Vad kan man göra åt oväsen hos grannar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Går nog att ljuddämpa så, men istället svettas man ihjäl.

Tänkte inte på det, kommer klart bli några grader varmare, så man får nog köra med en fläkt isåfall som blåser in ny luft (bidrar ju med lite white-noise också).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Inaktiv

En BRF-ordförande här. Har hanterat problematiken några gånger. Bor man i en lägenhet så får man stå ut med att man har grannar och att det då hörs att man har grannar. Bor man sedan i en fastighet som är lyhörd så får man stå ut med mer än normalt.

Det bästa är alltid att prata med grannen. Var inte så förbannat hämmad som många svenskar är, det är så typiskt svenskt att det alltid skall vara någon annan som skall ta konflikten åt en. Första steget är att bara artigt fråga vad det är som låter. Bara att man vet vad det är gör det genast lättare att hantera. Det hörs på dig att mycket av din stress beror att du inte vet eller förstår vad som pågår i din omgivning. Sedan kanske det är lätt för grannen att ta hänsyn, bara man vet om att problemet finns. Ta tag i det direkt innan det byggs upp till något stort. Fråga om gärna om den grannen är störd i sin tur. Är det lyhört så är det väl lika för alla.

Styrelsen hjälper nog gärna till men räkna inte med några hårda tag. Det är en rätt lång procedur innan juridiken börjar bita och en styrelse är ofta rätt konflikträdd.

Det finns tillfällen när man skall ha hårda nypor men det känns inte så i detta fallet. Känns mest som vanligt småtjafs som man löser med kommunikation, mer kommunikation och en skvätt vanlig hygglighet.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-silikonproppar-...

där är öronpropparna jag tänkte på, kostar inte skjortan heller. är man riktigt seriös och vill lägga lite pengar kan man köpa proppar formade efter sina öron och välja ljud insläpp och vilka frekvenser som ska dämpas mest mm men det kanske är lite överkurs.

Ska testa dem och se, har hört talas om tidigare fast aldrig provat.

Skrivet av Chromatic:

Jag lärde mig tidigt att somna till ljudet av mina fläktar från min dator, när datorn flyttade ut till vardagsrummet är det en vanlig fläkt som gäller.

När den inte funkar så har jag två blåtandshögtalare riktade mot mig som spelar upp havsljud, skogsljud, regn, vad som helst som är "passiva" ljud.

När det är knäpptyst så hör man nämligen allt, det räcker med att grannen fiser.
När man har ett lugnt, passivt ljud igång, så reagerar man inte alls lika mycket på andra ljud.

Precis, det är detta som jag blivit tvungen att göra också. Jag har inget emot kranljud, piss i toalett och sånt som folk inte kan göra något åt, det går lätt att brusa ut med eget ljud. Det är mer de där höga smällarna som jag blir förbannad på, som om de inte kan undvika och släppa och slå tunga saker när klockan är 1 på natten. Hur svårt kan det vara liksom. Det hjälper desto värre inte med egna ljud mot smäll-ljud, bara om jag har det i stora hörlurar, fast då går det istället inte sova.

Skrivet av Necrodude:

@Ståupptuppen: Denna länkem var riktigt bra
http://www.ljudisoleringsexperten.se/lagenhet/

Mitt råd är att bygga bort det. Skruva upp reglar med en distams på 1-2cm från ytterväggarna. Använd typ 70mm reglar. Isolera mellan reglarna med isolering. Tex rockwool. Skruva på ett lager OSB följt av ett till två lager gipsskuvor.

Sänk sedan taket. Regelverk och gips. Låt det hänga i stålband eller använd produkten i länken. Isolera även taket. Nu när taket är sänkt och du har nya väggar så kan du passa på att montera spotlights i taket och dra ny el. Massa datoruttag så klart.

Ingen billig lösning jag föreslår. Men den gör en enorm skilnad

Att sänka taket, är det något man behöver göra om man bor högst upp också?

Skrivet av stigw:

Jag hade en gång en granne som jobbade utomlands. När han var hemma så var det veckovis. Konstant festande hela tiden med mycket folk. Till slut brast det för mej och jag ringde på hos han ikläd nattskjorta. Jag var rejält arg och skällde ordentligt. Han bad om ursäkt och var ångerfull. Men förresten, sa han, kom in så får Du en sup. Och det tackade man ju inte nej till. Sedan var vi vänner. Och grannens festande var därefter på en rimlig nivå. Vet inte om jag kan rekommendera denna metod. Det kan ju slå rejält fel också.

Hade absolut gått och ringt på om någon hade spelat musik varje dag hela nätterna, för det är ohållbart. Det tar desto värre emot mer när det är tyst mesta delen av dagarna, för att sedan bli perioder där det låter fast då inte på grund av hög musik.

Skrivet av ztenlund:

Inte alls konstigt, utan du har förmodligen problem med stomljud. Jag är tyvärr alltför välbekant med problemet. Det spelar ingen roll vilka dörrar man sätter in om ljudet vandrar som vibrationer i husets stomme. Sedan är det ju också så att man kan inte dämpa mer med dörren än vad själva väggen dämpar, eftersom ljudet ändå kommer ta sig igenom väggen.

Stomljud är dessutom luriga, för det är inte alltid det är lätt att höra från vilken tomte de kommer om det inte är vägg i vägg.

Det jag ville komma till lite, att vad är det för mening med säkerhetsdörren när det i slutändan låter mycket mer i stommen av byggnaden.

Skrivet av anon214822:

En BRF-ordförande här. Har hanterat problematiken några gånger. Bor man i en lägenhet så får man stå ut med att man har grannar och att det då hörs att man har grannar. Bor man sedan i en fastighet som är lyhörd så får man stå ut med mer än normalt.

Det jag tycker är så jobbigt är inte att jag hör grannar, utan det är att de är knäpptysta hela dagarna då det faktiskt är tidpunkter det är lugnt att väsnas lite mer. Sedan så fort det blir 23 - 08 som är mer obekväma tider, det är då alla ska leva om och göra saker. Förstår inte syftet.

Skrivet av anon214822:

Det bästa är alltid att prata med grannen. Var inte så förbannat hämmad som många svenskar är, det är så typiskt svenskt att det alltid skall vara någon annan som skall ta konflikten åt en. Första steget är att bara artigt fråga vad det är som låter. Bara att man vet vad det är gör det genast lättare att hantera. Det hörs på dig att mycket av din stress beror att du inte vet eller förstår vad som pågår i din omgivning. Sedan kanske det är lätt för grannen att ta hänsyn, bara man vet om att problemet finns. Ta tag i det direkt innan det byggs upp till något stort. Fråga om gärna om den grannen är störd i sin tur. Är det lyhört så är det väl lika för alla.

Jag är inte konflikträdd, snarare är jag rädd att jag är en person som lätt blir arg på folk när jag pratar med dem.

Däremot måste jag erkänna att det är väldigt jobbigt att ta steget att gå och knacka på en helt okänd persons hem, det är det initiala steget som är jobbigt. Inte att faktiskt prata med grannen. Särskilt nuförtiden när man vet hur undvikande grannar är mot varandra och inte ens vill stöta på sina grannar i trapphusen och när de kollar chockerat på en när man hejar på någon.

Skrivet av anon214822:

Styrelsen hjälper nog gärna till men räkna inte med några hårda tag. Det är en rätt lång procedur innan juridiken börjar bita och en styrelse är ofta rätt konflikträdd.

Det finns tillfällen när man skall ha hårda nypor men det känns inte så i detta fallet. Känns mest som vanligt småtjafs som man löser med kommunikation, mer kommunikation och en skvätt vanlig hygglighet.

Litade inte på att någon uppifrån skulle göra det heller och hade inte förekommit för mig att göra så heller. Jag skulle inte ringa polisen eller gå till styrelsen eller dylikt utan att prata med personen först. Men du har rätt.

Permalänk
Inaktiv

Prata med grannar och hör vad de tycker, kanske håller de med dig och då är det lättare gå fram.
Det svenska sättet är dock invänta på någon annan säger ifrån, så har jag gjort med grannar och det har fungerat skitbra. -Den med sämst nerver säger ifrån först.
Nu senast en knepig ung kommunalt placerad barnfamilj som inte begrep sig på tvättider eller det mesta annat sunt förnuft, de bara gick in och tvättade när de kände för det. Skitsamma att ens tvättskåp innehöll ens kläder. De hängde dit deras kläder de med.
Det var bara att vänta och granntjejs tålamod brast, problem solved och jag slapp alla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Folk tappar saker, barn slänger grejer, hundar springer, dörrar blåser igen med korsdrag etc. Det finns drösvis med saker som kan ge ifrån sig ganska höga ljud utan att det är någonting konstigt alls.

...det kallas livet. 😅

Till ts, prata med grannen (undvik att dra kniv, det gjorde min granne som störde sig på mig och min fru plus vilda ettåring). Om inte det hjälper, kontakta föreningen.. om inte det hjälper, polis/störningsjour (om din granne får för sig att börja röka på och spela Barbie girl hela nätterna, vilket grannen ovanför mig gjorde)....och när inte det hjälper eller grannen inte flyttar - FLYTTA.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Entusiast

Citat: Att sänka taket, är det något man behöver göra om man bor högst upp också?

Förmodligen inte. Golv och väggar. Om det kommer in ljud från ytterdörren så kan en innedörr eller ett tjockt tygstycke bakom ytterdörren var en ide. Hur ser det ut med ventilationen? Kommer det in ljud utifrån via friskluftsventiler?

Permalänk
Medlem

Tyvär är det svårt med med störande grannar, nån annan graanne som du vet blir störd också<+

själv har jag kört med öronproppar i 4 år nu, knäpptyst,

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för att jag bor i hyresrätt kunde man tro att jag och OP har samma grannar

Till alla som säger att man får stå ut med lite ljud i flerfamiljshus o.s.v. så håller jag absolut med - på dagtid. Jag är extremt tolerant om grannar lyssnar på musik, flyttar möbler, bråkar, har skällande hundar o.s.v. så länge det sker under rimliga tider på dygnet. Men när grannarna börjar slamra, prata högt o.s.v. vid klockan 22-23 och ibland inte slutar förrän kl 03-04 kan det inte anses acceptabelt någonstans. Det stör ju inte bara under själva störningstillfället, utan det förstör även hela ens nästkommande dag. Man ska inte behöva öronproppar för att kunna sova på natten i sitt hem. Då kan inte lägenheten anses uppfylla sitt syfte som funktionsduglig bostad.

För ca. ett år sedan då de hade en period när de störde mycket så ringde jag till störningsjouren varje gång, 10-12 gånger totalt. Pratade också med grannarna under dem, som berättade att de även ringt störningsjouren ett par gånger. Till slut, efter ett par månader upphörde störningarna. Antar att hyresvärden till slut pratade med dem och de insåg att antingen får de skärpa sig eller bli vräkta. Tyvärr är det svårare att få folk vräkta från en bostadsrätt, så frågan är om det verkligen är bättre ur störningsperspektiv.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Prata med grannar och hör vad de tycker, kanske håller de med dig och då är det lättare gå fram.
Det svenska sättet är dock invänta på någon annan säger ifrån, så har jag gjort med grannar och det har fungerat skitbra. -Den med sämst nerver säger ifrån först.
Nu senast en knepig ung kommunalt placerad barnfamilj som inte begrep sig på tvättider eller det mesta annat sunt förnuft, de bara gick in och tvättade när de kände för det. Skitsamma att ens tvättskåp innehöll ens kläder. De hängde dit deras kläder de med.
Det var bara att vänta och granntjejs tålamod brast, problem solved och jag slapp alla problem.

Ska man vara lite ondskefullt kreativ och slippa behöva gå och säga till men ändå få fram sitt budskap, så kan man ju alltid bli odrägligt väsnig själv på en högre nivå än vad grannen är, ända tills grannen själv kommer och säger till. Då säger man bara "Fast ni väsnas ju också, då kan ni också sluta". Haha!

Skrivet av Necrodude:

Citat: Att sänka taket, är det något man behöver göra om man bor högst upp också?

Förmodligen inte. Golv och väggar. Om det kommer in ljud från ytterdörren så kan en innedörr eller ett tjockt tygstycke bakom ytterdörren var en ide. Hur ser det ut med ventilationen? Kommer det in ljud utifrån via friskluftsventiler?

Ingen aning faktiskt, det är förvisso lite lyhördare på toaletten tror jag.

Skrivet av zogez:

Tyvär är det svårt med med störande grannar, nån annan graanne som du vet blir störd också<+

själv har jag kört med öronproppar i 4 år nu, knäpptyst,

Jag körde med öronproppar inatt oavsett om de väsnades eller inte. Tror det var rätt tyst rent utav. Men det skapar stress till slut så gjorde i förebyggande syfte.

Skrivet av Pepsin:

Om det inte vore för att jag bor i hyresrätt kunde man tro att jag och OP har samma grannar

Till alla som säger att man får stå ut med lite ljud i flerfamiljshus o.s.v. så håller jag absolut med - på dagtid. Jag är extremt tolerant om grannar lyssnar på musik, flyttar möbler, bråkar, har skällande hundar o.s.v. så länge det sker under rimliga tider på dygnet. Men när grannarna börjar slamra, prata högt o.s.v. vid klockan 22-23 och ibland inte slutar förrän kl 03-04 kan det inte anses acceptabelt någonstans.

Märk väl då att i detta fall är det så bisarrt att grannarna faktiskt är knäpptyst generellt, för att sedan selektivt välja obekväma tider. Det är nästan mer störigt än om de väsnas hela dagarna.

Skrivet av Pepsin:

Om det inte vore för att jag bor i hyresrätt kunde man tro att jag och OP har samma grannar

Till alla som säger att man får stå ut med lite ljud i flerfamiljshus o.s.v. så håller jag absolut med - på dagtid. Jag är extremt tolerant om grannar lyssnar på musik, flyttar möbler, bråkar, har skällande hundar o.s.v. så länge det sker under rimliga tider på dygnet. Men när grannarna börjar slamra, prata högt o.s.v. vid klockan 22-23 och ibland inte slutar förrän kl 03-04 kan det inte anses acceptabelt någonstans. Det stör ju inte bara under själva störningstillfället, utan det förstör även hela ens nästkommande dag. Man ska inte behöva öronproppar för att kunna sova på natten i sitt hem. Då kan inte lägenheten anses uppfylla sitt syfte som funktionsduglig bostad.

Precis, det förstör ju flera dagar framöver eftersom man dels:
* Blir stressad och sover väldigt dåligt
* Får ändrad dygnsrytm för att man somnar flera timmar senare
* Blir orolig och stressad över kommande nätter för att man väntar sig att det ska hända fler gånger
* Osv...

Det borde ju närmare jämföras med misshandel. Jag överdriver inte när jag säger att man kan dö och bli sjuk av sånt här, sömnen är det viktigaste som finns.

Skrivet av Pepsin:

För ca. ett år sedan då de hade en period när de störde mycket så ringde jag till störningsjouren varje gång, 10-12 gånger totalt. Pratade också med grannarna under dem, som berättade att de även ringt störningsjouren ett par gånger. Till slut, efter ett par månader upphörde störningarna. Antar att hyresvärden till slut pratade med dem och de insåg att antingen får de skärpa sig eller bli vräkta. Tyvärr är det svårare att få folk vräkta från en bostadsrätt, så frågan är om det verkligen är bättre ur störningsperspektiv.

Skulle jag bli väldigt illvillig så hade jag suttit på mig öronproppar och sedan haft på jättemycket oljud när jag går till jobbet, går och lägger mig och så vidare tills de blir galen och säger till mig. Det effektivaste sättet att få folk att sluta med något egentligen är att få dem att bli rädd att man själv gör samma tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Ståupptuppen: I feel ya,

Grannen ovanför klampar omkring som en jävla armegeneral som marsch-tränar. Hon har tydligen problem med fötterna som gör att hon klampar omkring (hon går tydligen på hälarna med maximalt fotnedslag). Inte mycket att göra åt, föreslog att hon kunde skaffa tofflor eller liknande :P, men hon verkar vara måttligt intresserad!

Jag i lägenheten under, kan alltså exakt bestämma hennes position vid given tidpunkt oavsett tid på dygnet, då hennes varje rörelse är följt av KLAMP KLAMP KLAMP KLAMP KLAMP! Nu ska hon tydligen in i köket...

xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Ska man vara lite ondskefullt kreativ och slippa behöva gå och säga till men ändå få fram sitt budskap, så kan man ju alltid bli odrägligt väsnig själv på en högre nivå än vad grannen är, ända tills grannen själv kommer och säger till. Då säger man bara "Fast ni väsnas ju också, då kan ni också sluta". Haha!

Ingen aning faktiskt, det är förvisso lite lyhördare på toaletten tror jag.

Jag körde med öronproppar inatt oavsett om de väsnades eller inte. Tror det var rätt tyst rent utav. Men det skapar stress till slut så gjorde i förebyggande syfte.

Märk väl då att i detta fall är det så bisarrt att grannarna faktiskt är knäpptyst generellt, för att sedan selektivt välja obekväma tider. Det är nästan mer störigt än om de väsnas hela dagarna.

Precis, det förstör ju flera dagar framöver eftersom man dels:
* Blir stressad och sover väldigt dåligt
* Får ändrad dygnsrytm för att man somnar flera timmar senare
* Blir orolig och stressad över kommande nätter för att man väntar sig att det ska hända fler gånger
* Osv...

Det borde ju närmare jämföras med misshandel. Jag överdriver inte när jag säger att man kan dö och bli sjuk av sånt här, sömnen är det viktigaste som finns.

Skulle jag bli väldigt illvillig så hade jag suttit på mig öronproppar och sedan haft på jättemycket oljud när jag går till jobbet, går och lägger mig och så vidare tills de blir galen och säger till mig. Det effektivaste sättet att få folk att sluta med något egentligen är att få dem att bli rädd att man själv gör samma tillbaka.

Ha bara i åtanke att inte ha öronproppar som en permanent lösning, jag gjorde det i flertalet år vilket gjorde att jag numera har permanenta problem med öroninfektioner osv, det är absolut inget att rekommendera att sova med på lång sikt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Overwatch:

@Ståupptuppen: I feel ya,

Grannen ovanför klampar omkring som en jävla armegeneral som marsch-tränar. Hon har tydligen problem med fötterna som gör att hon klampar omkring (hon går tydligen på hälarna med maximalt fotnedslag). Inte mycket att göra åt, föreslog att hon kunde skaffa tofflor eller liknande :P, men hon verkar vara måttligt intresserad!

Jag i lägenheten under, kan alltså exakt bestämma hennes position vid given tidpunkt oavsett tid på dygnet, då hennes varje rörelse är följt av KLAMP KLAMP KLAMP KLAMP KLAMP! Nu ska hon tydligen in i köket...

xD

Känns igen och det är därför jag valde att bosätta mig högst upp i bostadshuset. För jag vet att andra människor inte är kapabel att visa hänsynen, utan de anser att det är viktigt att få smälla ner sin fot allt de har i golvet när de går fastän de tjänar ingenting på det förutom knäproblem.

Skrivet av godspeed:

Ha bara i åtanke att inte ha öronproppar som en permanent lösning, jag gjorde det i flertalet år vilket gjorde att jag numera har permanenta problem med öroninfektioner osv, det är absolut inget att rekommendera att sova med på lång sikt

Bra poäng, det är det jag menar också och är orsaken till varför jag har varit lite emot öronproppar. I bästa av världar hade man hoppats på att folk inte tränar kastarmen på sina dörrar mitt i nätterna, men svårt att påverka andra människors galna upptåg.

Jag hade tänkt prova silikonproppar nu dock, de stoppar man åtminstone inte in något i hörselgången på öronen.
Permanenta öroninfektioner förresten? Det låter ju väldigt läskigt, att de är permanenta.

Permalänk
Entusiast

Det var väl en bostadsrätt du bodde i?
Värt att beakta är att om du skulle investera pengar i att ljudisolera lägenheten så höjer du värdet på den. Ljudisolerad lägenhet är ju ett bra säljargument.

Permalänk
Medlem

En sak jag kom att tänka på angående smällarna
kan det inte vara tryckstötar då dom stänger vattenkranen?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Sitter som ledamot i styrelsens i våran brf, vi har nyligen skickat ut ordningsregler till alla boende just på grund av folk som stör, vi kommer ge varningar om de vid upprepade tillfällen inte följs och vi kommer säga upp medlemskap i våran brf alltså vräka folk, de har hänt en gång redan för några år sedan.
De som hänt efter utskicket är att folk har slutat störa och leva om, vi hade hundar som skällde 11 på kvällen, nu har de upphört, vi hade en granne som spelade musik och pratade högt med balkongdörr öppen så de hördes bland husen, de har också upphört, så hot om varningar och vräkning har hjälpt.

Permalänk

Jag hade för några år sedan en kommunplacerad familj över mig. De nattade ungen runt 11-01 varje kväll med gallskrik i en timme som följd. Det var fest varje helg fre-sön fram till 06. Var uppe en kväll när de låg med varandra så högljutt att jag fick nog och tillslut gick upp, folk låg med varandra överallt i lägenheten och det var barnen som öppnade.

Tog mig ett år att hitta nytt boende och mitt livsmål var att dessa människor ska förlora sin lägenhet. Jag ringde störningsjouren 5-10ggr i veckan och filmade varje gång det lät, skicka sedan filmerna till alla anställda hos hyresvärden VARJE DAG och gjorde nya mailadresser så de inte kunde blocka.

Två veckor efter jag flyttat hörde en annan granne av sig (äldre dam) och tacka djupt för att nu hade de blivit vräkta.

Var ett år utan sömn, slagsmål och allmänt otrevligt, hyresvärden ville först inte göra något för de var rädda att bli stämplade som rasister.

Kontentan av min WOT är spamma sönder din förening och störningsjour.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ha bara i åtanke att inte ha öronproppar som en permanent lösning, jag gjorde det i flertalet år vilket gjorde att jag numera har permanenta problem med öroninfektioner osv, det är absolut inget att rekommendera att sova med på lång sikt

Ursäkta om jag spårar ur från ämnet här men jag blir också lite nyfiken. Vad är det som orsakar de permanenta problemen?
Har själv sovit och jobbat med öronproppar i snart 20 år, inget kul om mina öron är utdömda.

Permalänk
Medlem

Har också problem med dunsar och mer specifikt fotsteg. Barn som springer mellan rummen också... Kontrakt likt hyresrätt men med 2 års bindningstid, skulle vara dyrt att bryta. Har inte hittat någon lösning än så länge och jag tror det handlar om att grannarna inte bryr sig eller att de inte förstår. Försökt prata med dem men deras svar är alltid samma.. "vi är så lugna och för inget oväsen, men ska försöka bättra oss". Efter att ha snackat med andra grannar så har våran lägenhet tydligen haft många olika personer som flyttat tidigare, och nu förstår jag varför. Skulle kunna anmäla det till myndighet som ansvarar för att mäta och åtgärda oväsen, problemet är bara att ljuden är dåva, vibrationsvågor antar jag. Tror gränsen för oväsen är 60dB...

Husets konstruktion är ganska dålig också, trägolv på betong och ett innertak i gips. Två bärande balkar genom vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När du får tinnitus lär du dig att uppskatta ljud vid sömn!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

När du får tinnitus lär du dig att uppskatta ljud vid sömn!

Hah, om jag får det så har jag nog med förutsägbara ljud från vägen utanför och lågt flygande fraktflygplan till och från (ligger förmodligen något militärt flygfält nära). Ett stort problem är ju att alla har olika uppfattning om vilka ljud som stör, för mig och TS är just dunsar extra störande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle flyttat. Har du redan fått in tiderna på hjärnan när folk stör så kommer ingenting förbättras.

Hade samma problem, försökte att inte vara hemma och försökte få grannarna att förstå, det kanske håller i sig ett tag men sen återgår de till sina gamla vanor. Så hur sugigt det än är att få höra detta råd så är nog det enda vettiga att flytta.

Permalänk
Medlem

Undrar om det rent teoretiskt hade varit möjligt att applicera tekniken "Noise cancellation" i en lägenhet xD Men det kanske bara fungerar för förutsägbara ljud? Not sure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag skulle flyttat. Har du redan fått in tiderna på hjärnan när folk stör så kommer ingenting förbättras.

Hade samma problem, försökte att inte vara hemma och försökte få grannarna att förstå, det kanske håller i sig ett tag men sen återgår de till sina gamla vanor. Så hur sugigt det än är att få höra detta råd så är nog det enda vettiga att flytta.

Ja lutar mot det just nu, måste hitta någon som kan "ta över" kontraktet för att undvika betala dubbel hyra. Lite svårt att hitta någon dock, nybyggda lägenheter för liknande pris öppnar för inflytt den här månaden. Målet är att försöka flytta dit om vi (mäklaren) kan hitta någon ny hyresgäst i tid.

Ett problem som du säger är att man lär sig de rutiner familjen ovanför har. Och deras rutiner trots småbarn verkar vara att väsnas mellan 21.00-24.00. Mellan 23.00 och midnatt är det läggdags och då hör man ofta barnen skrika och bråka.

Känns så jäkla unket att man ska behöva spendera massa pengar och tid på flytt för att andra inte kan visa respekt eller ens försöka åtgärda problemet (tofflor skulle få bort en hel del av ljuden).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Undrar om det rent teoretiskt hade varit möjligt att applicera tekniken "Noise cancellation" i en lägenhet xD Men det kanske bara fungerar för förutsägbara ljud? Not sure.

Tanken har slagit mig också, men vet inte hur snabb respons aktiv reducering har. Skulle ju behöva installera i flera rum också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av waegogin:

Hah, om jag får det så har jag nog med förutsägbara ljud från vägen utanför och lågt flygande fraktflygplan till och från (ligger förmodligen något militärt flygfält nära). Ett stort problem är ju att alla har olika uppfattning om vilka ljud som stör, för mig och TS är just dunsar extra störande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår, jag kan erkänna att jag famlat i mörkret och råkat dunsa i en stol eller två under mina år då man kommer hem och jobbat natt. Men jag har svårt att någon medvetet försöker göra oväsen.

Ofta tror jag en lapp brukar funka

Gärna med lite glimten i ögat. Vi hade en granne som gjorde mycket oväsen dörren mittemot, inget som störde mig då jag ofta somnar oavsett ljud men grannen under dem.

De skrev en lapp "hörrni jag har väldigt svårt att sova efter midnatt pga bankande ljud och det låter som att ljudet kommer ifrån ovan mig, är det lika illa hos er?"

Efter det har det faktiskt varit väldigt lugnt

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Eventuellt skulle nyproduktion fungera.

Jag bor i nyproduktion och isoleringen är bra men dunsar hörs väldigt mycket ändå.

@TS Eftersom jag har en grabb på 1 år som slamrar väldigt mycket från 06-19 så har jag pratat med grannen under, dit ljudet färdas och medvetet placerat lekhörnan på andra sidan lägenheten mot vart sovrummen är. Detta gör att vi kan leka för fulla muggar utan att han vaknar och om det blir för jobbigt så kan han smsa eller ringa.
Prata med grannen över dig på ett respektfullt sätt så kan ni antagligen hitta en lösning som fungerar för alla parter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ståupptuppen:

Längre historia gjord kort, jag har investerat mycket för att flytta till min första bostadsrätt. Fått uppoffra många saker såsom närhet till jobb och andra förmåner för att jag tänkte att med lite större och bättre boende så kunde man få mer lugn och ro åtminstone gentemot förra stället. Lugn och ro, åtminstone vid sovtider är för mig väldigt viktigt. Förra stället jag bodde på var lite av ett ghetto.

Nu är problemet att det verkar vara väldigt lyhört här och grannarna är inte för fem öre särskilt bättre. Snarare är det sämre på många sätt än mitt förra ställe, för på förra stället så var folk åtminstone tysta i 99% av fallen på tidiga mornar på helgerna och sent. Lite förvirrande är det också, för det kan vara knäpptyst flera dagar som om grannarna inte lever, för att sedan höra när en person nyser (till och med) och man hör folk pratar dovt. Jag har svårt att tro att de håller sig från att leva, prata och nysa och sånt i flera dagar de dagarna det är tyst för att sedan vakna till liv efter några dagar. Hur kan det vara sådan kontrast? Därför är det mycket svårt att få en uppfattning om hur lyhört det är.

Nu är det inte såna småljud jag stör mig på dock och jag har väl accepterat delvis att det är lyhört, framförallt ut i trapphuset. Men jag själv är en väldigt hänsynsfull person, som praktiskt taget begränsar mig i min egen bostad. Jag kanske är överdrivet hänsynsfull t.om, jag hålgångar aldrig, jag har på låg volym i min egen bostad fastän högre volym inte skulle höras, jag pratar inte högt, jag slamrar inte, jag trycker igen dörrar löst och så vidare. Såhär lever jag även mitt på dagen när det är mer lugnt att väsnas! Jag har inte krav att andra ska vara likadan, men hade uppskattat om folk kunde åtminstone låta bli att slänga igen dörrar, slänga med porslin och såna saker när klockan är 00-01 eller 07-08 på en helg.

Har dock insett efter att ha bott på många ställen att grannar är skumma och dåliga på att visa hänsyn. Rätt som det är verkar de vara igång för full rulle på nätterna till och med och på tidiga mornar. Som om de aldrig sover. Sedan är de tysta hela dagarna då det faktiskt är en tidpunkt då det är ok för dem att stöka på. Som om de medvetet väljer de jobbiga tiderna och är tyst de övriga normala tiderna.

Det är inte så att de har på hög musik på nätterna, så det tar emot väldigt mycket för mig att gå och ringa på och säga till (om det nu är dem). Vad skulle man säga, att de ska sluta smälla och leva? Min erfarenhet är att folk blir defensiva och i regel är oöppna för att ändra sin livsstil, många hävdar att de har rätt till det och så vidare. Enligt tidigare erfarenhet så tenderar folk att neka till det också och då kan man inte säga så mycket.

Tycker det är så onödigt också, för jag sover rätt dåligt på veckorna, så mitt behov att sova ikapp på helgerna är stort. I synnerhet eftersom jag har högre sömnbehov än de flesta andra och tenderar att sova dåligt på veckodagarna nu när jag jobbar. Då när man väcks 2-3 timmar tidigare än vad man tänkt för att de stökar tidigt, eller somnar 2-3 timmar senare för att de stökar sent, känns så otroligt onödigt. Blir nästan hämndlysten. För då är de tyst nästan hela dagen sedan och då sitter man vaken och är trött och hängig hela helgen (förstörd helg) och får avnjuta tystnaden när den inte spelar någon roll längre för det är mitt på dagen.
I natt gick jag till och med och la mig tidigare för att anpassa mig efter grannarnas stök tidigt. Men då skulle grannarna ändra sina rutiner och stöka 2 timmar senare än vanligt istället.

Min huvudsakliga fråga om ni inte orkar läsa eller ge tips på ovanstående är...
Hur kan jag få mer lugn och ro i mitt sovrum? Jag har inte ens något emot festande som de flesta andra har, det är ganska dova ljud som man kan döda ut med vitt brus och sådant (så länge det inte är bas). Men något jag verkligen inte klarar av så är det höga dunsar, vet inte vad de gör för att åstadkomma dessa ljud. Det låter nästan som folk drar in ett bord så det slår in i en vägg, typ hela tiden.
Öronproppar får jag ont i hörselgången av, stora hörlurar går inte att sova med då de är för klumpiga.

Finns det inte något sätt man kan gardera sig i de lägena grannarna får dessa hjärnsläpp så man kan somna i lugn och ro utan stress och sömnproblem? Öron är besvärliga, för de går inte stänga av vid behov.

Ja att bo i en lyhörd lägenhet är hemskt, får ångerst att gå på toa eller duscha efter kl21. För att inte tala om sexlivet. =S Jag jobbar dessutom till sjöss så när jag är hemma har jag ju inget jobb att anpassa mig efter vilket gör att jag är mest aktiv under kvällen och natten.

Men eftersom det är en bostadsrätt har du faktiskt möjlighet att ljudisolera den. Nytt golv med absorberande matrial under, lämpliga skivor på väggarna och tak..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Ursäkta om jag spårar ur från ämnet här men jag blir också lite nyfiken. Vad är det som orsakar de permanenta problemen?
Har själv sovit och jobbat med öronproppar i snart 20 år, inget kul om mina öron är utdömda.

Oj, haha, jag använde fel ord mitt i natten med smärtstillande osv, jag skulle använt orden ständigt återkommande
Men börjar det klia och jäklas i öronen som om det bosatt sig en mindre varelse därinne och göra ont, då ska du genast kolla det med läkaren för då är det en rejäl infektion eller allergi du dragit på dig

För min del så är det nu en annan sorts antibiotika än förut, och desinfektion, som jag använder nu och det verkar som om något hänt för imorse så kom det ut en svart sörja ur örat när jag sköljde med det..lagom mysigt!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv

Jag har då använt öronproppar i typ 20år dagligen i mitt första jobb och hade inga som helst problem, gäller bara att använda rätt typ, vi hadde vita med plast runt och som hade en blå platta längst ut, dom gula man köper på apotek är värdelös, funkar inte alls lika bra och de kliar i öronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har då använt öronproppar i typ 20år dagligen i mitt första jobb och hade inga som helst problem, gäller bara att använda rätt typ, vi hadde vita med plast runt och som hade en blå platta längst ut, dom gula man köper på apotek är värdelös, funkar inte alls lika bra och de kliar i öronen.

Nu är det ju inte så att alla är likadana, men det är mot rekommendationer eftersom det är väldigt vanligt att man får vaxproppar och sen infektioner i trumhinna osv, eller att man får hörselgångseksem/infektion av det som är vanligast vid långvarig användning

Det här argumentet är ungefär som att bara för att man själv inte sett/upplevt det, så finns absolut inte problemet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(