Asus avtäcker nätaggregatsserien ROG Strix

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker nätaggregatsserien ROG Strix

Asus avtäcker den nya nätaggregatsserien ROG Strix. Guld-certifiering, modulära kablar och anpassningsbart utseende står på menyn. Effektklasserna är rimliga 650 W och 750 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inte bara vara jag som är trött på allt som har med ROG att göra?
Produkter med hyffsad kvalitét, pimpat utseende och en ROG-dekal för att kunna sälja den till överpris.
En produkt blir inte bättre för att den heter något med gaming i....

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Priser är ännu inte kända men ska ta ett kliv ner från nätaggregaten i ROG Thor-serien, där introduktionspriserna för 1200 W-modellen och 850 W-modellen var 3 600 kronor respektive 2 500 kronor.

Jo tack det får vi hoppas. Lägger de sig över 1000kr får de räkna med att jämföras med några av de bästa i branschen och trots att jag är ett stort ASUS-fan undrar jag om de klarar det, speciellt på första försöket.

Permalänk
Inaktiv

Man önskar att fler nätaggregat kunde införa digitala övervakningsfunktioner via USB-anslutning likt Corsairs i-serie. Själv skulle jag inte vilja vara utan det nu när jag haft det i två riggar i följd. Rätt schysst att kunna se nätdelens temperatur, effektförbrukning, fläkthastighet osv i programvaran...

ASUS borde ta fasta på detta istället för rätt så meningslöst LED-lull-lull. (Säger jag som är barnsligt förtjust i LED-belysning...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kan inte bara vara jag som är trött på allt som har med ROG att göra?
Produkter med hyffsad kvalitét, pimpat utseende och en ROG-dekal för att kunna sälja den till överpris.
En produkt blir inte bättre för att den heter något med gaming i....

Inlägget får mej att tänka på Razer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag personligen ser hellre ett vettigt påkostat nätagg runt 500w dem flesta klarar sig utmärkt på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har ni hört om ni kommer få några till redaktionen att testa?
Spontanköpte 850w modellen nu i helgen i samband med Kompletts rea, verkar hyggligt:
https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_thor_1200w_pow...
Dåligt med kortare garanti på led än på agget, men jag lider väl inte om den skulle paja.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kan inte bara vara jag som är trött på allt som har med ROG att göra?
Produkter med hyffsad kvalitét, pimpat utseende och en ROG-dekal för att kunna sälja den till överpris.
En produkt blir inte bättre för att den heter något med gaming i....

Förutom det faktum att man har Seasonic som OEM? Att kalla det för "hyfsad kvalité" går ju inte eftersom Seasonic bokstavligen är en gigant på marknaden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förutom det faktum att man har Seasonic som OEM? Att kalla det för "hyfsad kvalité" går ju inte eftersom Seasonic bokstavligen är en gigant på marknaden.

Jag måste säga att jag trodde att priset skulle skilja mer till ett Seasonic-agg, men (utan rabatterat pris) var det bara cirka en hundralapp, och nu är ju dessutom ROG-nätagget nedsatt. (Jämförde på Inet, en av de som har nätagg från både ASUS och Seasonic.)

ASUS ROG Thor 850W - Inet jämfört med Seasonic PRIME 850W Platinum - Inet - väldigt likvärdiga, skillnaden mellan Prime Ultra Platinum och Prime Platinum bör i alla fall inte vad gäller pris (efter lite grävande på prisjakt, 850W-modellen verkar lysa med sin frånvaro, men om man jämför prisskillnaden mellan ex. 750W-modeller) vara nämnvärd alls. Finns lite för- och nackdelar när man jämför de länkade nätaggen dessutom. ASUS har lite mer features i form av RGB och OLED-display (yay), medan Seasonic-agget slänger på ett par års extra garanti.

Däremot är det ju fortfarande nätaggregat som inte fokuserar på att slå några rekord i pris/prestanda, på långa vägar. Focus Plus Platinum från Seasonic ligger ju >500kr billigare, och är fortfarande *riktigt* bra nätagg med japanska (Nippon Chemi-Con) 105°C-kondensatorer, 10 års garanti, 50°C kontinuerlig drifttemp, extremt låga rippelvärden, bra spänningsreglering etc.

Om den här serien kan slå sig in i den prisklassen återstår att se, konkurrensen är hård och det finns flera etablerade och kvalitativa plattformar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag måste säga att jag trodde att priset skulle skilja mer till ett Seasonic-agg, men (utan rabatterat pris) var det bara cirka en hundralapp, och nu är ju dessutom ROG-nätagget nedsatt. (Jämförde på Inet, en av de som har nätagg från både ASUS och Seasonic.)

ASUS ROG Thor 850W - Inet jämfört med Seasonic PRIME 850W Platinum - Inet - väldigt likvärdiga, skillnaden mellan Prime Ultra Platinum och Prime Platinum bör i alla fall inte vad gäller pris (efter lite grävande på prisjakt, 850W-modellen verkar lysa med sin frånvaro, men om man jämför prisskillnaden mellan ex. 750W-modeller) vara nämnvärd alls. Finns lite för- och nackdelar när man jämför de länkade nätaggen dessutom. ASUS har lite mer features i form av RGB och OLED-display (yay), medan Seasonic-agget slänger på ett par års extra garanti.

Däremot är det ju fortfarande nätaggregat som inte fokuserar på att slå några rekord i pris/prestanda, på långa vägar. Focus Plus Platinum från Seasonic ligger ju >500kr billigare, och är fortfarande *riktigt* bra nätagg med japanska (Nippon Chemi-Con) 105°C-kondensatorer, 10 års garanti, 50°C kontinuerlig drifttemp, extremt låga rippelvärden, bra spänningsreglering etc.

Ska man slå pris/prestanda så när nog inte detta segment alls något att titta på. De konkurrenter som Asus har i detta segment ligger i snarlika prisklasser. Det är helt enkelt ett fall av att om man vill vara bäst så kostar det. Förstår inte själv varför man skulle vilja ha Plat-certifierade nätagg när Gold räcker gott och väl för 99,9% av alla användare. Men då lägger jag inte heller ut 20-25k på en dator utan tillhör snarare "mainstream-entusiasterna"..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ska man slå pris/prestanda så när nog inte detta segment alls något att titta på. De konkurrenter som Asus har i detta segment ligger i snarlika prisklasser. Det är helt enkelt ett fall av att om man vill vara bäst så kostar det. Förstår inte själv varför man skulle vilja ha Plat-certifierade nätagg när Gold räcker gott och väl för 99,9% av alla användare. Men då lägger jag inte heller ut 20-25k på en dator utan tillhör snarare "mainstream-entusiasterna"..

Samma här, visst börjar platinum bli mer rimligt i prisnivå än det varit tidigare (där titanium ligger nu, ungefär), men om man ska vara riktigt krass tar det nog för de allra flesta ganska lång tid innan det rent ekonomiskt lönar sig att gå upp i platinum-titanium. (I antal kWh sparade.)

Sen är det så klart inte så enkelt att 80 plus-certifieringen direkt motsvarar kvaliteten på ett nätagg heller - även om det är svårare att bygga dåliga nätagg som får titanium-cert. Finns ju dock fler faktorer att kika på som är viktiga.
Brukar personligen utöver effektiviteten kika på garantitid, rippelvärden, spänningsreglering och inte minst fysisk byggkvalitet (komponentval/-spec, lödning, kablar, etc.) i recensioner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förutom det faktum att man har Seasonic som OEM? Att kalla det för "hyfsad kvalité" går ju inte eftersom Seasonic bokstavligen är en gigant på marknaden.

Jag visste att detta skulle komma pga bristande formulering i mitt inlägg. Talar inte specifikt om detta agg då vi(jag) inte sett några tester än. Jag talar om ROG om inte ännu bredare, alla märken som har sina blingbling serier och dumma namn.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Se upp, de är tillverkade i Kina. Det är Kommunistisk Spyware i dem.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag visste att detta skulle komma pga bristande formulering i mitt inlägg. Talar inte specifikt om detta agg då vi(jag) inte sett några tester än. Jag talar om ROG om inte ännu bredare, alla märken som har sina blingbling serier och dumma namn.

ROG har ändå en rad bra produkter under sitt märke. Asus ROG Strix moderkort är hyfsat prisvärda. ROG Strix grafikkort håller bra kvalité och deras skärmar likaså (även om de är hyfsat överprisade). Man kan ju tycka vad man vill om denna sorts märken men ROG är ändå en riktig veteran på marknaden. Det har ju liksom hängt med sedan 2006.

Skrivet av HolyFather:

Se upp, de är tillverkade i Kina. Det är Kommunistisk Spyware i dem.

Så skulle bara ett Putinfinansierat troll uttrycka sig för att få folk att byta fokus från de chemtrails Ryssland sprutar över Ukraina för att blidka sina ödleoverlords.... :<

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Så skulle bara ett Putinfinansierat troll uttrycka sig för att få folk att byta fokus från de chemtrails Ryssland sprutar över Ukraina för att blidka sina ödleoverlords.... :<

"Säger Xinpei -det Kina-finansierade Swec-kommunisttrollet!"

(Jag hoppas vid allt som är mig kärt att någon, någon på forumet har hjärnceller nog kvar att inse absurditeten i allt detta som pågår. Tips: det är bara dumheter som pågår. Vi väntar lite va, så är produkter tillverkade i Kina, det vill säga alla dator- och mobilprodukter, great again. )

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.