Comhem, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Comhem, vad gäller?

Hej,

jag ringde Com Hem men fick inte bra svar den här gången. Jag skickade svaret nedan till Com hem och väntar på deras svar, under tiden undrar jag vad ni tycker är fel med kundtjänstens svar eller vad jag kunde ha sagt bättre, speciellt när det gäller det löpande avtalet som ska börja 2019-06-30. Varför kan jag inte säga upp den, varför skulle jag behöva vänta 30 dagar för att säga upp den, då börjar den ju gälla?:

"Hej, jag heter X X,

jag pratade alldeles nyss (ca 13:15 måndag 2019-06-10) med någon på uppsägningsavdelningen, jag ville förlänga mitt avtal med förmånligt pris som hade övergått till det dyrare löpande priset på x kr (x bredband + x telefoni) som jag redan fått faktura på som gäller från och med 2019-06-30 (mitt förmånliga avtal som fortfarande gäller på x kr går ut inte förrän 2019-06-29). Jag undrade om jag kunde säga upp det löpande avtalet innan den börjar 2019-06-30 för att ersätta med fast-period avtal, enligt distansavtalslagen med 14 dagars ångerfrist, men han säger att den är redan ingången för ett år sedan när jag ingick 12mån avtalet så det går inte, en månadsuppsägningstid gäller (2019-06-30 har ju inte ens kommit men ändå är jag skyldig att betala fakturan på x kr enligt honom). Personen säger först att han heter x, sen när vi ska lägga på frågar jag igen hans namn då säger han x2 och när jag sa att han hade först sagt x då säger han x-sson (ni brukar dock säga förnamn, inte efternamn). Jag är van att få avtal med x kr (+ x telefoni) och då när jag ingick avtalen brukade den anställde på com hem fråga chefen om lov, men x vill inte göra det, när jag frågar varför han inte gör som sina kollegor gjorde förut för mig och hur länge han jobbat, då säger han att han har jobbat 7.5 år på com hem. När jag fortsätter fråga och är beredd att sänka hastigheten för att få förmånliga priset, då säger han till slut att det gick att göra det i torsdags till mitt pris x kr men han slängde bort pappret som gav honom tillstånd att göra det så det är för sent nu för mig (jag sa att det bör gå att se i datorn också) och jag frågar när en sådan chans kommer igen, om han kan prata med chefen om att jag ska få det priset, för jag har alltid fått det priset när kollegorna gjort så? Han säger att han inte kan för chefen bryr sig inte om det, och jag frågar honom om/när det förmånliga priset ska bli tillgängligt igen men han vet inte, ingen vet, bara chefen vet. Ska jag och alla behöva ringa in varje dag till com hem och störa med frågan om han eller andra anställda har fått tillstånd att ingå förmånligare pris med kunden än det löpande avtalspriset när jag redan sitter i luren med honom, han säger ja.

Varför krångla till det? Vill inte com hem ha kvar sina stamkunder, vill ni att jag ska byta till annat företag? Jag har alltid betalat mina fakturor i tid. Han säger att han ska jobba på uppsägningsavdelningen hela veckan, vi får se om han är där i morgon när jag ringer igen. Om ni inte ger mig ett bra svar och ska börja vara så här varje gång i fortsättningen så blir det inte längre roligt att vara kund hos er."

Det blev rörig text, ursäkta men hoppas nån orkar läsa det och svara. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Hej,

jag ringde Com Hem men fick inte bra svar den här gången. Jag skickade svaret nedan till Com hem och väntar på deras svar, under tiden undrar jag vad ni tycker är fel med kundtjänstens svar eller vad jag kunde ha sagt bättre, speciellt när det gäller det löpande avtalet som ska börja 2019-06-30. Varför kan jag inte säga upp den, varför skulle jag behöva vänta 30 dagar för att säga upp den, då börjar den ju gälla?:

Hej, jag heter X X,

jag pratade alldeles nyss (ca 13:15 måndag 2019-06-10) med någon på uppsägningsavdelningen, jag ville förlänga mitt avtal med förmånligt pris som hade övergått till det dyrare löpande priset på x kr (x bredband + x telefoni) som jag redan fått faktura på som gäller från och med 2019-06-30 (mitt förmånliga avtal som fortfarande gäller på x kr går ut inte förrän 2019-06-29). Jag undrade om jag kunde säga upp det löpande avtalet innan den börjar 2019-06-30 för att ersätta med fast-period avtal, enligt distansavtalslagen med 14 dagars ångerfrist, men han säger att den är redan ingången för ett år sedan när jag ingick 12mån avtalet så det går inte, en månadsuppsägningstid gäller (2019-06-30 har ju inte ens kommit men ändå är jag skyldig att betala fakturan på x kr enligt honom). Personen säger först att han heter x, sen när vi ska lägga på frågar jag igen hans namn då säger han x2 och när jag sa att han hade först sagt x då säger han x-sson (ni brukar dock säga förnamn, inte efternamn). Jag är van att få avtal med x kr (+ x telefoni) och då när jag ingick avtalen brukade den anställde på com hem fråga chefen om lov, men x vill inte göra det, när jag frågar varför han inte gör som sina kollegor gjorde förut för mig och hur länge han jobbat, då säger han att han har jobbat 7.5 år på com hem. När jag fortsätter fråga och är beredd att sänka hastigheten för att få förmånliga priset, då säger han till slut att det gick att göra det i torsdags till mitt pris x kr men han slängde bort pappret som gav honom tillstånd att göra det så det är för sent nu för mig (jag sa att det bör gå att se i datorn också) och jag frågar när en sådan chans kommer igen, om han kan prata med chefen om att jag ska få det priset, för jag har alltid fått det priset när kollegorna gjort så? Han säger att han inte kan för chefen bryr sig inte om det, och jag frågar honom om/när det förmånliga priset ska bli tillgängligt igen men han vet inte, ingen vet, bara chefen vet. Ska jag och alla behöva ringa in varje dag till com hem och störa med frågan om han eller andra anställda har fått tillstånd att ingå förmånligare pris med kunden än det löpande avtalspriset, han säger ja. Varför krångla till det? Vill inte com hem ha kvar sina stamkunder, vill ni att jag ska byta till annat företag? Jag har alltid betalat mina fakturor i tid. Han säger att han ska jobba på uppsägningsavdelningen hela veckan, vi får se om han är där i morgon när jag ringer igen. Om ni inte ger mig ett bra svar och ska börja vara så här varje gång i fortsättningen så blir det inte längre roligt att vara kund hos er.

Det blev rörig text, ursäkta men hoppas nån orkar läsa det och svara. Tack.

Nu blir jag verkligen grillad för det här, men kan du dela in det i stycken? Det här var en ny definition på wall of text

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Hej,

jag ringde Com Hem men fick inte bra svar den här gången. Jag skickade svaret nedan till Com hem och väntar på deras svar, under tiden undrar jag vad ni tycker är fel med kundtjänstens svar eller vad jag kunde ha sagt bättre, speciellt när det gäller det löpande avtalet som ska börja 2019-06-30. Varför kan jag inte säga upp den, varför skulle jag behöva vänta 30 dagar för att säga upp den, då börjar den ju gälla?:

Hej, jag heter X X,

jag pratade alldeles nyss (ca 13:15 måndag 2019-06-10) med någon på uppsägningsavdelningen, jag ville förlänga mitt avtal med förmånligt pris som hade övergått till det dyrare löpande priset på x kr (x bredband + x telefoni) som jag redan fått faktura på som gäller från och med 2019-06-30 (mitt förmånliga avtal som fortfarande gäller på x kr går ut inte förrän 2019-06-29). Jag undrade om jag kunde säga upp det löpande avtalet innan den börjar 2019-06-30 för att ersätta med fast-period avtal, enligt distansavtalslagen med 14 dagars ångerfrist, men han säger att den är redan ingången för ett år sedan när jag ingick 12mån avtalet så det går inte, en månadsuppsägningstid gäller (2019-06-30 har ju inte ens kommit men ändå är jag skyldig att betala fakturan på x kr enligt honom). Personen säger först att han heter x, sen när vi ska lägga på frågar jag igen hans namn då säger han x2 och när jag sa att han hade först sagt x då säger han x-sson (ni brukar dock säga förnamn, inte efternamn). Jag är van att få avtal med x kr (+ x telefoni) och då när jag ingick avtalen brukade den anställde på com hem fråga chefen om lov, men x vill inte göra det, när jag frågar varför han inte gör som sina kollegor gjorde förut för mig och hur länge han jobbat, då säger han att han har jobbat 7.5 år på com hem. När jag fortsätter fråga och är beredd att sänka hastigheten för att få förmånliga priset, då säger han till slut att det gick att göra det i torsdags till mitt pris x kr men han slängde bort pappret som gav honom tillstånd att göra det så det är för sent nu för mig (jag sa att det bör gå att se i datorn också) och jag frågar när en sådan chans kommer igen, om han kan prata med chefen om att jag ska få det priset, för jag har alltid fått det priset när kollegorna gjort så? Han säger att han inte kan för chefen bryr sig inte om det, och jag frågar honom om/när det förmånliga priset ska bli tillgängligt igen men han vet inte, ingen vet, bara chefen vet. Ska jag och alla behöva ringa in varje dag till com hem och störa med frågan om han eller andra anställda har fått tillstånd att ingå förmånligare pris med kunden än det löpande avtalspriset, han säger ja. Varför krångla till det? Vill inte com hem ha kvar sina stamkunder, vill ni att jag ska byta till annat företag? Jag har alltid betalat mina fakturor i tid. Han säger att han ska jobba på uppsägningsavdelningen hela veckan, vi får se om han är där i morgon när jag ringer igen. Om ni inte ger mig ett bra svar och ska börja vara så här varje gång i fortsättningen så blir det inte längre roligt att vara kund hos er.

Det blev rörig text, ursäkta men hoppas nån orkar läsa det och svara. Tack.

Det bör vara så att om det går ut 2019-06-30 så kan du säga upp det 2019-05-30 och då har du en månad uppsägning (Kan inte svara för ComHem men har varit så i dom fallen hos andra när jag har sagt upp något.)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Avtalet började gälla när du skrev på det, antar för ett år sen (din text/logik är svår att följa), som nu övergått i ett löpande avtal. Ta fram orginalavtalet och läs och begrunda vad som står där, men säkert helt rätt att du har 30 dagars uppsägningstid och betalning i förskott och avtalet tecknades för ett år sen, inte _nu_ när det övergick i ett tillsvidareavtal. Så du har fått helt rätt svar från kundtjänst.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

***bort/mod*** 30 dagar är 30 dagar. Lyssna på kundtjänst de sitter med detta varje dag.

§1.1/§1.5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: det har inte ännu övergått i löpande, löpande börjar 2019-06-30 och jag ringde till kundtjänst för att stoppa det och istället förlänga eller skapa nytt 12 månaders avtal (även 24mån skulle gå bra för mig). Jag har redan fått förskottsfakturan för löpande avtal, så om jag säger upp det avtalet nu så sa han på kundtjänst att den kommer ändå löpa fram till 2019-07-10 och det kommer jag få betala för.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att byta till något annat än comhem så gör det, deras priser är bara rimliga när de har erbjudanden och kundtjänsten är enligt min erfarenhet inte inriktade på att försöka hjälpa kunderna utan bara trycka på så mycket som möjligt för att få sälja extratjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

@qwzxqwzx: Tack för svar, jag funderar på vad som är bättre att byta till. Det är inte så smart av comhem att plötsligt vara så här mot mig som är stamkund sedan länge (jag betalade mycket i början innan jag började fråga mer efter förmånligare pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Varför kan jag inte säga upp den, varför skulle jag behöva vänta 30 dagar för att säga upp den, då börjar den ju gälla?

Vad menar du med att vänta 30 dagar? Vem har sagt det?

Skrivet av frer8833:

@Mindfighter: det har inte ännu övergått i löpande, löpande börjar 2019-06-30 och jag ringde till kundtjänst för att stoppa det och istället förlänga eller skapa nytt 12 månaders avtal (även 24mån skulle gå bra för mig). Jag har redan fått förskottsfakturan för löpande avtal, så om jag säger upp det avtalet nu så sa han på kundtjänst att den kommer ändå löpa fram till 2019-07-10 och det kommer jag få betala för.

Vad är det du tycker är konstigt? Uppsägning 30 dagar: 190610 -> 190710. Du kommer alltså att betala för löpande i 10 dagar. För att det inte skulle övergå till löpande hade du behövt säga upp senast 190530.

Skrivet av frer8833:

Det är inte så smart av comhem att plötsligt vara så här mot mig som är stamkund sedan länge (jag betalade mycket i början innan jag började fråga mer efter förmånligare pris).

Håller med att det generellt är trist att man som trogen kund ofta blir sämre behandlad än nya kunder. Men det är trots allt en människa på kundtjänst du pratat med och inte hela comhem. Det är inte säkert personen har mandat att ta bort ditt 10-dagars löpande, och är du otrevlig trots att de i sak har rätt minskar intresset att ge dig specialhjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vad menar du med att vänta 30 dagar? Vem har sagt det?
Vad är det du tycker är konstigt? Uppsägning 30 dagar: 190610 -> 190710. Du kommer alltså att betala för löpande i 10 dagar. För att det inte skulle övergå till löpande hade du behövt säga upp senast 190530.
Håller med att det generellt är trist att man som trogen kund ofta blir sämre behandlad än nya kunder. Men det är trots allt en människa på kundtjänst du pratat med och inte hela comhem. Det är inte säkert personen har mandat att ta bort ditt 10-dagars löpande, och är du otrevlig trots att de i sak har rätt minskar intresset att ge dig specialhjälp.

Jag var inte otrevlig.

Ja, det är lätt hänt att man börjar tycka dåligt om hela företaget och ger upp att ha med det att göra pga., någon/några o-serviceinriktade personer (men det kanske är det företaget behöver som varningsklocka på att något inte stämmer med kundhanteringen även om alla tråkigt nog får lida för det).

Den glada nyheten är att en kvinna på kundtjänst ringde mig nyss och gav mig det förmånliga priset dock till lite lägre internet-hastighet, men det är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Jag var inte otrevlig.

Nej jag hade lite svårt att följa i ditt långa textstycke. Men att börja fråga om folks efternamn och hur länge de har jobbat där är lite hotfullt även om det görs med vänlig ton.

Skrivet av frer8833:

Den glada nyheten är att en kvinna på kundtjänst ringde mig nyss och gav mig det förmånliga priset dock till lite lägre internet-hastighet, men det är ok.

Skönt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Nej jag hade lite svårt att följa i ditt långa textstycke. Men att börja fråga om folks efternamn och hur länge de har jobbat där är lite hotfullt även om det görs med vänlig ton.
Skönt!

Jag frågade inte efter efternamnet, han sa själv sitt förnamn när han först svarade i telefon (vilket de alltid gör), sen när han skulle lägga på frågade jag för minnets skull om hans förnamn stämmer (då sa han att han hade från början sagt efternamnet, inte sitt förnamn, och först vid samtalsavslutningen så sa han alltså sitt förnamn, alltså i omvänd ordning än normalt). Jag frågade efter namnet igen därför att han hade sagt att kunden ska ringa igen till Com hem varje dag och fråga efter förmånliga erbjudanden, och då ville jag alltså kunna fråga efter honom för att slippa berätta om allting igen till en annan anställd eftersom han även sa att han ska jobba där hela veckan och helgen (han sa även att man kan knappa för det valet i telefonen, att prata igen med samma person som senast, vilket jag inte visste).

Jag frågade hur länge han hade jobbat eftersom han sa saker som inte riktigt stämde med hur hans kollegor hade jobbat hittills sedan, vad jag minns, ca 7 år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Nej jag hade lite svårt att följa i ditt långa textstycke. Men att börja fråga om folks efternamn och hur länge de har jobbat där är lite hotfullt även om det görs med vänlig ton.
Skönt!

Inget konstigt att fråga om namn. Om någon heter Mikael så frågar jag också efter efternamnet då det kan vara 10 st i deras organisation som heter just det.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Inget konstigt att fråga om namn. Om någon heter Mikael så frågar jag också efter efternamnet då det kan vara 10 st i deras organisation som heter just det.

Nej naturligtvis behöver det inte vara något konstigt, om man t.ex. ska följa upp något senare. Allt beror på sammanhanget och sättet det görs på. Jag menade inte att det _alltid_ är konstigt, vilket jag trodde var självklart.

Permalänk
Medlem

Du blandar ihop äpplen och päron här.

1. Du har Bindningstid fram till 2019-06-30 OK
2. Comhem har alltid en månads uppsägningstid.
3. Du kan alltid säga upp ett abbonemang när som hellst enligt lag. En leverantör kan aldrig säga att du får återkomma senare. Uppsägningstiden om 30 dagar börjar gälla från den dag du säger upp avtalet. Har du bindningstid kvar termineras ditt abbonemang tidigast när bindningstiden går ut.
Nu har du sagt upp det den den 10e juni, och då du har en månads uppsägningstid så löper abbonemanget fram till 10e juli

Permalänk
Medlem

Vissa av Comhems abonnemang har 12 månaders bindningstid.
Och man måste själv säga upp eller omförhandla innan den tiden gått ut. (minst en månad innan som andra nämnt)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Inget konstigt att fråga om namn. Om någon heter Mikael så frågar jag också efter efternamnet då det kan vara 10 st i deras organisation som heter just det.

Snarare bra då man har någon/något att hänvisa till om det går fel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Snarare bra då man har någon/något att hänvisa till om det går fel.

Helt rätt.

Jag har som rutin att vid varje kontakt med kundtjänst fråga,
"Vad sa du att du hette nu?"
XXX

Om jag bara får xxx så svarar jag:
Vad mer än XXX.

När jag har fått svar så säger jag tydligt att "Jag skriver ner det så jag vet vem jag pratat med om jag behöver återkomma i ärendet"

Jag har vid flera tillfällen upplevt att saker löser sig bättre när motparten vet att man skrivit ner vem man pratat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Helt rätt.

Jag har som rutin att vid varje kontakt med kundtjänst fråga,
"Vad sa du att du hette nu?"
XXX

Om jag bara får xxx så svarar jag:
Vad mer än XXX.

När jag har fått svar så säger jag tydligt att "Jag skriver ner det så jag vet vem jag pratat med om jag behöver återkomma i ärendet"

Jag har vid flera tillfällen upplevt att saker löser sig bättre när motparten vet att man skrivit ner vem man pratat med.

Jupp. Det fick jag lära mig efter att ha vart i kontakt med Telenors kundservice X gånger.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Hej,

jag ringde Com Hem men fick inte bra svar den här gången. Jag skickade svaret nedan till Com hem och väntar på deras svar, under tiden undrar jag vad ni tycker är fel med kundtjänstens svar eller vad jag kunde ha sagt bättre, speciellt när det gäller det löpande avtalet som ska börja 2019-06-30. Varför kan jag inte säga upp den, varför skulle jag behöva vänta 30 dagar för att säga upp den, då börjar den ju gälla?:

"Hej, jag heter X X,

jag pratade alldeles nyss (ca 13:15 måndag 2019-06-10) med någon på uppsägningsavdelningen, jag ville förlänga mitt avtal med förmånligt pris som hade övergått till det dyrare löpande priset på x kr (x bredband + x telefoni) som jag redan fått faktura på som gäller från och med 2019-06-30 (mitt förmånliga avtal som fortfarande gäller på x kr går ut inte förrän 2019-06-29). Jag undrade om jag kunde säga upp det löpande avtalet innan den börjar 2019-06-30 för att ersätta med fast-period avtal, enligt distansavtalslagen med 14 dagars ångerfrist, men han säger att den är redan ingången för ett år sedan när jag ingick 12mån avtalet så det går inte, en månadsuppsägningstid gäller (2019-06-30 har ju inte ens kommit men ändå är jag skyldig att betala fakturan på x kr enligt honom). Personen säger först att han heter x, sen när vi ska lägga på frågar jag igen hans namn då säger han x2 och när jag sa att han hade först sagt x då säger han x-sson (ni brukar dock säga förnamn, inte efternamn). Jag är van att få avtal med x kr (+ x telefoni) och då när jag ingick avtalen brukade den anställde på com hem fråga chefen om lov, men x vill inte göra det, när jag frågar varför han inte gör som sina kollegor gjorde förut för mig och hur länge han jobbat, då säger han att han har jobbat 7.5 år på com hem. När jag fortsätter fråga och är beredd att sänka hastigheten för att få förmånliga priset, då säger han till slut att det gick att göra det i torsdags till mitt pris x kr men han slängde bort pappret som gav honom tillstånd att göra det så det är för sent nu för mig (jag sa att det bör gå att se i datorn också) och jag frågar när en sådan chans kommer igen, om han kan prata med chefen om att jag ska få det priset, för jag har alltid fått det priset när kollegorna gjort så? Han säger att han inte kan för chefen bryr sig inte om det, och jag frågar honom om/när det förmånliga priset ska bli tillgängligt igen men han vet inte, ingen vet, bara chefen vet. Ska jag och alla behöva ringa in varje dag till com hem och störa med frågan om han eller andra anställda har fått tillstånd att ingå förmånligare pris med kunden än det löpande avtalspriset när jag redan sitter i luren med honom, han säger ja.

Varför krångla till det? Vill inte com hem ha kvar sina stamkunder, vill ni att jag ska byta till annat företag? Jag har alltid betalat mina fakturor i tid. Han säger att han ska jobba på uppsägningsavdelningen hela veckan, vi får se om han är där i morgon när jag ringer igen. Om ni inte ger mig ett bra svar och ska börja vara så här varje gång i fortsättningen så blir det inte längre roligt att vara kund hos er."

Det blev rörig text, ursäkta men hoppas nån orkar läsa det och svara. Tack.

Det jag inte förstår är varför du verkar anse dig själv vara någon unik kund som bör ha rätten till förmånligare priser?

Ingen kund hos en så stor leverantör är på nåt sätt unik. De som jobbar där har garanterat strikta riktlinjer och hårdkodade system som gör att vad de får erbjuda, går att erbjuda. Vad de inte får erbjuda, går inte att erbjuda.

Priser för tjänster och produkter varierar med tiden, acceptera det eller säg upp din(a) tjänst(er).

Tänk på följande;
Du skulle aldrig kräva att få förmånligare priser hos Ica och hota med att handla på Coop om de inte ger dig en viss rabatt på dina köp. I en matbutik förväntar du dig att det du ska gå in och handla inte är rabatterade, när du ringer Com Hem däremot så förväntar du dig en viss mängd rabatt, hela tiden? Utan att någonsin betala ordinarie pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Det jag inte förstår är varför du verkar anse dig själv vara någon unik kund som bör ha rätten till förmånligare priser?

Ingen kund hos en så stor leverantör är på nåt sätt unik. De som jobbar där har garanterat strikta riktlinjer och hårdkodade system som gör att vad de får erbjuda, går att erbjuda. Vad de inte får erbjuda, går inte att erbjuda.

Priser för tjänster och produkter varierar med tiden, acceptera det eller säg upp din(a) tjänst(er).

Tänk på följande;
Du skulle aldrig kräva att få förmånligare priser hos Ica och hota med att handla på Coop om de inte ger dig en viss rabatt på dina köp. I en matbutik förväntar du dig att det du ska gå in och handla inte är rabatterade, när du ringer Com Hem däremot så förväntar du dig en viss mängd rabatt, hela tiden? Utan att någonsin betala ordinarie pris?

Problemet är väl snarare att Com Hem är ett av företagen som lägger ofantligt mycket mer pengar på sina nya kunder än sina befintliga kunder. Har själv jobbat inom elektronikbranschen och i 99% av alla fall får man bättre pris om man tecknar nytt abonnemang än om man redan är befintlig kund. Bästa du kan göra är att utnyttja GDPR - Säg upp skiten, dagen efter uppsägning kontakta de och säg åt de att ta bort all info de har om dig och dagen efter teckna nytt avtal som ny kund och få bättre pris

Gällande andra jämförelsen:
Om en person som inte är ICA-medlem får 40% rabatt på hela sitt köp men du som ICA-medlem inte kan få den rabatten för att du redan är medlem, skulle inte du bli lite smågrinig då och överväga att handla hos Coop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Problemet är väl snarare att Com Hem är ett av företagen som lägger ofantligt mycket mer pengar på sina nya kunder än sina befintliga kunder. Har själv jobbat inom elektronikbranschen och i 99% av alla fall får man bättre pris om man tecknar nytt abonnemang än om man redan är befintlig kund. Bästa du kan göra är att utnyttja GDPR - Säg upp skiten, dagen efter uppsägning kontakta de och säg åt de att ta bort all info de har om dig och dagen efter teckna nytt avtal som ny kund och få bättre pris

"Problemet" du kallar det, är ingenting konstigt.

Man lockar till sig kunder med bra priser, sedan stannar kunderna för att de är nöjda med tjänsten, och det är då man faktiskt börjar tjäna pengar på kunden.

En kund som trådskaparen, som ska ha rabatt hela tiden, gör bara att leverantören går ungefär +-0. Det enda positiva, är att kunden inte blir kund hos en annan leverantör, men de tjänar inga pengar på honom. Hur bra affärsverksamhet driver man ifall man skulle erbjuda alla kunder så pass bra priser att man inte går +?

Skulle man sänka ordinarie priset och erbjuda alla kunder, nya som gamla, exakt samma pris, då skulle man inte få några kunder. Då skulle kunderna istället välja en leverantör där de istället kan få ett nykundserbjudande som är mycket billigare, det som du kallar att lägga pengar på nya kunder.

Edit;

Skrivet av chrippe7:

Gällande andra jämförelsen:
Om en person som inte är ICA-medlem får 40% rabatt på hela sitt köp men du som ICA-medlem inte kan få den rabatten för att du redan är medlem, skulle inte du bli lite smågrinig då och överväga att handla hos Coop?

Fast det där är ju inte ens ett verkligt scenario, du ser aldrig en skylt i en matbutik där det står "Priset gäller ej medlemmar!". Ett verkligt scenario däremot skulle kunna vara att personen som sedan innan inte är ICA-medlem, får 40% rabatt (jävligt mycket rabatt, men aja) på sitt första köp efter att ha blivit medlem och sedan efter det får betala samma pris som alla andra ICA-medlemmar. Det är verkligt och jämförbart med dessa ISP:ers strategier, och det är ingenting jag skulle bli arg för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

"Problemet" du kallar det, är ingenting konstigt.

Man lockar till sig kunder med bra priser, sedan stannar kunderna för att de är nöjda med tjänsten, och det är då man faktiskt börjar tjäna pengar på kunden.

När det gäller just ComHem så kan jag tycka att de inte alltid hanterar det så snyggt. För det första så är de lite väl dyra. De har levt mycket på att det finns folk med 3 hål i väggen och som inte har fiber. Där har man haft ganska stor konkurensfördel för man har inte så mycket att välja på om man vill ha lite speed i bredbandet. Prisvärt har det dock inte varit. Att man vill stanna för att tjänsten är bra håller jag inte med om. En del av tjänsten som är under all kritik är deras kundtjänst som är helt värdelös om du frågar mig.

Har man dessutom varit kund väldigt länge så borde man premieras på något sätt. Men inte hos ComHem. Även om de själva gör fel så straffar man hellre kunden. Hade själv en dust med dem där jag ställt frågan att "Om jag upppgraderar mitt bredband under bindningstiden, kan jag då återgå till ursprungshastigheten. Fick svaret av kundtjänst att ja du kan alltid återgå till ursprungshastigheten. (jag ville testa göra backup över nätet och vill ha lite högre speed). När jag senare ville nedgradera så fick jag inte det, trots att jag hade sparad dokumentation att de lovat mig det tidigare. Fick bara att "Tråkigt att du fått fel information av oss tidigare". Jag hade två månader bindningstid kvar, så det ar ett par hundralappar det rörde sig om.... Men det var väggen trots att de gett fel information. Följden blev att de fick in ett par hundra till under dessa två månader, men efter dessa två månader hade de förlorat en trogen kund sedan 12 år tillbaks på flera av deras tjänster. ComHem är den sissta leverantör jag skulle använda mig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

När det gäller just ComHem så kan jag tycka att de inte alltid hanterar det så snyggt. För det första så är de lite väl dyra. De har levt mycket på att det finns folk med 3 hål i väggen och som inte har fiber. Där har man haft ganska stor konkurensfördel för man har inte så mycket att välja på om man vill ha lite speed i bredbandet. Prisvärt har det dock inte varit. Att man vill stanna för att tjänsten är bra håller jag inte med om. En del av tjänsten som är under all kritik är deras kundtjänst som är helt värdelös om du frågar mig.

Har man dessutom varit kund väldigt länge så borde man premieras på något sätt. Men inte hos ComHem. Även om de själva gör fel så straffar man hellre kunden. Hade själv en dust med dem där jag ställt frågan att "Om jag upppgraderar mitt bredband under bindningstiden, kan jag då återgå till ursprungshastigheten. Fick svaret av kundtjänst att ja du kan alltid återgå till ursprungshastigheten. (jag ville testa göra backup över nätet och vill ha lite högre speed). När jag senare ville nedgradera så fick jag inte det, trots att jag hade sparad dokumentation att de lovat mig det tidigare. Fick bara att "Tråkigt att du fått fel information av oss tidigare". Jag hade två månader bindningstid kvar, så det ar ett par hundralappar det rörde sig om.... Men det var väggen trots att de gett fel information. Följden blev att de fick in ett par hundra till under dessa två månader, men efter dessa två månader hade de förlorat en trogen kund sedan 12 år tillbaks på flera av deras tjänster. ComHem är den sissta leverantör jag skulle använda mig av.

Att du börjar med att säga att de är lite väl dyra gör att jag tror att du bara skriver det din magkänsla säger.

Telenor, Bredband 100 (vet ej uppladdning), från 389 kr/mån https://www.telenor.se/handla/bredband/fiber/bredband-100/

Telia, Bredband 100/100, 429 kr/mån https://www.telia.se/dam/jcr:6932c1c4-a484-4fdc-8d4a-67f991b5...

AllTele, Bredband 100/100, 449 kr/mån (skrev in en adress på Telge Nät på deras hemsida)

Viasat, Bredband 100/100, 339 kr/mån 3 mån, därefter 404 kr/mån, månad 4-12. Detta på en slumpmässig adress mitt i Stockholm.

Com Hem tar 399 kr/mån för 100/10 alternativt 150/100 beroende på vilket fibernät man tillhör (testa t.ex. slå en adress ansluten till iTUX). På "tre hål i väggen" tar de 399 kr/mån för 150/10.

Självklart har Com hem kunnat dra fördel av att så många kunder har "tre hål i väggen", att de kunderna däremot har "tre hål i väggen" är ingenting som Com Hem har tvingat kunder till att skaffa och kunderna har heller inte hindrats från att gräva in andra fibernät. Varför du ens tar upp det förstår jag inte alls.

Varför ska en kund premieras beroende på hur länge de varit kunder? Jag vet inte något företag i någon bransch där det fungerar så.

Samt att du har en dålig upplevelse av deras kundservice är ju ingenting som säger särskilt mycket om helheten. Får du fel i beställningen en gång på en snabbmatsrestaurang så betyder inte det att de alltid gör fel på beställningarna. Sen att du skriver att du hade dokumenterat informationen (inspelat samtal?), det är ju bara att skicka till Com Hem så hade de garanterat rättat sig efter vad som sägs i inspelningen. Kan du inte bevisa någonting så ställer de sig självklart till de normala affärsreglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Att du börjar med att säga att de är lite väl dyra gör att jag tror att du bara skriver det din magkänsla säger.

Samt att du har en dålig upplevelse av deras kundservice är ju ingenting som säger särskilt mycket om helheten. Får du fel i beställningen en gång på en snabbmatsrestaurang så betyder inte det att de alltid gör fel på beställningarna. Sen att du skriver att du hade dokumenterat informationen (inspelat samtal?), det är ju bara att skicka till Com Hem så hade de garanterat rättat sig efter vad som sägs i inspelningen. Kan du inte bevisa någonting så ställer de sig självklart till de normala affärsreglerna.

1. Om jag jämför priserna på tex 100/100:

Comhem 449:-
A3 (fd alltele) 309:-
Banhof: 329:-
Ownit 319:-

Så ja, de är dyrare.

Ang att de garanterat ändrat sig så nej. Jag hade ställt frågan till deras kundtjänst via messenger. Trots att jag mailade över det till
både kundtjänst och kundrelationer så var det väggen. Så sluta påstå att jag ljuger när du inte har fakta.

Du kanske jobbar där?

När det gäller hur inkompetent deras kundtjänst är så är Inte det basserat på ett ärende utan på drygt 10 st:

1. De lyckades inte få igång min telefoni trots att jag var i kontakt med dem 20 talete gånger.
Det började med att de mailade att vi kan bara hjälpa dig om du återkommer med ditt serienummer på ditt moden. Jag ringde in med det. När jag mailar om status så får jag "du måste återkomma med serienumret på modemet" Svarar att det har jag ringt in men här kommer det igen: SN: xxxx, Sen svarar jag på mitt eget mail 3 dagra senare och frågar om status. Får åter igen att till svar på detta mail att "återkom med serienummret. annas kan vi inte hjälpa dig." Svarar att det står längre ner i mailet. Har ni läst det.... Men här är det igen om ni inte orkar läsa: XXXX. Får till svar att "du måste återkomma med s/n om du vi ska kunna hjälpa dig"

Sen ringer jag in varje dag i en vecka. varje samtal avslutas med att "om du startar om modemet så ska det fungera" När jag gjort samma procedur i en veckas tid så säger jag att jag ringt varje dag i en vecka och varje samtal slutar med att ni ber mig starta om modemet så ska det fungera men det gör det inte. Jag hör att killen knappar och sen får jag höra att det ska fungera om jag startar om modemet. Ber honom beskriva exakt vad han gjort så jag kan tala om det för handläggaren om jag behöver ringa in igen. Får till svar att han har inte gjort något men det brukar fungera om jag startar om.

Sen har vi bredbandet som var totalt instabilt. Bredbandet gick ner varannan dag. Får till svar att vi ser att det fungerar nu. Sen stängs ärendet. Det där ringde jag in om 20 ggr. Frågade om jag kunde hjäla till med ngt. Får till svar att ring oss direkt när det händer nästa gång så tittar vi på det igen. Sagt och gjort. Ringer när det går ner. Får ett tjurigt svar av kundtjänst, "varför ringer du när du redan har ett ärende på detta." Ja för att ni sa det. Vid någon av kontakterna med dem får jag till svar att "vi har inte kunnat felsöka för vi får inte kontakt med ditt modem"

Telefonin började totalstrula. Folk som ringer till mig får att nummret inte är i bruk. Deras lösning var att "vi var tvungen att ta bort ditt abbonemang och lägga upp det på nytt." Problemet var bara att då ingick priset på fakturan upp. Tidigare ingick nummer-p då de hade ngt när jag tecknade som hette Combo, billigaste tjänsten bjöd de på. Det hävdade de att det går inte att lägga in det fritt på de nya abbonemangen. Så deras sätt att lösa problemet blir att man får betala mer.

En annan gång när bredbandet ligger nere får jag till svar att vi skickar en ny coax kabel till dig så vi kan säkerställa att det inte är fel på den. Jag svarar att jag har provat med två olika. (hade fått ett modem bytt som krånglat så jag hade två st) och det fungerar inte med någon av dessa två. Jag har dessutom kontrollerat att de är ok. Svaret var trots detta att vi måste skicka en ny kabel. Du borde ha den om ett par dagar. Fungerar det inte med den nya så kan vi ta emot en felanmälan.

Detta är bara några exempel. Skulle kunna räkna upp fler. Men jag antar att du tycker att detta är normalt?

Permalänk
Inaktiv

Bor man i Umeå så blir de betydligt billigare, A3 100/100 kostar 39.50 kr första 4 mån sedan 79 kr per månad, kör man 1000/1000 så kostar de 184 kr första 4 mån sedan 369 kr per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Bor man i Umeå så blir de betydligt billigare, A3 100/100 kostar 39.50 kr första 4 mån sedan 79 kr per månad, kör man 1000/1000 så kostar de 184 kr första 4 mån sedan 369 kr per månad.

Tror jag flyttar direkt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pucko:

Tror jag flyttar direkt

Jag har 1000/1000 och vi har ett kollektivavtal med A3 och vi betalar 160 Kr per månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko:

Har man dessutom varit kund väldigt länge så borde man premieras på något sätt. Men inte hos ComHem.

Det kan man ju tycka men så fungerar det inte någonstans. Bredband, el, försäkringar... överallt så har man lockpriser för nya kunder medan de som redan är kunder har högre avgifter. Men det är en svår nöt att knäcka för företagen; hur skall man locka in nya kunder utan lite "lull-lull" som lägre pris exempelvis? Sänker man för de befintliga kunderna så blir det en spiral mot botten.

Man kan även dra paralleller till hur man hanteras som "löneslav", att höja sin lön när man redan sitter på ett jobb är svårt, byter man till en annan arbetsgivare så, presto, kan man få högre lön.

Så att gnälla på Comhem specifikt för detta känns extremt felriktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

30 dagar är 30 dagar. Lyssna på kundtjänst de sitter med detta varje dag.

Kundtjänstmedarbetarna har fel mycket och ofta, speciellt på ComHem.

I should know, I've been one of them. 2 år på ComHems kundtjänst, på samtliga avdelningar (Allmänna, Bredband, telefoni, TV, samt uppsägningar)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |