Commodorefråga... ( 5¼"-disketter) :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Någon som vet om det går att göra egna ROM kretsar till AMIGA förresten?

Daisy, Daisy...
On a bicycle built for two!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Mizzarrogh:

Någon som vet om det går att göra egna ROM kretsar till AMIGA förresten?

Borde gå bra med en EEPROM programmerare och rätt chip.
En snabb googling säger att det nog är "27c400" chip som gäller, verkar kosta en 20 stycket + frakt.
Kör själv med en TL866 variant för alla mina PC behov, men den verkar kunna programmera nästan vad som helst.
Sjukt smidig sak BTW, borde ingå i alla retro intresserades verktygsförråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Svensktiger:

Borde gå bra med en EEPROM programmerare och rätt chip.
En snabb googling säger att det nog är "27c400" chip som gäller, verkar kosta en 20 stycket + frakt.
Kör själv med en TL866 variant för alla mina PC behov, men den verkar kunna programmera nästan vad som helst.
Sjukt smidig sak BTW, borde ingå i alla retro intresserades verktygsförråd

Stort tack!

Skall rota litet i lådorna, vet jag hade en stor påse med gamla programmerbara keram chip förut...
annars var ju 20:- värt att laborera med.

TL866 såg onekligen väldigt trevlig ut, lutar åt att det blir en sådan.

Har kvar en gammal dator, men funderar starkt på att skaffa ett riktigt seriel kort till min vanliga arbets station också, vore onekligen smidigt...

Daisy, Daisy...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

En annan fråga... (Det liksom har en tendens att dyka upp saker man undrar över under arbetets gång sas... Renoverar mest för att det är kul att meka och man förhoppningsvis lär sig någonting under resans gång. Har mest jobbat med gamla PC datorer förut, så det är dem man "kan" (inom citationstecken...), men många saker är ju annorlunda på Commodore burkarna. )

Först ut, en klassisk fråga som förmodligen varit uppe -många- gånger under åren...
För er som inte redan gissat det så gäller det hur man avlägsnar fyllningen av konstharts i den äldre generationen externa PSU.
Har försökt att googla på detta, men vad som intresserar mig är inte att bara strippa loss höljet, det kan man göra med en träram och slå ramen mot bordet i sin enklaste form, utan att få loss komponenterna utan att förstöra dem då jag avgjort vill kunna återanvända saker som transformatorn, mm. om inte annat så till andra saker då den i första serierna faktiskt var av ganska hög kvalitet.

Skulle även vara roligt att få loss kretskortet med alla kontakter och komponenter utan att förstöra det.

Värme och aceton är det bästa google kunde erbjuda, inget av det känns vidare användbart, åtminstone inte att koka allt över spisen eller dränka det i aceton i två veckor typ, aceton torde vara ett ganska säkert kort att ha sönder Pertinax kort tycker man om det ligger i så länge...

Ånga eller hett vatten kan jag iof tänka mig fungerar i teorin, vet dock inte hur man förväntas aplicera det på ett bra sätt.

Någon som vet mer?
Ideal vore kanske någon kloroformbaserad blandning, tro...

Daisy, Daisy...