Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne_145:

Bra... Nu vet vi vilka här i forumet vilka som inte behöver AC.... Så nu... var får jag tag på Ett PRISVÄRT fönsterkit ?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm undrar varför jag får en känsla av att du hintar till mig...
Nästa gång kan du gärna citera mig istället om du känner behovet av att påpeka något.

I övrigt, kolla sida 31 i tråden så hittar du några länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

...

Hög luftfuktighet samtidigt är däremot betydligt mer ovanligt. Här i bygden kanske det var fem tropiska nätter förra året, men sen ytterligare 7 nätter med 19°C som lägst.

Beror förstås var i landet man bor, enligt SMHI så hade vi ca 27 tropiska nätter förra året (och ingen alls året innan) och jag kan nästan svära på att runt Stockholm lyckades ta de flesta av dem - problemet är störst när man bor nära större mängder vatten då vattnet av dagens hetta strålas och värmer ut igen på natten och håller temperaturen hög - och fuktig natten igenom.

1,2 kanske 3 dagars värmebölja kan man man ofta hantera - men efter detta så börja det bli riktigt utmattande och förra året höll det på typ i nära 14 dagar i sträck under en period. - gissar att det var många bygg och renoveringsprojekt tänkt under semestern som skrinlades förra sommaren. Är man sjuklig eller äldre så kan dessa värmeperioder vara pressande och direkt livshotande om det inte finns någonstans svalare man kan ta till sig och få en tids respit...

Själv har jag noterat att jag blivit betydligt mer tålig mot hettan på senare år och inte ens förra året kördes AC räknat i antal timmar så mycket som tidigare år trots betydligt svalare 'varmsommrar'

mao. hur man upplever och hanterar värmen kan skilja sig mycket mellan personer och också tid i livet...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Fastigheter är jävligt olika också, bor i en annan lägenhet än värmeböljan förra året. Gått från självdrag till mekanisk frånluft, med sämre ventilation som resultat. Just nu är lägenheten mellan 19 och 27°C beroende på rum, mitt sovrum som är varmast såklart och det är inte i söderläge. Det är runt tre grader varmare än andra rum i samma riktning just nu. Folk som bor så de får 40°C inomhus i Shanghai (Burks bor väl där) har garanterat luftkonditioneringen som ingår i lägenheten igång, men det finns ju mycket värre exempel än min lägenhet i Sverige som när det är 25-30°C ute utan problem blir 35-40°C medan det i en annan kåk på samma ort kanske aldrig blir mer än 25-26°C inomhus.

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med fönsterkit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av endy:

Hur viktigt är det med fönsterkit?

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket viktigt!

Visst kommer få sänkt temperatur i ett rum även utan ett sådant kitt men använder du ett fönsterkit så blir fördelarna många.

Utan ett sådant så kommer massor av varmluft komma in i rummet vilket du förstås vill undvika.

Märker jag skillnad rent praktiskt, ja det gör jag

Det blir märkbart svalare i rummet.

Jag köpte plexiglas från biltema och sågade till själv med rätt mått, nu ser jag ut också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av endy:

Hur viktigt är det med fönsterkit?

Skickades från m.sweclockers.com

Viktigt att få någon form av tätning runt slangen annars kommer luften från ACns utblås bara komma rakt in igen och då blir det ännu varmare än innan. Sen hur man löser det är inte så noga.
Tänkt dock på om det är en vanlig enslangs AC så måste det komma in luft någonstans ifrån då den skapar ett undertryck. Så kan vara värt att försöka öppna upp mot en svalare sida och ta in ny luft därifrån eller via vanliga ventilationen men då ökar risk för att få in matos och annat från grannarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://i.imgur.com/TvIULGJ.jpg

ni är så orutinerade. build it and they will come

Tänkte du fylla hela med fläktar eller täcker du området som inte har fläktar?
Antar du tänkte ha dem att dra in (kall) luft utifrån?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

@QRikard: Det är inte så viktigt som man kan tro, du kommer inte dra in all den uppvärma luften igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag har beställt några sådan här:
https://www.ebay.com/itm/382904213483

Här är fönsterkitet jag köpte.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Tänkte du fylla hela med fläktar eller täcker du området som inte har fläktar?
Antar du tänkte ha dem att dra in (kall) luft utifrån?

öppet, fläktarna puttar in luften lite bättre, ganska tätt myggnät. slutgiltiga planen är att täcka hela med fläktar men det kommer nog dröja ett tag.
används enbart om det är kallare ute än inne.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne_145:

Bra... Nu vet vi vilka här i forumet vilka som inte behöver AC.... Så nu... var får jag tag på Ett PRISVÄRT fönsterkit ?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med..
Dom borde skapa ny tråd.
"För de som inte vill ha AC sommaren 2019" . Sen bara sluta trolla denna tråden helt enkelt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

öppet, fläktarna puttar in luften lite bättre, ganska tätt myggnät. slutgiltiga planen är att täcka hela med fläktar men det kommer nog dröja ett tag.
används enbart om det är kallare ute än inne.

Har själv också en liknande lösning... Har 4 stycken 200mm fläktar fastskruvade i en träskiva som drar in kalluft utifrån.

Funkar ju helt okej så länge som temperaturen ute är några grader kallare än inomhus och riktigt bra om det är 10 graders skillnad. Och med fläktkontrollern så kan man ju ställa ner hastigheten så kan man även ha igång dem när man sover.

Funderat även på att fixa så den slår på och av automatiskt enligt vad det är för temperatur utomhus med exempelvis: https://www.banggood.com/Geekcreit-W1209-DC-12V-50-to-110-Tem...

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av Michael1:

Har du sett någon i lager någonstans? Jag har en beställning på en EXP34U338CW men det tar någon vecka innan den kommer. Om EXP35U538CW är bättre till samma pris vill man ju ha den

Nope, slut överallt. Verkar vara slutsålt med bra AC överallt...
Fattar inte, efter förra sommaren vi hade där graderna sköt i höjden och allt sålde slut, så gör de samma misstag igen? Idioter. Allt är slut på både MediaMarkt och ElGiganten här i stan.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Nope, slut överallt. Verkar vara slutsålt med bra AC överallt...
Fattar inte, efter förra sommaren vi hade där graderna sköt i höjden och allt sålde slut, så gör de samma misstag igen? Idioter. Allt är slut på både MediaMarkt och ElGiganten här i stan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-sommarhettan-flaktar...

Verkar som de redan sålt lika många fläktar nu som de gjorde under hela förra säsongen. Dock ska det komma in fler.
Kan ju hoppas att det kommer in fler AC också.

Permalänk
Medlem

Om det blir regnsommar så säljer de typ inga alls och kan bli stående med massor av maskiner i lager, till det vill ingen sitta på 'svarte petter' - dvs maskiner fyllda med R410A som kommer vara saluförbud på årsskiftet 2020 och de som är kvar är bara att skrota... ...eller svarthandla typ...

Till detta tror jag det har varit och är bekymmer i försörjningskedjan när det gäller R290-fyllda maskiner då det är andra tillverkare än innan och dem som kan leverera R410A-maskiner är ingen i Europa som vågar att köpa i någon större antal i rädslan att inte bli av med dem i tid innan årsskiftet.

- Det branschen har missat på är att efter förra sommaren så köper många för 'säkerhets skull' oavsett vädret och det finns utrymme sälja flerfaldigt med maskiner än som varit normalt tidigare år.

Runt påsk var nog slutdatumet om man skulle vara säker på att få hem maskin i tid, det var då lagervarorna hos de 'flesta' tog slut och allt annat var 'på väg' med kraftigt varierande leveransdatum och de som nu droppar hem är redan förbeställt och kommer aldrig att synas ute i butikerna.

Bauhaus vågade lite mer och tog hem typ 1100 stycken - det är noll nu och i princip försvann sista 'tusen' på en vecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Har själv också en liknande lösning... Har 4 stycken 200mm fläktar fastskruvade i en träskiva som drar in kalluft utifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-4a5ddfccb4867ace4c7676cc64ba9099.jpg

Funkar ju helt okej så länge som temperaturen ute är några grader kallare än inomhus och riktigt bra om det är 10 graders skillnad. Och med fläktkontrollern så kan man ju ställa ner hastigheten så kan man även ha igång dem när man sover.

Funderat även på att fixa så den slår på och av automatiskt enligt vad det är för temperatur utomhus med exempelvis: https://www.banggood.com/Geekcreit-W1209-DC-12V-50-to-110-Tem...

Jag har liknande lösning också med mindre död yta. jag ställer hastigheten på transformatorn. går från 3-12 volt. ditt såg stilfullt ut. mitt är lite mer ghetto.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

nej, det är kompressor med kondensor och evaporator som lyfter temperaturen ala värmepumpning - här för att generera kyla och varmvattnet produceras för att dumpa den uppfångade värmen (+ en del eleffekt för kompressorn för att driva processen) ut i avloppet och den vägen forsla bort värmen.

Känns lite som att du inte förstått hur det hela fungerar och bör surfa lite på hur kylskåp och värmepump fungerar...

---

plattvärmeväxlare är ett alternativ till att använda koaxial värmeväxlare som en komponent i den vattenkylda AC. Skall det användas för kylmaskiner så måste det vara en modell som tål trycken som är aktuella och då kommer inte den i länken aktuella plattvärmeväxlaren räcka till.

Jag var mest nyfiken om det gick att bygga en själv för att kunna kyla ner rummet på ett billigt sätt.

Skrivet av Chromatic:

Kör en rejäl skiva och öppna fönstret och kläm fast bara, sedan kan du täta med valfritt material uppe och nere, eazy peazy.

Bliv sugen på att bygga en from av låda som man skruva fast mot fönstret, så att fönstret kan vara öppen och lådan är på som man sen borra två 125mm håll som man kan koppla till en fläkt eller AC.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag var mest nyfiken om det gick att bygga en själv för att kunna kyla ner rummet på ett billigt sätt.

Bliv sugen på att bygga en from av låda som man skruva fast mot fönstret, så att fönstret kan vara öppen och lådan är på som man sen borra två 125mm håll som man kan koppla till en fläkt eller AC.

Du får ju betala runt 10k bara för verktygen du behöver för att bygga en kompressoranläggning. Sen krävs det ju lite kunskaper också...

Permalänk
Medlem

https://www.ebay.de/itm/Klarstein-mobile-Klimaanlage-Luftentf...

Hur är denna tror ni? Verkar ju ok med 12000BTU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du får ju betala runt 10k bara för verktygen du behöver för att bygga en kompressoranläggning. Sen krävs det ju lite kunskaper också...

Sant, tänkte inte på att verktygen kostar så mycket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Här finns en AC som fortfarande är i lager:
https://www.vidaxl.se/e/8718475715313/vidaxl-portabel-luftkon...

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag var mest nyfiken om det gick att bygga en själv för att kunna kyla ner rummet på ett billigt sätt.

Tro mig - billigaste lösningen är att köpa färdigt - även om det kostar norr om tio papp.

Det har tagit mig flera år att både samla/köpa prylar, (vakumpump, manometerställ, vakummätare, inklusive bygga egna av glödlampor etc.), läst teori, simulerat och provbyggt mha kylskåpkompressorer - lärt mig hur svårt det är att få saker riktigt vakumtätt, lärt mig hårdlöda och göra konskarvar - högvakumtäta sådana alltså (efter man konstaterat att det där med teflontejp i rörgängor och gummislang är ingen bra kombination om man vill ha bra och hållbar vakum - har tom. av tillfällighet kommit över en högvakumkammare med turbopumpar med backvakumpumpar för nedåt 0.0001 mbar innan turbopumpen och 0.00000001 mBar i kammare för sämre nivås radiorörsvakum om det skulle knipa, och också har olika vakummätare för att kunna mäta det!!)

Även med allt ovanstående avklarar så skulle jag ändå inte bygga eget utan köpa färdigt.

Man kan bygga eget av underhållningsskäl och självlära - men inte för något som man vill bara skall fungera och titta till så lite som det går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har liknande lösning också med mindre död yta. jag ställer hastigheten på transformatorn. går från 3-12 volt. ditt såg stilfullt ut. mitt är lite mer ghetto.

https://i.imgur.com/dgfeLHo.jpg

Jag körde med 2 st 200mm först och tänkte som du skriver att man kunde ha flera fläktar för mindre död yta, och mera luftflöde.
Men när man har både ventilationsgaller och ''nät'' före så upplever jag inte det som om luftflödet ökade med dubbelt fastän man dubblerade antalet fläktar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Inaktiv

Jag funderar på något av följande

1) 3100kr inkl frakt (8000 btu)
ARGO SWAN EVO Mobile Klimagerät 8000 BTU/H, Weiß https://www.amazon.de/dp/B07P5JD7PT/ref=cm_sw_r_cp_api_i_qNz....

2) 5500kr (12000 btu)
https://www.elon.se/kampanjer/varkampanj/luftvarmepumpar-luft...

Eller så köper man 2 st av Argo för 6200kr inkl frakt
Så uppnår man totalt 16000 btu

Något som verkar vettigt ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128054:

Jag funderar på något av följande

1) 3100kr inkl frakt (8000 btu)
ARGO SWAN EVO Mobile Klimagerät 8000 BTU/H, Weiß https://www.amazon.de/dp/B07P5JD7PT/ref=cm_sw_r_cp_api_i_qNz....

2) 5500kr (12000 btu)
https://www.elon.se/kampanjer/varkampanj/luftvarmepumpar-luft...

Eller så köper man 2 st av Argo för 6200kr inkl frakt
Så uppnår man totalt 16000 btu

Något som verkar vettigt ?

Skickades från m.sweclockers.com

Effektmässigt gör ju 2x 8000 mer, du kan då kyla från två hörn av lägenhet / hus men det blir både dyrare vid inköp, el samt mer oväsen. Dubbla fönsterkit osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Fick i fredags hem en andersson arc 3.6 https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...
14000 BTU och kyler riktigt bra, riktigt smidigt med wifi också.
Inser dock att planlösningen på vårat hus är katastrof för att få det kallt i hela övervåningen, testade den i helgen och rummet där den står i gick ner snabbt till 16c.
Blir nog till att återlämna den och fundera på en luftvärmepump till nästa år istället.

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 970 Evo / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifestream:

Fick i fredags hem en andersson arc 3.6 https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...
14000 BTU och kyler riktigt bra, riktigt smidigt med wifi också.
Inser dock att planlösningen på vårat hus är katastrof för att få det kallt i hela övervåningen, testade den i helgen och rummet där den står i gick ner snabbt till 16c.
Blir nog till att återlämna den och fundera på en luftvärmepump till nästa år istället.

Hade du bott närmare Lund, så hade jag gärna köpt den av dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifestream:

Fick i fredags hem en andersson arc 3.6 https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...
14000 BTU och kyler riktigt bra, riktigt smidigt med wifi också.
Inser dock att planlösningen på vårat hus är katastrof för att få det kallt i hela övervåningen, testade den i helgen och rummet där den står i gick ner snabbt till 16c.
Blir nog till att återlämna den och fundera på en luftvärmepump till nästa år istället.

Skulle välja värmepump över portabel AC alla dagar i veckan.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Finns det någon AC kvar värd sitt pris?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Fönsterkit Electrolux

För er som tänkt köpa ett fönsterkit från Electrolux så e det 4v levtid på dom just nu.. Snackade precis med dom och beställer man nu så skall där vara så det räcker från den lev.

Skickades från m.sweclockers.com