Permalänk

Parkeringsskada

Hej
Jag har en fråga som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Det är så att jag hade bilen parkerat på jobbet och en av mina kollegor glömde sätta i handbromsen när denna parkerade sin bil. Hans bil har rullat in i min och orsakat en skada på bildörren. Nu har jag enbart halvförsäkring (täcker inte vagnskada) och han har också bara halvförsäkring.

Finns det något sätt jag kan få ersättning eller laga bilen?

Permalänk
Medlem

@fantalzade: Din kollegas trafikförsäkring bör täcka skadorna på din bil. Värre blir det för din kollega om han har skador på sin bil.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantalzade:

Hej
Jag har en fråga som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Det är så att jag hade bilen parkerat på jobbet och en av mina kollegor glömde sätta i handbromsen när denna parkerade sin bil. Hans bil har rullat in i min och orsakat en skada på bildörren. Nu har jag enbart halvförsäkring (täcker inte vagnskada) och han har också bara halvförsäkring.

Finns det något sätt jag kan få ersättning eller laga bilen?

Hans försäkring täcker din skada men hans skada får han själv öppna plånboken

Permalänk
Medlem

Kollegans försäkringsbolag ska ersätta dig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

@fantalzade: Din kollegas trafikförsäkring bör täcka skadorna på din bil. Värre blir det för din kollega om han har skador på sin bil.

Som ovan säger.
Att du bara har halvförsäkring begränsar bara dig om du är vållande till skada på din egna bil, så att säga.

Så det är inga konstigheter, bara att ni gör en anmälan så löser det sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för alla svar, jag antar att det är han som ska göra anmälan via sitt försäkringsbolag och inte tvärtom?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av fantalzade:

Tack för alla svar, jag antar att det är han som ska göra anmälan via sitt försäkringsbolag och inte tvärtom?

Nej, alla inblandade ska anmäla skada, sedan reder försäkringsbolagen ut det sinsemellan. Uppge bara att du varit parkerad så ska det förhoppningsvis vara lugnt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nej, alla inblandade ska anmäla skada, sedan reder försäkringsbolagen ut det sinsemellan. Uppge bara att du varit parkerad så ska det förhoppningsvis vara lugnt.

Det var ju iofs kollegan också i detta fallet så lite mer info är nog bra