Commodorefråga... ( 5¼"-disketter) :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Tror inte jag behövde bygla något men det var 25år sen och jag gjorde så många ingrepp att jag inte kommer ihåg.

OBS det var en 720KB dd drive och inte en 1,44MB hd drive.

Har kvar en kasse gamla PC disketter som det mest är skräp lagrat på tänkte man kanske kan offra och formatera om (har för mig att man kunde använda samma fysiska disketter till båda formaten och göra om en HD diskett om jag inte minns helt fel... (var +20 år sedan jag höll på också, mins brorsan kröp runt på golvet så det var ett tag sedan, tror inte jag kan ha honom i knät framför datorn längre lika smidigt... ) ).

Skrivet av Grapple:

Jo det stämmer, diskettstationerna till C64/c128 var en dator i sig själva... och det finns ju ett antal olika "DOS" versioner till dem som Jiffydos, DolphinDos mm... Oceanic diskettstationerna hade Jiffy inbyggd (åtminstonde vissa versioner av dem) Sedan hade ju alla andra diskettstationer sina egenheter där småsaker skiljde mellan olika batchar osv... Och det var samma sak med de olika modellerna på c64 där tillexempel ljudchip skilde sig mellan olika modeller/batcher och beroende på vart de var tillverkade. Sedan är det en smaksak vilken version av SID man gillade bäst.

Om du kommer fram till vad du eventuellt kan behöva för reservdelar så kan du höra av dig, så kan jag kolla vad jag har liggandes i mina kartonger med Commodore saker.

Kalas! Har inte grejerna här just nu (frånsett PCn) men skall plåta litet sedan (mest för att det är kul att titta på bilder).

Det var ju super!
Tror det är en från första batchen (Edit, de tidiga West Germany batcherna alltså, inte the holy grail tror jag...), verkar ha något läsfel, men har inte kommit åt att felsöka den på riktigt ännu, men verkar inte vara läshuvudet, PSU verkar också fungera vid en snabbkoll men hade inte grejer där att mäta upp det med.
(tänker deffinitivt behålla originalnätagget och fixa till det om det behövs, moderna switcade moduler är en styggelse på de gamla batcherna! Dessutom kan man ju inte värma lunchlådan över dem då... )

Edit, C64 är den sena Hongkong modellen, har lagt bud på en Westgermany burk (modellen efter brödburken) för att jag gillar designen på dem, men tror knappast jag får den, lär ju ha hyfsat samlarvärde idag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om jag kanske skall ändra rubriken på denna tråd nu när frågan liksom besvarade sig själv...
Men mycket stort tack till alla som skrivit här!

Men, för att fortsätta på spåret, fick igång en C64 idag (sista assembly batchen tror jag) och kom att tänka på något riktigt urgammalt spel jag körde hos en kompis då jag var liten, han hade hyrt någon "all in one" dator med monocromskärm och bandstation på en bensinmack och fick med ett spel där man skulle skjuta något slags streckgubberobotar som sköt rakter på en, vet någon vad det kan ha varit och om det isf går att lira på C64an?
(Edit, har inte hunnit meka med diskdriven ännu, men har två bandspelare till den som ser ut att passa, de såg ut att vara i bra skick men skall skruva isär dem och göra rent och olja in mekanismen tänkte jag, men de funkade när de testades med något gammalt spel på kassettband... .) )

Hittade en skitfin Japansk PC diskdrive jag tänkta ha till Amigan om den fungerar rakt av? (tänkte köra så att man kan välja om man vill använda diskdrive eller en emulator i framtiden (en av enheterna blir då extern)).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Aldrig hört att annat än NES/SEGA mastersystem (o nyare spelsystem) hyrdes ut.
Först behöver vi nog få reda på vad det var för burk ni hyrde.

Några jag funderar på som var lite äldre och/heller vanliga är dessa.
Amstrad cpc, Nån äldre Atari tex 400/600/800, Coleco, Commodore PET, Luxor ABC80 (den är ju svensk så kanske kan va den), Radioshack/tandy TRS-80, Sinclair ZX/80/81/spectrum, heller nån äldre IBM.
Nån/några är säkert inte monochroma (inget jag kollade) men det kan ju ha varit en monochrome monitor som följde med i hyres paketet.
I viljet fall du kan hitta många/bilder här https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_home_computers

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Aldrig hört att annat än NES/SEGA mastersystem (o nyare spelsystem) hyrdes ut.
Först behöver vi nog få reda på vad det var för burk ni hyrde.

Några jag funderar på som var lite äldre och/heller vanliga är dessa.
Amstrad cpc, Nån äldre Atari tex 400/600/800, Coleco, Commodore PET, Luxor ABC80 (den är ju svensk så kanske kan va den), Radioshack/tandy TRS-80, Sinclair ZX/80/81/spectrum, heller nån äldre IBM.
Nån/några är säkert inte monochroma (inget jag kollade) men det kan ju ha varit en monochrome monitor som följde med i hyres paketet.
I viljet fall du kan hitta många/bilder här https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_home_computers

Tackar, jo, det var någon burk med integrerad skärm, såg ut som en TV ungefär (typ som en mycket större macintosh classic men med joysticks har jag för mig, var typ 8 år eller något år då så minns inte exakt... måste vart före 90 talet iaf eftersom minste brorsan inte var född. ) , har för mig att det en gång fanns en Commodore modell jag tyvärr inte minns namnet på som såg ut så.

(Näe, det var inte PET, Amstrad, Sinclair, eller någon Luxormodelll (har för mig att Luxor hade en rundare monitor och brödlimpeliknande tangentbord (men litet bulligare och rundare än Vic-20) om jag inte minns helt fel) jag känner till, inte heller vanliga Atari bordsmodeller (iaf inte de som påminde om en grå C64 till utseende))

Men, det kanske var någonting helt annat, typ någon Japanare eller liknande.

Kom spontant på det nu bara när jag höll på att meka med Amigan (Verkar bara vara en bit av jordplanet som är krossat samt några sönderbrutna kontaker som borde gå att bygla tillbaka med kopplingswire eller emaljerad koppartråd tror jag, tyvärr verkar BIOS kretsen borta, men det går kanske att få tag på, men måste kolla om jag har någonting som passar i lådorna... (blir en order från Elfa eller något med nya kontakter till de som är sönder sedan nästa gång jag beställer) ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag vet inte om jag kanske skall ändra rubriken på denna tråd nu när frågan liksom besvarade sig själv...
Men mycket stort tack till alla som skrivit här!

Men, för att fortsätta på spåret, fick igång en C64 idag (sista assembly batchen tror jag) och kom att tänka på något riktigt urgammalt spel jag körde hos en kompis då jag var liten, han hade hyrt någon "all in one" dator med monocromskärm och bandstation på en bensinmack och fick med ett spel där man skulle skjuta något slags streckgubberobotar som sköt rakter på en, vet någon vad det kan ha varit och om det isf går att lira på C64an?

Bandstation tror jag inte finns till den, men annars låter det där som en Vectrex

Citat:

Hittade en skitfin Japansk PC diskdrive jag tänkta ha till Amigan om den fungerar rakt av? (tänkte köra så att man kan välja om man vill använda diskdrive eller en emulator i framtiden (en av enheterna blir då extern)).

En PC diskdrive funkar inte rakt av i en Amiga, men kan oftast bli modifierad så den funkar.
Googla t.ex. på "modify pc floppy drive for amiga" för att hitta information om vad som krävs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Bandstation tror jag inte finns till den, men annars låter det där som en Vectrex

En PC diskdrive funkar inte rakt av i en Amiga, men kan oftast bli modifierad så den funkar.
Googla t.ex. på "modify pc floppy drive for amiga" för att hitta information om vad som krävs.

Tackar! Den var det garanterat...
Den hade nog som ni säger ingen bandstation, nog jag som blandar ihop det med med andra grejer vi hade tillgång till senare...

Då fungerar nog inte Commodore spelen... Men finns garanterat något liknande till de också. ha ha!
Minns iaf att man kunde få grymt bra poäng i spacecommander (dvs den allra första versionen i svartvit, om det nu hette samma då...) och liknande på riktigt gamla IBM laptops och liknande när farsan lånade hem från jobbet.

Mmm... Verkar som att man kan hårdvarubygla en PC diskdrive så verkar den kunna formatera DD disketter i Commodoreformat...
Borde gå att lågnivå formatera om gamla HD 3,5" disketter till DD så att de funkar i så fall...
(Mest intresserad av att läsa gamla disketter man hittar i lådor på vinden, men det låter som att det bör gå i så fall med litet lödning. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

En annan fråga, går det fortfarande att få tag på fjädrar som passar till tangenterna samt nya klämmor till dem?
(Behöver inte så många bara till några tangenter där de fattades, antagligen någon som tappat dem i ett tidigare liv...)

Edit, C64.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag måste ha fått med fel tangentbord till Amiga 500 eller så fattas någon del...

Det går bara ut en bred, genomskinlig bandkabel i från ovankanten på det, men på moderkortet är det en vanlig anslutning för den lilla kontakten med betydligt färre pinnar, det kretskortat finns dock inte på detta tangentbord, det skumma är att det inte verkar ha suttit något där heller, vilket får mig att tro att tangentbordet är senare än resten av maskinen, går det att få ihop dem ändå, eller är det kört? (Det är ett Commodore tangentbord och det passar annars perfekt i 500 chassiet)

Någon som vet besked?

Vore ju roligt att använda ett riktigt Commodore tangentbord och inte fejka det med någonting annat menar jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

En omgång med skruvmejseln och typ en halv miljon skruvar senare ger vid handen att denna modell inte verkar ha någon egen krets... Alltså behöves någon typ av IC som fungerar ihop med gamla moderkortet, vet ni vad som skulle kunna fungera?
Ser ut att vara ett plastfilmstangentbord med någonting som skulle kunna vara integrerade helleffektsbrytare(?)

(Köpte egentligen denna batch att plocka reservdelar från, men såg att det var en West Germany Assembly åtminstone chassit och möjligen kortet så bestämde mig för att försöka rädda den trots skicket, C64an var däremot i riktigt bra skick (vilket jag inte förväntat mig för det priset), bara några skitfel på den, allt den behöver nu är ett par fjädrar... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Inaktiv

5,25" disketterna var de sista som gjorde skäl för namnet floppy disk
LOAD "$" ,8,1 är vad jag minns från den 1541-II försedda Commodore 64C familjen hade, om man nu inte kunde starta spelet från The Final Cartridge III. Är glad att jag slapp uppleva de flesta av spelen på kassettbanden. Diskettstationen var oerhört mycket snabbare.

Sorry om det blev lite off-topic, lite nostalgisk bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

LOAD "$" ,8,1 är vad jag minns från den 1541-II försedda Commodore 64C familjen hade, om man nu inte kunde starta spelet från The Final Cartridge III. Är glad att jag slapp uppleva de flesta av spelen på kassettbanden. Diskettstationen var oerhört mycket snabbare.

Jo, i praktiken blev man (näst intill) begränsad till streckgubbar med bandspelaren typ av det skälet vad jag minns, även om datorn klarade mer...

Bandspelaren var egentligen rejält utdaterad redan när VIC-20 kom, men den levde kvar länge som ett budgetalternativ för de som inte hade råd med diskettstation.
Jag använde faktiskt disketter till PC fram till för bara något år sedan då jag tycker de var väldigt smidiga att föra över råformatstext, B&Ws (ett slags bildmallar, eller vad man skall kalla det för) och liknande.

Var faktiskt en kille på 90 talet som lyckades få en ombyggd Amiga 500 att visa 16 miljoner färger enligt en bekant, dock sade man mig att den brann kort därpå...

Commodore maskinerna var faktiskt bland de mest kraftfulla när det gällde grafik och ljud som kunde skapas med hemmdatorer på tiden det begav sig, min 2000 jag hade då spöade alla PC maskiner och äpplen för hjemmebruk med hästlängder långt in på 90 talet trots sitt längre frekvenstal när det gällde grafik på vanliga kontorsmaskiner utan dedicerade kort, ingen av de nuvarande tillverkarna har varit ens i närheten av samma position.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, i praktiken blev man (näst intill) begränsad till streckgubbar med bandspelaren typ av det skälet vad jag minns, även om datorn klarade mer...

Bandspelaren var egentligen rejält utdaterad redan när VIC-20 kom, men den levde kvar länge som ett budgetalternativ för de som inte hade råd med diskettstation.
Jag använde faktiskt disketter till PC fram till för bara något år sedan då jag tycker de var väldigt smidiga att föra över råformatstext, B&Ws (ett slags bildmallar, eller vad man skall kalla det för) och liknande.

Var faktiskt en kille på 90 talet som lyckades få en ombyggd Amiga 500 att visa 16 miljoner färger enligt en bekant, dock sade man mig att den brann kort därpå...

Commodore maskinerna var faktiskt bland de mest kraftfulla när det gällde grafik och ljud som kunde skapas med hemmdatorer på tiden det begav sig, min 2000 jag hade då spöade alla PC maskiner och äpplen för hjemmebruk med hästlängder långt in på 90 talet trots sitt längre frekvenstal när det gällde grafik på vanliga kontorsmaskiner utan dedicerade kort, ingen av de nuvarande tillverkarna har varit ens i närheten av samma position.

Jag har idag en A 500 och en extern dubbel 3,5" diskettstation till den.

Och naturligtvis även en TAC 2, det enda civiliserade sättet att styra ett spel

På den gamla goda tiden hade jag även en Quickshot 2

Som jag "trimmade" så att autofire även gick att använda i Summergames i "sidled" så att man blev oerhört bra...
Var däremot ingen större väl av Wico joysticks men hade deras trackball vilket nog var lite udda

Apropå hur långt före Amigan var på grafikfronten får man en uppfattning av om man tittar på Terminator 2 och Jurassic park där effekterna gjordes på Amiga, den var även vanlig för tv serier typ Babylon 5.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Och naturligtvis även en TAC 2, det enda civiliserade sättet att styra ett spel

Jag tyckte Wico Command var helt överlägsen TAC 2'an. Mycket mer responsiv och knapp på toppen.
TAC 2'an var mest bara trög i både spak och knappar. Måhända var TAC 2'an oförstörbar men det var det enda bra med den.
Minns när kompisgänget körde Supercars på Amiga 500, vi hade både Wico Command och TAC 2. Ingen ville spela med TAC 2'an frivilligt. Den som fick köra med Wico'n vann oftast. En polare som skaffade en Amiga bad att få låna Wico'n för att han tyckte att de medföljande TAC 2'orna var usla i jämförelse.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Man har ej upplevt C-64 om man ej har spelat igenom Grand Prix Circuit 50-100+ gånger på bandspelare ;).
Har för mig att 1 eller 2 banor laddade runt 18-19min och resten var definitivt över 20min 2-3 var 25min+ (diskett var oerhört mycket snabbare), vet inte om det är C-64 spelet med längsta laddtidtider men om inte så är det topp 5 i alla fall.

För fjäder/tbords delar så har jag för mig att denna sida har fått bra betyg på div retro/c-64 sidor att vara bra o handla från (ej helt 100% dock) sidor https://www.retroleum.co.uk/c64-keyboard
Hittade även denna men har ej hört nåt om dom dock https://picclick.com/Commodore-64-Keys-keyboard-parts-Pick-yo...
Googlar du commodore 64 keyboard parts så kan man nog hitta fler så lite jobb får du göra själv

Hade för övrigt Tac-2 och Boss dvs wicos grå svarta med grepp handtaget (likadant innehåll dock) och en 3-4 olika andra som om jag minns rätt 2-3st ramlade isär om man titta snett på dom o en höll bra men hade kass känsla.
Har dock förträngt vilka det var har ej heller kommit fram till vilka efter att letat runt rätt länge o kollat bilder/tidnings annonser i gammla datormagazin/osv.
Och för min del så var det rätt jämnt mellan Tac-2 o Wico det enda som stack ut var sport spel (=vicka fram o tillbaks som en galning) där var Tac-2 extremt överlägsen och om jag kommer ihåg rätt så körde jag Wico till racing spel.
Annars så var det i stort sett den som var inkopplad var den som användes.

Har senaste åren köpt på mig 2st Tac-2 o en Wico (Till emulator) tyvärr så är wico´n väldigt sprucken i gummit o nästan oanvändbar=glappar mycket i mitten.
Båda Tac-2 är väldigt slapp (men fortfarande ganska exakt) mot vad jag kommer ihåg ser inga sprickor i gummi ventilen som är "spaken" men antar att dom behöver bytas ut.

Ventilen till Tac-2 är en ventil till bildäck TR-418 och finns överallt MEN dom som finns att köpa har inte samma gängor till bollen (dvs ventil hatten) och man behöver limma heller borra o limma i lösa gängor/mutter.
Har ej heller lyckas hitta en boll/ventilhatt (tex eight-ball) i ungefär samma storlek som Tac-2 bollen heller alla är mycket mindre, tittade även på döskalle som ventilhatt och liknande men dessa är betydligt mindre dom med så inget alternativ.
Då jag är så förbannat slö så har det inte blivit nåt ventil byte än och visst 3d printing kan vara ett alternativ men har ingen och är för slö för att mäta/göra beställning.

Det finns gummi bussningar att få tag på till Wico men en del påstår att dessa är hårdare gummi än vad som fanns från början och dom blir helt enkelt slut i handen/handleden väldigt fort för det behövs rätt stor kraft att flytta spaken.
Andra säger att det var så orginal med o att gummit mjukade upp sig efter en tids användning.
Jag har provat en ganska nyrenoverad Wico med nytt gummi och jag tyckte den var väldigt hård och hade väldigt dålig kontroll med den för att det krävdes så mycket kraft att röra den vilket jag absolut inte kommer ihåg när mina två Wico köptes nya.
Vilket kombinerat med slöheten är varför jag inte renoverat den wico jag har nu.

Finns förövrigt tre olika versioner av Tac-2.
The normal black model, made in USA
The beige special edition model, made in USA
The cost-reduced black model, made in China
Icke överraskande så är den från kina sämre än dom övriga med en enkel gummibussning istället för ventilen och fjäder till knapparna istället för tjocka mässingsbrickor.
https://haxor.fi/the-legendary-suncom-tac-2/
https://www.dreamcast.nu/reparation-av-tac-2-med-avbrutet-ska...

Gummibussning till Wico finns det länkar för här https://www.s-config.com/repairing-wico-retro-gaming-joystick... plus genomgång hur man gör.
Se bara till att det inte äör den stora som är till Wico´s arcade joysticks man köper om ni har en vanlig hemma Wico joystick.
Och bilden nedan ser ni dom två olika men även att dom nya är hårdare gummi i.

Finns säkert att få tag i rätta mjukheten från nån kina tillverkare men man behöver ju hitta den.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

fick med ett spel där man skulle skjuta något slags streckgubberobotar som sköt rakter på en, vet någon vad det kan ha varit och om det isf går att lira på C64an?

Hmm, kan det varit Berzerk?
Isåfall finns en hyfsat modern hemgjort Berzerk redux som du borde kunna jaga fram

Skrivet av anon12433:

Jag tyckte Wico Command var helt överlägsen TAC 2'an. Mycket mer responsiv och knapp på toppen.
TAC 2'an var mest bara trög i både spak och knappar.

Håller med om det mesta (... även om jag oftast hade en Wico Red ball och aldrig använde knappen på toppen - jag styrde mest med tumme och pekfinger vill jag minnas)
Tac 2 knapparna var verkligen stenhårda och stumma som jag minns dem. Mina fingrar hade varit stumpar vid det här laget om jag hade varit tvungen att spela shootemup med dem. Spaken var också lite för stum och trög, men den kunde man vänja sig vid

Skrivet av mrqaffe:

Apropå hur långt före Amigan var på grafikfronten får man en uppfattning av om man tittar på Terminator 2 och Jurassic park där effekterna gjordes på Amiga, den var även vanlig för tv serier typ Babylon 5.

Mjae, nu är jag petig, men jag tror du överdriver Amigans betydelse i två av de där exemplen.
ILM använde Amigor har jag läst, men i Jurassic Park enbart i förarbetet, och i T2 nog inte alls. De körde Silicon Graphips maskiner istället för den tunga renderingen på den tiden.
Jag hittade en riktigt trevlig sida om vad Amigan används, se här:
https://www.everythingamiga.com/2016/06/lights-camera-amiga-a...
(En grej jag inte visste var att tydligen en Amiga användes för att skriva titelmusiken till Miami vice )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Hmm, kan det varit Berzerk?
Isåfall finns en hyfsat modern hemgjort Berzerk redux som du borde kunna jaga fram

Håller med om det mesta (... även om jag oftast hade en Wico Red ball och aldrig använde knappen på toppen - jag styrde mest med tumme och pekfinger vill jag minnas)
Tac 2 knapparna var verkligen stenhårda och stumma som jag minns dem. Mina fingrar hade varit stumpar vid det här laget om jag hade varit tvungen att spela shootemup med dem. Spaken var också lite för stum och trög, men den kunde man vänja sig vid

Mjae, nu är jag petig, men jag tror du överdriver Amigans betydelse i två av de där exemplen.
ILM använde Amigor har jag läst, men i Jurassic Park enbart i förarbetet, och i T2 nog inte alls. De körde Silicon Graphips maskiner istället för den tunga renderingen på den tiden.
Jag hittade en riktigt trevlig sida om vad Amigan används, se här:
https://www.everythingamiga.com/2016/06/lights-camera-amiga-a...
(En grej jag inte visste var att tydligen en Amiga användes för att skriva titelmusiken till Miami vice )

Thank's mon! Något i stil med det måste det ha varit! ha ha.

Jo, fun fact, i de första Jurassic park ser man en bit av det riktiga mjukvaru interfacet till jag har för mig en Onyx maskin, såg faktiskt ut så som i filmen på Silicon Graphic burkarna på den tiden, skall även finnas en version av Meteroid blaster (?) till dem, kan tänka hur det måste ha varit på den tiden... Men det skall vad jag hört stämma att förarbete är gjort på Commodore maskiner, åtminstone till Arnolds filmer.

(Dock är andrahandsvärdet ganska högt och de lär kosta att frakta gamla silicon graphic burkar i jämförelse även om värdet är relativt lågt annars på de som inte längre är gångbara, hade jag velat ha någon av deras kubmodeller, har för mig att bland andra svenska försvaret använde ganska många till jag minns inte vad på 90-talet, synd man inte kände någon då som hade kontakter med de som skrotade ut dem, hade säkert gått att få köpa loss alla delar av maskinerna som inte ansetts kunna innehålla känslig information, men förmodligen har de gått till skrot nu.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Enda felet med Tac2an var att dendär metallpinnen i botten alltid gick av (iaf på min) (tyvärr ledsnade jag på den och sålde den till en bekant som gjorde hela nederdelen på handtaget till en kraftigt fastgängad solid stålpinne... ), minns vi lånade en mindre version av Tac2an också, Slickstick, eller vad den hette.

En fördel men joystickportarna var ju att de var ganska lätta att göra egna tillbehör till, som hembyggda gaspedaler, knappar och skit.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Hur ändrar man rubrik så att det framgår att frågan fått svar?

(Lämnar tråden öppen för mer eller mindre lösa diskusioner så länge intresset finns kvar att diskutera nostalgi, dessutom lär det ju dyka upp fler frågor underhand som byggena fortskrider, alltid kul att rädda maskiner som alla andra bedömt vara bortom räddning. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Ramlade på denna sida https://www.pagetable.com/ och fastnade ett bra tag finns en hel del lite mer ovanlig commodore historia/info att läsa.
Tex så hittade jag äntligen vad det var för diskdrive jag hade till min C-64 som jag inte har nåt minne alls av vad den hette och knappt hur den såg ut bara att 1571 var den som såg närmast ut.
Vilket mycket troligen var en “Westfalia Technica” då den ser mer rätt ut än Oceanic´s https://www.pagetable.com/?p=1146

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Såg Pi1541 igår, hade inte tänkt så mycket på det innan, men blev oerhört nyfiken nu, särskilt på den version som går att ansluta en äkta fysisk 1541 "samtidigt" på

(Jan Beta visar några Pi1541 och liknande här: https://www.youtube.com/watch?v=CAqJKelw2_4 )

Är nyfiken både till C64 och Amiga modellerna.
Skall finnas kasessdäcksemulatorer och annat till dem också vad det verkar (finns tom en hel replik med moderna komponenter som simulerar en hel C64 (dock får man minst 4 äkta C64 för samma pris, men jag kan se fördelarna med den om man vill laborera)... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

En annan grej jag inte sett tidigare men som jag blev oerhört nyfiken på är dendär experimentsatsen som en gång fanns till Commodore maskinerna, det var en experimentlåda som man kunde göra en massa olika egna laborationer med, någon som vet om det fortfarande går att få tag på något sådant kit som liknar originalet?

Skulle verkligen vilja ha den, vilken barndomsdröm det hade varit.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En annan grej jag inte sett tidigare men som jag blev oerhört nyfiken på är dendär experimentsatsen som en gång fanns till Commodore maskinerna, det var en experimentlåda som man kunde göra en massa olika egna laborationer med, någon som vet om det fortfarande går att få tag på något sådant kit som liknar originalet?

Skulle verkligen vilja ha den, vilken barndomsdröm det hade varit.

Menar du Tekno Amiga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrSwizz:

Menar du Tekno Amiga?

Ja, det måste det ha varit.
Roligt att den var svenskutvecklad.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

LoL du vill knappt veta....

Oj Oj.. du pratar om Vidareutvecklingen av c64.... mm har en 1541 Ultimate II+ och en C64Ultimate... Utvecklade av Gideon.... Faboulous Hardware.... nu har jag HDMI utgång på den senaste... i ett c64 case... den förra... USB,Nätverk REU mm... ja helt enkelt best of the best. men som sagt innan kanske lite dyrt i dagsläget.... har väl även original hårdvara till ett 10tal maskiner med 5-7 olika uppsättningar av diskettstatoner osv... (c64/128) då... o typ en av var minst av amigorna.. vilka jag aldirg fastnade vid....

Men utvecklas sjukt mycket till c64 just nu båtde inom hårdvara o mjukvara. vet inte vart du håller hus men är det runt uppsala så hör av dig... lol..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grapple:

Oj Oj.. du pratar om Vidareutvecklingen av c64.... mm har en 1541 Ultimate II+ och en C64Ultimate... Utvecklade av Gideon.... Faboulous Hardware.... nu har jag HDMI utgång på den senaste... i ett c64 case... den förra... USB,Nätverk REU mm... ja helt enkelt best of the best. men som sagt innan kanske lite dyrt i dagsläget.... har väl även original hårdvara till ett 10tal maskiner med 5-7 olika uppsättningar av diskettstatoner osv... (c64/128) då... o typ en av var minst av amigorna.. vilka jag aldirg fastnade vid....

Men utvecklas sjukt mycket till c64 just nu båtde inom hårdvara o mjukvara. vet inte vart du håller hus men är det runt uppsala så hör av dig... lol..

Insett man har en del att lära (första gången jag själv äger en C64 faktiskt, även om jag körde Amiga (paralellt med PC maskinerna) på 90 talet), tyvärr bor jag nästan 30 mil bort från centrum numera, men det hade varit skoj att träffa likasinnade och titta på varandras grejer på riktigt.

Jag förstår att det kostar att göra små serier och att det även kostar massor att utveckla produkterna så sett till den tid och engagemang folk faktiskt lagt ned är det egentligen billigt tycker jag, man får knappt ens en halv sunkigt laptop för det priset trots allt, skulle mycket hellre investera i det än en till surfplatta tex sett till vad man får.
Det är kul att folk är så engagerade.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det går att få tag på protracker dual fortfarande?
Helt även om man fixat begränsningen i antalet moduler man kan ladda åt gången.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det går bara ut en bred, genomskinlig bandkabel i från ovankanten på det, [...]

Det låter som om det skulle vara ett A1200-tangentbord du har.

Se här för bild på membranen under tangenterna. A1200 är överst, A500 underst.

På A500:ans tangentbord ska det sitta ett fastskruvat kretskort i ramen med dess controller. På Amiga 1200 sitter tangentbordets mikrocontroller istället på moderkortet.

Flera tangentbord till A2000, och alla till A3000 och A4000 ska också passa, men med annorlunda sladd förstås: De elektriska signalerna och tangentbordsmatrisen ska vara desamma.
Men det är bara A500's tangentbords controllerkort som också har lysdioder.
Det finns förresten också en A500-variant med två bandkabelkontakter.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Det låter som om det skulle vara ett A1200-tangentbord du har.

Se här för bild på membranen under tangenterna. A1200 är överst, A500 underst.

På A500:ans tangentbord ska det sitta ett fastskruvat kretskort i ramen med dess controller. På Amiga 1200 sitter tangentbordets mikrocontroller istället på moderkortet.

Flera tangentbord till A2000, och alla till A3000 och A4000 ska också passa, men med annorlunda sladd förstås: De elektriska signalerna och tangentbordsmatrisen ska vara desamma.
Men det är bara A500's tangentbords controllerkort som också har lysdioder.
Det finns förresten också en A500-variant med två bandkabelkontakter.

Ah, ja det måste det vara, 1200 tangentbord, maskinen är som sagt från en låda med reservdelar jag köpte förut.

Någon som känner någon som vill byta?

Får leta litet undras om det går att modda om någonting annat som passar, äkta lösa tangentbord, typ som det till 2000 är ohyggligt svåra att hitta i Sverige...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Tänkte prova en grej till på den trasiga 1541 Hört att det tydligen kan "bränna" fast plastrester från disketterna med tiden och på så vis blockera kontakten med läshuvudet, detta går inte bort med vanlig Ispropyl, så jag funderar om man försiktigt kan ta litet autosol eller liknande på en bommullstops och försöka gnida bort det samt tvätta bort vaxskiktet med IPA, eller är autosol för kraftigt slipande?
(det fungerar ju på plexiglas och liknande, därav funderingen)

(Misstänker att det är fel på någon krets på den tyvärr, men var medveten om den då jag övertog den, den är ju inte värdelös för det men vore kul att få igång den...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number