3 som nämns i guiden?

2.Har du lagt in den där filen d3drm.dll i installationsmappen som nämns i guiden?

3.Får du upp alternativet dgvoodoo i menyn för renderare alls? (ta bort de där open gl grejerna om du inte gjort det redan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara för att dubbelkolla:

1.Har du valt kompatibilitetsläget Windows XP SP3 som nämns i guiden?

2.Har du lagt in den där filen d3drm.dll i installationsmappen som nämns i guiden?

3.Får du upp alternativet dgvoodoo i menyn för renderare alls? (ta bort de där open gl grejerna om du inte gjort det redan)

1. Har det inställt på 98/Me (såg inget om det i guiden men kan ha missat).
2. La till filen där i samma mapp som exe filen för spelet.
3. Får inte upp något alls mer än det jag skrev. Tog senaste versionen utav dgvoodoo2 (dgVoodoo v2.55.4.1).

Frågan är om det inte är dags att ge upp att försöka då inget verkar fungera.
Vet inte hur microsoft tänkte där. Vill dom inte att folk ska kunna splea spelet mer än runt tiden det gjordes?
Det kommer förhoppningsvis att lösa sig bättre framöver med äldre dator och förhoppningsvis ett grafikkort som klarar lite spel iallafall (har några men bara agp så jag hoppas på att datorn/datorerna har misnt en apg port).

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebo:

1. Har det inställt på 98/Me (såg inget om det i guiden men kan ha missat).

Det står "set MCM2.EXE to Windows XP Service Pack 3" i guiden på steg 1
(men 98/Me kanske funkar det med?)

Skrivet av orrebo:

3. Får inte upp något alls mer än det jag skrev. Tog senaste versionen utav dgvoodoo2 (dgVoodoo v2.55.4.1).

Så du får felet direkt när du försöker starta spelet? dvs du får inte ens upp första menyn där du får välja directX osv?

Har du verkligen gjort exakt enligt guiden för dgvoodoo? (den är lite kortfattad)
Du ska gå in i zippen för dgvoodoo, navigera in i mappen MS och ta bara de filerna i den mappen, och lägga över dem till spelmappen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

[quote postid="17908101" userid="132162" name="orrebo"]
1. Har det inställt på 98/Me (såg inget om det i guiden men kan ha missat).
Det står "set MCM2.EXE to Windows XP Service Pack 3" i guiden på steg 1
(men 98/Me kanske funkar det med?)

Så du får felet direkt när du försöker starta spelet? dvs du får inte ens upp första menyn där du får välja directX osv?

Har du verkligen gjort exakt enligt guiden för dgvoodoo? (den är lite kortfattad)
Du ska gå in i zippen för dgvoodoo, navigera in i mappen MS och ta bara de filerna i den mappen, och lägga över dem till spelmappen.

Får upp den rutan direkt. Kommer inte åt att välja.
Tog filerna i ms och la dom i samma mapp som exe filen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebo:

Får upp den rutan direkt. Kommer inte åt att välja.
Tog filerna i ms och la dom i samma mapp som exe filen.

Ok, verkar som du provat det mesta då

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.