Vad kan man göra åt oväsen hos grannar

Permalänk

Vad kan man göra åt oväsen hos grannar

Längre historia gjord kort, jag har investerat mycket för att flytta till min första bostadsrätt. Fått uppoffra många saker såsom närhet till jobb och andra förmåner för att jag tänkte att med lite större och bättre boende så kunde man få mer lugn och ro åtminstone gentemot förra stället. Lugn och ro, åtminstone vid sovtider är för mig väldigt viktigt. Förra stället jag bodde på var lite av ett ghetto.

Nu är problemet att det verkar vara väldigt lyhört här och grannarna är inte för fem öre särskilt bättre. Snarare är det sämre på många sätt än mitt förra ställe, för på förra stället så var folk åtminstone tysta i 99% av fallen på tidiga mornar på helgerna och sent. Lite förvirrande är det också, för det kan vara knäpptyst flera dagar som om grannarna inte lever, för att sedan höra när en person nyser (till och med) och man hör folk pratar dovt. Jag har svårt att tro att de håller sig från att leva, prata och nysa och sånt i flera dagar de dagarna det är tyst för att sedan vakna till liv efter några dagar. Hur kan det vara sådan kontrast? Därför är det mycket svårt att få en uppfattning om hur lyhört det är.

Nu är det inte såna småljud jag stör mig på dock och jag har väl accepterat delvis att det är lyhört, framförallt ut i trapphuset. Men jag själv är en väldigt hänsynsfull person, som praktiskt taget begränsar mig i min egen bostad. Jag kanske är överdrivet hänsynsfull t.om, jag hålgångar aldrig, jag har på låg volym i min egen bostad fastän högre volym inte skulle höras, jag pratar inte högt, jag slamrar inte, jag trycker igen dörrar löst och så vidare. Såhär lever jag även mitt på dagen när det är mer lugnt att väsnas! Jag har inte krav att andra ska vara likadan, men hade uppskattat om folk kunde åtminstone låta bli att slänga igen dörrar, slänga med porslin och såna saker när klockan är 00-01 eller 07-08 på en helg.

Har dock insett efter att ha bott på många ställen att grannar är skumma och dåliga på att visa hänsyn. Rätt som det är verkar de vara igång för full rulle på nätterna till och med och på tidiga mornar. Som om de aldrig sover. Sedan är de tysta hela dagarna då det faktiskt är en tidpunkt då det är ok för dem att stöka på. Som om de medvetet väljer de jobbiga tiderna och är tyst de övriga normala tiderna.

Det är inte så att de har på hög musik på nätterna, så det tar emot väldigt mycket för mig att gå och ringa på och säga till (om det nu är dem). Vad skulle man säga, att de ska sluta smälla och leva? Min erfarenhet är att folk blir defensiva och i regel är oöppna för att ändra sin livsstil, många hävdar att de har rätt till det och så vidare. Enligt tidigare erfarenhet så tenderar folk att neka till det också och då kan man inte säga så mycket.

Tycker det är så onödigt också, för jag sover rätt dåligt på veckorna, så mitt behov att sova ikapp på helgerna är stort. I synnerhet eftersom jag har högre sömnbehov än de flesta andra och tenderar att sova dåligt på veckodagarna nu när jag jobbar. Då när man väcks 2-3 timmar tidigare än vad man tänkt för att de stökar tidigt, eller somnar 2-3 timmar senare för att de stökar sent, känns så otroligt onödigt. Blir nästan hämndlysten. För då är de tyst nästan hela dagen sedan och då sitter man vaken och är trött och hängig hela helgen (förstörd helg) och får avnjuta tystnaden när den inte spelar någon roll längre för det är mitt på dagen.
I natt gick jag till och med och la mig tidigare för att anpassa mig efter grannarnas stök tidigt. Men då skulle grannarna ändra sina rutiner och stöka 2 timmar senare än vanligt istället.

Min huvudsakliga fråga om ni inte orkar läsa eller ge tips på ovanstående är...
Hur kan jag få mer lugn och ro i mitt sovrum? Jag har inte ens något emot festande som de flesta andra har, det är ganska dova ljud som man kan döda ut med vitt brus och sådant (så länge det inte är bas). Men något jag verkligen inte klarar av så är det höga dunsar, vet inte vad de gör för att åstadkomma dessa ljud. Det låter nästan som folk drar in ett bord så det slår in i en vägg, typ hela tiden.
Öronproppar får jag ont i hörselgången av, stora hörlurar går inte att sova med då de är för klumpiga.

Finns det inte något sätt man kan gardera sig i de lägena grannarna får dessa hjärnsläpp så man kan somna i lugn och ro utan stress och sömnproblem? Öron är besvärliga, för de går inte stänga av vid behov.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag att du ändrat om hela ditt liv kring denna bostadsrätt. Låter dock som att ett litet hus/stuga är något för dig. Flerfamiljshus låter som något absolut inte är något för dig. Eventuellt skulle nyproduktion fungera.

Permalänk
Medlem

Först så kan du prova att tala med grannen, hjälper inte det så skall du kontakta styrelsen för föreningen. Det finns ofta trivselregler i en förening som reglerar när man skall hålla nere ljudnivån.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det du stör dig på dessa ljud för att de är lite annorlunda från din förra bostad? Min första lägenhet låg vid en tågstation, vilket gjorde att jag hade pendeltåg som gick utanför fönstret varje 15 min. I början var det väldigt jobbigt speciellt när man skulle sova men till slut vande jag mig. Jag tänker att du kanske ska ge det här ett par månader och till slut så kommer du inte störas lika mycket av ljud som du gör nu. Som du själv säger, människor måste få leva och det gör att det kommer genereras lite ljud när man lagar mat, städar osv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jobbar grannarna skift kanske? Kan tänka mig att man stänger badrumsdörren, duschar, fixar frukost (slår med porslin) osv tidigt även på helgerna, för att sedan vara tyst under dagarna (för de jobbar/för de sover)

Testa andra typer av öronproppar som inte är lika stora. Eller det bästa av allt är att gå ner o prata med dem. Försök gemensamt lista ut hur lyhört det är, så man är vaksam över vart gränsen går.

Permalänk
Medlem

alltid när jag bott i lägenhet jag jag hört grannar, svårt att komma ifrån. jag har haft svårt att sova nästan hela livet mkt PGA min uppväxt eftersom det var bra att vakna när farsan kom in påtänd och jävlig eller full och skulle slåss och då var det bra om man kunde iallafall försöka försvara sig, jag är inte curlad direkt.

men idag så har jag så gott som "tränat" bort att sova fjäderlätt. tror det började med att jag fick tinnitus och var tvungen att använda min dator i min lilla etta när jag lyckades fly hemifrån för att ha fläktarna som ett sorts vitt brus. idag bor jag i hus och har det rätt lungt, förutom på vintern träbalkarna kan smälla till ibland.
sova med öronproppar eller liknande?

i en lägenhet jag bodde i med föräldrarna så dunsade det mycket så farsan stegade upp dit efter ett tag och undrade vad dom höll på med men dom blånekade, min far var stor och var inte feg någonstans vilket nog var en av hans bättre sidor.
lät som dom släpade möbler och allt möjligt, på nätterna, kanske var "hus ljud"?

tycker du ska tala med grannarna och helt enkelt förklara läget, hjälper inte det är det föreningen som gäller.

att grannarna inte låter ibland kan bero på mycket, tex jobb, resor eller flera olika bostäder. en polare jag känner bodde med 3 andra killar i en 4 PGA höga hyror men han sa att det nästan var som att bo själv då de andra var hos flickvänner eller flög runt och bodde mest på hotell PGA jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det var väldigt mycket text för väldigt lite specifik information. Eller å är det bara jag som är trött och missar allt viktigt i texten; Låter det under de tider som är specificerade i era föreningsstadgar där det ska vara tyst? Är det någon specifik granne? etc etc För är det bara att folk "lever" och du bor i en lyhörd lägenhet så finns det väl inte mycket att säga om saken, för grannar och lyhörd lägenheter finns det gott om. Och är det "dunsar" etc alltså "stomljud" du har problem med så blir det väldigt svårt att göra något åt det.

Permalänk
Medlem

Snabbsvar:

1. Prata med grannarna
2. Ljuddämpa rummet med tyg, sätt upp gardiner, mattor etc.
3. Anlita ett proffs - Exempel: http://www.ljudisoleringsexperten.se/lagenhet/

Permalänk
Skrivet av lolrazz:

Nu förstår jag att du ändrat om hela ditt liv kring denna bostadsrätt. Låter dock som att ett litet hus/stuga är något för dig. Flerfamiljshus låter som något absolut inte är något för dig. Eventuellt skulle nyproduktion fungera.

Ska satsa på ett hus nästa boende, fast har nyss flyttat in här och priserna i denna stad är på tok för dyr. Så kommer behöva vänta något år innan jag flyttar tillbaka till min hemstad.

Skrivet av Reyintaz:

Jobbar grannarna skift kanske? Kan tänka mig att man stänger badrumsdörren, duschar, fixar frukost (slår med porslin) osv tidigt även på helgerna, för att sedan vara tyst under dagarna (för de jobbar/för de sover)

Testa andra typer av öronproppar som inte är lika stora. Eller det bästa av allt är att gå ner o prata med dem. Försök gemensamt lista ut hur lyhört det är, så man är vaksam över vart gränsen går.

Vet ej, tror ändå inte det. För det är i regel rätt tyst på nätter på vardagarna i synnerhet.

Skrivet av sKRUVARN:

Det var väldigt mycket text för väldigt lite specifik information. Eller å är det bara jag som är trött och missar allt viktigt i texten; Låter det under de tider som är specificerade i era föreningsstadgar där det ska vara tyst? Är det någon specifik granne? etc etc För är det bara att folk "lever" och du bor i en lyhörd lägenhet så kan jag väl bara säga välkommen.

Behövde komma med lite bakgrundsinformation till varför jag kände mig frustrerad, eftersom många på forum har en tendens att döma trådskapare. Ville gardera mig lite.
Då kanske du kan hjälpa mig att komma fram till vad som är rimligt ljud. Varför måste man dunka i saker, var går gränsen där egentligen. Är det bara att acceptera att man kommer behöva sova till regelbundna smällar i väggar och sånt från grannar obekväma tider?

Jag hade inte haft något emot fester och oljud ens, men förstår verkligen inte vad någon tjänar på att smälla i saker. Är det normala ljud så att säga?

Skrivet av Coca:

Först så kan du prova att tala med grannen, hjälper inte det så skall du kontakta styrelsen för föreningen. Det finns ofta trivselregler i en förening som reglerar när man skall hålla nere ljudnivån.

Vad ska man säga dock, att man hör dem dunka i saker? Mina föräldrar som besökte påstod att jag fick acceptera oljud eftersom det är lyhört i såna här hus, men jag kan inte göra så mycket åt att jag väcks utav det och inte kan sova.

Skrivet av Mr_Lazy:

Kan det inte vara så att det du stör dig på dessa ljud för att de är lite annorlunda från din förra bostad? Min första lägenhet låg vid en tågstation, vilket gjorde att jag hade pendeltåg som gick utanför fönstret varje 15 min. I början var det väldigt jobbigt speciellt när man skulle sova men till slut vande jag mig. Jag tänker att du kanske ska ge det här ett par månader och till slut så kommer du inte störas lika mycket av ljud som du gör nu. Som du själv säger, människor måste få leva och det gör att det kommer genereras lite ljud när man lagar mat, städar osv.

Så är det också förstås, jag tror jag vänjt mig redan vid somliga ljud som fåglar, bilar och sånt. Fast dörrar, slamrande i kök och sånt och bord i väggarna och sånt som smäller är svårt att somna till. De är så plötsliga och det är inte varje dag de sker heller.
Men var går gränsen, ska jag acceptera att folk gör det sent och tidigt. Varför måste man göra de mest högljudda sysslorna på natten och tidiga morgonen? Jag gör en högljudd sak och det är mixa som tar kanske 20 sekunder. Men den saken ser jag till att göra en vettig tid för att inte störa. Trots att jag inte hade stört mig på om någon annan mixat eftersom det går så fort.

Skrivet av Aka_The_Barf:

alltid när jag bott i lägenhet jag jag hört grannar, svårt att komma ifrån. jag har haft svårt att sova nästan hela livet mkt PGA min uppväxt eftersom det var bra att vakna när farsan kom in påtänd och jävlig eller full och skulle slåss och då var det bra om man kunde iallafall försöka försvara sig, jag är inte curlad direkt.

men idag så har jag så gott som "tränat" bort att sova fjäderlätt. tror det började med att jag fick tinnitus och var tvungen att använda min dator i min lilla etta när jag lyckades fly hemifrån för att ha fläktarna som ett sorts vitt brus. idag bor jag i hus och har det rätt lungt, förutom på vintern träbalkarna kan smälla till ibland.
sova med öronproppar eller liknande?

i en lägenhet jag bodde i med föräldrarna så dunsade det mycket så farsan stegade upp dit efter ett tag och undrade vad dom höll på med men dom blånekade, min far var stor och var inte feg någonstans vilket nog var en av hans bättre sidor.
lät som dom släpade möbler och allt möjligt, på nätterna, kanske var "hus ljud"?

tycker du ska tala med grannarna och helt enkelt förklara läget, hjälper inte det är det föreningen som gäller.

att grannarna inte låter ibland kan bero på mycket, tex jobb, resor eller flera olika bostäder. en polare jag känner bodde med 3 andra killar i en 4 PGA höga hyror men han sa att det nästan var som att bo själv då de andra var hos flickvänner eller flög runt och bodde mest på hotell PGA jobbet.

Hur tränar man bort att sova fjäderlätt på ett bra sätt? Jag försöker verkligen döda ut ljuden med brus, fast dunkljud går inte.

Permalänk
Medlem

@Ståupptuppen:
Jag lider med dig, bor i en lägenhet som är väldigt lyhörd, och kan höra grannen under mig även om de oftast inte är speciellt högljudda.

Men man får tåla lite ljud, det finns dock som nämnt tidigare troligtvis trivselregler, och dessa anger förmodligen att det ska vara tyst mellan en viss tidpunkt.

Men även om det anges att det ska vara tyst mellan viss tidpunkt, så kan ljud räknas som störande även vid andra tidpunkter.
Så om du upplever att granne/grannar är störande, i första hand prata med den/dem, fungerar det inte kontakta någon i styrelsen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Trist! Har själv haft enorma sömnproblem i tidigare lägenheter pga ljud från grannar. I dag bor jag i en lägenhet som är väldigt tyst. Tjocka betongelement mellan lägenheterna, och en konstruktion som innebär att jag bara har en granne vägg i vägg (eller snarare "tak i golv"), och den grannen är tack och lov också rätt tyst. Hör nästan aldrig nåt från grannen, annat än dammsugning, spol i toaletten och sånt.

Tyvärr är lättväckthet en medfödd egenskap som inte går att träna bort i nån större omfattning. Jag är tråkigt nog i den extrema änden av skalan, och vaknar av allt möjligt. Jag kommer aldrig ha råd att skaffa ett helt eget hus, så där jag bor nu är nog så bra det kan bli. Här sover jag för det mesta gott varje natt.

Mitt råd till TS är det lite trista att söka sig vidare, och välja bostad efter konstruktion och läge snarare än förväntad tysthet hos grannarna. Ett fristående hus är förstås det allra bästa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Behövde komma med lite bakgrundsinformation till varför jag kände mig frustrerad, eftersom många på forum har en tendens att döma trådskapare. Ville gardera mig lite.
Då kanske du kan hjälpa mig att komma fram till vad som är rimligt ljud. Varför måste man dunka i saker, var går gränsen där egentligen. Är det bara att acceptera att man kommer behöva sova till regelbundna smällar i väggar och sånt från grannar obekväma tider?

Folk tappar saker, barn slänger grejer, hundar springer, dörrar blåser igen med korsdrag etc. Det finns drösvis med saker som kan ge ifrån sig ganska höga ljud utan att det är någonting konstigt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Hur tränar man bort att sova fjäderlätt på ett bra sätt? Jag försöker verkligen döda ut ljuden med brus, fast dunkljud går inte.

beror på hur högt brus du har

skämt åsido så kan du kanske hitta några öron proppar som du kan sova bekvämt i? finns gel typer som ska vara bra, ej testat själv. problemet då är ju väckar klockan, kanske får du köpa en som låter mycket som komplement?

eventuellt bygga en liten ljudisolerad "hydda" runt huvudet, ser nog fult ut men kanske kan fungera?

byt sovrum om det går? kanske låter det mindre i nått annat rum? i min första 1a hade jag stor kök och hall som jag skulle kunnat haft sängen i.

känner du dig helt galen och har pengar så köper du massor av ljudisolering material och sätter upp i klädkammaren eller annat litet rum och sover där?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Folk tappar saker, barn slänger grejer, hundar springer, dörrar blåser igen med korsdrag etc. Det finns drösvis med saker som kan ge ifrån sig ganska höga ljud utan att det är någonting konstigt alls.

Jo, det är konstigt att 10-20% står för 80% av allt oväsen.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Ståupptuppen:
Jag lider med dig, bor i en lägenhet som är väldigt lyhörd, och kan höra grannen under mig även om de oftast inte är speciellt högljudda.

Men man får tåla lite ljud, det finns dock som nämnt tidigare troligtvis trivselregler, och dessa anger förmodligen att det ska vara tyst mellan en viss tidpunkt.

Men även om det anges att det ska vara tyst mellan viss tidpunkt, så kan ljud räknas som störande även vid andra tidpunkter.
Så om du upplever att granne/grannar är störande, i första hand prata med den/dem, fungerar det inte kontakta någon i styrelsen.

Där skon klämmer, jag tycker ljuden de gör ibland skulle klassas som störande oavsett tidpunkt, men på dagtid kan man ju stå ut med dem. Även på natten kan jag göra det också om det uppstår några smällar. Men när man hör att de uppenbart står och smäller i över 1 timma och deras smällande är som direkt konsekvens av att de är vakna och det sker under nattetid, då känns det sådär.

Skrivet av Kakann:

Folk tappar saker, barn slänger grejer, hundar springer, dörrar blåser igen med korsdrag etc. Det finns drösvis med saker som kan ge ifrån sig ganska höga ljud utan att det är någonting konstigt alls.

Det är konstigt för att det kan vara tyst flera dagar, sedan rätt som det är kan det pågå dunsar var tredje minut i flera timmar mellan 00-02 på natten. Så jag skulle nog klassa det som konstiga ljud och inga direkta engångsljud som uppstår av en slump. Hade det dunsat några enstaka gånger hade det varit en sak.

Tror inte barn är vaken de tiderna eller hundar för den delen.

Skrivet av Aka_The_Barf:

beror på hur högt brus du har

skämt åsido så kan du kanske hitta några öron proppar som du kan sova bekvämt i? finns gel typer som ska vara bra, ej testat själv. problemet då är ju väckar klockan, kanske får du köpa en som låter mycket som komplement?

Ska kolla upp dem!
Det är nog inga problem med väckarklockan, skulle jag ha telefonen nära mig kan jag vakna av vibrationerna bara.

Skrivet av Aka_The_Barf:

eventuellt bygga en liten ljudisolerad "hydda" runt huvudet, ser nog fult ut men kanske kan fungera?

Frågan är bara hur man ska göra det, för har funderat i liknande banor. Man vill kunna vända sig under natten. Räcker med hörlurar så är det kört, kan tänka mig att en sådan konstruktion då lätt hänt blir likadan.

Skrivet av cyklonen:

Trist! Har själv haft enorma sömnproblem i tidigare lägenheter pga ljud från grannar. I dag bor jag i en lägenhet som är väldigt tyst. Tjocka betongelement mellan lägenheterna, och en konstruktion som innebär att jag bara har en granne vägg i vägg (eller snarare "tak i golv"), och den grannen är tack och lov också rätt tyst. Hör nästan aldrig nåt från grannen, annat än dammsugning, spol i toaletten och sånt.

Tyvärr är lättväckthet en medfödd egenskap som inte går att träna bort i nån större omfattning. Jag är tråkigt nog i den extrema änden av skalan, och vaknar av allt möjligt. Jag kommer aldrig ha råd att skaffa ett helt eget hus, så där jag bor nu är nog så bra det kan bli. Här sover jag för det mesta gott varje natt.

Mitt råd till TS är det lite trista att söka sig vidare, och välja bostad efter konstruktion och läge snarare än förväntad tysthet hos grannarna. Ett fristående hus är förstås det allra bästa.

Fan vad skönt, jag ska satsa på hus sedan. Men nu har jag nyss lyckats hitta och är lite bunden hit eftersom jag köpt ganska dyrt. Ska flytta till min hemstad senare så får bli hus då, så flytta är inte ett alternativ tyvärr. Hade jag hittat en billig hyresrätt, kanske.

Permalänk
Medlem

Ljud från trapphuset:
Installera en säkerhetsdörr som isolerar bättre mot oljud. Kostar kanske 15-20k.
Skicka en motion till föreningen att sätta installera ljudabsorbenter i trapphusen.

Övervåningen:
Det går aldrig att bli av med ljud från övervåningen, flytta någonstans där du inte har grannar ovanför dig.

Sidled:
Ställ "massiva" möbler som buffert som bokhyllor eller garderober.
Vill du gå all-in bygg en extravägg som du isolerar.

Jag har nästan aldrig hört ljud genom golvet, undantaget hög musik med bas.

I överlag låter det mer i ett rum med lite möbler än ett rum som har många möbler/saker som tar upp ljud. Att se till att du inte har några "nakna" väggar kan göra en hel del för hur ljudet upplevs. Stora mattor på golvet är även bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Där skon klämmer, jag tycker ljuden de gör ibland skulle klassas som störande oavsett tidpunkt, men på dagtid kan man ju stå ut med dem. Även på natten kan jag göra det också om det uppstår några smällar. Men när man hör att de uppenbart står och smäller i över 1 timma och deras smällande är som direkt konsekvens av att de är vakna och det sker under nattetid, då känns det sådär.

Det finns inga direkta regler för vad som kan räknas som störande oavsett tidpunkt, utan det är en bedömning från fall till fall.
Nu har du visserligen en bostadsrätt vilket troligtvis gör det betydligare svårare, men det finns fall i Hyresnämnden där hyresgäster har fått ljud klassade som störande oavsett tidpunkt.

Men en sak är bortom tvivel, är man vaken på natten, så är man skyldig att se till så att man stör sina grannar så lite som möjligt.
Ljud kan lätt missuppfattas, så det behöver inte vara att någon smäller i te.x en dörr, utan det kan komma från te.x ett spel.

Jag kan ta ett fall där en tidigare granne under mig undrade vad fasiken jag håll på med på natten då det lät för honom som om jag drog något över golvet, detta ljud visade sig komma ifrån när jag rörde mig i lägenheten eftersom på vissa ställe så rör golvet på sig och knarrar eftersom det är trägolv.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Är det ett alternativ att bygga på och ljudisolera innerväggarna och/eller taket?

Du kanske kan bygga en låda där du kan få plats med hela sängen och en meter upp som har typ 10cm ljudisolering runt om hela sovplatsen.

Att skaffa tjocka gardiner, tjocka mattor och möbler som täcker stor del av väggarna kan även absorbera en hel del ljud.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Det är konstigt för att det kan vara tyst flera dagar, sedan rätt som det är kan det pågå dunsar var tredje minut i flera timmar mellan 00-02 på natten. Så jag skulle nog klassa det som konstiga ljud och inga direkta engångsljud som uppstår av en slump. Hade det dunsat några enstaka gånger hade det varit en sak.

Nu börjar vi komma någonstans, detta låter inte OK, och det håller nog även föreningen med om. Prata först med grannen och hjälper inte det prata med föreningen.

Skrivet av henkiii:

Ljud från trapphuset:
Installera en säkerhetsdörr som isolerar bättre mot oljud. Kostar kanske 15-20k.
Skicka en motion till föreningen att sätta installera ljudabsorbenter i trapphusen.

Övervåningen:
Det går aldrig att bli av med ljud från övervåningen, flytta någonstans där du inte har grannar ovanför dig.

Sidled:
Ställ "massiva" möbler som buffert som bokhyllor eller garderober.
Vill du gå all-in bygg en extravägg som du isolerar.

Jag har nästan aldrig hört ljud genom golvet, undantaget hög musik med bas.

I överlag låter det mer i ett rum med lite möbler än ett rum som har många möbler/saker som tar upp ljud. Att se till att du inte har några "nakna" väggar kan göra en hel del för hur ljudet upplevs. Stora mattor på golvet är även bra.

Skrivet av ponanmsi:

Är det ett alternativ att bygga på och ljudisolera innerväggarna och/eller taket?

Du kanske kan bygga en låda där du kan få plats med hela sängen och en meter upp som har typ 10cm ljudisolering runt om hela sovplatsen.

Att skaffa tjocka gardiner, tjocka mattor och möbler som täcker stor del av väggarna kan även absorbera en hel del ljud.

Fast är det stomljud han har problem med så hjälper detta tyvärr inte speciellt mycket. Kanske inte skadar, men just stomljud är väldigt svårt att bli av med. Har samma problem, fast med småbarn som springer omkring i lägenheten ovanför, som tur är sker det under rimliga tid på dygnet.

Gjorde en snabb googling och denna artikeln täcker väl området med de mest generella lösningarna och svaren https://www.hemhyra.se/tips-rad/sa-blir-din-bostad-tystare-fo...

Permalänk
Medlem

Bortsett från att jag bor i en hyresrätt så är jag i exakt samma situation. Precis varenda sak du radar upp stämmer in på hur jag har det. Det är som jag kunde skrivit det själv.

Gällande känsliga örongångar så är detta en gudagåva:

Lägg till mörkläggningsgardiner och melatonin (om du kan få via vårdcentral) så är mycket med sömnen löst.

Jag ser att du fått tips om säkerhetsdörr. Det är så klart absolut bäst. Men så länge kan du kolla att dörren sluter tight. Gör den inte det går det att justera i blecket. Du kan också kolla att listerna till ytterdörren ligger an ordentligt. Öppnar du dörren och ser att listerna är smutsiga, fast bara på vissa ställen, så är det troligen för att det är otätt och drar just där.

Sen kan jag säga att om sömnen krånglar och stressnivån i arbete/liv är hög, så blir oväsen så ofantligt mycket mer störande. För mig är det sån enorm skillnad på att höra samma oväsen efter en natt med dålig sömn och stress eller efter en utsövd natt efter jag tagit en skogspromenad. Från ilska och uppgivenhet till en axelryckning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker synd om dig. Instinktivt så kanske man tänker att man kan/ bör prata med grannarna först, (ha en vuxen dialog) men det kan straffa sig. Du kan inte räkna med att "vuxna" alltid beter sig som just vuxna utan det kan uppstå konflikt.
(Det ligger i sakens natur, är man mogen visar man hänsyn från början).

Kontakta styrelsen och be att de sätter upp allmänna regler (visa hänsyn) i trappan. Annars är det tråkiga tipset att flytta, innan du blir tokig. Du skrev att du bodde i ett miljonprogram innan, de husen är ju ofta byggda av betong och mindre lyhörda...

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Ljud från trapphuset:
Installera en säkerhetsdörr som isolerar bättre mot oljud. Kostar kanske 15-20k.
Skicka en motion till föreningen att sätta installera ljudabsorbenter i trapphusen.

Har redan säkerhetsdörr, så jag förstår inte riktigt varför det låter så mycket från trapphuset.

Det konstiga är att det låter som att ljudet från trapphuset låter ovanför mig. Jag är ingen ljudfysiker nu så har dålig koll på hur ljud fungerar, men det är nästan som att fotstegen från trapphuset och dörren längst ner hörs från väggarna snarare än att det läcker in från ytterdörren.

Skrivet av henkiii:

Övervåningen:
Det går aldrig att bli av med ljud från övervåningen, flytta någonstans där du inte har grannar ovanför dig.

Jag valde en lägenhet som är längst upp i huset, inte minst i hörnet av byggnaden, just för att slippa oljud. Därav min frustration över att detta problem inte skulle bara bestå, utan bli värre.

Skrivet av henkiii:

Jag har nästan aldrig hört ljud genom golvet, undantaget hög musik med bas.

Det var ju typiskt min otur i så fall, jag hör väldigt tydligt grannen nedanför, låter som smällarna är i min egen lägenhet.

Jag trodde också att allt skulle bli frid och fröjd när jag flyttade högst upp.

Skrivet av Belzader:

Jag kan ta ett fall där en tidigare granne under mig undrade vad fasiken jag håll på med på natten då det lät för honom som om jag drog något över golvet, detta ljud visade sig komma ifrån när jag rörde mig i lägenheten eftersom på vissa ställe så rör golvet på sig och knarrar eftersom det är trägolv.

Låter väldigt extremt, men kanske är så ibland.

Men detta är verkligen uppenbara smällar. Faktum att de sker ibland bara också stärker det lite. Hade det varit något simpelt så borde ljudet uppstå mycket oftare.

Skrivet av ponanmsi:

Är det ett alternativ att bygga på och ljudisolera innerväggarna och/eller taket?

Du kanske kan bygga en låda där du kan få plats med hela sängen och en meter upp som har typ 10cm ljudisolering runt om hela sovplatsen.

Att skaffa tjocka gardiner, tjocka mattor och möbler som täcker stor del av väggarna kan även absorbera en hel del ljud.

Problemet med förstnämnda är att jag inte är händig av mig och vill helst inte lägga ut mer pengar på lägenheten än vad jag redan gjort.

Det andra låter intressant dock, att bygga en låda över sängen.

Måste man täcka hela golvet och väggen med matta då eller räcker det med att täcka en del av golvet?

Skrivet av sKRUVARN:

Nu börjar vi komma någonstans, detta låter inte OK, och det håller nog även föreningen med om. Prata först med grannen och hjälper inte det prata med föreningen.

Får nästan göra det om det händer fler gånger isf. Tycker sånt är så jobbigt, man vill inte behöva göra sånt.

Skrivet av sniglom:

Bortsett från att jag bor i en hyresrätt så är jag i exakt samma situation. Precis varenda sak du radar upp stämmer in på hur jag har det. Det är som jag kunde skrivit det själv.

Gällande känsliga örongångar så är detta en gudagåva:
https://www.apotekhjartat.se/globalassets/inriver/resources/36305_front_center.jpg
Lägg till mörkläggningsgardiner och melatonin (om du kan få via vårdcentral) så är mycket med sömnen löst.

Jag ser att du fått tips om säkerhetsdörr. Det är så klart absolut bäst. Men så länge kan du kolla att dörren sluter tight. Gör den inte det går det att justera i blecket. Du kan också kolla att listerna till ytterdörren ligger an ordentligt. Öppnar du dörren och ser att listerna är smutsiga, fast bara på vissa ställen, så är det troligen för att det är otätt och drar just där.

Tack för tips, de ska jag kolla noggrannare på!

Citat:

Sen kan jag säga att om sömnen krånglar och stressnivån i arbete/liv är hög, så blir oväsen så ofantligt mycket mer störande. För mig är det sån enorm skillnad på att höra samma oväsen efter en natt med dålig sömn och stress eller efter en utsövd natt efter jag tagit en skogspromenad. Från ilska och uppgivenhet till en axelryckning.

Så sant. Var förvisso lite pessimistisk redan innan när jag la mig igår, för jag tänkte att det är så synd att sömnen som tidigare var associerad med sånt välbehag numera är associerad med en sån stress pga detta. Men samtidigt så var jag igår ganska tolerant och verkligen försökte slappna av och börja om igen så fort jag blev väckt varje gång. Men det hände så många gånger att jag till slut blev less.

Skrivet av coae:

Tycker synd om dig. Instinktivt så kanske man tänker att man kan/ bör prata med grannarna först, (ha en vuxen dialog) men det kan straffa sig. Du kan inte räkna med att "vuxna" alltid beter sig som just vuxna utan det kan uppstå konflikt.
(Det ligger i sakens natur, är man mogen visar man hänsyn från början).

Kontakta styrelsen och be att de sätter upp allmänna regler (visa hänsyn) i trappan. Annars är det tråkiga tipset att flytta, innan du blir tokig. Du skrev att du bodde i ett miljonprogram innan, de husen är ju ofta byggda av betong och mindre lyhörda...

Precis, det är lite det resonemanget jag har också. En person som gör sådär till att börja med, är risken hög att denne har ett respektlöst/hänsynslöst sätt att tänka och vara på också.

Ja något sånt, jag ångrar lite att jag flyttade för boendekostnaden på förra stället var mycket billigare och dessutom nära till jobbet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Har redan säkerhetsdörr, så jag förstår inte riktigt varför det låter så mycket från trapphuset.

Det konstiga är att det låter som att ljudet från trapphuset låter ovanför mig. Jag är ingen ljudfysiker nu så har dålig koll på hur ljud fungerar, men det är nästan som att fotstegen från trapphuset och dörren längst ner hörs från väggarna snarare än att det läcker in från ytterdörren.

Inte alls konstigt, utan du har förmodligen problem med stomljud. Jag är tyvärr alltför välbekant med problemet. Det spelar ingen roll vilka dörrar man sätter in om ljudet vandrar som vibrationer i husets stomme. Sedan är det ju också så att man kan inte dämpa mer med dörren än vad själva väggen dämpar, eftersom ljudet ändå kommer ta sig igenom väggen.

Stomljud är dessutom luriga, för det är inte alltid det är lätt att höra från vilken tomte de kommer om det inte är vägg i vägg.

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång en granne som jobbade utomlands. När han var hemma så var det veckovis. Konstant festande hela tiden med mycket folk. Till slut brast det för mej och jag ringde på hos han ikläd nattskjorta. Jag var rejält arg och skällde ordentligt. Han bad om ursäkt och var ångerfull. Men förresten, sa han, kom in så får Du en sup. Och det tackade man ju inte nej till. Sedan var vi vänner. Och grannens festande var därefter på en rimlig nivå. Vet inte om jag kan rekommendera denna metod. Det kan ju slå rejält fel också.

Permalänk
Entusiast

@Ståupptuppen: Denna länkem var riktigt bra
http://www.ljudisoleringsexperten.se/lagenhet/

Mitt råd är att bygga bort det. Skruva upp reglar med en distams på 1-2cm från ytterväggarna. Använd typ 70mm reglar. Isolera mellan reglarna med isolering. Tex rockwool. Skruva på ett lager OSB följt av ett till två lager gipsskuvor.

Sänk sedan taket. Regelverk och gips. Låt det hänga i stålband eller använd produkten i länken. Isolera även taket. Nu när taket är sänkt och du har nya väggar så kan du passa på att montera spotlights i taket och dra ny el. Massa datoruttag så klart.

Ingen billig lösning jag föreslår. Men den gör en enorm skilnad

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig tidigt att somna till ljudet av mina fläktar från min dator, när datorn flyttade ut till vardagsrummet är det en vanlig fläkt som gäller.

När den inte funkar så har jag två blåtandshögtalare riktade mot mig som spelar upp havsljud, skogsljud, regn, vad som helst som är "passiva" ljud.

När det är knäpptyst så hör man nämligen allt, det räcker med att grannen fiser.
När man har ett lugnt, passivt ljud igång, så reagerar man inte alls lika mycket på andra ljud.

Permalänk
Skrivet av lolrazz:

Nu förstår jag att du ändrat om hela ditt liv kring denna bostadsrätt. Låter dock som att ett litet hus/stuga är något för dig. Flerfamiljshus låter som något absolut inte är något för dig. Eventuellt skulle nyproduktion fungera.

Nyproduktion är inte enbart guld o gröna skogar! Nog hör jag allt både stegljud, stomljud osv trots att jag bor i en splitterny bostadsrätt. Men i slutändan handlar det väl kanske lite hur man är som person också, jag tror jag har oerhört lätt för att registrera saker, ljud etc. Vilket i detta fall kanske inte är en fördel..

Visa signatur

Fractal r6 R5 3600 h115i pro 1080ti@ Accelero xtreme IV 16GB vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Frågan är bara hur man ska göra det, för har funderat i liknande banor. Man vill kunna vända sig under natten. Räcker med hörlurar så är det kört, kan tänka mig att en sådan konstruktion då lätt hänt blir likadan.

hmm jag tänker på en liten "pall" eller om man tar 3 brädor och spikar ihop som står i sängen ovanför kudden och sedan kan man laborera med bitumen och andra material och om man vill ha en "vägg" på baksidan eller inte. finns nog många sätt att bygga den på.

https://www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-silikonproppar-...

där är öronpropparna jag tänkte på, kostar inte skjortan heller. är man riktigt seriös och vill lägga lite pengar kan man köpa proppar formade efter sina öron och välja ljud insläpp och vilka frekvenser som ska dämpas mest mm men det kanske är lite överkurs.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Det andra låter intressant dock, att bygga en låda över sängen.

Måste man täcka hela golvet och väggen med matta då eller räcker det med att täcka en del av golvet?

Tänk som ett tält i trä över sängen som är täckt i ljuddämpande material (exempel) och bara öppet åt ett håll (där du kryper in), borde gå att bygga med några plywoodskivor, såg, skruvdragare och lite tålamod även om du inte är så händig.

När det kommer till mattor och tyger så är mer=bättre men kommer nog inte göra någon jätteskillnad mer än att minska eko och liknande så förvänta dig inga mirakel.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Tänk som ett tält i trä över sängen som är täckt i ljuddämpande material (exempel) och bara öppet åt ett håll (där du kryper in), borde gå att bygga med några plywoodskivor, såg, skruvdragare och lite tålamod även om du inte är så händig.

När det kommer till mattor och tyger så är mer=bättre men kommer nog inte göra någon jätteskillnad mer än att minska eko och liknande så förvänta dig inga mirakel.

Går nog att ljuddämpa så, men istället svettas man ihjäl.