Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Från 1100st till nu 60st, skynda skynda!
edit: gäller ju såklart AC:n på bauhaus: https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

7st kvar, vem kniper dom sista?

Permalänk
Skrivet av Blixa_Bargeld:

7st kvar, vem kniper dom sista?

Slut nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

@Blixa_Bargeld: Dom är slut!

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne_145:

Slut nu

Skickades från m.sweclockers.com

Helt sjukt, vilken efterfrågan

Permalänk
Medlem

Någon på Bauhaus har nu råd att köpa sig en fin Porsche Tror ni dom ångrar sig att dom inte beställde dubbelt så många?

Permalänk
Medlem

Förmodligen hade Bauhaus utan svett kunna sålt en lastbil ytterligare med portabla AC... - men med 1100 i lager för ett par veckor sedan så visade de att de hade förstått att det behövs när de andra kedjorna tog hem på sin höjd några hundra stycken var till sina centrallager...

Är inte så lite nöjd att man faktiskt såg till att köpa hem nytt i tid - dock - den gamla RADEL med evaporativ kondensor är fortfarande imponerande bra i kylkapacitet (när man matar den med vatten vill säga) och skillnaden mycket mindre än jag trodde trots att den nya borde ha typ 40% högre kapacitet - mycket ligger nog i den där förbaskade luftslangen och hur mycket luft den skickar ut och motsvarande hur mycket varmluft som tar sig in utifrån...

Att bygga dubbelslangslösning som tidigare i tråden är inte en så dum ide faktiskt...

Permalänk

Hittar några fönsterkit på amazon uk men de skickas från Kina tydligen. Nån som vet nå bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

Någon här som också har förbokat Electrolux EXP34U338CW på Webhallen? Dom hade "releasedag" fre 7/6 dvs igår, med pris 5990 kr. Hade hoppats på att den skulle skickas redan igår med lite flyt, men nu är det "release juni" och priset har höjts till 6990 kr. Den är dessutom tillfälligt slutbokad.

Har frågat om 5990 kr fortfarande gäller för oss som förbokade den innan prishöjningen, och när leverans förväntas.

https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte79:

Någon som har denna? https://www.webhallen.com/se/product/300405-Arctus-Portabel-A...
Jag har en bokning som ligger å väntar, men osäker om jag ska plocka ut. Svårt att hitta mer info om den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog ta ut denna - förmodligen kan du kränga iväg den i bekantskapskretsen för samma pengar om du inte är nöjd med den själv, dock är du säker på att det finns något att hämta ut längre om du dröjer för länge - den kanske försvinner ändå med tanke på suget som finns just nu??

Permalänk
Medlem

Hann köpa en av dom sista på Bauhaus! Nu väntar jag spänt på leverans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag skulle nog ta ut denna - förmodligen kan du kränga iväg den i bekantskapskretsen för samma pengar om du inte är nöjd med den själv, dock är du säker på att det finns något att hämta ut längre om du dröjer för länge - den kanske försvinner ändå med tanke på suget som finns just nu??

Bokningen gäller fram till måndag, så jävla kluven bara. Har lite ont om pengar just nu å nu går värmen ner, så börjar man vela

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Någon här som också har förbokat Electrolux EXP34U338CW på Webhallen? Dom hade "releasedag" fre 7/6 dvs igår, med pris 5990 kr. Hade hoppats på att den skulle skickas redan igår med lite flyt, men nu är det "release juni" och priset har höjts till 6990 kr. Den är dessutom tillfälligt slutbokad.

Har frågat om 5990 kr fortfarande gäller för oss som förbokade den innan prishöjningen, och när leverans förväntas.

https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U...

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller webhallen så gäller priset som du boka för. Hänt flera gånger för mig att priset gått upp, men fått det billigare priset jag boka för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte79:

Bokningen gäller fram till måndag, så jävla kluven bara. Har lite ont om pengar just nu å nu går värmen ner, så börjar man vela

Skickades från m.sweclockers.com

köper du inte nu så lär du inte få tag på nån resten av sommaren heller om du skulle ångra.

Som det var i somras med 14 dagars kontinuerlig hetta så kunde man inte vara kinkig på vare sig ljudnivå eller utseende om man hade chans på en portabel AC, då var det att köpa eller fortsätta lida typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Bliv nyfiken är det plattvärmeväxlare som gör att vattenet kan blir 45 grader eller behövs det något mer?

Är det någon sån här https://www.energishop.se/product/10-rader-22-kw?

nej, det är kompressor med kondensor och evaporator som lyfter temperaturen ala värmepumpning - här för att generera kyla och varmvattnet produceras för att dumpa den uppfångade värmen (+ en del eleffekt för kompressorn för att driva processen) ut i avloppet och den vägen forsla bort värmen.

Känns lite som att du inte förstått hur det hela fungerar och bör surfa lite på hur kylskåp och värmepump fungerar...

---

plattvärmeväxlare är ett alternativ till att använda koaxial värmeväxlare som en komponent i den vattenkylda AC. Skall det användas för kylmaskiner så måste det vara en modell som tål trycken som är aktuella och då kommer inte den i länken aktuella plattvärmeväxlaren räcka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Passa på medan det finns några kvar... När jag beställde en igår kväll fanns det nästan 400st i lager!

Det verkar som en hyfsat bra AC ändå. Laddade ner manualen, och det verkar som om man i alla fall inte behöver tömma den på kondensvatten stup i kvarten.

"Denna apparat förångar automatiskt kondensat i kylningsläget." - https://www.bauhaus.se/media/pdf/2147055C_2.pdf

Har du behövt tömma på kondensvatten någon gång? Jag får inte hem min förrän fredag nästa vecka, så man är ju lite nyfiken!

Har bara kört den under dagen idag, så ingen tömning. Skulle inte tro att den behöver tömmas om man bara kör på kylning och inte avfuktning.

Skrivet av Nima2001:

Har beställt en nu! Tack för hjälpen.
Vad behöver man till för "normala" utgående fönster? Något fönsterkit ni kan rekommendera som fungerar bra?

För er andra.. Finns bara 100 kvar i lager nu.. Känns som de säljer 100 om dagen så ja gissar att de är slutsålda vid lunchtid imorgon.

Inget problem. Hoppas du blir nöjd.

Jag har ju lite konstiga fönster, men det gör att jag verkar kunna lösa det med att trä två rörisoleringar i varandra och sen kila fast det i fönstret. Sitter bra och det är ganska tätt.

Skrivet av endy:

Gött. Får min på torsdag.

Två frågor. Ingick fönsterkit? Såg inget om det. Hur stort har du och hur mycket av ytan kyler den?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, inget fönsterkit ingick tyvärr.

Bor på 54 kvm med ganska öppet mellan kök och vardagsrum. Sovrummet som har en vanlig dörr från köket är behagligt svalt, inte så kallt som de andra rummen.
AC:n står i köket just nu men ska testa om jag kan ha den i sovrummet. Vill se om den klarar att kyla resten av lägenheten om den står där.

Permalänk
Medlem

Köpte en Woods Venezia 18K G tidigt i våras (https://woods.se/Produkter/luftkonditionering/woods-luftkondi...)
Bor på 56 kvadrat med rätt öppen planlösning och den kyler ner det ganska bra när jag väl fick upp ett fönsterkit. Nöjd med maskinen så långt. Den är stor, ful och låter som ett sovjetiskt kylskåp men värt det för svalka.

Tänkte först installera en split-ac men pga bakåtsträvande brf så gick inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DRC0101:

Köpte en Woods Venezia 18K G tidigt i våras (https://woods.se/Produkter/luftkonditionering/woods-luftkondi...)
Bor på 56 kvadrat med rätt öppen planlösning och den kyler ner det ganska bra när jag väl fick upp ett fönsterkit. Nöjd med maskinen så långt. Den är stor, ful och låter som ett sovjetiskt kylskåp men värt det för svalka.

Tänkte först installera en split-ac men pga bakåtsträvande brf så gick inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Effekt: 2000 kW

Det lär bli ganska kyligt med 2 000 000 Watt AC som står på full blast!

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2 stycken Andersson ARC 2.3 innan de tog slut. 10000 btu styck. Var först inne på att köpa en Woods 18k G. Men föll på att tror det är effektivare att ha två i varsin ände av huset istället för en kraftigare ac i en central del av huset. Har än så länge bara startat upp en maskin, men kyler gör den definitivt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Från 1100st till nu 60st, skynda skynda!
edit: gäller ju såklart AC:n på bauhaus: https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

Blev att boka en DJI Osmo Action istället. Har man roligt med året runt.

@Burks: Är nog inne på din linje men min anledning är att en AC är för bökig, tar plats, ful slang genom fönstret och låter för mycket för att ha glädje av några dagar per år. Förra sommaren klarade jag mig så gör nog det i framtiden också. Observera att jag haft en AC och nu har en värmepump på nedervåningen som kyler vardagsrummet och kök (dator och TV på andra våningen, sovrum och där blir det varmt som attan).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Sådär resonerar man om man aldrig haft möjlighet med AC, när man väl skaffat sig en sådan och kört ett tag så är det "aldrig mer utan en sådan" - det är viss skillnad i att bara försöka överleva och härda ut och att klarar det hela med en viss komfort... har man råd och möjlighet så är det sistnämnda att föredra...

Enstaka dag eller två kan man genomlida utan att det påverkar den dagliga verksamheten för mycket, och huset man bor i inte hunnit blivit genomvarm ännu, dag 3 är däremot värre då man ofta druckit för lite, sovit för dåligt i mer än en natt och tömt buffertarna i kroppen ganska mycket - som i somras höll det på fasen i 14 dagar i rad utan lättnad. Vad hjälper med öppna fönster om natten när tempen är i stort sett lika som dagen (minus solstrålningen) med enstaka grad lägre, utan tvärt om fuktar på istället så att Rh är riktigt högt inne i lägenheten och man kan inte ens svettas längre med någon kylverkan och det bara rinner och klibbar... stora fläktar i full fart och öronbedövande ljudnivå (mer än många portabla AC faktiskt) är en rätt klen tröst när Rh är så högt att svetten knappt fungerar.

Vet att folk satte sig i bilen och körde långväga till släktingar som annars aldrig besöks som ursäkt för några timmars respit med bil-AC...

Eller den som jag hade före mig i kön igår med genomsvättad t-shirt som efter en hård innebandymatch och frågade om AC-rep på sin bil med närmast desperat ton och knappt brydde sig om priset som nämndes utan bara fråga - kan ni fixa det _nu_ !

Då måste det vara väldigt kul för dig att veta att jag har en AC hemma eftersom lägenheten har det från början.

Jag slog på den för första gången i år nu i veckan faktiskt, lät den gå i ca 30 minuter för att få rummet lite svalare.

otroligt hur länge man kan klara sig utan en AC egentligen.

Argumenterar inte längre att AC inte behövs, det framgick ganska så tydligt i tråden att folk behöver det.

Skrivet av yrfhar:

@Burks: Är nog inne på din linje men min anledning är att en AC är för bökig, tar plats, ful slang genom fönstret och låter för mycket för att ha glädje av några dagar per år. Förra sommaren klarade jag mig så gör nog det i framtiden också. Observera att jag haft en AC och nu har en värmepump på nedervåningen som kyler vardagsrummet och kök (dator och TV på andra våningen, sovrum och där blir det varmt som attan).

Av de bilder jag har sätt här inne så är det inte alltid de vackraste lösningarna som måste till för att få det att fungera.

Vissa behöver bestämt AC andra är mer flexibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: missade följande, är svårt när man sitter på mobilen att citera flera.

Skrivet av Petterk:

@Burks: Solen värmer, så är det 30C i skuggan kan det utan problem vara 35°C inomhus eller varmare. Det är det givetvis inte mer än några veckor, men ingen står ut med 30-35 grader dygnet runt och tycker allt är frid och fröjd.

Självklart inte, antingen vädrar du eller så kör du AC.
Jag själv kan inte komma ihåg att jag har råkat ut för det du nämner, om så har jag aldrig tänkt på att det är så varmt.

Missade citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Självklart inte, antingen vädrar du eller så kör du AC.
Jag själv kan inte komma ihåg att jag har råkat ut för det du nämner, om så har jag aldrig tänkt på att det är så varmt.

De varmaste dagarna är det över 20°C även på natten, det ihop med 90+ % luftfuktighet gör att du inte kan vädra dig till behagliga temperaturer, det vore som att säga åt alla i Shanghai att inte köra luftkonditionering. Själv har jag just nu över 26°C när det är 14°C ute. Förra året hade många 40-50 högsommardagar, och då är det i solen över 30°C vilket många fastigheter inte klarar av, och folk köper givetvis efter de varmaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De varmaste dagarna är det över 20°C även på natten, det ihop med 90+ % luftfuktighet gör att du inte kan vädra dig till behagliga temperaturer, det vore som att säga åt alla i Shanghai att inte köra luftkonditionering. Själv har jag just nu över 26°C när det är 14°C ute. Förra året hade många 40-50 högsommardagar, och då är det i solen över 30°C vilket många fastigheter inte klarar av, och folk köper givetvis efter de varmaste dagarna.

Hur ofta uppstår detta då? Jag ser att det kan vara ett problem med så pass hög fuktighet.

Jag förstår inte helt ditt argument med Shanghai, jag ser inte sammanhanget.

Många här kör inte sin AC före man verkligen behöver det, folk är otroligt sparsamma. Temperaturen måste upp betydligt före folk startar sin AC. (självklart finns det dom som kör igång på lägre temraturer också)

Såklart, folk köper när det är behov, det är samma princip när vintern kommer och folk plötsligt måste lägga om däcken på bilen.

Men kör på med AC du, jag ska inte säga något om det. Jag konstaterade ju ganska så fort att min åsikt var felaktig här i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne_145:

Hittar några fönsterkit på amazon uk men de skickas från Kina tydligen. Nån som vet nå bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag la ut en länk från tyska ebay tidigare. Kostade några hundra och kom hem på några dagar. Köpte två för säkerhets skull.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Jag la ut en länk från tyska ebay tidigare. Kostade några hundra och kom hem på några dagar. Köpte två för säkerhets skull.

Hittar tyvärr inte det inlägget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne_145:

Hittar tyvärr inte det inlägget

Skickades från m.sweclockers.com

Inte jag heller ..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska man lita på angivelsen för hur många kvadratmeter lokalyta som AC:n klarar av att kyla? Jag jämför t.ex. Electrolux EXP34U338CW och EXP35U538CW och EXP34 har energiklass A samt anges kyla 50m2, medan EXP35 har energiklass A+ och ska bara klara av 35m2.

Är dessa siffror, 35m2 vs 50m2 nåt att egentligen gå efter, eller är det bara uppskattningar? Borde jag satsa på EXP35 av dessa två för att den är nyare och med bättre energiklassning, eller är EXP34 helt enkelt en bättre AC?

Permalänk
Medlem

Du tittar på antal BTU/kW i kylkapacitet - ju mer ju bättre och inget under 10000BTU/3KW.

till skillnad från värmelelement så räcker kylan från en portabel AC till betydligt mindre yta än vad du hoppades på - oavsett storlek....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Hur ofta uppstår detta då? Jag ser att det kan vara ett problem med så pass hög fuktighet.

Jag förstår inte helt ditt argument med Shanghai, jag ser inte sammanhanget.

Många här kör inte sin AC före man verkligen behöver det, folk är otroligt sparsamma. Temperaturen måste upp betydligt före folk startar sin AC. (självklart finns det dom som kör igång på lägre temraturer också)

Såklart, folk köper när det är behov, det är samma princip när vintern kommer och folk plötsligt måste lägga om däcken på bilen.

Men kör på med AC du, jag ska inte säga något om det. Jag konstaterade ju ganska så fort att min åsikt var felaktig här i tråden.

Jag har inget behov, svettar sönder sängen när det är varmt bara, som när det var varmt i juli och augusti förra året som många i tråden inte vill uppleva igen. Högsommardagar har vi 40-50 stycken av, tropiska nätter har du ett antal stycken under värmebölja. Hög luftfuktighet samtidigt är däremot betydligt mer ovanligt. Här i bygden kanske det var fem tropiska nätter förra året, men sen ytterligare 7 nätter med 19°C som lägst.

Permalänk

Bra... Nu vet vi vilka här i forumet vilka som inte behöver AC.... Så nu... var får jag tag på Ett PRISVÄRT fönsterkit ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne_145:

Bra... Nu vet vi vilka här i forumet vilka som inte behöver AC.... Så nu... var får jag tag på Ett PRISVÄRT fönsterkit ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag beställde just denna
https://www.amazon.de/dp/B07BPZGJ3B/ref=pe_3044161_185740101_...

Sen finns även från teotec
https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/tillbehor-klim...