Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Avstängd

Vi behöver kontanter när tekniken inte fungerar. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg4mgW/swish-ligger-nere...

Permalänk
Medlem

Tror många butiker vill skippa kontanter pga rånrisken. En ny kontantlöst Coop-butik har öppnat i Sundbyberg i Sthlm.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v8QBE/helt-kontantlos-b...

"Idén är att det ska öka tryggheten för både personalen och kunder samt eliminera kostnaden för kontanthantering".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Använder inte swish så ofta och dom gånger man använder de är när man säljer nått på blocket, för de dagliga livet behövs inte swish.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Uppmaning: har raderat ett flertal inlägg då det har börjat bli en dålig stämning. Försök att behålla en god ton tack!

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Swish överförs ju oftast mellan privatpersoner. Det är kortköpen (Visa/Mastercard) som används mest.

Permalänk
Medlem

@Lorault: Tala om det för ATG som bland annat har det som betalmedel och som har haft problem med det idag då Smidigt att använda när man reser med buss i Västra Götaland bland annat. Och då är det inte bland privatpersoner heller. Så nä. Du är ute och seglar.

Du är precis som ett äldre par i Stockholm som de intervjuade nu inför EU-valet. Inte pensionärer men snart. "Vi har inga problem med högre bränslepriser. Vi har så kort väg till jobbet så vi kan antingen gå/cykla dit eller ta buss eller liknande så oss gör det inget och det blir dyrare". Har lite svårt att sätta sig in i andras situation. Det där med empati och inse att andra kanske har en annan situation både vad gäller gällande gällande ekonomi och gällande läge till jobb och annat verkar vara väldigt svårt för en hel del personer gällande mycket.

"Men jag kan ju alltid betala med kort och då kan det väl alltid fungera för alla andra så vad är problemet?" Lite det man kanske ska fundera över. Kan "du" alltid göra det? Välkommen ut i "landet" någon gång kanske. Eller vi elavbrott som "vi" ute i "landet" levererar till "er" Ibland kanske man måste inse att man/vi är extremt sårbara. Det är inte enbart just du som inte inser det, tyvärr. För inte så många år sedan så kunde en "kassör/kassörska" ta fram ett kassakvitto och skriva ett kontantkvitto och så kunde man ivf köpa det man vill ah. Nu för tiden så går inte det, oftast. Så vi är otroligt sårbara. Det här är något som myndigheterna borde fundera på både en och två gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

kontanter har inte dessa problem som tur är. alltid bra med olika betalmetoder även om det är "omodernt".

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Bankerna kan gott stå för bankomaterna utan att belasta kunderna med extra avgifter. Vi betalar redan massor med pengar, dels i form av årsavgifter för innehav av konto, dels nollränta på tex lönekonton.

/ B

Tror du att bankerna tjänar några pengar på folk som har några konton med nollränta? Har man inte engagemang på iaf 500k eller nåt så är det ingen direkt intjäning på kunderna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kontanter har inte dessa problem som tur är. alltid bra med olika betalmetoder även om det är "omodernt".

Tog tyvärr ingen bild när jag handlade igår... men i kassan där jag betalade satt det en stor skylt "EJ KONTANTER, kassasystemet trasigt". Varken Gunnebo Safepay eller Cash Guard är jättestabila system även om de blivit bättre med åren.

I det fallet fanns det andra kassor som var öppna som tog kontanter. Har dock varit med om att samliga varit nere och kontanthanteringen som skedde då var knappast ett under av arbetsmiljö eller säkerhet.

Nån mer som funderat över butikspersonalens säkerhet och rånrisk?

Slutna kassasystem är en del av lösningen på detta... men å andra sidan finns det folk som försökt råna kontantlösa bankkontor också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Men dom har väl kreditkort alt coop eller icakort

Permalänk
Medlem

Man kan ju ta ut kontanter i affärer. Blir det avgift då också?

Edit:
Jag själv betalar nästan bara med kort. Enda gången jag kan behöva ta ut kontanter är typ på ställen som "återbruket" där samhällets offer jobbar och säljer begagnat. Finns ingen kortbetalning där

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Man kan ju ta ut kontanter i affärer. Blir det avgift då också?

Det är det på sätt och vis redan. De bara bakar in priset för att betala med kort i ordinarie pris. Får de chansen så lägger de säkert på en extra avgift precis som när alla började ta mångdubbelt mer betalt för påsar.

Permalänk
Avstängd

enklare slå ut samhällsfunktioner om allt funkar elektroniskt.
På tal om det swish låg nere flera timmar men kontanter funkar utan ström

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@OSkar000: Självklart så är det ingen som vill att personalen i butikerna ska bli rånade stup i kvarten. Men så var det inte tidigare. Så varför skulle det helt plötsligt bli så nu? Jag vet att polisen inte sköter sitt jobb i vissa områden. Men då får polisen sköta sitt jobb i de områdena då. På samma sätt som polisen ska sköta sitt jobb gällande bedrägerier på internet. Kan det finns ett samband mellan att det ökar/inte minskar med bedrägerier på internet med att polisen/åklagare så fort de ser att det handlar om just bedrägeri på internet lägger ner just det ärendet? När, så kan det ju inte vara. Dags att de gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tog tyvärr ingen bild när jag handlade igår... men i kassan där jag betalade satt det en stor skylt "EJ KONTANTER, kassasystemet trasigt". Varken Gunnebo Safepay eller Cash Guard är jättestabila system även om de blivit bättre med åren.

I det fallet fanns det andra kassor som var öppna som tog kontanter. Har dock varit med om att samliga varit nere och kontanthanteringen som skedde då var knappast ett under av arbetsmiljö eller säkerhet.

Nån mer som funderat över butikspersonalens säkerhet och rånrisk?

Slutna kassasystem är en del av lösningen på detta... men å andra sidan finns det folk som försökt råna kontantlösa bankkontor också.

Slutna kassa system är en väldigt bra lösning men i nödfall måste man lösa det på annat sätt, som du såg. var nog mer ett undantags fall än en regel men hur osäkert den än var så fungerade det och har gjort det under många år förut när inga automatiska system fanns 24/7 i många år. att det händer någon dag här och där är ett litet problem.
vet en butik som anställt väktare efter ett ungdomsgäng började slåss med personalen när dom försökte snatta och sedan kom tillbaka med mer folk och försökte tända eld på butiken. min kompis är butikschef där och hon säger att alla anställda känner mer trygghet när dom har en patrullerande väktare i butiken som redan avvärjt ett par rånförsök. han skulle bara varit där en kort period efter ungdomsgängets framfart ifall de kom tillbaka. men både kunder och personal har varit så positiva att han numer är fast anställd där från 15.00 till 22.00 när butiken stänger och han brukar hålla koll på att personalen kommer säkert till sina bilar eller tunnelbanan.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

@OSkar000: Vid strömavbrott får du ta emot kontanter även om du inte kan registrera det i kassaregistret och således kontrollenheten. En matvaruaffär kommer ju däremot inte hålla öppet, dels för hur ska de veta vad allt kostar utan kassaregister, dels kan du inte ha folk som springer runt i en mörk industribyggnad utan fönster. En mataffär har inget särskilt samhällsansvar, så de kommer inte ha manuella rutiner för kortbetalning, rutiner vid problem med det uppkopplade kassasystemet, eller rutiner för att hantera kontanter om det slutna kontanthanteringssystemet slutar fungera. De kommer heller inte ha reservkraft. Ingen kommer tvinga dem och ingen kommer betala för det.

Det är andra som stiger in vid en större kris, för alla normala händelser inkl naturkatastrofer får man helt enkelt vänta på att elströmmen återställs eller resa till en butik som har elström. En butiksinnehavare kanske kan få hjälp av sitt försäkringsbolag att täcka förstörd mat vid strömavbrott, men försäkringsbolaget kommer ju inte subventionera reservkraftverk och bränsle för att driva en butik i ett område med strömavbrott när det säkert finns gott om butiker med elström max några tiotals km bort om du bor i södra Sverige, och handlaren kommer ju inte kunna höja priserna för att täcka det heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Fast på vilket sätt hjälper kontanter om folk ändå inte har med dem?
Liksom man har ett begränsat antal fickor och man vill ej bära med sig allt som någon gång skulle kunna vara bra att ha. Utvecklingen går dessutom att de som bär sig saken pengar inte ändå kan använda dem på så många ställen, detta av orsaker som att staten vill försvåra svartköp och ställer högre krav på kassorna.

Från artikeln: Ingen kan just nu handla varken godis, dricka eller korv då vi bara tar emot swish i våra kiosker. Det finns en kortläsare där man köper hamburgare men det blir ju helt omöjligt när det är så mycket folk.
Alltså vare sig kontanter, guld, ägg, potatis eller en hel ko som betalningsmedel hade ändå inte fungerat.
Det finns dock ett betalmedel som används idag och har funnits i nog över 10 000år som fungerar. Man tar personuppgifter på köparen, skriver upp dens uppgifter och den får betala på krita. Visst blir det svårt att driva in alla skulder, men det är detta eller att inte sälja alls.
Jag vet väldigt många som handlar så än idag, speciellt på butiker som säljer teknikprylar. -Jag tar det på faktura brukar folk säga.

*edit*
De tog visst kontanter.

Permalänk
Medlem

Du är en dålig människa ditt kort låser vi och dina tillgångar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toben:

Problemet här är hur mycket pengar har du löst hemma? Det är väldigt få svenskar som har över 30 000kr hemma och det är väl typ vad en barnfamilj behöver idag för att klara sig en månad. De familjer som har över 30 000kr hemma, vill nog inte skylta om detta då rån i hem ökas.

*edit*
Min uppfattning om pengar idag är att det främst är ett kortsiktigt medel som vissa har att betala med. Pengarna går ifrån deras bankkonto till sedlar från bankomat till säljare till bank till dens bankkonto. Där vissa som mig ej orkar med alla omvägar, utan rent praktisk så går det från mitt bankkonto till någon annans, visst är visa m.m iblandade, men det sköts så smidigt så jag inte ens tänker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast på vilket sätt hjälper kontanter om folk ändå inte har med dem?
Liksom man har ett begränsat antal fickor och man vill ej bära med sig allt som någon gång skulle kunna vara bra att ha. Utvecklingen går dessutom att de som bär sig saken pengar inte ändå kan använda dem på så många ställen, detta av orsaker som att staten vill försvåra svartköp och ställer högre krav på kassorna.

Från artikeln: Ingen kan just nu handla varken godis, dricka eller korv då vi bara tar emot swish i våra kiosker. Det finns en kortläsare där man köper hamburgare men det blir ju helt omöjligt när det är så mycket folk.
Alltså vare sig kontanter, guld, ägg, potatis eller en hel ko som betalningsmedel hade ändå inte fungerat.
Det finns dock ett betalmedel som används idag och har funnits i nog över 10 000år som fungerar. Man tar personuppgifter på köparen, skriver upp dens uppgifter och den får betala på krita. Visst blir det svårt att driva in alla skulder, men det är detta eller att inte sälja alls.
Jag vet väldigt många som handlar så än idag, speciellt på butiker som säljer teknikprylar. -Jag tar det på faktura brukar folk säga.

Det är i praktiken samma krav på kassaregistret oavsett om det handlar om Swish, kortköp eller kontanter eftersom de utvecklas för att stödja olika alternativ.

När det gäller Klassfotbollens kiosker –

Skrivet av AB:

Urdrag, min fetning –

Dragits flera gånger

I Skövde pågår just nu Klassfotbollen som totalt engagerar 2 600 barn och lockar 10 000 besökare enligt ordförande Robert Alvarsson.

– Ingen kan just nu handla varken godis, dricka eller korv då vi bara tar emot swish i våra kiosker. Det finns en kortläsare där man köper hamburgare men det blir ju helt omöjligt när det är så mycket folk.

– Vi tar ju kontanter med såklart men det är ju ingen som har det idag.

Samtidigt har flera besökare klagat på att betalningar gått igenom 3–4 gånger.

– Det är ju inte alls kul om man köpt en hamburgaremeny eller så.

Edit: Ett kassaregister från de senaste nio åren eller så stödjer kontrollenhet. Har du ett kassasystem för kortbetalningar och Swish borde även funktion för kontanter och kontrollenhet vara inbyggt i den, annars väljer ju alla kunder som vill kunna köra kontanter bort din lösning. Det handlar ju bara om programvara för att kunna stödja en kontrollenhet, du behöver inte köra någon fysisk kontrollenhet utan det går bra med en hostad lösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det är samma krav på kassaregistret oavsett om det handlar om Swish, kortköp eller kontanter.

När det gäller Klassfotbollens kiosker –

Hehe, det fanns en mening under där de skrev kontanter. Nå många butiker går ifrån kontanter då det är krångligt och det krävs en viss kassamaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toben:

Skrivet av anon159643:

Problemet här är hur mycket pengar har du löst hemma? Det är väldigt få svenskar som har över 30 000kr hemma och det är väl typ vad en barnfamilj behöver idag för att klara sig en månad. De familjer som har över 30 000kr hemma, vill nog inte skylta om detta då rån i hem ökas.

Det är väl bara att stämma banken om det skulle ske. Räkningarna kan du betala med bensinkortet eller dylikt någon månad. Många hade nog fått vända sig till sitt försäkringsbolag, de kan bistå med nödmedel i olika situationer. Någon kanske hade fått vända sig till socialtjänsten. Det händer inte riktigt, finns ingen anledning av bankerna att begå brott eller göra förhastade saker. Bankerna är skyldiga att tillhandahålla grundläggande betaltjänster, vägrar de kan det prövas rättsligt och du kan lämna in klagomål till ansvarig myndighet, och dessa bör kunna ge de sanktionsavgifter eller t.o.m. kunna upphäva tillstånd.

Edit:

Skrivet av anon159643:

Hehe, det fanns en mening under där de skrev kontanter. Nå många butiker går ifrån kontanter då det är krångligt och det krävs en viss kassamaskin.

Det krävs kassaregister med kontrollenhet eller att de kör kontantfaktura. Om du ska ta emot 186 000 kr eller mer i kontanter under året då. Sen har inte alla en kassalåda eller kontanthanteringssystem, men det är väl minsta problemet och bara något för att göra det enklare. Kassaregister har kunnat användas ihop med kontrollenheter länge nu om bara det är problemet, har de ett kassaregister knutet till betalterminal så klarar det säkert också av kontanter och kontrollenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är ett problem för de som driver parkeringarna, men QParks app och konkurrenter fungerar väl med kort? Har du inget kort kan du köpa ett förbetalt betalkort. Så vitt jag förstått är det väldigt ovanligt att kunna betala med Swish när det gäller parkeringar. Finns automat kan du betala med kort, finns app kan du betala med kort. Finns inte de alternativen så ställ dig någon annanstans.

Med automater som ganska ofta (där jag bor) slutar fungera så äldre får böter för att de inte klarar av att sms parkera?

Skrivet av anon2110:

För kontanter är det enda säkra. Får banken för sig att du inte är schysst och fryser dina tillgångar så har du egentligen bara en fordran till banken. Med kontanter har du makten att gå runt systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu finns det lagar för att förhindra detta genom att EU har klassat betalkonton/betalkort som en mänsklig rättighet (sparkonton är också skyddade).

Sedan vettefan om sverige kommer komma undan från kontanter helt och hållet ändå när samma direktiv också har krav på att kontanter ska kunna tas ut över disk eller bankomater.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Med automater som ganska ofta (där jag bor) slutar fungera så äldre får böter för att de inte klarar av att sms parkera?

Nu finns det lagar för att förhindra detta genom att EU har klassat betalkonton/betalkort som en mänsklig rättighet (sparkonton är också skyddade).

Sedan vettefan om sverige kommer komma undan från kontanter helt och hållet ändå när samma direktiv också har krav på att kontanter ska kunna tas ut över disk eller bankomater.

Det är på gång med en lag som gör att storbankerna måste förse hela landet med möjlighet att ta ut kontanter, kommer även gälla insättning av dagskassa inom någorlunda rimligt avstånd. Handeln får göra hur de vill däremot.

Hur de som äger eller sköter parkeringar sköter sina parkeringsplatser är helt upp till dem. Jag har bara noterat att kort och faktura är de huvudsakliga alternativen, och fungerar tjänsten bör alla som kan köra bil också kunna använda den och fungerar det inte inte så är det upp till den som ställer sig där om de vill ha parkeringsanmärkning eller kontrollavgift, eller hitta en annan parkering. Vill du betala i en automat så får du hitta en parkering med en fungerande automat. Klagomål på funktion eller alternativ får framföras till de som äger eller driver parkeringarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Kan han ta ut dem själv?

Kan du gå ut med din pappa istället för hunden ibland?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon159643: felet e väl att bankerna gör pengar ut luft så skulle alla ta ut 5000.- i sverige så finns inte pengarna utan det finns bara digitalt och de göra mer on the fly.

I frankrike försökte de göra bankrun men då stängde de automaterna för att pengarna helt enkelt inte finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av toben:

@Johan86c: felet e väl att bankerna gör pengar ut luft så skulle alla ta ut 5000.- i sverige så finns inte pengarna utan det finns bara digitalt och de göra mer on the fly.

I frankrike försökte de göra bankrun men då stängde de automaterna för att pengarna helt enkelt inte finns

Elektroniska pengar finns också, men de kommer inte trycka mer kontanter för att folk får för sig att ta ut pengarna.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Låt oss säga att allt var elektroniskt..

Gallerior Butiker & restauranger blir kontantlösa..

Bankerna avvecklar kontanter från sina huvudkontor,,

RFID chippas frivilligt i skrämmande takt..

TV4PLAY.SE
Swish nere i hela landet
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11985587?utm_medium=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toben:

@Petterk:
Låt oss säga att allt var elektroniskt..

Gallerior Butiker & restauranger blir kontantlösa..

Bankerna avvecklar kontanter från sina huvudkontor,,

RFID chippas frivilligt i skrämmande takt..

TV4PLAY.SE
Swish nere i hela landet
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11985587?utm_medium=...

Foliehatten direkt?

Swish fungerar igen.

Storbankerna betalar för bankomaterna, och det kommer komma en lag som tvingar de att behålla dem i hela landet.

RFID har ingenting med bankväsendet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Bankerna betalar 10miljarder om året på kontanthantering. Vad dom inte berättar i samma mening är att dom tjänar 220miljarder i kortavgifter. Klart banker vill ha ett kontantlöst samhälle.
Hur länge till tror ni swish kommer vara gratis.. kostar redan för företag.. inom kort så kostar det säkert någon krona eller 2. Bankomat var en service och och ska ej kosta något tycker jag.
I
Illa nog att man ska betala 40kr eller mer för varje räkning som ska betalas. Hyran är den enda enligt lag dom inte fick ta ut avgift på.
Det finns inga regler för banker.. dom gör precis som dom vill och regeringen oavsett vem som regerar dansar efter deras pipa

220 miljarder om året i kortavgifter? Och vad menar du med tjänar? I vilket fall som helst så skulle det innebära att de "tjänar" 22 000 kr per invånare på kortavgifter. Rimlighetscheck innan du skriver saker kanske?

40 kr per räkning? Är det fakturaavgiften du menar eller? Har i så fall väldigt lite med banken att göra.

"Det finns inga regler för banker" haha du är rolig!