Tror inte jag behövde bygla något men det var 25år sen och jag gjorde så många ingrepp att jag inte kommer ihåg.
OBS det var en 720KB dd drive och inte en 1,44MB hd drive.
Har kvar en kasse gamla PC disketter som det mest är skräp lagrat på tänkte man kanske kan offra och formatera om (har för mig att man kunde använda samma fysiska disketter till båda formaten och göra om en HD diskett om jag inte minns helt fel... (var +20 år sedan jag höll på också, mins brorsan kröp runt på golvet så det var ett tag sedan, tror inte jag kan ha honom i knät framför datorn längre lika smidigt... ) ).
Jo det stämmer, diskettstationerna till C64/c128 var en dator i sig själva... och det finns ju ett antal olika "DOS" versioner till dem som Jiffydos, DolphinDos mm... Oceanic diskettstationerna hade Jiffy inbyggd (åtminstonde vissa versioner av dem) Sedan hade ju alla andra diskettstationer sina egenheter där småsaker skiljde mellan olika batchar osv... Och det var samma sak med de olika modellerna på c64 där tillexempel ljudchip skilde sig mellan olika modeller/batcher och beroende på vart de var tillverkade. Sedan är det en smaksak vilken version av SID man gillade bäst.
Om du kommer fram till vad du eventuellt kan behöva för reservdelar så kan du höra av dig, så kan jag kolla vad jag har liggandes i mina kartonger med Commodore saker.
Kalas! Har inte grejerna här just nu (frånsett PCn) men skall plåta litet sedan (mest för att det är kul att titta på bilder).
Det var ju super!
Tror det är en från första batchen (Edit, de tidiga West Germany batcherna alltså, inte the holy grail tror jag...), verkar ha något läsfel, men har inte kommit åt att felsöka den på riktigt ännu, men verkar inte vara läshuvudet, PSU verkar också fungera vid en snabbkoll men hade inte grejer där att mäta upp det med.
(tänker deffinitivt behålla originalnätagget och fixa till det om det behövs, moderna switcade moduler är en styggelse på de gamla batcherna! Dessutom kan man ju inte värma lunchlådan över dem då... )
Edit, C64 är den sena Hongkong modellen, har lagt bud på en Westgermany burk (modellen efter brödburken) för att jag gillar designen på dem, men tror knappast jag får den, lär ju ha hyfsat samlarvärde idag...
Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number