Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Skrivet av Traumklang:

Men du är medveten om att banker och tex PayPal har sagt upp konton för folk som har åsikter om vissa saker som uppenbarligen motsträvar globalisternas agenda?
Bland dessa finns det journalister som försöker på egen hand, bloggers och även youtubers.
Det behövs inga konspirationsteorier för att hamna i knipan. Det räcker helt med "fel" åsikter.

Precis som vilka företag och organisationer som helst vill inte banker och betallösningar bli förknippade med tokstollar, så ja om du är tillräckligt offentlig med väldigt avvikande åsikter så kan du bli nekad banktjänster precis som andra tjänster.
Jag vet fortfarande inte hur kontanter ska kunna lösa något som exempelvis guld eller kryptovaluta inte skulle kunna lösa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SideShowMicke:

Precis som vilka företag och organisationer som helst vill inte banker och betallösningar bli förknippade med tokstollar, så ja om du är tillräckligt offentlig med väldigt avvikande åsikter så kan du bli nekad banktjänster precis som andra tjänster.
Jag vet fortfarande inte hur kontanter ska kunna lösa något som exempelvis guld eller kryptovaluta inte skulle kunna lösa.

"Tokstollar"? Vanliga kloka människor som inte vill bli mer kontrollerade eller sitta i knä på banker och dyl. Mer makt åt folket, mindre till storföretag. Företag ska inte styra/kontrollera människors åsikter. Så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ärlig enligt vem? Det där.med rent mjöl i påsen har ju visat sig vara riktigt dåligt när makten bestämmer sig för att ditt mjöl är orent. Sen hoppas jag att man fråntar affärsbankernas.möjlighwt att öka penningmängden och låter Riksbanken bestämma via E-kronan hur mycket m3 ska vara i omlopp..

Skickades från m.sweclockers.com

well, det känns som att du har haft problem med banken efter dina påhopp.
så jag säger bara oddsen att man blir fryst av banken, det händer som du säger om man inte har rent mjöl i påsen.
det är typ <1% som använder bankomat idag, så klart det ska ha en avgift, dem är inte direkt gratis att ha aktiverade.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideShowMicke:

Precis som vilka företag och organisationer som helst vill inte banker och betallösningar bli förknippade med tokstollar, så ja om du är tillräckligt offentlig med väldigt avvikande åsikter så kan du bli nekad banktjänster precis som andra tjänster.
Jag vet fortfarande inte hur kontanter ska kunna lösa något som exempelvis guld eller kryptovaluta inte skulle kunna lösa.

Varför tror du att alla är tokstollar som går emot globaliseringen? Är den "officiella" doktrinen det enda och alternativlösa konceptet efter hur världens befolkning skall kunna leva kvar? Tror knappast det.

"Jag vet fortfarande inte hur kontanter ska kunna lösa något som exempelvis guld eller kryptovaluta inte skulle kunna lösa."
Har inte jag sagt heller.

Så ist. för att projicera åsikter och skära alla över en kamm, borde du kanske börja tänka lite mer.
När tiden är väl framme, där man kan få problem pga man läser "fel" websidor eller tidningar blir det ganska enkelt för regeringen att stänga ner dina tillgånger. Har man då inga kontanter på kanten, är du pank samma dag det händer dig.
Och jag tvivlar på att ICA butiken tar guld tackor/mynt eller Bitcoin när du står vid kassan med köttfärsen och potatisen.
So you better stay obedient or....

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

*Gäsp, nä det påverkar inte mig direkt så varför ska jag bry mig...självupptagen, småsint & inskränkt attityd du har, låter som en liten fascist också med denna gruppindelning du gör.

Detta är så jävla typiskt staten, göra förändringar som medborgaren dvs du & jag får betala för, bokstavligt. Svinigt är det om det träder i kraft.

Har du tänkt på alla äldre förresten? Du vet dem som hjälpte och bygga samhället du nu lever i? Många har inte den tekniska expertisen som krävs, ännu mindre en dator eller senaste telefonen som krävs för alla dessa smidiga elektroniska "lösningar" Kontanter är mer praktiskt, den fysiska transaktionen mellan två parter, det mellanmänskliga försvinner, något som är avgörande. Vi kommer bara bli ännu mer självupptagna egoister då vi snart inte behöver interagera med varandra överhuvudtaget..

Permalänk
Medlem

Den som håller i infrastrukturen för digitala transaktioner kommer få en oerhörd makt över folket. Övervakning av alla politiska fiender, regimkritiker, journalister och medborgare. Och det lustiga är att det redan har börjat. Sök på paypal account freeze eller liknande. Paypal spärrar transaktioner som dom anser är suspekta. Är rätt säker på att swish transaktioner går igenom ett ordfilter också. Folk borde handla mer med kontanter om man vill slippa morgondagens massövervakning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Sverige är full av idioter, inte konstigt att vi är på väg åt skogen. Kontanter är ett av de viktigaste skyddsnäten vi har i samhället.

Om man inte fattar vilka katastrofala följder ett samhälle kan få av att kontanter försvinner är man eftersatt mentalt.

Vi måste kunna klara krig och kastastrofer där el, kommunikation och annan infrastruktur är satta ur spel.

Banker är dessutom företag och inga företag ska ha total kontroll över alla tillgångar som medborgarna har i samhället eftersom detta definitivt kommer leda till att det missbrukas.

Det är lätt o sitta o säga att allt fungerar så bra med våra plastkort så varför ska vi bry oss om kontanterna.

Den dagen du inte kommer åt dina pengar för att överleva kan du ju sitta och tänka tillbaka på hur bra det hade varit och ha kvar de där gamla hederliga kontanterna så du kunde sätta mat på bordet.

Permalänk
Hedersmedlem

Fast vänta här nu... vartåt är den här diskussionen påväg?

1. Det handlar om en avgift för att ta ut kontanter i bankomaterna. Inget totalförbud mot kontanter.
2. En liten buffert i kontanta medel räcker bara en begränsad tid och möjligheten att ta ut kontanter lär vara ganska begränsad om man kommer på kant med staten/storföretag/banker/vad det nu konspireras mot. Visst, en del kontanter kan gå att få tag i genom att byta tjänster/varor mot pengar men det lär inte vara jätteenkelt.
3. Möjligheten att betala med kontanter är även den begränsad om något skulle skita sig storartat i samhället. Vid ett kortare strömavbrott är du lika strandad med en bunt kontanter som med en bunt med kredit/konto-kort. Båda går dock att hantera offline men få butiker vill det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Traumklang:

Varför tror du att alla är tokstollar som går emot globaliseringen? Är den "officiella" doktrinen det enda och alternativlösa konceptet efter hur världens befolkning skall kunna leva kvar? Tror knappast det.

"Jag vet fortfarande inte hur kontanter ska kunna lösa något som exempelvis guld eller kryptovaluta inte skulle kunna lösa."
Har inte jag sagt heller.

Så ist. för att projicera åsikter och skära alla över en kamm, borde du kanske börja tänka lite mer.
När tiden är väl framme, där man kan få problem pga man läser "fel" websidor eller tidningar blir det ganska enkelt för regeringen att stänga ner dina tillgånger. Har man då inga kontanter på kanten, är du pank samma dag det händer dig.
Och jag tvivlar på att ICA butiken tar guld tackor/mynt eller Bitcoin när du står vid kassan med köttfärsen och potatisen.
So you better stay obedient or....

Nej alla är inte tokstollar naturligtvis men dom som hittills blivit avstängda från paypal exempelvis Alex Jones/infowars är enligt mig en tokstolle och det är väldigt stor skillnad ifrån att blockera vanliga användare med "fel åsikter".

Att "makten" skulle ta pengar från dig för att du har fel åsikter utan att begå brott låter faktiskt som foliehatts varning, och sådana brukar komma vid förändringar. Finns alltid människor som opponerar mot utveckling det ligger i människans natur.

Världen kommer inte gå under utan pappers.

Permalänk
Medlem

Att ta en avgift för att ta ut kontanter i bankomaten, känns ju lite som ett steg bakåt, tycker jag!

En sak som chockade mig, vart när jag hade sålt min Mc! Fick kontanter som betalning.
Nästa dag körde jag till Sparbanken, och skulle sätta in pengarna på mitt konto.
Men då säger kassörskan, hör o häpna. - Du kan inte sätta in pengar här, vi är helt kontantlösa!!!

Och jag förklarade att jag vill inte ha en massa cash, jag vill ha in dom på mitt konto!

Vet ni vad hon svarar........................... Kör till Mekonomen (en bilkedja) vi har ett avtal med dom, och där kan du sätta in dina kontanter, mot en avgift på 175Kr (tror jag att det var)

Mekonomen

Helt sjukt!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Fast vänta här nu... vartåt är den här diskussionen påväg?

1. Det handlar om en avgift för att ta ut kontanter i bankomaterna. Inget totalförbud mot kontanter.
2. En liten buffert i kontanta medel räcker bara en begränsad tid och möjligheten att ta ut kontanter lär vara ganska begränsad om man kommer på kant med staten/storföretag/banker/vad det nu konspireras mot. Visst, en del kontanter kan gå att få tag i genom att byta tjänster/varor mot pengar men det lär inte vara jätteenkelt.
3. Möjligheten att betala med kontanter är även den begränsad om något skulle skita sig storartat i samhället. Vid ett kortare strömavbrott är du lika strandad med en bunt kontanter som med en bunt med kredit/konto-kort. Båda går dock att hantera offline men få butiker vill det.

Det är uppenbart ett ämne som triggar rätt många förinspelade band om globala konspirationer som bara vissa intelligenta individer genomskådat, alla andra måste vakna upp osv..

Kontanthantering är dyrt, samtidigt är det en tjänst som allt färre använder. Då är det knappast orimligt att varje enskild kund får bära en större del av kostnaden. Varför skulle kontanter vara undantagna från den ordningen?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande folk som behöver kontanter. Jag använder dem knappt men äldre har kanske svårt med kort och det finns de som är handikappade på olika vis och inte förstår pengar annat än i kontanter. Min mamma jobbade med sådana som inte kunde förstå 1000kr på ett bankkonto men en hundralapp i handen kunde de förstå. Visst 99% klarar sig ändå men drabbar vissa. Finns redan nu äldre som har problem att betala räkningar. Min pappa har glömt hur en dator fungerar efter stroke och kan inte ens SMSa längre. Men han förstår hur man ringer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Banklicensen får ett tillägg för kravet att hantera kontanter utan att ta betalt av kunderna. Just risken med det kontantfria samhället är att det funkar så länge alla tror på systemet. Kontanthantering är ska inte vara frivilligt utan ska vara ett krav för att bankerna överhuvudtaget ska få bedriva verksamhet i Sverige.

Vad pratar du om? Det är inget krav du kan ställa, du behöver ingen banklicens i Sverige för att bedriva bankverksamhet mot den svenska marknaden, bara i valfritt EU-land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Jag vet inte vilka QPark är men appen hette Parkster. Den fungerade definitivt inte med kort utan var tvungen att ha BankID. Jättemånga utländska besökare som har det... Ställa sig någon annanstans är lättare sagt än gjort. Bättre då att inte hyra bil alls, men då blir det många sevärdheter, hotel, restauranger som blir utan besökare. Ännu lättare att välja bort Sverige och åka någon till ett mer konsumentvänligt land.

När jag skrev inlägget kollade jag upp Parkster. Den fungerar med kort. Du behöver inte BankID för att registrera dig, ditt kort eller för att använda appen. Går också att göra allt direkt på deras hemsida utan att installera något. Det går att registrera sig utan svenskt personnummer.

Skrivet av Parkster på Google Play:

Betalning sker 1 gång/månad. Du kan välja mellan följande betalningsmetoder:

- E-postfaktura (ingen extra kostnad)
- VISA / MasterCard (ingen extra kostnad)
- Pappersfaktura (fakturaavgift tillkommer)

Permalänk
Medlem

Problemet är att vi har en äldre generation där alla inte hanterar datorer värst väl om ens alls och därutöver de som räds för att använda sig utav kort. Skall dessa straffas för det? Jag tycker inte så.

Permalänk
Inaktiv

Jag som finländare bosatt i Sverige under 1 års tid har behövt använda bankomat flertal gånger pga. att detta land tycks kretsa helt kring Swish och säger man bankkontonummer så är det knappt så folk vet vad man pratar om.

Med det sagt, vore det inte pga. sådana svårigheter hade jag velat bli av med kontanter helt. I butik ser jag inget behov av att använda kontant.

Edit: Att kontantbetalning finns kvar åt folk som behöver den (t.ex. pensionärer) ser jag som en självklarhet och det är väl ingen belastning för oss andra heller? Dessutom är det ju en garanti för att vanlig handel ska fungera under eventuell krigstid som någon nämnde ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

Kontantanvändare = skumrask?

Inte överraskad över tankegången.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Fast vänta här nu... vartåt är den här diskussionen påväg?

Förmodligen dit kontanterna är på väg, åt hellskåtta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Jag ser många äldre på min lokala ICA butik som betalar kontant, sen är det ju inte något som gör det statistiskt bevisat att äldre människor överlag använder kontanter men från vad jag ser ute i samhället så är det så, det är ju överhuvudtaget inte lätt för äldre med teknik idag, här nere i Nordvästra Skåne så försvinner busskorten efter detta året så man får istället enbart använda antingen bankkort eller betala genom appen på mobilen. Det kommer också att ställa till det för många äldre personer.

Skrivet av PlogarN97:

https://www.riksbank.se/globalassets/media/statistik/betalnin...

Skulle tolka det som att cirka 84% av 65-84 använder betalkort.

Jag kan tänka mig att användning ökar ytterligare de kommande åren.

Svar till första inlägget.

Alla äldre som använder kontanter har kort, det finns inget praktiskt sätt att ta ut kontanter utan kort. Kan du använda en bankomat så kan du betala med kortet, själv behöver jag sällan slå in kortkoden numera då jag bara handlar åt mig själv. Även om du har Maestro eller Electron kan du betala i, i stort sett alla terminaler.

Att betala med kort på bussen behöver inte vara svårare än att blippa kortet och ta kvittot. Turister kan skaffa förbetalda kort om deras egna inte fungerar här. Bra mycket smidigare än när bussbolagen tyckte man skulle betala över SMS.

Skrivet av henkiii:

Kontanthanteringen görs inte dyrare, den har alltid varit dyr men även en förutsättning för att banken ska ens kunna bedriva verksamhet. Nu har banken ett alternativ, så de vill bli av med en kostnadspost.

Är det en konspirationsteori? Utveckla gärna.

Bankerna driver bankomat tillsammans eftersom det är kostnadseffektivare än att ha egna automater som de hade tidigare.
Avgifterna höjs för de som vill göra sina ärenden fysiskt hos banken, och kontanthantering försvåras och beläggs med avgifter.

Sen stryper man pengatillförseln till Bankomat så de kan skylla på "sviktande ekonomi", för att kunna höja avgifterna igen.

Hjulet snurrar runt.

Jag använder inte kontanter för att storebror ser mig, jag älskar enkelheten alla digitala lösningar erbjuder.

Men jag anser samtidigt att bankerna bör tvingas tillhandahålla kontanter utan straffavgifter, åtminstonde tills våra äldre digitalt handikappade dör.
Bankerna kan inte i makroperspektivet skylla på sviktande ekonomi. Det handlar bara om intern prioritering.

Kontanthanteringen sköts med hjälp av externa leverantörer i stor utsträckning. Bankomat har egna depåer numera, men det blir såklart dyrare att skicka ut en värdetransport som fyller maskinerna när det sker mer sällan och de inte kan ta andra uppdrag samtidigt i samma utsträckning som tidigare.

Skrivet av OSkar000:

Fast vänta här nu... vartåt är den här diskussionen påväg?

1. Det handlar om en avgift för att ta ut kontanter i bankomaterna. Inget totalförbud mot kontanter.
2. En liten buffert i kontanta medel räcker bara en begränsad tid och möjligheten att ta ut kontanter lär vara ganska begränsad om man kommer på kant med staten/storföretag/banker/vad det nu konspireras mot. Visst, en del kontanter kan gå att få tag i genom att byta tjänster/varor mot pengar men det lär inte vara jätteenkelt.
3. Möjligheten att betala med kontanter är även den begränsad om något skulle skita sig storartat i samhället. Vid ett kortare strömavbrott är du lika strandad med en bunt kontanter som med en bunt med kredit/konto-kort. Båda går dock att hantera offline men få butiker vill det.

Som sagt, fördela alla kontanter jämt över de som bor i Sverige och det blir mindre än 5800 kr per person. Vid en långvarig kris är det bara att be om ransoneringssedlar eller nödhjälp direkt alltså. Företag kommer ju sitta på kontanterna också så i praktiken är det mindre än så vi kommer ha tillgång till.

Flera banker och kortutgivare som riktar in sig på den svenska marknaden befinner sig fysiskt utanför våra gränser i ett EU/EES-land och det finns inget större hinder för oss att öppna konton direkt i andra EU/EES-länder även om de inte marknadsför sig för svenska kunder, så det ska mycket till innan vi är helt avskurna från att använda kort och andra elektroniska överföringar.

Är banken baserad utomlands är det detta landets insättningsgaranti som löses ut om banken går åt skogen, man kan alltså ha konton i flera länder och således insättningsgaranti från flera länder trotts att man skaffat tjänster som marknadsför sig mot Sverige. Det ska mycket till innan man står utan några medel om man spridit riskerna alltså.

E-kronan lär komma, men få lär vilja hantera den offline.

När en butik slutar ta emot kontanter så slutar ju inte kontanter finnas heller, så du kan ta dina kontanter till en butik som säljer förbetalda kort. Om du nu vill handla i butiken utan vanligt betal-/kreditkort knutet till dig. Det behöver ju inte ens vara SEK! Försvinner svenska kontanter kommer det finnas butiker som tar t.ex. Euro så att du kan köpa förbetalda kort. Det är däremot långt bort.

Permalänk
Medlem

Kontantanvändare = skumrask....

Skrivet av CymbalCrasher:

Kontantanvändare = skumrask?

Inte överraskad över tankegången.

Du har helt rätt!

Ungdomar, får ett bra erbjudande av "Skumrask" för att ta emot en insättning via Swish.
För att sedan ta ut kontanter till gärningsmännen. Tvättade pengar!!!!

"Skumrask" (som du kallar det) använder Swich!

"Skumrask" använder oskyldiga tonåringar för att tvätta pengar via Swish!

Hörde på P3 Nyheter för bara en vecka sedan, att polis & politiker jobbar på en lösning, för att stoppa just "SwishTvättning"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelli:

Utan att lägga nån vikt vid bankomater i sig är det extremt riskabelt ur en samhällssynpunkt att helt eliminera kontanter. Alla som menar att cash "är värdelöst" eller "aldrig används" har tyvärr missat poängen helt: kontanter har ett värde som garanteras av Sveriges riksbank. Denna egenskap är unik och gör att kontanter i någon mån kan operera som betalmedel utanför banksystemet.

Ni som argumenterar för att ta bort kontanter helt, hur skulle betalningar ske i en eventuell krissituation? Vad gör vi om internet eller elnätet ligger nere X antal dagar/veckor/månader? Ska vi börja kånka runt på ädelmetaller igen?

Exakt. Det finns ju en anledning varför samhället gick från att byta kossor mot grisar och getter till att byta sedlar som kunde garantera ett visst värde så man kunde köpa med ett medel som är lättare att bära runt med och som alla visste hade samma värde än att man skulle stå och argumentera över om en viss kossa är värd mer än en annan på grund av vikten, mjölkkvalitén, och så vidare.

Jösses, att man ens ska behöva dra upp hela historien bakom sedlar och mynt igen. Verkar som om vi går tillbaka till att inse att "hjulet var rätt bra ändå" här. Dessutom är sedlar och mynt immuna mot något som troligen kommer att inträffa inom de närmsta 100 åren vilket är en riktigt stark solvind från solen som kommer att slå ut större delen av allt elnät och därmed alla möjligheter för Swish, betalkort, you name it.

De starka kommande solvindarna under detta sekel kommer att ta oss tillbaka 100 år i utvecklingen och då kommer alla, som tror att WIFI är något magiskt i luften och tro att pengar finns i Swish och så vidare, att börja få panik och lägga sig ned i fosterställning och bölgråta medan våra föräldrars föräldrar kommer att le och säga, "välkommen till vår ungdom! Tack för nostalgin käre sol!".

Personligen tycker jag att kontanter uppfyller två viktiga funktioner i samhället: vid eventuella naturkatastrofer där elnätet (som är sjukt känsligt, bara kapa rätt behövs bara i vissa fall) dör helt. Den andra viktiga funktionen är att det inte ger bankerna 100 % monopol på våra pengar eftersom vi ändå kan ta ut dem (än så länge och än så länge utan några ockeravgifter).

När kontanter försvinner så kommer samhället att kollapsa i gigantisk anarki vid eventuell solvind eller liknande naturkatastrof på grund av brist på kontanter, och dessutom kommer bankernas ägare inte att kunna hålla sig ifrån att införa avgifter. Mycket vill ha mer och många framgångsrika miljoner berättar att, "många människor kan tjäna pengar, men de flesta kan inte hantera dem sedan."

Bankerna är bra på att tjäna pengar men också tappa bort dem stup i kvarten med. Dessutom vill mycket ha ha ännu mer än så. Ribban för vad som är "tillräckligt" höjs hela tiden av bankerna och därför kommer det att bli Mr. Robot av det hela om kontanter försvinner. Mitt bankkonto kommer säkert att låsas på grund av mina åsikter nu *foliehatten på* (JAG SKÄMTAR! Frågan är om bankerna gör det?! )

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt. Det finns ju en anledning varför samhället gick från att byta kossor mot grisar och getter till att byta sedlar som kunde garantera ett visst värde så man kunde köpa med ett medel som är lättare att bära runt med och som alla visste hade samma värde än att man skulle stå och argumentera över om en viss kossa är värd mer än en annan på grund av vikten, mjölkkvalitén, och så vidare.

Jösses, att man ens ska behöva dra upp hela historien bakom sedlar och mynt igen. Verkar som om vi går tillbaka till att inse att "hjulet var rätt bra ändå" här. Dessutom är sedlar och mynt immuna mot något som troligen kommer att inträffa inom de närmsta 100 åren vilket är en riktigt stark solvind från solen som kommer att slå ut större delen av allt elnät och därmed alla möjligheter för Swish, betalkort, you name it.

De starka kommande solvindarna under detta sekel kommer att ta oss tillbaka 100 år i utvecklingen och då kommer alla, som tror att WIFI är något magiskt i luften och tro att pengar finns i Swish och så vidare, att börja få panik och lägga sig ned i fosterställning och bölgråta medan våra föräldrars föräldrar kommer att le och säga, "välkommen till vår ungdom! Tack för nostalgin käre sol!".

Personligen tycker jag att kontanter uppfyller två viktiga funktioner i samhället: vid eventuella naturkatastrofer där elnätet (som är sjukt känsligt, bara kapa rätt behövs bara i vissa fall) dör helt. Den andra viktiga funktionen är att det inte ger bankerna 100 % monopol på våra pengar eftersom vi ändå kan ta ut dem (än så länge och än så länge utan några ockeravgifter).

När kontanter försvinner så kommer samhället att kollapsa i gigantisk anarki vid eventuell solvind eller liknande naturkatastrof på grund av brist på kontanter, och dessutom kommer bankernas ägare inte att kunna hålla sig ifrån att införa avgifter. Mycket vill ha mer och många framgångsrika miljoner berättar att, "många människor kan tjäna pengar, men de flesta kan inte hantera dem sedan."

Bankerna är bra på att tjäna pengar men också tappa bort dem stup i kvarten med. Dessutom vill mycket ha ha ännu mer än så. Ribban för vad som är "tillräckligt" höjs hela tiden av bankerna och därför kommer det att bli Mr. Robot av det hela om kontanter försvinner. Mitt bankkonto kommer säkert att låsas på grund av mina åsikter nu *foliehatten på* (JAG SKÄMTAR! Frågan är om bankerna gör det?! )

Så sant! Om vi alla skulle dra ut vår lön cash samtidigt den 25/27, så hade hela moderskeppet fått slagsida!!!
Och med vi, menar jag hela svenska folket

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Verkar som att många har missat en viss sanning i det hela: någon måste ju betala för bankomaten, driften, kontanthantering och så vidare. Så är det otvivelaktigt, någon måste betala. Om banken betalar så måste de få tillbaka det på något sätt.
Det är kanske rimligare att de som använder tjänsten gör det än att alla bankkunder ska göra det.

Dock lär ju inte bankens avgifter på andra områden lättas så det är ju knappast så att det blir billigare i andra änden. Samtidigt måste det vara upp till bankerna om de vill ta betalt för vissa tjänster och inte för andra. Det är inte en mänsklig rättighet att ta ut kontanter gratis.

I övrigt så är ju inte kontanter på något sätt immuna mot kollapser av olika slag. Att handla under ett strömavbrott handlar inte om att slänga upp lite kontanter till kassörskan och gå sin väg, till skillnad från den gamla goda tiden.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Verkar som att många har missat en viss sanning i det hela: någon måste ju betala för bankomaten, driften, kontanthantering och så vidare. Så är det otvivelaktigt, någon måste betala. Om banken betalar så måste de få tillbaka det på något sätt.
Det är kanske rimligare att de som använder tjänsten gör det än att alla bankkunder ska göra det.

Dock lär ju inte bankens avgifter på andra områden lättas så det är ju knappast så att det blir billigare i andra änden. Samtidigt måste det vara upp till bankerna om de vill ta betalt för vissa tjänster och inte för andra. Det är inte en mänsklig rättighet att ta ut kontanter gratis.

I övrigt så är ju inte kontanter på något sätt immuna mot kollapser av olika slag. Att handla under ett strömavbrott handlar inte om att slänga upp lite kontanter till kassörskan och gå sin väg, till skillnad från den gamla goda tiden.

Men hallå!
Bor du hemma eller?

Någon måste betala...

japp det gör vi med lån/ränta.
Det är där vi betalar!
Det b sprutar in pengar till banken, och så skriver du om driften till en bankomatmaskin (?) herregud!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men hallå!
Bor du hemma eller?

Någon måste betala...

japp det gör vi med lån/ränta.
Det är där vi betalar!
Det b sprutar in pengar till banken, och så skriver du om driften till en bankomatmaskin (?) herregud!

Nej, jag bor inte hemma och har inte gjort på ett antal år. Jag jobbar, tjänar bra med pengar, betalar skatt, investerar och så vidare. Vad det nu har för relevans.

Ja, det var precis det jag skrev, idag betalar vi driften genom diverse avgifter till banken. Banken "bjuder" på driften av uttagsautomater. I idealfallet så skulle den kostnaden flyttas till de av oss som faktiskt nyttjar tjänsten. Jag använder uttagsautomater ibland, dock inte särskilt ofta. Jag skulle inte ha något emot en kostnad för det, om det var så att kostnaden för andra tjänster sjönk i samma grad. Nu är det ju inte så att det kommer att hända, det hoppas jag att alla är medvetna om.

Men jag har inte heller något emot att bankerna tar ut en avgift för att täcka sina kostnader för driften av en tjänst. Det handlar inte om enbart strömkostnaden direkt, jag skulle gissa att bankomatdriften är förhållandevis dyr för bankerna.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Jag fick ofta hämta ut pengar i bankomaten åt min mor (som gick bort i somras 93 år gammal och med ena benet amputerat under knät) så hon kunde lämna pengar till hemtjänsten, när de skulle handla mat åt henne. Hon ville inte lämna ut bankkortet till alla de olika personer som kom till henne och som hon inte kände igen eller litade på. Hon hade inte heller vare sig dator eller mobiltelefon och förstod sig inte heller på dem. Hon bodde dessutom ensam sedan min far gick bort i december 2010. Hon hade endast gamla Telia kabelansluten telefon!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@skog1s: Försöker du dig på ironi? Bankomat har flaggat för att kostnaderna ökar, lagen ändras så det ger bankerna mer ansvar. Sen hur bankerna driver in kostnaden för Bankomats tjänster är en annan fråga. Eventuella avgifter bestämmer inte Bankomat om och banker kan göra olika. För 20 år sedan var det standard med avgift om du använde en konkurrents bankomat, och bankomater är för den delen inte ända sättet att ta ut kontanter längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag fick ofta hämta ut pengar i bankomaten åt min mor (som gick bort i somras 93 år gammal och med ena benet amputerat under knät) så hon kunde lämna pengar till hemtjänsten, när de skulle handla mat åt henne. Hon ville inte lämna ut bankkortet till alla de olika personer som kom till henne och som hon inte kände igen eller litade på. Hon hade inte heller varwe sig dator eller mobiltelefon och förstod si inte heller på dem. Hon bodde dessutom ensam sedan min far gick bort i december 2010. Hon hade endast gamla Telia kabelansluten telefon!

Hemtjänsten använder ICA-kort här, många äldre vill inte heller ha kontanter hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Nej, jag bor inte hemma och har inte gjort på ett antal år. Jag jobbar, tjänar bra med pengar, betalar skatt, investerar och så vidare. Vad det nu har för relevans.

Ja, det var precis det jag skrev, idag betalar vi driften genom diverse avgifter till banken. Banken "bjuder" på driften av uttagsautomater. I idealfallet så skulle den kostnaden flyttas till de av oss som faktiskt nyttjar tjänsten. Jag använder uttagsautomater ibland, dock inte särskilt ofta. Jag skulle inte ha något emot en kostnad för det, om det var så att kostnaden för andra tjänster sjönk i samma grad. Nu är det ju inte så att det kommer att hända, det hoppas jag att alla är medvetna om.

Men jag har inte heller något emot att bankerna tar ut en avgift för att täcka sina kostnader för driften av en tjänst. Det handlar inte om enbart strömkostnaden direkt, jag skulle gissa att bankomatdriften är förhållandevis dyr för bankerna.

Jo så klart har du rätt i att driften kostar!
Läste mitt svar igen, och såg att det kan tolkas lite "snäsigt" det vart inte illa menat.

I min stad finns det en uttagsautomat i Coopbyggnaden (kommer inte ihåg vad det heter) men varje gång jag tagit ut kontanter där, så har jag sett en vecka senare -10Kr
Så "dom" tar en avgift.
Men precis som du, använder jag själv inte uttagsautomater särskilt ofta!
Men måste jag, kör jag inte till Coops direkt. Det blir en vanlig bankomat, fast den ligger lite längre bort.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@Petterk: Hon hade inget ICA-kort och hon föredrog kontanter för att hon tyckte att hon hade bättre koll på pengarna så. Med uttagen följde det med hur mycket som togs ut samt hur mycket hon hade kvar på kontot. Jag hjälpte henne med detta i åtta års tid.

Jag köpte ett moderkort, CPU och RAM-minnen av en Sweclockare för nåt år sen och skulle träffa honom i Solna norr om Stockholm (bor själv söder om Stockholm) för att genomföra köpet. När jag skulle swisha betalningen blev jag nekad av banken, för att jag hade nått min Swish gräns. Jag kunde då inte ändra Swishgränsen med mitt mobila Bank-ID, utan jag var tvungen att vänta tills jag kom hem och det gick då bara att ändra med bankdosan. Hur som helst så var jag tvungen att traska iväg med säljaren en lång bit till närmsta Bankomat för att kunna betala komponenterna med kontanter. Jag har dessutom nyligen sålt komponenter till två Sweclockare som hade liknande problem att de hade för lite kvar till deras Swishgräns så de behövde komplettera köpet med kontanter.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"