Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Fast vad pratar du om? De arbetar fortfarande med att ställa krav på storbankerna. Utredningstiden förlängdes, men det verkar fortfarande aktuellt att ställa de kraven som delbetänkandet föreslog.

Ja, ja, vi får väl se vad som händer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Visst, det är ju det som bankerna (och politikerna) vill få folk att tro. De har väl lyckats ganska bra med tanke på den här tråden. Dessutom driver de ju detta med rent egenintresse så de är väl bara att gratulera. Svenskarna, världens naivaste folk. QED

Det låter inte som att du går utanför dörren sådär jätteofta. Ingen har kontanter på sig längre, knappt ens pensionärerna. Det är främst det som driver handeln mot kontantfritt, det är inte värt kostnaden längre att serva den lilla minoritet som fortfarande släpar runt fysiska pengar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Det låter inte som att du går utanför dörren sådär jätteofta. Ingen har kontanter på sig längre, knappt ens pensionärerna. Det är främst det som driver handeln mot kontantfritt, det är inte värt kostnaden längre att serva den lilla minoritet som fortfarande släpar runt fysiska pengar.

Hehe, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men nyttiga idioter finns det överallt

Fundera lite på varför kontanterna försvinner från samhället; det är inte enbart skitslöa/bakteriefoba teknikfreaks som driver den utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hehe, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men nyttiga idioter finns det överallt

Fundera lite på varför kontanterna försvinner från samhället; det är inte enbart skitslöa/bakteriefoba teknikfreaks som driver den utvecklingen.

Vad har bankerna med depå och värdehanteringsbolagens avgifter att göra?

Anledningen att Bankomat har flaggat för att det kan införas avgifter är för att deras kostnader ökar samtidigt som det kommer komma krav på storbankerna att betala för att det ska finnas bankomater överallt, Bankomat kommer alltså ta mer betalt för uttagen. Bankomat är inte de som fyller maskinerna, och de som fyller maskinerna har inga andra kunder att hämta eller lämna kontanter hos när det gäller många rundor. Även fast det finns bankomater nästan överallt så har folk inte längre kontanter på sig, och det finns inte längre några kort som inte går att använda i butik, hade de funnits hade ingen valt dem hur som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Hehe, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men nyttiga idioter finns det överallt

Fundera lite på varför kontanterna försvinner från samhället; det är inte enbart skitslöa/bakteriefoba teknikfreaks som driver den utvecklingen.

Sant, för det är alldeles vanliga tekniskt ointresserade människor som inte längre ser någon mening med att besöka en bankomat när varenda liten turklivs eller jordgubbshandlare har antingen en kortterminal eller swish. Om det finns någon bankkonspiration i det här så består den tydligen i att göra elektroniska betalningar oförskämt smidiga och tillgängliga. Hur vågar de!

Du kan ju försöka lobba för att människor ska börja göra kontantdansen igen, men jag tvivlar på att någon kommer lyssna om du inte kan förklara vad de skulle tjäna på det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Sant, för det är alldeles vanliga tekniskt ointresserade människor som inte längre ser någon mening med att besöka en bankomat när varenda liten turklivs eller jordgubbshandlare har antingen en kortterminal eller swish. Om det finns någon bankkonspiration i det här så består den tydligen i att göra elektroniska betalningar oförskämt smidiga och tillgängliga. Hur vågar de!

Du kan ju försöka lobba för att människor ska börja göra kontantdansen igen, men jag tvivlar på att någon kommer lyssna om du inte kan förklara vad de skulle tjäna på det.

Det kommer man att märka när kontanter inte längre är ett alternativ. Men självklart är det så att lättjan och oförmågan att se konsekvenser är otroligt starka krafter.

Tyvärr är det ju lite som att förklara för en som går på bidrag att, nej du är tärande på samhällets resurser men den personen hävdar att "jag betalar ju skatt så jag bidrar till samhället". Det går inte...

Permalänk
Medlem

Bankomater och serviceboxar kommer finnas över hela landet, det kommer komma flera på avsides platser.

Att handlare slutar med kontanter eller föredrar kort har dock ingenting med tillgängligheten på bankomater eller tillgängligheten på serviceboxar att göra. Tänk också på att bankomater har blivit gratis de senare åren, för 20 år sedan var det bara gratis att använda sin egen banks bankomat generellt sett, och möjligheten att ta ut över kassa i butik har ökat. Här har möjligheten till kontantinsättning också ökat, då jag kan sätta in både sedlar och mynt med maskin. Inte använder folk kontanter för det hur som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Det kommer man att märka när kontanter inte längre är ett alternativ. Men självklart är det så att lättjan och oförmågan att se konsekvenser är otroligt starka krafter.

Tyvärr är det ju lite som att förklara för en som går på bidrag att, nej du är tärande på samhällets resurser men den personen hävdar att "jag betalar ju skatt så jag bidrar till samhället". Det går inte...

Jag tror du får slipa din pitch lite.. Att bara hänvisa till egen intellektuell överlägsenhet är visserligen standard för konspirationstroende, men det är sällan en lyckad retorik.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Jag tror du får slipa din pitch lite.. Att bara hänvisa till egen intellektuell överlägsenhet är visserligen standard för konspirationstroende, men det är sällan en lyckad retorik.

Na, vänta du och se. Jag tycker bara det är synd att utveckligen går bakåt istället för framåt. Jag inser ju att vad jag skriver här, oavsett vilka argument jag kommer med, inte kommer att "omvända" någon övertygad kontanthatare så någon pitch-slipning är inte speciellt intressant. Sedan om du ser mig som en konspirationstroende får du gärna göra det, kunde inte bry mig mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hehe, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men nyttiga idioter finns det överallt

Fundera lite på varför kontanterna försvinner från samhället; det är inte enbart skitslöa/bakteriefoba teknikfreaks som driver den utvecklingen.

Ganska självklart att kontanterna försvinner bort när användandet av dem minskat drastiskt.

Var tidigare ganska emot digitaliseringen. Men när man insett att kontanterna innebär mer problem så är man inte längre lika skeptisk.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite överraskad när det här dök upp i flödet

Om någon kan förklara hur det främjar bankernas anti-kontant-konspiration är jag idel öra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Ganska självklart att kontanterna försvinner bort när användandet av dem minskat drastiskt.

Var tidigare ganska emot digitaliseringen. Men när man insett att kontanterna innebär mer problem så är man inte längre lika skeptisk.

Problem?

Skrivet av Aphex:

Lite överraskad när det här dök upp i flödet

https://i.ibb.co/7Kh5FKS/EE374-A35-A875-4-D16-8616-BD142-FE9-C12-B.jpg

Om någon kan förklara hur det främjar bankernas anti-kontant-konspiration är jag idel öra.

Det är bara svenska kontanter som är av ondo...

Permalänk
Medlem

Värdehanteringsbolagen bryr sig inte om vilken valuta ni använder.

Permalänk
Medlem

Nu går regeringen vidare med att kräva tillgång till kontanter, 1 januari 2021 väntas det träda i kraft.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/20...

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen helt tandlöst. Bankerna kan ju bara sätta en uttagsavgift på 1000kr för att reglera efterfrågan, sedan är bollen tillbaka hos politikerna.

Skrivet av Petterk:

Nu går regeringen vidare med att kräva tillgång till kontanter, 1 januari 2021 väntas det träda i kraft.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/20...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är väl egentligen helt tandlöst. Bankerna kan ju bara sätta en uttagsavgift på 1000kr för att reglera efterfrågan, sedan är bollen tillbaka hos politikerna.

Har du provat att läsa förslaget?

Anledningen till denna tråd är för att Bankomat väntade sig behöva maskiner på avsides orter och att kostnaden kommer öka efter lagen klubbats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Na, vänta du och se. Jag tycker bara det är synd att utveckligen går bakåt istället för framåt. Jag inser ju att vad jag skriver här, oavsett vilka argument jag kommer med, inte kommer att "omvända" någon övertygad kontanthatare så någon pitch-slipning är inte speciellt intressant. Sedan om du ser mig som en konspirationstroende får du gärna göra det, kunde inte bry mig mindre

Fast du kommer ju inte med några argument, bara vaga insinuationer.

Det faktum att du pratar om en konspiration för att förgöra svenska kontanter, och endast svenska kontanter, är lite av en hint att du är konspirationstroende.

Men kom ihåg; månen är platt!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ingen har kontanter på sig längre

Många jag känner och även jag själv bär fortfarande med sig kontanter även om man näst intill aldrig använder dom. Det är sjukt drygt dom gångerna när något strular och man inte kan genomföra ett köp pga att det är något avbrott/isolerade bank problem osv. Det händer visserligen sällan nu för tiden men det har iaf hänt 2-3x dom senaste 5 åren att jag behövt dra ut dom där hundralapparna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lcars:

Fast du kommer ju inte med några argument, bara vaga insinuationer.

Det faktum att du pratar om en konspiration för att förgöra svenska kontanter, och endast svenska kontanter, är lite av en hint att du är konspirationstroende.

Men kom ihåg; månen är platt!

Läs gärna min text innan du kommenterar.

Permalänk
Hedersmedlem

Relevant för tråden kan man säga, Stefans tankar kring kronans framtid: https://www.dn.se/ekonomi/stefan-ingves-mitt-jobb-ar-att-kron...

Även lite intressant statistik presenteras, som att swish-betalningar nu är vanligare än att använda kontanter, eller att 88 % av pensionärerna inte drar sig för att slänga fram kortet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tror jag läste på DN för ca 5 år sedan att det var ca 10 000 eller liknande som inte fick ha bankkkort (betalningsanmärkingar etc..). Vad skall skall man göra med dem?

En annan kul sak jag läste var att chefen för Sveriges IT-brottslighet nästan bara använde kontanter. T.ex efter en resa utomlands med kort, så spärrade han kortet och tog ut ett nytt.. Verkar lite skum typ som inte litar på systemet

Permalänk
Medlem

Det finns uppenbara problem med att ha det kontantlöst, råkade själv på det förra veckan då jag satt upp möte på ett café och deras kortmaskin var nere. Inga problem, jag går till bankomaten på detta centrum (fanns 2 stycken). Båda var nere. Helt plötsligt kan man inte köpa något om man inte har kontanter.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

Tror jag läste på DN för ca 5 år sedan att det var ca 10 000 eller liknande som inte fick ha bankkkort (betalningsanmärkingar etc..). Vad skall skall man göra med dem?

En annan kul sak jag läste var att chefen för Sveriges IT-brottslighet nästan bara använde kontanter. T.ex efter en resa utomlands med kort, så spärrade han kortet och tog ut ett nytt.. Verkar lite skum typ som inte litar på systemet

Det är inget hinder längre, det är lag på att du får öppna ett vanlig konto med tillhörande betalkort. Först 1 januari 2017 som det blev lag, så för några år sedan såg det annorlunda ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det är inget hinder längre, det är lag på att du får öppna ett vanlig konto med tillhörande betalkort. Först 1 januari 2017 som det blev lag, så för några år sedan såg det annorlunda ut.

Fortfarande kan folk nekas betalkonto om det finns särskilda skäl.

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/ratt-till-betalkon...

"Kan banken neka konsumenter ett betalkonto?

Rätten till betalkonto med grundläggande funktioner gäller inte om det skulle strida mot den så kallade penningtvättslagen (lagen 2017:630 om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism). Eller om det finns "särskilda skäl" mot att tillhandahålla konsumenten ett betalkonto."

Kapitalkontrollen är en av akilleshälarna om man kör kontantlöst. Detta införs vid en bankrun och det har vi sett exempel på Cypern. Man får väga risk/reward. Själv kör jag 99,9% av alla mina transaktioner via kort. För enkelhetens skull. För mig är det ett medvetet val, men det betyder inte att jag ignorerar risken med ett helt kontantlöst samhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Hehe, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men nyttiga idioter finns det överallt

Fundera lite på varför kontanterna försvinner från samhället; det är inte enbart skitslöa/bakteriefoba teknikfreaks som driver den utvecklingen.

Kontanterna försvinner bara i Sverige. För att det inte finns ett krav för att tillgodose tillgängligheten av kontanter i Sverige. I resten av delen i världen så frodas kontanterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt, lysande idé att utan någon som helst konsekvensanalys marschera mot betalningssystem kontrollerade av ett annat land....

Citat:

Visa and MasterCard have blocked credit card services to some Russian bank customers as a result of US sanctions.

Four banks are so far affected, all of which have links to Russians blacklisted by the US.

Visa and MasterCard, both US-based companies, are forbidden from having any dealings with those targeted by the sanctions.

The banks, which said card services stopped without warning, have described the move as unlawful.

Citat:

The United States is considering imposing financial sanctions that could prohibit Visa Inc , Mastercard Inc and other financial institutions from processing transactions in Venezuela, a senior Trump administration official said on Thursday.

Och har USA rätt att blockera enskilda banker så har de även rätt att blockera enskilda individer.
Säg att någon svensk blir en nagel i ögat på USA (typ, Ola Bini), vad hindrar då dem från att tvinga Visa och Mastercard att blockera hen som kund? Vad hindrar dem att sätta upp en lista med tusentals namn? Svenska banker kommer vara tvungna att följa.

Om USA kommer på ordentlig kollisionkurs med EU och Sverige, vad hindrar dem från att blockera tillgången till hela Sverige?

Det är ju inte så att de kommer att behöva presentera några som helst bevis, titta på Huawei.

Det finns ju skäl till att EU har byggt ett eget positioneringssystem, Galileo, USA kontrollerar GPS, och ett positioneringssystem har blivit kritiskt viktigt för mängder med saker.

Citat:

The European Commission (EC) estimates that 6-7% of European GDP – around 800 billion by value – is already dependent on satellite navigation. But European users have no alternative today other than to take their positions from US GPS or Russian Glonass satellites.

Satellite positioning has already become the standard means of navigating. If the signals were switched off or degraded tomorrow, many ship and aircraft crews would find it inconvenient and difficult to revert to traditional navigation methods.

Many utility networks are also more and more dependant on the precise time synchronisation provided by the satellite navigation systems. As the use of satellite navigation spreads, the implications of a signal failure will be even greater, jeopardising not only the efficient running of transport systems, but also human safety.

(Artikeln är från 2014, Galileo har varit igång sedan 2016)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Som sagt, lysande idé att utan någon som helst konsekvensanalys marschera mot betalningssystem kontrollerade av ett annat land....

Och har USA rätt att blockera enskilda banker så har de även rätt att blockera enskilda individer.
Säg att någon svensk blir en nagel i ögat på USA (typ, Ola Bini), vad hindrar då dem från att tvinga Visa och Mastercard att blockera hen som kund? Vad hindrar dem att sätta upp en lista med tusentals namn? Svenska banker kommer vara tvungna att följa.

Om USA kommer på ordentlig kollisionkurs med EU och Sverige, vad hindrar dem från att blockera tillgången till hela Sverige?

Det är ju inte så att de kommer att behöva presentera några som helst bevis, titta på Huawei.

Det finns ju skäl till att EU har byggt ett eget positioneringssystem, Galileo, USA kontrollerar GPS, och ett positioneringssystem har blivit kritiskt viktigt för mängder med saker.

Visa, MasterCard och Alex är de tre stora och alla är amerikanska företag. Läste precis en artikel om vad Riksbankschefen syn på Libra men också lite smått och gott om vikten att ha tillgången till centralbankspengar.

https://www.dn.se/ekonomi/stefan-ingves-mitt-jobb-ar-att-kron...

Det är centralbankspengar som är det väsentliga. Kontanterna som medger anonymitet i för både individen och transaktioner är en hörnsten, men vad är det värt om inte värdet garanteras av centralbanken. Affärsbankerna är emot E-kronan eftersom det inkräktar på deras territorium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Fortfarande kan folk nekas betalkonto om det finns särskilda skäl.

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/ratt-till-betalkon...

"Kan banken neka konsumenter ett betalkonto?

Rätten till betalkonto med grundläggande funktioner gäller inte om det skulle strida mot den så kallade penningtvättslagen (lagen 2017:630 om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism). Eller om det finns "särskilda skäl" mot att tillhandahålla konsumenten ett betalkonto."

Kapitalkontrollen är en av akilleshälarna om man kör kontantlöst. Detta införs vid en bankrun och det har vi sett exempel på Cypern. Man får väga risk/reward. Själv kör jag 99,9% av alla mina transaktioner via kort. För enkelhetens skull. För mig är det ett medvetet val, men det betyder inte att jag ignorerar risken med ett helt kontantlöst samhälle.

Skrivet av anon2110:

Kontanterna försvinner bara i Sverige. För att det inte finns ett krav för att tillgodose tillgängligheten av kontanter i Sverige. I resten av delen i världen så frodas kontanterna.

Regeringen gick vidare med förslaget att tvinga storbankerna att se till att det finns kontanter över hela landet, men det hjälper inte de utan kort.

Det enda skäl är penningtvättslagen eller om personen har förvaltare alternativt använt kontot för att begå brott. Banken har såklart ingen skyldighet att hjälpa dig att begå brott. Skulder och anmärkningar utgör inte särskilda skäl. Nekar de kan det prövas rättsligt.

Eftersom du kan skaffa kort i vilket EES-land som helst eller kan köra förbetalda betalkort så är det nog få som verkligen står utan kort hur som helst.