Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd rensad*
På Sweclockers hjälper vi varandra och försöker lyfta varandra. Inte kritisera och sparka neråt. Har man problem med att hålla sig borta för att vara nedlåtande mot andra medlemmar så skall man ta en seriös titt på sitt beteende. Det är inte offrets fel och det är absolut inte okej att skam och skuldbelägga. SKÄRPNING!

Till er andra som såg vad som pågick i tråden så gäller följande:
ANMÄL INLÄGG
SVARA INTE (Don't feed the trolls).

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nog för att det är för vanligt och accepterat att vara ekonomiskt oansvarig, men så till den milda grad att man inte har, vadå, ett par tusenlappar i buffert? Det tror jag faktiskt fortfarande är relativt ovanligt.

Men visst, jag såg samtidigt chansen att kasta en moralkaka och hoppades att den skulle träffa någon i ansiktet. Jag erkänner.

Om du syftar på mig så misstar du dig. Jag har min framtid relativt säkrad.
Däremot så är det definitivt fler än du tror som inte har pengar i buffert.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Inte 2017, men kom att tänka på en del pinsamheter när jag själv råkade bli "bedragaren" dock inte med flit för visso... men det har i allafall varit extremt pinsamt de gånger det hänt.

Kan ta några exempel, sålde en Tac IIa till en nätpolare på ett annat forum, insåg att den måste ha gått sönder inuti när en polare haft den strax efter att jag skickat den, den var mycket riktigt av iniuti och dessutom lagad med typ carlssons klister och en bit inloppstapp från ett modellplansbygge...

(Jag erbjöd givetvis möjlighet att lämna tillbaka den, men han var hygglig och sade att priset ändå varit så lågt att det inte gjorde något nu när han ändå lagat den, men jag gav honom en femma tillbaka ändå på priset för sakens skull ).

2, denna fick jag faktiskt en låt uppkallad till min ära (eller, tjaa... ) av ha ha!
den hette "es funktioniert nich" eller någonting i den stilen vill jag minnas, men jag hade köpt ett kit med gammal AMIGA burk av en polare IRL, i detta fanns en stor gammal matrisskrivare, vilka på den tiden fortfarande var gångbara till att skriva ut carbonkopior, tex fakturapapper och annat.
Sålde den till en annan nätpolare som behövde någonting att göra carbonkopior av till fakturor för ett företag han just öppnat inom musikbranchen.

Jag skickade skrivaren till honom efter att han satt in pengar på mitt konto, den anlände som den skulle, men han begrep sig aldrig på den, jag svarade i en tråd han gjort om saken på samma forum, jag sökte hela dagen efter gamla handböcker och annat, till slut hittade jag en bild som låg på min hårddisk som var tagen på innanmätet i sagda skrivare. "på högra sidan sitter en rad små DIP switchar, kolla att de sitter påslagna i korrekt ordning" Han kontrollerade switcharna och meddelade mig senare i tråden att han hittat ett "dolt" uttag bakom en plåt som såg ut som en parralellport, jag svarade honom att det mycket riktigt också var en paralellport. Nu svarade mannen med joysticken i tråden med att posta en länk om hur DIP switcharna skulle sitta för en PC paralellport, någonting jag inte tänkt på tidigare då jag sagt i tråden att den varit kopplart miot AMIGAn, så tänkte att han ställt DIP switcharna fel, han ställde om dem och kopplade in datorn på PC interfacet. "Nu fungerar den!!"
Slog mig att han hela tiden försökt att få igång skrivaren mot en gammal Intel PC på AMIGA interfacet
---
(De portarna är inte kompatibla, det har dessutom en helt annan kontakt, så jag vet inte riktig hur han lyckades koppla ihop enheterna... Till saken hör att han är utbildad på elektronik och extremt kunnig, mycket mer än mig. ))
Edit, en av portarna är alltid dold därför att interfacet på dessa maskiner endast kunde hantera en port/interface åt gången, man väljer hårdvarukonfigurationen med nämnda DIP switchar som kontrollerar respektive uttag är aktivt eller ej till det interface man använder.
så långt kan jag förstå, men kontakterna i sig går inte att förväxla på själva maskinen...
Det var mest det att han yrkesjobbar med elektronik och datorer, och vid tiden även byggde egna PC interface, som gjorde att det blev roligt.

Jag måste ju visa det här som shockade mig svårt när jag såg det:

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Jag måste ju visa det här som shockade mig svårt när jag såg det:

http://i68.tinypic.com/2a7g8xw.jpg

Ha ha!
Ja, jag såg det också när jag packade upp en ny kabel till sågen...

Men man måste ju ha doningar som håller för strömförsörjningen när man monterat alla nya upptrimmade kort, eller hur...

Har faktiskt kvar min gamla AM-2000 med PC expansionskortet

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Blev lurad på 120kr av en snubbe i en retro-tvspelgrupp köp&sälj på facebook(stängd grupp, och admins är hyfsad noggranna med vilka de släpper in), det visade sig att han hade lurat 8 andra i gruppen för en totala summa på cirka 700kr. Man fick en hel del på honom med lite hjälp av google, allt från furries han ritat till självproklamerad företag inom musik och speldesign(det var egentligen bara facebook grupper och inte officiella ab-företag).

Admins från gruppen ringde upp morsan, hon lovade att prata med sin son. Sedan tog det väl slut. Då vi inte fick någon uppföljare, samt att morsan slutade svara på telefonen när vi ringde. Hade älskat att hänga upp honom här + loggen från gruppchatten med allt skit vi hittade på honom, men det är nog emot Sweclockers regler.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Jag gör som Sicilienarna säger; när det brinner i din grannes hus, skaffa vatten till ditt eget.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

2. Jag hittar en bil på blocket som jag vill ha. Jag ringer killen och pratar med honom och han låter välinformerad och så men det är lite turer med ägarbytet hit och dit innan jag kan åka tåg till Malmö för att hämta bilen. Jag träffar killen, bilen är ok men det är vissa saker jag frågar om och det visar sig snabbt att den här killen inte har nån koll alls. jag köper bilen ändå och vi har kommit överens om att han ska betala skatten som precis har kommit. Jag erbjuder mig att betala den mot avdrag på priset men det blir inte så. Jag åker 30 mil hem med bilen och när jag kommer hem visar det sig att idioten ställt av bilen utan att säga nåt. Detta medför en del problem, mest då att om han inte ställer på den medan han fortfarande är ägare så blir det jag som får ställa på den och jag som får betala skatten. Killen förhalar och ägarbytet går igenom. Jag får betala skatten. -2097:-

Hade liknande händelse i början av 2017, köpte bilen, han var osäker på om skatten var betald då det var ett bolag som sålde bilen, vi skrev papper på att säljaren skulle betala eventuella obetalda skatter, vilket han gjorde men det blev körförbud pga obetald skatt.
Jag fick med mig ägarbytes-lappen att posta själv underskriven så det var inga problem...
men han hade också ställt av bilen direkt när jag åkte, vilket gjorde att jag inte kunde köra med den innan ägarbytet kom in och bilen ställdes på igen... ganska irriterande.

Men slutet var då gått, efter ca 2 veckor hade allt ställts i ordning och skatt var betald m.m men vet inte varför folk ställer av bilen direkt, tjäna några kronor?

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad i7 3770K på tradera. Eftersom det var i samma stad valde jag att buda på den så jag kunde hämta och betala face to face. Den fungerade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hade liknande händelse i början av 2017, köpte bilen, han var osäker på om skatten var betald då det var ett bolag som sålde bilen, vi skrev papper på att säljaren skulle betala eventuella obetalda skatter, vilket han gjorde men det blev körförbud pga obetald skatt.
Jag fick med mig ägarbytes-lappen att posta själv underskriven så det var inga problem...
men han hade också ställt av bilen direkt när jag åkte, vilket gjorde att jag inte kunde köra med den innan ägarbytet kom in och bilen ställdes på igen... ganska irriterande.

Men slutet var då gått, efter ca 2 veckor hade allt ställts i ordning och skatt var betald m.m men vet inte varför folk ställer av bilen direkt, tjäna några kronor?

Ja, det handlar nog om det. Ett par tusen hit kan ju göra stor skillnad på ens ekonomi. Det som retar mig är att jag hade inte sagt ett skit om vi hade kommit överens om att jag skulle betala skatten men vi kom ju överens om raka motsatsen och han bara skiter i det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad har ni som blivit bedragna här på forumet för tips inför 2018? Är det enbart face 2 face som gäller men vad jag har förstått så är även det risky?

Minimera risken för bedrägeri genom att använda PayPal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Minimera risken för bedrägeri genom att använda PayPal.

Precis. För om man googlar paypal fraud så får man INGA svar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Lovade att fixa en begagnad dator till en som jag köpte lösa.delar byggde.och kom överens om ett pris på 4000kr
Personen sa den fått några datordellar och frågade om jag kunde sälja den för 3000 om jag fick delarna.
Vi förhandlade till 600kr rabatt om jag fick delarna.
Det drog ut på tiden och personen hämtade datorn 4 veckor efter överenskommen tid men glömde då delarna och lovade att komma med dom senare.
Har ännu inte dykt upp några delar men jag tänkte börja meddela bestämt att det är dax att mynta upp resterande 600 eller komma med delarna.
Ingen stor summa så är egentligen inte jättearg över detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fuck! Jag får nog inga pengar från bromsoksnissen.

Betalningsanmärkningar
Antal anmärkningar: 14
Summa anmärkningar: 19 601 SEK

Betalningsanmärkning - 2017-09-11
Datum: 2017-09-11
Belopp: 252
Anmärkningstyp: Restf. Vägtrafikskatt
Fordringsägare: Termin 00
Handläggande myndighet: KFM Gävle
Kommentar:

Betalningsanmärkning - 2017-04-18
Datum: 2017-04-18
Belopp: 2 249
Anmärkningstyp: Restf. Vägtrafikskatt
Fordringsägare: Termin 00
Handläggande myndighet: KFM Gävle
Kommentar:

Betalningsanmärkning - 2017-02-20
Datum: 2017-02-20
Belopp: 1 150
Anmärkningstyp: Restf. Felparkeringsavgift
Fordringsägare: Termin 00
Handläggande myndighet: KFM Gävle
Kommentar:

Betalningsanmärkning - 2016-12-14
Datum: 2016-12-14
Belopp: 1 099
Anmärkningstyp: Restf. Vägtrafikskatt
Fordringsägare: Termin 00
Handläggande myndighet: KFM Gävle
Kommentar:

Betalningsanmärkning - 2016-09-17
Datum: 2016-09-17
Belopp: 2 614
Anmärkningstyp: Restf. Vägtrafikskatt
Fordringsägare: Termin 00
Handläggande myndighet: KFM Gävle
Kommentar:

Kronofogdeuppgifter
Summa skuldsaldo: 51 936 SEK
Datum skuldsaldo: 2018-01-15
Utmätning: Ja
Skuldsanering: Nej

Taxeringsuppgifter senast godkända taxering
Taxeringsår: 2017
Sammanräknad inkomst: 80 619 SEK
Taxerad förvärvsinkomst: 81 300 SEK
Inkomst av tjänst: 81 362 SEK
Inkomst av kapital: 0 SEK
Underskott av kapital: 681 SEK

Taxeringsuppgifter föregående år
Sammanräknad inkomst: 145 772 SEK
Taxerad förvärvsinkomst: 145 800 SEK
Inkomst av tjänst: 145 841 SEK
Inkomst av kapital: 0 SEK
Underskott av kapital: 28 SEK

S
HÄNDELSER
Inga händelser finns registrerade

FASTIGHETSINNEHAV
Fastighetsinnehav saknas

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Precis. För om man googlar paypal fraud så får man INGA svar.

Vad menar du med det?

Permalänk
Medlem

Googlade du? För då hade du fått ditt svar: https://thetechieguy.com/5-paypal-scams-you-should-be-aware-o...

Paypal är inte säkrare än något annat betalningssätt plus att man även kan råka ut för att paypal själva får för sig att nåt är skumt med ens konto och bara låser det. Det spelar ju inte så stor roll om man bara kör paypal som en mellantjänst kopplat till sitt kreditkort men många kan ju ha sina pengar på paypal och får man då kontot låst så är det inte så roligt.
Jag använder paypal till alla mina betalningar med utländsk postorder, ebay och liknande och även på tradera ibland och det funkar bra. Men det är inte säkrare än något annat.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, Jag hängde ut gubben som köpte bromsoket på facebook och nu betalade han. En av hans bekanta medlade och såg till att det blev ordnat.

Bara två kvar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

2017 blev första året på nu 18 år som jag köpt och sålt genom nätet.
Budade hem en Sega Mega Drive handkontroll genom Tradera och slutade på hela 60kr plus 30kr frakt. Ingen handkontroll dök upp såklart och såg att säljaren lurat flera andra samtidigt på olika belopp mellan 50-1000kr så valde att göra en polisanmälan för att hjälpa de som blivit av med större summor.
Dock är jag förvånad att fallet inte är nedlagt men har inte hört något nytt på ett halvår nu, måste leta upp papprena och kontakta polisen för att höra hur det går med fallet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Vilken tajming!
Fick just ett samtal från polisen där de hade ett litet förhör med mig om ärendet och det är i full gång, han som lurade mig har lurat väldigt många så förmodligen åker han dit. Om jag däremot får se mina 90kr återstår att se men det är inte det viktiga i det hela utan snarare att han åker fast och att de som betalat större summor får sina pengar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Creds för att du polisanmäler det @Pnorberg även får en så låg summa. Detta medför att polisen har bättre möjligheter att plocka fuskarna samt att de andra kanske har blivit av med större summor.

Om vi skulle polisanmäla saker snabbare istället för att ringa deras mamma och pappa så tror jag att mindre personer skulle våga att blåsa folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Creds för att du polisanmäler det @Pnorberg även får en så låg summa. Detta medför att polisen har bättre möjligheter att plocka fuskarna samt att de andra kanske har blivit av med större summor.

Om vi skulle polisanmäla saker snabbare istället för att ringa deras mamma och pappa så tror jag att mindre personer skulle våga att blåsa folk.

Såg att det var många som lämnade negativt omdöme på säljaren så förstod att det lär bli en del polisanmälningar och kände då att det är lika bra att även jag gör en anmälan så det förhoppningsvis underlättar utredningen och hjälper de andra.

Tycker absolut att folk ska polisanmäla oavsett summa det handlar om, då det kan som i mitt fall vara fler som blivit utsatta av en och samma person.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, Jag la ut en annons på min bil som jag blev lurad på skatten på och då svarade killen som blåste mig och ville köpa den. Jag sa att det gick bra om han swishade mig mina 2000:- men det visste han ju ingenting om.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Har inte blivit bedragen men nära några ggr men det här handlar om när jag sålde ett moderkort med processor och minne till världens misstänksammaste person i Göteborg

La ut en annons på blocket för några år sen och fick ett samtal från en äldre herre i Göteborg några timmar efter annonsen kom ut och han var intresserad men jätterädd att bli blåst. Vi pratade nästan 2 timmar och till slut lugnade han ner sig och ville köpa delarna.

En timme senare ringde han upp igen och sa att han hade ändrat sig, det är för farligt att köpa från internet. Sen under de följande dagarna kom det ett flertal samtal där han ville köpa delarna och ändrade sig om vartannat. Till slut efter nästan en vecka bestämde han sig för att köpa delarna om jag tog en bild på datordelarna med dagens tidning i samma bild.

Ställde upp sambon, mig själv, dagens tidning (aftonbladet) och datordelarna och en kompis med proffskamera och stativ tog några bilder som jag skickade till Gbg'aren och nu var han nöjd det var det bara att skicka paketet.

Tog några extra bilder med min egen kamera när jag packade, med dagen tidning givetvis för säkerhets skull och gick till posten och postade paketet och mailade sen trackingnummer och de extra bilderna.

Efter några dagar hade han fått paketet och ringde upp och frågade var han skulle skicka pengarna - pengarna ooops, jag hade helt glömt bort pengarna men jag gav honom mitt kontonummer.

Ytterligare några dagar senare ringde han upp väldigt upprörd och sa att jag hade blåst honom och skickat defekta delar och nu hade han förlorat pengarna eftersom jag var en internet skurk och bandit.

Pratade med honom nästan en timme och till slut fick jag fram vad som var fel och en felkod från boot, det var minnesfel, sen kom jag ihåg att Corsair minnena ville ha lite extra kräm när jag hade delarna så jag guidade honom att öka på minnesspänningen med 0.1V och nu bootade datorn och allt fungerade och han påbörjade windows installationen (XP tror jag).

Hörde sen aldrig av honom igen så jag antar att allt gick bra

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av killawife:

En liten uppdatering, Jag la ut en annons på min bil som jag blev lurad på skatten på och då svarade killen som blåste mig och ville köpa den. Jag sa att det gick bra om han swishade mig mina 2000:- men det visste han ju ingenting om.

Ställ av den innan ägarbytet

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Fan, det skulle jag ju gjort

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Efter några dagar hade han fått paketet och ringde upp och frågade var han skulle skicka pengarna - pengarna ooops, jag hade helt glömt bort pengarna men jag gav honom mitt kontonummer.

Nog hade det varit en härlig ironi ("härlig" i trådens anda) om han helt kyligt räknat med att du skulle släppa garden av hans vals och lätt gå med på betalning i efterskott, och sen bara blåst dig efter att du skickat prylarna

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Inte blivit bedragen än, men nära nån gång.
Så jag fyller på med 3 "fall".

1. Bilköp, märkte att säljaren var extremt angelägen att sälja bilen innan "fredag" för h*n "skulle bort" över helgen.
Blev såklart misstänksam och mycket riktigt så var fredagen den sista vardagen den månaden och den som ägde bilen på måndag skulle åka på skatten.
Säljaren blev såklart sur när jag påpekade det och tvingades pruta hela skattesumman

2.Bilförsäljning, vill sälja en bil och en busslast med utlänningar (bokstavligt talat, från Albanien) plus en tolk dyker upp och viftar med en bunt €500 sedlar.
Såklart ringer alla varningsklockor plus några extrainkallade från fördoms centrat i hjärnan.
Bestämmer att vi skall göra affär på närmaste bank "vill ju inte ha så mycket kontanter hemma", tanken var såklart att sedlarna skulle kontrolleras.
Till min förvåning och stora lättnad är allt 100% ok, och inte nog med det så svängde Euron mot kronan så att jag fick mer betalt än vad jag bett om.
Där ser man!

3. Datorköp, eller försök till.
Hittar äntligen en gammal retro dator jag letat efter till ett vettigt pris, och lokalt till på köpet !
Efter den sedvanliga kontakten visar det sig att säljaren absolut måste skicka, att hämta skulle ju "bli så krångligt".
När jag säger att jag bor en 5 minuters promenad bort och att vi kan mötas var som helst när som helst så avbryts kontakten helt !
Kan förstå att man inte vill ha hem folk man inte känner, men nog 17 skall man kunna göra upp en affär på neutral plats.
Så 100% en scam.

Tråkigt som bara den när folk blir lurade.
Det är ju såklart våra myndigheters oförmåga att engagera sig i tillräckligt många fall för att kunna avskräcka.
5% uppklarade 2018 och en dykande trend, framtiden ser ljus ut för bedragare.
Oftast så läggs ju fall ner direkt efter att anmälan kommit in av diverse vaga skäl.
Och det finns ju många skrämmande fall när den bedragna samlat in allt som behövts till polisen och ändå tar dom sig inte an det.
Ett brev från polisen redan vid första anmälningen skulle nog få stopp på många innan det blir en försörjning för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tråkigt som bara den när folk blir lurade.
Det är ju såklart våra myndigheters oförmåga att engagera sig i tillräckligt många fall för att kunna avskräcka.
5% uppklarade 2018 och en dykande trend, framtiden ser ljus ut för bedragare.
Oftast så läggs ju fall ner direkt efter att anmälan kommit in av diverse vaga skäl.
Och det finns ju många skrämmande fall när den bedragna samlat in allt som behövts till polisen och ändå tar dom sig inte an det.
Ett brev från polisen redan vid första anmälningen skulle nog få stopp på många innan det blir en försörjning för dom.

Mjo visst är det så och det var även det jag hade i åtanke den gången en husvagn skulle säljas.

En Polar 590 för 74.000:- är inte det lättaste att sälja direkt efter sommaren men en kille från Karlshamn svarar på annonsen och är intresserad.
Han skulle dock gärna vilja testa den några veckor och se att allt är bra med den då han skall ha den att åka runt till olika jobb med och detta även vintertid.
Vi ger honom en testperiod på 2 veckor efter det att vi skannat hans ID och körkort mm och säkerställt identiteten och allt är bra.
efter 2 veckor och han inte hört av sig och verkar ha gått upp i rök då han inte ens ringer tillbaka efter lämnade telefonmeddelanden och mail är det dags att informera polisen. Dom kunde dock bara lägga ut nått sök efter husvagnens regnummer då vi faktiskt som han sa hade "lånat ut" vagnen frivilligt, ändå hade vi förklarat det hela för polismannen.

Tiden gick och 2 veckor blev 3 månader och jag tröttnade på att vänta så tog en polare och satte mig att bila från GBG till Karlshamn.
Väl framme vid adressen ser vi att nån rör sig inne i huset men ingen öppnar när vi ringer på.

står väl där i runt 30 min utan att nått hände och jag skickar då ett meddelande till killen att jag är på hans adress för att hämta vagnen och att han nu har 3 val.

1. komma fort som fan med 74,000:-
2. komma med vagnen och 30,000:- för att täcka hyra av vagn samt våran resa + allt nerlagt jobb
och som 3dje alternativ skickade jag en bild på en bensin dunke framför hans hus. (jo jag vet men det är redan preskiberat och inget jag faktiskt hade gjort)

45 min senare hade vi vagnen kopplad på väg hem med 30,000:- i fickan.

Jag har noll tro på svenska rättsystemet och jag verkligen avskyr folk som gör allt för att blåsa andra på pengar.
Det finns bara en sak som biter och det är hårt mot hårt när det gäller privatpersoner,företag är en helt annan femma.

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Nog hade det varit en härlig ironi ("härlig" i trådens anda) om han helt kyligt räknat med att du skulle släppa garden av hans vals och lätt gå med på betalning i efterskott, och sen bara blåst dig efter att du skickat prylarna

Precis, hade det här hänt nu hade det garanterat varit en scam och jag som var offret men det här var ungefär 2010 tror jag.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Detta med bedrägerier har ju nästan blivit ett vardagsbrott känns det som. Ingen åker fast och det är tämligen ofarligt då väldigt få att de som blir lurade tar lagen i egna händer. Skulle man råka få tag i en av de som lurat en så har de inget jobb, skulder upp över öronen och har som regel lurat en för att betala av skulder, spela casino på nätet eller bara för att överleva. Här behövs verkligen en förändring.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lovade att fixa en begagnad dator till en som jag köpte lösa.delar byggde.och kom överens om ett pris på 4000kr
Personen sa den fått några datordellar och frågade om jag kunde sälja den för 3000 om jag fick delarna.
Vi förhandlade till 600kr rabatt om jag fick delarna.
Det drog ut på tiden och personen hämtade datorn 4 veckor efter överenskommen tid men glömde då delarna och lovade att komma med dom senare.
Har ännu inte dykt upp några delar men jag tänkte börja meddela bestämt att det är dax att mynta upp resterande 600 eller komma med delarna.
Ingen stor summa så är egentligen inte jättearg över detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul tråd detta, hade glömt den.
En uppdatering på mitt fall ovan (var jag full när jag skrev? Satan så dåligt stavat och skrivet eller så var det min dåvarande telefon )
Jag fick betalt via Swish då det blev för pinsamt för dom som var skyldig, dom gav enda intrycket att vara "ordentliga"

Har fler exempel på man blivit blåst.

Köpte en gång ett GeForce 560ti på blocket.
Fungerade inte när man väl installerade drivrutiner.

Köpte dubbla GeForce 680 på Facebook. Ett var trasigt med artefakter.
Säljaren var okunnig men korten funka fint i SLI.
tog mig själv ansvaret för att inte undersöka ordentligt.
Distans och säljaren "blockade" mig

Köpte en hel dator fast nedmonterad.
Trasigt moderkort och processor.
Tog det på mig själv då säljaren är en sorglig stackare och jag inte uppfyllde men undersökningsplikt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc